onkel_jon Skrevet fredag kl 14:40 Del Skrevet fredag kl 14:40 https://www.aftenposten.no/oslo/i/25yery/eiendom-norge-vil-bygge-10000-boliger-i-oslos-kolonihager hva syns man om dette forslaget? Er forsåvidt enig men begynner å bli manko på grønne lunger i byen Lenke til kommentar
wampster Skrevet fredag kl 15:39 Del Skrevet fredag kl 15:39 onkel_jon skrev (57 minutter siden): https://www.aftenposten.no/oslo/i/25yery/eiendom-norge-vil-bygge-10000-boliger-i-oslos-kolonihager hva syns man om dette forslaget? Er forsåvidt enig men begynner å bli manko på grønne lunger i byen 100% enig med forslaget. Har aldri skjønt hvorfor så få skal så bruke så store arealer av Oslo så billig og i 99% av tilfellene ulovolig (er ikke ment for varig opphold). Kjør på, jo fortere jo bedre 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet fredag kl 17:16 Del Skrevet fredag kl 17:16 (endret) onkel_jon skrev (2 timer siden): https://www.aftenposten.no/oslo/i/25yery/eiendom-norge-vil-bygge-10000-boliger-i-oslos-kolonihager hva syns man om dette forslaget? Er forsåvidt enig men begynner å bli manko på grønne lunger i byen Å rive kolonihagene har vel vært foreslått titt og ofte opp gjennom. Det er noe 50-talls over det å fjerne historie, grønne lunger og det lille som er av matjord i byen for å fortette. Elendig og kortsiktig byutvikling. De klarte heldigvis å redde Rodeløkka i sin tid, da det var planlagt å bygge svære blokker der på 60-tallet. Tenker heller at kolonihagene bør fredes og at det finnes andre måter å fortette sentrum på. Endret fredag kl 17:16 av Snikpellik 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet fredag kl 17:49 Del Skrevet fredag kl 17:49 Snikpellik skrev (31 minutter siden): Tenker heller at kolonihagene bør fredes og at det finnes andre måter å fortette sentrum på. Støttes, en del av historie for Oslo som bør bevares. 4 Lenke til kommentar
Peanut Skrevet fredag kl 19:28 Del Skrevet fredag kl 19:28 4 hours ago, wampster said: Her nevner du ikke noe om salgspris i 2022, tomtestørrelse, beliggenhet, potensiell utviklingsmulighet, skolekrets, +++ Ble det solgt for 40 MNOK +/- er det snakk om et av de dyrere/dyreste objektene som er solgt så langt i år og ikke snakk om et "hvermannsen" objekt. edit: Akkurat nå ligger det ute en (1) tomannsbolig på 220+ kvm (269kvm) i hele Oslo og den ligger ute til 25MNOK, riktignok med garasje, med god utsikt, stor balkong, godt vedlikeholdt (ser det ut til) og stor tomt. Så objektet du flyttet fra ble omsatt/solgt for 50% mer! Høres rart ut, i hvert fall i dagens marked Jeg vil ikke skrive for mye for da blir det veldig detaljert og noen kunne sikkert funnet ut.. Vi solgte til 22 mill i 2022 (off-marked). «Townhouse» ligger på Frogner ved Ring 2, ikke så langt unna Det engelske kvarter. Litt over 460 kvm tomtestørrelse. Han som kjøpte var en eiendomssjef som pusset opp hele og solgte det så igjen nå i september i år. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet fredag kl 19:49 Del Skrevet fredag kl 19:49 North Pole skrev (På 11.12.2024 den 11:11 PM): Javel? Eksempel: Et nyutdannet par, la oss si en sykepleier og en lærer, skal kjøpe sin første bolig ifm. at de har fått sin første ordentlige jobb. (Som sykepleier og lærer er det en ganske overkommelig oppgave å finne en relevant jobb allerede som nyutdannet) Samlet inntekt er 1,1 million. De finner en enebolig til 4 millioner kroner. Hvor tror du skoen trykker her? Er det på det høyst overkommelige inntektskravet, eller er det kravet om at de måtte spare opp 600 000 kroner i egenkapital i løpet av studietiden sin? EK er normalt ikke noe man legger opp i studietiden, men i tiden etter man får sin første skikkelige jobb. Med 1,1 mill i inntekt burde dette paret klare EK-kravet allerede etter 1 år jobb. Med leiebolig og normale utgifter ellers. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet fredag kl 22:40 Del Skrevet fredag kl 22:40 7 hours ago, onkel_jon said: https://www.aftenposten.no/oslo/i/25yery/eiendom-norge-vil-bygge-10000-boliger-i-oslos-kolonihager hva syns man om dette forslaget? Er forsåvidt enig men begynner å bli manko på grønne lunger i byen Er det engang praktisk mulig uten tvang? De som eier kolonihagene vil trolig ikke selge dem. Personlig mener jeg det burde være mulig å konvertere dem til helårsboliger. Jeg har ikke noe problem med kolonihagene i seg selv, men myndighetene skal ikke bestemme at de må brukes som hytter. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet lørdag kl 12:51 Del Skrevet lørdag kl 12:51 (endret) Camlon skrev (14 timer siden): Er det engang praktisk mulig uten tvang? De som eier kolonihagene vil trolig ikke selge dem. Personlig mener jeg det burde være mulig å konvertere dem til helårsboliger. Jeg har ikke noe problem med kolonihagene i seg selv, men myndighetene skal ikke bestemme at de må brukes som hytter. Det er nok snakk om å omregulere området i kommunale planer sånn at det blir tillatt å bygge boliger der. Det vil i praksis si at eiere vil bombarderes av tilbud fra eiendomsinvestorer og noen vil bite på. Når mange nok har bitt på, f.eks 50%, så vil kommunen åpne for å samlokalisere de eierne som ikke har solgt slik at eiendomsinvestorer vil få et sammenhengende areal å bygge på. Dette vil sannsynligvis plasseres sånn at høye blokker vil skygge for den resterende kolonihagen slik at sola forsvinner og poenget med kolonihage forsvinner. Det blir et utrivelig skyggelagt område som vedlikeholdes lite. Gi det et par tiår og så vil ingen se verdien av det nedgrodde krattet fullt av narko-reir og faenskap. Så omregueres resten og det bygges høyblokker der også. Vipps så forsvinner de grønne lungene til investorer og grådighet, under en tåke av gode ord om fine intensjoner. Om det løser noe reelt? Neppe. 10 000 boliger i løpet av kanskje 20 år er en dråpe i havet av behov så det vil neppe påvirke boligprisene nevneverdig. Hovedforskjellen er at byen blir tristere for alle. Jeg tror et vern av kolonihagene er verdt prisen. Dvs. gi løfte bybiljøet mer enn kostnaden i form av høyere boligpriser. Boligkrisen i Oslo må løses med mye større kvanta enn 500 pr år. Den eneste reelle løsningen er å utvide byens omfang og sette opp effektiv kommunikasjon dit. T-bane ut i de nye områdene, veinett oppgraderes, nye bydelssenter osv. Endret lørdag kl 12:59 av Simen1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet lørdag kl 16:18 Del Skrevet lørdag kl 16:18 3 hours ago, Simen1 said: Det er nok snakk om å omregulere området i kommunale planer sånn at det blir tillatt å bygge boliger der. Det vil i praksis si at eiere vil bombarderes av tilbud fra eiendomsinvestorer og noen vil bite på. Når mange nok har bitt på, f.eks 50%, så vil kommunen åpne for å samlokalisere de eierne som ikke har solgt slik at eiendomsinvestorer vil få et sammenhengende areal å bygge på. Dette vil sannsynligvis plasseres sånn at høye blokker vil skygge for den resterende kolonihagen slik at sola forsvinner og poenget med kolonihage forsvinner. Det blir et utrivelig skyggelagt område som vedlikeholdes lite. Gi det et par tiår og så vil ingen se verdien av det nedgrodde krattet fullt av narko-reir og faenskap. Så omregueres resten og det bygges høyblokker der også. Vipps så forsvinner de grønne lungene til investorer og grådighet, under en tåke av gode ord om fine intensjoner. Om det løser noe reelt? Neppe. 10 000 boliger i løpet av kanskje 20 år er en dråpe i havet av behov så det vil neppe påvirke boligprisene nevneverdig. Hovedforskjellen er at byen blir tristere for alle. Jeg tror et vern av kolonihagene er verdt prisen. Dvs. gi løfte bybiljøet mer enn kostnaden i form av høyere boligpriser. Boligkrisen i Oslo må løses med mye større kvanta enn 500 pr år. Den eneste reelle løsningen er å utvide byens omfang og sette opp effektiv kommunikasjon dit. T-bane ut i de nye områdene, veinett oppgraderes, nye bydelssenter osv. Hvordan skal de samlokalisere de som nekter å selge uten tvang? Jeg er enig at det du beskriver er et uønsket scenario, men jeg forstår ikke hvorfor vi må velge mellom to ulike versjoner av tvang når vi kan løse dette med frihet. Hovedløsningen for Oslos boligkrise bør være å utvide byen som du beskriver, men med dagens boligpriser så ser jeg ikke noe grunnlag for å ha hytter i byen. La dem bli solgt på det frie marked som små eneboliger. Det vil frede kolonihagene, gi oss noen ekstra boliger og gi kolonihagene mer liv. Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet lørdag kl 16:23 Del Skrevet lørdag kl 16:23 Fuck kolonihagene. Kolonihagene oppstod da verden var helt annerledes. Det var helt andre tider. I dag er kolonihagene et gode et bittelite mindretall kan nyte. Jeg kjente selv en som hadde kolonihage på Carl Berner i mange, mange år. Ja, det var veldig trivelig, men fantastisk bortkastet. 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet lørdag kl 16:25 Del Skrevet lørdag kl 16:25 (endret) Simen1 skrev (20 timer siden): EK er normalt ikke noe man legger opp i studietiden, men i tiden etter man får sin første skikkelige jobb. Med 1,1 mill i inntekt burde dette paret klare EK-kravet allerede etter 1 år jobb. Med leiebolig og normale utgifter ellers. Det er like normalt å ha opparbeidet litt, noe eller en del egenkapital før endt studietid. Jeg tror egentlig det er færre som starter helt på 0 når de går ut i jobb. Mange har BSU, forskudd på arv, oppsparte midler eller fått hjelp av foreldre (40% av landets førstegangskjøpere). Dette gjenspeiler seg også i snittalderen for førstegangskjøpere. Endret lørdag kl 16:30 av Snikpellik Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet lørdag kl 16:27 Del Skrevet lørdag kl 16:27 Camlon skrev (5 minutter siden): Hvordan skal de samlokalisere de som nekter å selge uten tvang? De kan nok bruke tvang, men f.eks kreve at utbygger dekker flytteutgiftene. Det blir selvsagt bråk av sånt da hager er pent opparbeidet og man får jord fult av ugress og faenskap på den nye flekken, skjøre småhus får skader osv. Juristene i kommunen vil neppe se problemet ettersom de har gitt fra seg x kvadratmeter og fått x kvadratmeter tilbake, mens all klageadgang er avskjært via snirklete kontrakter. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet lørdag kl 16:31 Del Skrevet lørdag kl 16:31 Krig og fred skrev (4 minutter siden): Fuck kolonihagene. Kolonihagene oppstod da verden var helt annerledes. Det var helt andre tider. I dag er kolonihagene et gode et bittelite mindretall kan nyte. Jeg kjente selv en som hadde kolonihage på Carl Berner i mange, mange år. Ja, det var veldig trivelig, men fantastisk bortkastet. En byarkitekt vil nok hevde at kolonihagene må erstattes med parker for å få tilsvarende åpne og trivelige byrom. Parker koster i likhet med kolonihager, penger å vedlikeholde. Forskjellen er at det er kommunen som må betale. Kolonihager er billigere for kommunen enn parker. De kan til og med dra inn eiendomsavgift på det. Personlig mener jeg det burde være tillatt å med permanent opphold i hyttene der, altså fast bostedsadresse. Så fremt det ikke går ut over kolonihagens funksjon ellers. Litt som barne-tv serien Portveien 2. Lenke til kommentar
wampster Skrevet lørdag kl 17:28 Del Skrevet lørdag kl 17:28 (endret) Snikpellik skrev (1 time siden): Det er like normalt å ha opparbeidet litt, noe eller en del egenkapital før endt studietid. Jeg tror egentlig det er færre som starter helt på 0 når de går ut i jobb. Ingen som har studielån eller annen gjeld...? https://lanekassen.no/nb-NO/statistikk-og-analyse/innsikt-og-analyse/utdanningsstotten-2022---tall-og-fakta/ "I 2021 var gjennomsnittsgjelden for studenter i Norge og utlandet samlet etter endt utdanning på 378 000 kroner" Så nei de starter ofte ikke helt på 0, mange starter på minus. Endret lørdag kl 17:29 av wampster 4 Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet lørdag kl 19:28 Del Skrevet lørdag kl 19:28 Elendig forslag å ta kolonihagene. Det er allerede et enormt etterslep på flerbrukshaller, fotballbaner, svømmehaller i Oslo. Å bygge mange nye boliger før de får gjort noe med dette, er en oppskrift på et dårlig oppvekstmiljø. Infrastrukturen er heller ikke klar for en masse nye boliger. Kollektivtransporten er allerede stappa i rushet. Biler er det også allerede nok av. I klassisk norsk stil, så sier politikerne i etterkant "dette kunne vi umulig forutse". 2 Lenke til kommentar
wampster Skrevet lørdag kl 19:45 Del Skrevet lørdag kl 19:45 sk0yern skrev (16 minutter siden): Elendig forslag å ta kolonihagene. Det er allerede et enormt etterslep på flerbrukshaller, fotballbaner, svømmehaller i Oslo. Å bygge mange nye boliger før de får gjort noe med dette, er en oppskrift på et dårlig oppvekstmiljø. Infrastrukturen er heller ikke klar for en masse nye boliger. Kollektivtransporten er allerede stappa i rushet. Biler er det også allerede nok av. I klassisk norsk stil, så sier politikerne i etterkant "dette kunne vi umulig forutse". Å omregulere og bygge på arealet kolonihagene nå opptar ville tatt 10-20 år, så mer enn nok tid til å fikse mesteparten av det/de problemene 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet lørdag kl 20:50 Del Skrevet lørdag kl 20:50 wampster skrev (3 timer siden): Ingen som har studielån eller annen gjeld...? https://lanekassen.no/nb-NO/statistikk-og-analyse/innsikt-og-analyse/utdanningsstotten-2022---tall-og-fakta/ "I 2021 var gjennomsnittsgjelden for studenter i Norge og utlandet samlet etter endt utdanning på 378 000 kroner" Så nei de starter ofte ikke helt på 0, mange starter på minus. Å ha studiegjeld gjør naturligvis ikke at man ikke kan ha spart opp egenkapital. Dette er ikke motsetninger. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet lørdag kl 20:55 Del Skrevet lørdag kl 20:55 Ble litt trigget av dette i dag, da jeg har kjøpt meg ny bolig som skal bygges neste år. Sjekket tilsvarende priser i Oslo(valgt Oslo på finn) og prisene var over 2x stort sett. Hvordan i alle dager får single folk mulighet til å kjøpe noe som helst foruten bøttekott der borte? Har en del kollegaer fra Østlandet og har ikke inntrykk av at de har dobbel lønn ift meg. Og jeg "sliter" allerede med 5x kravet samt budsjett for å kjøpe enebolig/større rekkehus her på vestlandet. Hva er hemmeligheten? Hvordan blir prosjektene solgt? Lenke til kommentar
wampster Skrevet lørdag kl 21:02 Del Skrevet lørdag kl 21:02 (endret) Salvesen. skrev (8 minutter siden): Ble litt trigget av dette i dag, da jeg har kjøpt meg ny bolig som skal bygges neste år. Sjekket tilsvarende priser i Oslo(valgt Oslo på finn) og prisene var over 2x stort sett. Hvordan i alle dager får single folk mulighet til å kjøpe noe som helst foruten bøttekott der borte? Har en del kollegaer fra Østlandet og har ikke inntrykk av at de har dobbel lønn ift meg. Og jeg "sliter" allerede med 5x kravet samt budsjett for å kjøpe enebolig/større rekkehus her på vestlandet. Hva er hemmeligheten? Hvordan blir prosjektene solgt? Er vel ikke meningen at unge single skal kjøpe 70kvm++ leiligheter midt i en hovedstad heller? Du får mye litt mindre sentralt i Oslo til meget overkommelige priser. edit: Som et eksempel, https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=384600009&ci=16 100kvm + 16 kvm balkong + garasjeplass til 3.5MNOK Billig ! Endret lørdag kl 21:04 av wampster Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet lørdag kl 21:08 Del Skrevet lørdag kl 21:08 wampster skrev (2 minutter siden): Er vel ikke meningen at unge single skal kjøpe 70kvm++ leiligheter midt i en hovedstad heller? Du får mye litt mindre sentralt i Oslo til meget overkommelige priser. edit: Som et eksempel, https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=384600009&ci=16 100kvm + 16 kvm balkong + garasjeplass til 3.5MNOK Billig ! Nei altså mener ikke at det skal være slik, men fatter ikke hvordan det går opp. Folk bor der jo. Nå har jeg jo sett utenfor sentrum, og prisene der er hinsides. Lett over 10 mill for ett rekkehus med 4 soverom. 3.5 for 2 soverom er ikke akkurat billig tenker jeg, også gammelt og trenger oppgraderinger. og 7k i felles 😅 Men ja, er ikke for alle er jo likt i andre storbyer også men Oslo virker litt ekstremt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå