Camlon Skrevet 18. desember 2024 Del Skrevet 18. desember 2024 (endret) 1 hour ago, Orion666 said: Børsondelsene går også opp, år for år. Enkeltaksker er vesentlig mer usikkert. You do you. Som jeg skrev over: Dersom du tar sjansen, kan du treffe jackpot. Men dersom du blir steinrik på krypto har du lite troverdighet for å hevde at boliginvesteringer er risikofylt. Min anbefaling er ikke å investere i enkeltaksjer, men å enten å investere i fond, eller ha et diversifisert gruppe med aksjer og obligasjoner. Det er en bedre investering enn å kjøpe en bolig som er mye dyrere enn hva man leier for, fordi pengene man sparer ved å leie kan investeres tilbake i markedet. Hvor dyrere boligprisene blir sammenlignet med leieprisene, hvor dårligere blir investeringen. Det er noe mange ikke forstår når de betaler helt syke summer bare for å komme inn på boligmarkedet. Endret 18. desember 2024 av Camlon 1 Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 8. januar Del Skrevet 8. januar Hvis du tenker det er bedre å investere gjennom å avstå fra å eie bolig (dvs. man er leietaker). Er dette rådet da for oss med god inntekt, eller er rådet myntet på også vanlig inntekt/lavt lønnende? Spør ettersom det er mange som lever hånd til munn selv om man leier, eller om man eier en liten leilighet. I tillegg, så lurer jeg litt på om tanken også strekker seg langt med alderdom, om du forventer at du har da inntjent nok via fond til å kjøpe deg bolig uten låneopptak senere i livet. Ironisk nok da jeg bodde i Sørumsand 2021-2023 var kostnadene for å eie lavere enn det å leie i Oslo. Kostnadene nå her i København hvor jeg bor er det høye kostnader å leie ettersom man fort betaler rompe og ræv av seg for å selv bo i et kollektiv, fremfor å kjøpe seg liten leilighet. 1 Lenke til kommentar
Tastaturkriger Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar I framtida, så eier private alt i Oslo. Private rike. Eiendomsinvesteringer kommer til å foretas med perspektiv på mer enn et livsløp, ettersom kjøpssummene blir større enn hva en enkeltinntekt kan betale tilbake ila et liv. Leien kommer bare til å øke. Oslo trenger drittjobber. Det er grenser for hva folk er villig til å betale for å bo nært nok drittjobbene til at de kan ha dem. Rushtrafikken og elendig tog/tbane, gjør at transport fra syd til vest, eller syd til øst, fort kan ta et par timer tilsammen tur retur hver dag. Lykke til med å jobbe på Hauketo hvis du leier sokkel på Holmen. Det går en grense et sted, og spm er om ikke Oslo tar livet av seg selv i et lengre perspektiv. Først presses innvandrere ut, det merkes ved at knivstikkinger flyttes til andre white-trash byer som Sarpsborg/Fredrikstad, Drammen, Hønefoss osv. Etterhvert presses sykepleiere ut. E6 kan ikke utvides fort nok og køen fra Jessheim inn til byen blir for treig, så sykepleiere mater heller ulende demente på sykehjem på Eidsvoll enn å pendle til Ahus Nordbyhagen, Diakonhjemmet og Ullevål, hvor de må jobbe i ukurant stillingsprosent for drittlønn. Ved å ha fradrag for boliglån på skatten, så har man bare gitt en gavepakke til de som nå er over 40, og gitt fingeren til alle andre, og enden på visa er uansett at alle som eier noe i Oslo, har arvet. Ingen fra et annet land uten rikdom kan komme hit og eie noe, man ender opp som Klaus Schwab predikerer, you will own nothing and be miserab... øh happy. 1 2 Lenke til kommentar
Tastaturkriger Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar Og bare så det er nevnt, så syns jeg all utdanning skulle privatiseres, en fordel er at vi da ikke betaler skatt for å ha utdanning i en by kun rike kan bo i. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar Tastaturkriger skrev (6 minutter siden): Lykke til med å jobbe på Hauketo hvis du leier sokkel på Holmen. Er det noen grunn til at man da ikke kan leie på Hauketo? Sjekket akkurat, masse til leie på Hauketo 1 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar Vil løse boligkrisen med masseutbygging i fredet Oslo-dal Sitat Sørkedalen er et populært friluftsområde. Med T-banestasjon og bygging av inntil 200.000 boliger kan boligprisene i Oslo stupe og hjelpe folk inn på markedet, mener økonomiprofessor. 1 Lenke til kommentar
majer Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar Man kan fint bygge ut store blokker over hele vestkanten. Man kan også skattelegge boliger tilsvarende 1% av boligens verdi hvert år, og heller redusere inntektsskatten. Det er mange måter å få oss ut av pyramidespillet og gjeldslaveriet på. Man kan også fjerne en del goder som er i Oslo, eks bilkjøring. Krig kan også være korrigerende. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar On 1/8/2025 at 2:08 PM, ole_marius said: Hvis du tenker det er bedre å investere gjennom å avstå fra å eie bolig (dvs. man er leietaker). Er dette rådet da for oss med god inntekt, eller er rådet myntet på også vanlig inntekt/lavt lønnende? Spør ettersom det er mange som lever hånd til munn selv om man leier, eller om man eier en liten leilighet. I tillegg, så lurer jeg litt på om tanken også strekker seg langt med alderdom, om du forventer at du har da inntjent nok via fond til å kjøpe deg bolig uten låneopptak senere i livet. Ironisk nok da jeg bodde i Sørumsand 2021-2023 var kostnadene for å eie lavere enn det å leie i Oslo. Kostnadene nå her i København hvor jeg bor er det høye kostnader å leie ettersom man fort betaler rompe og ræv av seg for å selv bo i et kollektiv, fremfor å kjøpe seg liten leilighet. Jeg bor også i København og jeg valgte å kjøpe. Der jeg bor så koster det ca 3.5 millioner kroner for et rekkehus som koster 17,000 å leie. Det er derfor omtrent like dyrt å leie enn å kjøpe. Hadde det kostet 7 millioner, men leieprisene var det samme, så hadde jeg valgt å leie. Jeg anbefaler derfor ikke at man skal avstår fra å eie bolig, men man må se litt på markedet der man bor før man kjøper. Mange tror at man må komme seg inn på boligmarkedet uansett pris, fordi man taper altid penger på å leie. Det er feil, hvis du kjøper en bolig som koster dobbelt så mye i lån sammenlignet med å leie og boligprisene står stille over de neste 5 år, så taper du minst en million kroner. Da svarer noen, det kommer aldri til å skje, boligprisene går alltid opp. Men det er en matematisk umulighet og det er masse historiske eksempler på at boligprisene har stått stille eller gått ned over en femårsperiode. Å låne alt man kan og kjøpe i en slikt marked synes jeg er veldig risikabelt og derfor vil jeg anbefale at man leier og reinvisterer pengene, og kjøper når det gir mer mening. 1 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar Subara skrev (9 timer siden): Vil løse boligkrisen med masseutbygging i fredet Oslo-dal En idiotisk idé. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar Vi kan ikke betale polske snekkere for å bygge trange leiligheter på matjorda for å gi trygdeboliger til asylsøkere i all evighet. Det er ikke bærekraftig i lengden, eller lønnsomt på hverken kort eller lang sikt. Vi må kunne ta tak i innvandringspolitikken. 1 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar 6 minutes ago, VifteKopp said: En idiotisk idé. Hva er vitsen med å ha masse gårder og golfbaner der? Jeg synes det er en god ide, men ikke bygg tettpakket som de foreslår. Bygg parker, rekkehus, et sentrum med leiligheter og kontorer, og det blir mer enn et sted man kjører forbi når man skal på tur. Men da går boligprisene ned, så det kommer aldri til å skje. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar Camlon skrev (14 minutter siden): Hva er vitsen med å ha masse gårder og golfbaner der? Jeg synes det er en god ide, men ikke bygg tettpakket som de foreslår. Bygg parker, rekkehus, et sentrum med leiligheter og kontorer, og det blir mer enn et sted man kjører forbi når man skal på tur. Men da går boligprisene ned, så det kommer aldri til å skje. Populære goldbaner har nok så høy kvm pris på tomtene at det ikke svarer seg. Vet om en liten flekk her på vestlandet der bonden skulle ha en mill i året eller noe slikt. Og dette er en laber bane med laber greenfee Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar Mannen med ljåen skrev (19 minutter siden): Vi kan ikke betale polske snekkere for å bygge trange leiligheter på matjorda for å gi trygdeboliger til asylsøkere i all evighet. Det er ikke bærekraftig i lengden, eller lønnsomt på hverken kort eller lang sikt. Vi må kunne ta tak i innvandringspolitikken. Sende de til Finnmark? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar Finnmark er i Norge. Jeg tenker en del utlendinger kan bo i utlandet, i stedet for å bruke våre penger til å bygge leiligheter for hverandre i Norge. Vi burde stille krav til hvem som får asyl. Det gjør vi ikke i dag. Det er lett å få bli selv om man ikke har reellt behov. 2 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar Camlon skrev (11 minutter siden): Hva er vitsen med å ha masse gårder og golfbaner der? Jeg synes det er en god ide, men ikke bygg tettpakket som de foreslår. Bygg parker, rekkehus, et sentrum med leiligheter og kontorer, og det blir mer enn et sted man kjører forbi når man skal på tur. Men da går boligprisene ned, så det kommer aldri til å skje. Det handler om å prioritere riktige områder først. Sørkedalen er langt unna Oslo sentrum, delvis fredet, og trenger gigantiske investeringer i infrastruktur for å i det hele tatt fungere. Det vil ta tiår bare å få satt en spade i jorden der ute. Fyll i stedet opp kjernen, det finnes masse ledige og/eller lett transformerbare tomter i Oslo som venter på å bli bygd ut, så fiks insentivene så dette blir utnyttet først. Hvis man først skal bygge på upløyd mark, så har man blant annet det enorme Gjersrud/Stensrud-feltet i Oslo sør, som ikke er fredet og nokså enkelt kan kobles opp til eksisterende kollektivtrafikk. Jeg tror professoren vet alt dette, og bare vil starte en diskusjon om at det kun er massiv boligbygging som vil fikse boligprisene. Som jeg forsåvidt er enig i. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar 14 minutes ago, Salvesen. said: Populære goldbaner har nok så høy kvm pris på tomtene at det ikke svarer seg. Vet om en liten flekk her på vestlandet der bonden skulle ha en mill i året eller noe slikt. Og dette er en laber bane med laber greenfee Tomteprisene er basert på hva markedet vil betale. Om prisen er for høy til at noen er villig til å betale, så går prisen ned. Det som er problemet her er nok det samme som alltid, det er ikke lov å kjøpe golfbanen å bygge boliger. Boliger ved siden av golfbaner er generelt sett verdt mer, så det er nok en del lokal mostand. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar 11 minutes ago, VifteKopp said: Det handler om å prioritere riktige områder først. Sørkedalen er langt unna Oslo sentrum, delvis fredet, og trenger gigantiske investeringer i infrastruktur for å i det hele tatt fungere. Det vil ta tiår bare å få satt en spade i jorden der ute. Fyll i stedet opp kjernen, det finnes masse ledige og/eller lett transformerbare tomter i Oslo som venter på å bli bygd ut, så fiks insentivene så dette blir utnyttet først. Hvis man først skal bygge på upløyd mark, så har man blant annet det enorme Gjersrud/Stensrud-feltet i Oslo sør, som ikke er fredet og nokså enkelt kan kobles opp til eksisterende kollektivtrafikk. Jeg tror professoren vet alt dette, og bare vil starte en diskusjon om at det kun er massiv boligbygging som vil fikse boligprisene. Som jeg forsåvidt er enig i. Gjersrud gir ikke mening, fordi det har for lav tomtepris på grunn av Bjørndal og at det er på feil siden av motorveien. Vi må bygge der folk vil bo, ikke bygge der ingen vil bry seg. Sørkedalen er også litt vekk, men det er i en attraktiv del av byen og vi kunne bygget et lokalt senter sånn at det ikke føles isolert. Men ja, det tar tid før man får bygget der, så det er løsningen for fremtidens boligbehov, ikke dagens boligbehov. At noe tar tid er ikke en grunn for å ikke starte, fordi tenker man slik så blir nødvendige investeringer ikke gjennomført. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar Camlon skrev (9 minutter siden): Tomteprisene er basert på hva markedet vil betale. Om prisen er for høy til at noen er villig til å betale, så går prisen ned. Det som er problemet her er nok det samme som alltid, det er ikke lov å kjøpe golfbanen å bygge boliger. Boliger ved siden av golfbaner er generelt sett verdt mer, så det er nok en del lokal mostand. Nei, når bonden får millioner årlig så skal han ha masse penger for tomtene. Så mye at det blir alt for dyrt pr eierseksjon. Golf er en enorm business. Men det er jo bare en teori fra min side da. Er nok lettere å kjøpe en åker der en gror gras på liksom. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar Mannen med ljåen skrev (25 minutter siden): Finnmark er i Norge. Jeg tenker en del utlendinger kan bo i utlandet, i stedet for å bruke våre penger til å bygge leiligheter for hverandre i Norge. Vi burde stille krav til hvem som får asyl. Det gjør vi ikke i dag. Det er lett å få bli selv om man ikke har reellt behov. Ah, bare dytte problemet over på alle andre. For å få en litt billigere leilighet. Ok😅 De andre kommer såklart til å stille krav til oss også. Plutselig er vi underlagt sanksjoner og ting vi trenger blir dyrere enn noensinne. Kjempebra! Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar Hvem skal kreve at Norge tar imot grunnløse asylsøkere, og bruker pengene våre på å gi dem trygdebolig? Vi må vurdere om eventuelle sanksjoner er verdt det. Antakelig billigere å bli sanksjonert av land som hater oss, enn å fylle landet med trygdemisbrukere og gjengkriminelle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå