Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

fokus på rust


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tipper et stort flertall bryr seg lite - de planlegger å ha bilen tre til fem år og når driftskostnadene blir store nok kvitter de seg med den og kjøper en ny. Da har det lite for seg å bruke penger på noe man ikke vil få noe igjen for.

Til etterbehandling av en brukt bil finnes det, i tillegg til de etablerte aktørene Tectyl, Tuff-Kote, Dinitrol osv, et utall DIY-oppskrifter; spillolje og grusvei, rå linolje, kokt linolje, owatrol, owatrol + arcanol + bengalack, flere som mener at sistnevnte kombinasjon var mye bedre før i tia, lanolinbehandlinger, mike evans(?) understellsfett, epoxygrunning osv. MANGE råd, og lite konsensus om hva som er Best av Alt. Men lanolinbehandling har blitt veldig populært og får mye gode tilbakemeldinger.

Jevnlig vask av understellet er uansett lurt.

Lenke til kommentar

Om det er en eldre bil du vil skal holde litt lenger så er det ikke spesielt vanskelig å understellsbehandle den selv med sauefett eller kokt linolje. Koster deg noen hundrelapper i materiell og tar deg noen timer. Klart det blir ikke like bra som når de snirkler seg inne i stålprofilene og bak paneler, men du får en 80% jobb til 500kr i motsetning til en 100% jobb til 8000kr, noe som er perfekt for eldre biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan kjøpe forskjellige pakker hos de fleste som driver med dette, da det billigste er å bare få sprøytet på oljen, mens det dyreste er å få skrudd av alle deksler, pusset rust og da få smørt på oljen til slutt. Kan bli veldig dyrt til slutt på en gammel bil, beste er å få det gjort før det begynner å bli rust.

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (6 minutter siden):

Forskjellen på det og for eksempel tectyl er at med tectyl så pakkes rusten inn og får gode forhold til å utvikle seg.

Tectyl er bare et varemerke, så du får både "pustende" filmer og polymermasser som heter Tectyl. Sistnevnte kan være noe herk, men som jeg er kjent så blir ikke det brukt så mye lenger.

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (22 timer siden):

Hva er det beste å gjøre etter hver vintersesong med salt som fienden på veien. 

Jeg sverger ved fluidfilm, 20 år gammel bil, ingen rust. 

https://www.fluidfilm.no/

https://www.bilkontroll.no/fluid-flim/fluid-film-produkter.html?gclid=Cj0KCQjwoeemBhCfARIsADR2QCu4HbCUTZHh7MEgr8f7v_xeBzJ2K49jt6S1Waa1ldV2pSsKfgJ86msaAoJeEALw_wcB

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (50 minutter siden):

Hoggjern.no selger  svensk rå linolje hardpresset skal kjøpe ett par liter og prøve på ramma til Pickupen 😀 

Anbefaler deg å spyle ramma innvendig først, hvis det ikke har vært gjort før så ligger det garantert flere kilo med sand og dritt inni. Bruk brannslange eller høytrykkspyler med roterende dyse beregnet på rør, la det tørke før du sauser på både utvendig og innvendig.

Jeg bruker Fluid Film på Land Cruiser'n og er meget fornøyd med resultatet.    

  • Liker 1
Lenke til kommentar
El burro skrev (12 timer siden):

Anbefaler deg å spyle ramma innvendig først, hvis det ikke har vært gjort før så ligger det garantert flere kilo med sand og dritt inni. Bruk brannslange eller høytrykkspyler med roterende dyse beregnet på rør, la det tørke før du sauser på både utvendig og innvendig.

Jeg bruker Fluid Film på Land Cruiser'n og er meget fornøyd med resultatet.    

Ja skal kjøpe lanse på Thansen til Nilfisken ja det er rett og slett aldri feil den er gjengrodd så jeg istad er heldig har nedoverbakke i gården da blir det ikke lanse men roterende børste 😀 ja jeg vurderer også fluid film de skulle ha 500,- ink mva for å spyle ramma mi så mulig jeg lar dem spyle den så tar jeg behandlinga sjøl 😀 5000,- skulle de ha for alt 

Endret av Maskinfører
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Har understellsbehandlet bilen min med Mercasol. Må etterbehandles og kontrolleres hvert tredje år. Koster 8-10 tusen for en komplett behandling, og 5-6 tusen for etterbehandling. Programmet gir deg en garanti som varer i opptil 15 år. Men bilen må starte på programmet før den er 2 år gammel.

https://www.norskantirust.no/garanti/

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...