Gå til innhold

Vanlige folk har ikke råd til bolig i Oslo

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Hvis det er snakk om en stridsdyktig mann, eller noen fra et trygt område langt fra fronten, synes jeg faktisk de skal bekoste returbilletten selv.

Reelle flyktninger skal få til livsopphold, men ikke så mye at folk får lyst til å komme hit. Og de skal ut når hjemlandet er trygt. 

Jeg er selvsagt for at vi skal ha en asylpolitikk, men ikke at den skal være så liberal som den har vært de siste tiårene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker at de fleste som kommer hit er folk med ressurser, for det er en stor påkjenning å flytte fra landet sitt. De ønsker å jobbe, og når de har fått jobb blir de behandlet som vanlige nordmenn:

Sitat

Økonomisk støtte:

Som asylsøker får du penger til å kjøpe mat og nødvendighetsartikler. Når man får bosted i en kommune, vil man få økonomisk støtte fra lokal administrasjon inntil man blir i stand til å forsørge seg selv.

Det er vanskelig å få oversikt over hva flyktninger egentlig får når man leser på nettet. Flyktninger kommer til landet med to tomme hender. Så jeg mener at støtten bør være god, i hvert fall det første året/årene. Vi er dessuten veldig involvert i krigen, bidrar med skadelige våpen, og da plikter vi å hjelpe til.

Faktisk.no: Rett og galt i debatten om støtten til ukrainske flyktninger

Sitat

Hvor mye får ukrainske flyktninger i økonomisk støtte?

Stønaden er på 2G i året, som nå betyr 237 240 kroner. Hvis man deler dette på 12, får man 19 770 kroner. De som er under 25 får utbetalt to tredjedeler av beløpet, altså 158 160 kroner i året. Hvis flyktningene har fått andre stønader kan introduksjonsstønaden reduseres. 12. feb. 2024

Ser ikke ut som 500 000 i året.

Sitat

...vi gir mer til flyktninger enn ordinær sats for minstepensjonister, sa stortingsrepresentant for Frp Erlend Wiborg

https://www.nettavisen.no/nrk-politisk-kvarter/erlend-wiborg/frp/frp-om-norsk-stotte-til-ukrainske-flyktninger-vi-far-na-et-ansikt-pa-naiviteten/s/5-95-1872401

Minstepensjon for enslige: 257 040 kroner i året. Minstepensjon for gifte eller samboere (lav sats): 187 801 kroner i året.

Får flyktningene mer enn minstepensjonistene vil mange reagere, men ser ut til at det bare er i etableringsfasen. Man må ikke glemme at det også finnes nordmenn som sliter, selv om krig er mye verre. Milliarder går allerede ut av landet til humanitær hjelp og våpen til Ukraina. Bleiene blir ikke byttet ofte nok på sykehjemmene våre. De lave satsene blir bestemt av politikere, som fører til politikerforrakt.

Fellestrekk for fattige i Norge, er at mesteparten av stønaden eller inntekten går til å betale skyhøye husleier. Husleie i Norge må bli rimeligere, som bare vil skje hvis staten blandes inn.

OBOS startet som bohjelp til alle, mens i dag er det markedskreftene som rår. Det er bare de som har lav inntekt/faller utenfor som får bostøtte. (Vet ikke hvordan "leie for eie" ordninger kommer ut her). Det var konklusjonen da en 80-åring som hadde jobbet med byutvikling holdt guidet byvandring i Oslo. Etter og under krigen var det boligmangel. Enslige i OBOS-ordningen hadde ikke lov til å bo i større leiligheter enn ettroms.

Norge trenger mer arbeidskraft og ukrainere kan bidra til det. Og helst da en ordentlig jobb og ikke praksisplass fra NAV.

Det vil ikke bli så bra for ukrainere som bosetter seg i Norge, hvis de ikke får jobb og ikke kan spare til egen pensjon. De får ikke lang nok botid. Da blir pensjonen mindre enn minstepensjonen, med andre ord: minste-minste pensjon.

Sitat

For å ha rett til fullt minste pensjonsnivå må du har minst 40 års trygdetid. Du har rett til fullt minstepensjonsnivå ved fylte 67 år.

Endret av Subara
Ryddet opp i argumentasjonen og sammenheng.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

DNB-analyse: 10.000 ferdigbygde boliger mangler kjøper

Kanskje prisene begynner å bli høye nok? Usikker på hva de mener med store leiligheter her, er det over 50 m2? De ønsker vel rentekutt nå for å få folk til å ta lån på disse overprisede boligene. 

Obos alene sitter på ferdigbygde boliger for tre milliarder kroner som de ikke har fått solgt. Store leiligheter er vanskeligst å bli kvitt.

Mange utbyggere sliter med å få solgt nye ferdigbygde boliger. Det til tross for lav boligbygging og behov for langt flere.

Norges største boligbygger merker problemene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, kremt said:

Kanskje prisene begynner å bli høye nok? Usikker på hva de mener med store leiligheter her, er det over 50 m2? De ønsker vel rentekutt nå for å få folk til å ta lån på disse overprisede boligene.

Jeg har hørt at de ikke klarer å bygge boligene billig nok, så boligbransjen satser på enda høyere boligpriser sånn at de kan få solgt de nye boligene.

Dette er selvfølgelig galskap, boligprisene bør gå ned og teknologisk utvikling burde gjøre boligbygging billigere, ikke dyrere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (3 minutter siden):

Jeg har hørt at de ikke klarer å bygge boligene billig nok, så boligbransjen satser på enda høyere boligpriser sånn at de kan få solgt de nye boligene.

Dette er selvfølgelig galskap, boligprisene bør gå ned og teknologisk utvikling burde gjøre boligbygging billigere, ikke dyrere.

Trenger en byråkratisk utvikling også når Plan og Bygningsetaten i gjennomsnitt trenerer byggeplaner i 6 år. En stor kost når man har kjøpt tomt, engasjert arkitekter og advokater og så tar det 6 år pluss byggetid før inntektene kommer.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

Vel, om man sliter med å selge en vare betyr det som regel at prisen er for høy. Men å sette ned prisen er visst ikke et alternativ for disse folkene. Da er det tydeligvis bedre at boligene blir stående tomme 😢 

• Liker 2
Lenke til kommentar
On 21.6.2024 at 2:56 PM, VifteKopp said:

Og du ignorerer også avlastningen en skikkelig by-utbygging på Fornebu ville hatt på områdene rundt og i Oslo. 

Ja, eller hva med alle parkene i Oslo? Er masse areal som kan bygges ut som bare brukes til noe gress og noen trær i dag. Hårreisende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Sir said:

Høres ut som noen her burde begynne med eiendomsutvikling selv. Det er visstnok bare å ta i bruk ny teknologi og sette ned prisene, så går alt bra?

Du synes det er naturlig at vi får bedre teknologi og prisene går til himmels?

Amerikanerene, som gir høyere lønn til fagarbeidere, klarer å bygge en 250 kvm enebolig for 3 - 4 millioner kroner, hvorfor koster det da 8.5 millioner kroner i Norge?

Endret av Camlon
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kajac skrev (59 minutter siden):

Vel, om man sliter med å selge en vare betyr det som regel at prisen er for høy. Men å sette ned prisen er visst ikke et alternativ for disse folkene. Da er det tydeligvis bedre at boligene blir stående tomme 😢 

Det er nok økonomiske grunner til det, det er ikke bare å sette ned prisene, de økonomiske konsekvensene kan bli store. De er ikke dumme, enn så lenge så er nok å la prisene være "the lesser of two evils".
Det er klart at eiendomsutviklere med store økonomiske muskler, som f.eks Obos kan i større grad ha råd til vente og håpe på bedre tider, mens mindre eiendomsutviklere kan bli nødt til å kutte tapene hvis fremtiden ser dyster ut.

Slik jeg forstår det(vennligst rett på meg hvis jeg tar feil) så går boligmarkedet tregt om dagen, generelt sett. Både brukte og nye boliger, så at det nødvendigvis blir noen store priskutt i nær fremtid tviler jeg på. Med dagens renter så må det ganske store priskutt til for at antall potensielle kjøpere vil øke.

Lenke til kommentar

Jeg har sett ganske store priskutt i området her. Prisklassen 8-10 mill og oppover er det omtrent fullstendig stans. Store utbyggere kan sitte på usolgte enheter lenge, lenge. Hvertfall 4-5 år etter det jeg har sett. Det skal svært mye til for å kutte prisene. Det kan være de gjør andre ting, som f.eks møbelpakke på kjøpet til 50 tusen. 

Lenke til kommentar

Jepp, det er en helt tydelig trend at dyrere boliger blir liggende lenge og får priskutt. Men samtidig så er markedet mindre, så at det får nasjonale konsekvenser tviler jeg på.

Ja, de kan vente lenge, det er ikke urimelig å forvente at ting vil snu om noen år, store utbyggere har penger til å ta den risikoen.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Uderzo said:

Jepp, det er en helt tydelig trend at dyrere boliger blir liggende lenge og får priskutt. Men samtidig så er markedet mindre, så at det får nasjonale konsekvenser tviler jeg på.

Ja, de kan vente lenge, det er ikke urimelig å forvente at ting vil snu om noen år, store utbyggere har penger til å ta den risikoen.

Det vil bare snu hvis boligprisene fortsetter videre opp. Hvis de ikke gjør det, så går de konkurs, bankene må bli reddet og vi får en finanskrise.

Derfor sitter eksperter og forventer 20% videre vekst, fordi det er ingen som vil planlegge for hvordan man kan håndtere en finanskrise. 20% videre vekst vil uansett ikke løse problemet, men utsette det til en senere dato og gjøre krisen vesentlig verre.

Februar ble avsluttet med rekordhøye konkurstall, og det er særlig byggebransjen som er driveren bak den stigende konkurstrenden.

https://www.nettavisen.no/okonomi/kraftig-konkursokning-i-byggebransjen/s/5-95-1676328

Endret av Camlon
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (Akkurat nå):

Det vil bare snu hvis boligprisene fortsetter videre opp. Hvis de ikke gjør det, så går de konkurs istedenfor og vi får en finanskrise.

Hva mener du? Hva vil snu hvis prisene fortsetter opp?
Jeg snakker om den finansielle situasjonen per i dag, den kan snu, og da vil flere ha råd til boliger igjen, eller sagt på en annen måte, at folk tør å ta på seg boliglån med en mer avklart situasjon, det er for mye usikkerhet i dag.
De store utbyggerne har penger til å "weather the storm", prisene vil kanskje fortsette oppover, så det er godt mulig at selv om rentene skulle gå ned så er det ikke sikkert at markedet vil ta seg opp igjen med det første.

Jeg tviler på at utbyggerne er store nok til å trigge en finanskrise, jeg tror heller eventuelle kriser vil oppstå hvis rentene fortsetter oppover og valutaen vår fortsetter nedover. Folk sliter med lånene sine i dag, hvis rentene øker med flere prosenter til så tror jeg vi er i skikkelig trøbbel. Jeg er ganske finansielt gjennomsnittlig og det vil får store konsekvenser for meg, og jeg er ikke alene.
Det vil bli en perfekt storm, folk mister hjemmene sine og det finnes ingen leieboliger eller til veldig høye priser, det er en dyster spådom hvis det vil skje.

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Uderzo said:

Hva mener du? Hva vil snu hvis prisene fortsetter opp?
Jeg snakker om den finansielle situasjonen per i dag, den kan snu, og da vil flere ha råd til boliger igjen, eller sagt på en annen måte, at folk tør å ta på seg boliglån med en mer avklart situasjon, det er for mye usikkerhet i dag.
De store utbyggerne har penger til å "weather the storm", prisene vil kanskje fortsette oppover, så det er godt mulig at selv om rentene skulle gå ned så er det ikke sikkert at markedet vil ta seg opp igjen med det første.

Jeg tviler på at utbyggerne er store nok til å trigge en finanskrise, jeg tror heller eventuelle kriser vil oppstå hvis rentene fortsetter oppover og valutaen vår fortsetter nedover. Folk sliter med lånene sine i dag, hvis rentene øker med flere prosenter til så tror jeg vi er i skikkelig trøbbel. Jeg er ganske finansielt gjennomsnittlig og det vil får store konsekvenser for meg, og jeg er ikke alene.
Det vil bli en perfekt storm, folk mister hjemmene sine og det finnes ingen leieboliger eller til veldig høye priser, det er en dyster spådom hvis det vil skje.

Bygg og anlegg er 16% av Norges BNP. Den er definitivt stor nok til å trigge en finanskrise.

https://www.bygg.no/aldri-har-bygg-og-anlegg-hatt-sa-stor-andel-av-bnp/1310113!/

Den finansielle situasjonen idag er god ikke dårlig. Oljeprisen i norske kroner er høy, arbeidsledigheten er lav og lønnsøkningen er det høyeste den har vært siden 2016. Med nesten 6% lønnsøkning så blir det veldig vanskelig å få inflasjonen ned.

Boligprisene har aldri vært høyere så dette burde vært et goldrush for utbyggere, men myndighetene har drevet opp byggeprisene så mye at de allikavel er i krise. Denne krisen håper politikerene at de kan løse med enda høyere boligpriser. Om de får det til, så vil Norges husholdningsgjeld øke enda mer og det blir trolig høyere inflasjon.

Men om markedet skulle snu, oljeprisen faller, og arbeidsinnvandringen til Norge faller, så vil boligprisene falle og ikke øke og da går boligbyggerene konkurs, fordi de sitter på masse boliger de ikke klarer å selge med dagens priser og det er ingen banker som er villig til å finansiere deres enorme tap.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Camlon skrev (23 minutter siden):

Du synes det er naturlig at vi får bedre teknologi og prisene går til himmels?

Amerikanerene, som gir høyere lønn til fagarbeidere, klarer å bygge en 250 kvm enebolig for 3 - 4 millioner kroner, hvorfor koster det da 8.5 millioner kroner i Norge?

Hva kostet en mobiltelefon av type toppmodell i 2000, og hva koster den i dag? Et nytt hus i dag er ikke det samme som et nytt hus var for 20 år siden, og selv om prisene egentlig burde gått ned må man hensynta inflasjon(i form av at krona blir mindre verdt).

Mener du amerikanske tømrere tjener bedre enn norske?

Hva koster mest å lage, en t-skjorte eller en boblejakke? Å sammenligne hus på tvers av geografiske områder, som i tillegg har forskjellige byggeregler, er lite informativt for byggekostnaden i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...