Gå til innhold

Vanlige folk har ikke råd til bolig i Oslo


Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

sedsberg skrev (3 minutter siden):

Da har de enten en bigesjeft, selger sykler også eller får en eller annen form for støtte.

Evt. at "fin pris" i Olso er 10x det vanlige folk andre steder i landet regner for svindyrt. F.eks. 5 mill for en 60kvm leilighet er jo en fin og fornuftig pris i Oslo. Andre steder er det helt uhørt. Man får en villa til den prisen.

De har en liten butikk ja. Opplevde ikke prisen som noe urimelig. Det er jo langt flere som sykler i byen enn på bygda, så det de taper på høyere leie tar de igjen på større kundegrunnlag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (2 timer siden):

Da har de enten en bigesjeft, selger sykler også eller får en eller annen form for støtte.

Evt. at "fin pris" i Olso er 10x det vanlige folk andre steder i landet regner for svindyrt. F.eks. 5 mill for en 60kvm leilighet er jo en fin og fornuftig pris i Oslo. Andre steder er det helt uhørt. Man får en villa til den prisen.

Oslo Sportslager er jo en stor og kjent sportsbutikk, så de trenger ingen bigesjeft. Sykkelverkstedet deres har ikke vært noe dyrere enn kjeder som XXL eller G-Sport de gangene jeg har brukt de. Og billigere enn i Køben.

Det er mange andre sykkelverksteder i Oslo og.

Oslo har forøvrig noen gratis sykkelverksteder som drives frivillig av ungdommer og av kommunen for å få funksjonshemmede ut i jobb. Anbefales.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oslo kommune (og flere private) har støtteordninger som skal bidra til lavere forbruk, altså at man reparerer fremfor å kjøpe nytt.
At forbrukskulturen har blitt så bakvendt at det plutselig er billigere å kjøpe nytt fremfor å reparere det man har, er ikke noe sunnhetstegn, tvert imot, det er ikke bærekraftig, uavhengig av hvor kardemommeby-aktig man måtte mene det er å påpeke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 time siden):

Oslo kommune (og flere private) har støtteordninger som skal bidra til lavere forbruk, altså at man reparerer fremfor å kjøpe nytt.

Får man støtte til å reparere gamle bruktbiler som ellers ville gått til Brødrene London? Eller er det bare sykkel-kompisene til MDG som får nyte godt av våre skattepenger?

Det å få subsidert reparasjon av en sykkel er like absurd som å få støtte til å reparere bilen.

 

Atib Azzad skrev (1 time siden):

At forbrukskulturen har blitt så bakvendt at det plutselig er billigere å kjøpe nytt fremfor å reparere det man har, er ikke noe sunnhetstegn, tvert imot, det er ikke bærekraftig, uavhengig av hvor kardemommeby-aktig man måtte mene det er å påpeke.

Det finnes ingen allmengyldig regel om at det er mer bærekraftig å reparere enn å produsere på nytt. Det at det er dyrere å reparere kommer av at menneskeheten er blitt veldig flink til å produsere effektivt i automatiserte fabrikker og at vi har gått bort fra små systuer og snikkar-boder som MDG er så opptatt av i sin romantiserte virkelighetsoppfatning. I veldig mange tilfeller vil det ikke bare lønne seg økonomisk, men også miljømessig, å resirkulere det ødelagte produktet og produsere på nytt.

Husk at man må se på et menneskes fullstendige CO2-avtrykk når man sitter og pusler med å reparere ting. 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (22 minutter siden):

Får man støtte til å reparere gamle bruktbiler som ellers ville gått til Brødrene London? Eller er det bare sykkel-kompisene til MDG som får nyte godt av våre skattepenger?

Det å få subsidert reparasjon av en sykkel er like absurd som å få støtte til å reparere bilen.

Det er ikke absurd hvis målet er å øke antall syklister og redusere antall bilister. Det er slik subsidier fungerer. 

Endret av VifteKopp
  • Liker 3
Lenke til kommentar
13 minutes ago, uname -i said:

Får man støtte til å reparere gamle bruktbiler som ellers ville gått til Brødrene London? Eller er det bare sykkel-kompisene til MDG som får nyte godt av våre skattepenger?

Det å få subsidert reparasjon av en sykkel er like absurd som å få støtte til å reparere bilen.

Det finnes ingen allmengyldig regel om at det er mer bærekraftig å reparere enn å produsere på nytt. Det at det er dyrere å reparere kommer av at menneskeheten er blitt veldig flink til å produsere effektivt i automatiserte fabrikker og at vi har gått bort fra små systuer og snikkar-boder som MDG er så opptatt av i sin romantiserte virkelighetsoppfatning. I veldig mange tilfeller vil det ikke bare lønne seg økonomisk, men også miljømessig, å resirkulere det ødelagte produktet og produsere på nytt.

Husk at man må se på et menneskes fullstendige CO2-avtrykk når man sitter og pusler med å reparere ting. 

Altså, skattepenger nytes åpenbart av flere enn sykkelkompisene til MDG, uten at jeg dermed er kjent med om hvorvidt man får støtte til bilreperasjon.
(intensjonen er jo å satse på sykling, gående, og kollektivtransport, så det virker kanskje ikke så sannsynlig for tiden.)
Altså, dersom alt man produserte havnet tilbake i resirkulering ville det vært flott, men mye av årsaken til at ting ikke lar seg reparere er jo også at man bruker billige løsninger som ikke er laget for å vare.
Å hele tiden smelte om rammene til ødelagte sykler til nye sykler, gummien til nye seter og dekk etc.
Er jo fint, men det virker selvsagt at det innebærer mindre utslipp om sykkelen ikke behøver å smeltes om, men kan fikses og holdes i god stand.
Samtidig som det er vanskelig å snakke generelt om et så stort tema, særlig om man samtidig skal være så tendensiøs i hvordan man beskriver de ulike sidene.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (3 minutter siden):

Det er ikke absurd hvis målet er å øke antall syklister og redusere antall bilister. Det er slik subsidier fungerer. 

OK, fint å få bekreftet at dette med gjenbruk var et vikarierende motiv for å dele ut penger til MDGs støttespillere. 

Må si MDG er flinke til å støtte vanskeligstilte grupper. Som da de sponset dyre elsykler og alle ble snappet opp av de trengende i Oslos mest velstående bydeler. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
uname -i skrev (21 minutter siden):

OK, fint å få bekreftet at dette med gjenbruk var et vikarierende motiv for å dele ut penger til MDGs støttespillere. 

Må si MDG er flinke til å støtte vanskeligstilte grupper. Som da de sponset dyre elsykler og alle ble snappet opp av de trengende i Oslos mest velstående bydeler. 

Syklister er ikke MDGs støttespillere, like lite som bilister er FRPs støttespillere. Denne støtten til sykkelreparasjon kommer alle syklister til gode uavhengig av partitilhørighet. 

Så må man gjerne kritisere ordningen og si at det finnes andre og bedre måter å øke sykkelandelen på, men å innføre slike tiltak er like lite kontroversielt som at FRP vil ha lavere bompenger og SP vil ha økt støtte til bønder. Det er slik politikk fungerer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
57 minutes ago, uname -i said:

Det finnes ingen allmengyldig regel om at det er mer bærekraftig å reparere enn å produsere på nytt. Det at det er dyrere å reparere kommer av at menneskeheten er blitt veldig flink til å produsere effektivt i automatiserte fabrikker og at vi har gått bort fra små systuer og snikkar-boder som MDG er så opptatt av i sin romantiserte virkelighetsoppfatning. I veldig mange tilfeller vil det ikke bare lønne seg økonomisk, men også miljømessig, å resirkulere det ødelagte produktet og produsere på nytt.

Husk at man må se på et menneskes fullstendige CO2-avtrykk når man sitter og pusler med å reparere ting. 

Når vi først er inne på helheten så bør det vel også nevnes at billige produkter kommer av at i det globaliserte markedet er det mye som produseres i lavkostland på lave lønninger. Produsentene bærer sjelden de fulle kostnadene av miljøskader fra produksjonen, fra produksjon av råvarer til deponering. Det skjer en del positive ting på dette område (Right to Repair for eksempel), og tanken om reparere og ta var på ting henger godt sammen med dette.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 15.8.2023 den 15.31):

...

Er det på tide å vingeklippe de grådigste og mest kortsiktige utbyggerne/utleierne i Oslo ?

Hmm, bolighaier, ja du tenker på OBOS f.eks.  ?  4,7 for 34 kvm leilighet uten parkeringsplass begynner å bli heftig ja... selv for godt voksne...

https://www.budstikka.no/har-kun-solgt-8-av-36-boliger-i-fornebu-prosjekt/s/5-55-1516298

 

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (11 timer siden):

Hmm, bolighaier, ja du tenker på OBOS f.eks.  ?  4,7 for 34 kvm leilighet uten parkeringsplass begynner å bli heftig ja... selv for godt voksne...

https://www.budstikka.no/har-kun-solgt-8-av-36-boliger-i-fornebu-prosjekt/s/5-55-1516298

4,7 for 34kvm på Fornebu er for dyrt selv om det er nybygg, spesielt når Fornebubanen fremdeles er et stykke unna. Man kan til sammenligning få 50kvm veldig sentralt i Oslo for under den prisen, gjerne med relativt nytt bad og kjøkken samt balkong og fin bakgård.

Merker det godt nå at det er rolig i markedet også for brukte boliger, spesielt på de som er litt større i kategorien andre og "tredjegangsskjøp" er det lite trøkk. Vi endte med å gjøre et varp med en stor og nyoppusset leilighet sentralt i Oslo for over 700.000 kroner under prisantydning. Dette var i sommer da markedet alltid er roligere enn ellers, men vi var faktisk en av bare to budgivere. Flere av leilighetene vi så på i samme kategori har enda ikke blitt solgt etter måneder ute, selv om de både er fine og har god tilstandsgrad. Det forteller om at mange velger å vente nå, eller bare ikke får finansiering.

Leiligheter i typen førstegangsskjøp som 40-55kvm i Oslo går fremdeles som ganske varmt hvetebrød, det vil si til prisantydning eller litt over. Men sjeldent flere hundre tusen over sånn som før.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (19 timer siden):

Oslo kommune (og flere private) har støtteordninger som skal bidra til lavere forbruk, altså at man reparerer fremfor å kjøpe nytt.
At forbrukskulturen har blitt så bakvendt at det plutselig er billigere å kjøpe nytt fremfor å reparere det man har, er ikke noe sunnhetstegn, tvert imot, det er ikke bærekraftig, uavhengig av hvor kardemommeby-aktig man måtte mene det er å påpeke.

Med den tankegangen er det det heller ikke bærekraftig å:

Kjøre elbil

Reise på ferie med fly

Spise kjøtt hver dag

 

Men, dette kan vi ikke si. For da kommer det mindre informerte med "Skal det ikke være lov å FLY lenger heller nå a". Det er per dags dato tilnærmet ingen i hele Norge som lever bærekraftig dessverre. 

MDG velgeren og FRP velgeren er begge like skyldige i verdens forfall, men den ene vil at vi sykler litt mer.

 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (8 minutter siden):

Med den tankegangen er det det heller ikke bærekraftig å:

Kjøre elbil

Reise på ferie med fly

Spise kjøtt hver dag

 

Men, dette kan vi ikke si. For da kommer det mindre informerte med "Skal det ikke være lov å FLY lenger heller nå a". Det er per dags dato tilnærmet ingen i hele Norge som lever bærekraftig dessverre. 

MDG velgeren og FRP velgeren er begge like skyldige i verdens forfall, men den ene vil at vi sykler litt mer.

 

Hele den kapitalistiske ideologien og hvordan vi så til grader har satt det i system og blitt avhengig av den er vel det store problemet. Vi produserer ikke tjenester og produkter for å mette et behov, men for å tjene mest mulig.
Vi skaper behov via reklame og markedsføring som igjen blir til mote, trender og holdninger.
Produksjonskostnaden skal holdes nede, lønninger og materialer skal være billigst mulig samtidig som brutto fortjenesten skal være høyest mulig. Alt for at årsbudsjettet som alltid økes år for år skal overholdes så styret i firmaet får avkastning på innskuddet sitt.

Vi kaster i snitt 2 kg klær og tekstiler hver eneste måned her i Norge.
Vi kaster 62 kg møbler, 26 kg elektronikk og 101 kg plast i året.
Og hvor produseres alt dette? For det meste i Kina, Bangladesh, Mongolia og Vietnam.. Selv fisken vi fisker sender vi til Kina for filetering, salting, innsprøyting og emballering, før den sendes tilbake til norske butikker. Billig kullkraft som produserer strøm til maskineriet og latterlig lave lønninger til arbeiderne gjør at vi sendes ting jorda rundt og gir oss muligheten til å forbruke helt hinsides mye.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Noxhaven said:

Selv fisken vi fisker sender vi til Kina for filetering, salting, innsprøyting og emballering, før den sendes tilbake til norske butikker.

og hvorfor gjør man det?  Fordi folk råper opp om at selv ufaglærte skal tjene over medianlønnen samtidig som man ikke vil betale den prisen varen da nødvendigvis må selges til i butikken... 

Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (46 minutter siden):

og hvorfor gjør man det?  Fordi folk råper opp om at selv ufaglærte skal tjene over medianlønnen samtidig som man ikke vil betale den prisen varen da nødvendigvis må selges til i butikken... 

Jeg tror ikke norsk økonomi ville hatt vondt av å beholde næringen i Norge hvor vi ville fått flere arbeidsplasser og hvor pengene ville gått tilbake til norske bedrifter ifra norske forbrukere istedenfor å sende de til Kina og den kinesiske næringen.

At lønningene i Norge begynner sprike litt vel mye er vel de fleste enige om. At også de som foredler fisk burde ha en verdig lønn er jeg enig i. At de burde tjene over median vet jeg ikke, men nærmere median? Absolutt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Noxhaven said:

At også de som foredler fisk burde ha en verdig lønn er jeg enig i. At de burde tjene over median vet jeg ikke, men nærmere median? Absolutt.

og som kunde er du selvfølgelig villig til å betale flere ganger det du betaler i dag for samme mengde?

Lenke til kommentar

Jeg kjøper gjerne norsk, men de fattigste kan ikke forventes å være så bevisste på hvor den varen de har råd til er laget. Med mindre fattigdom kan flere ta seg råd til å være bevisst.

Hva norske varer koster vs. importerte varer, er et politisk spørsmål. Det avgjøres av mange andre faktorer enn lønna til de ansatte. Handelsavtaler, tollregler, konkurranse, skatter, miljøavgifter, strømpriser osv. Skal vi ha industri i dette landet, eller er vi forpliktet av handelsavtaler med EU til å importere ting vi kunne produsert selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...