stamkunde Skrevet 13. august 2023 Rapporter Del Skrevet 13. august 2023 Føler det er mange som ikke fokuserer på å bekjempe rust på bil. Bør man levere bil til en som kan heise bilen opp, og vaske grundig på undersiden etter hver vinter? Hva er det beste å gjøre etter hver vintersesong med salt som fienden på veien. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 13. august 2023 Rapporter Del Skrevet 13. august 2023 Understellsbehandling med lanolinolje. Er egne steder som driver på med det. Oslo antirust f.eks. De heiser bilen opp med bukk og demonterer deksler og lignende og påfører produktet. Gjør det helst før vinteren, så har du et ferskt lag mot saltlaken. 2 Lenke til kommentar
epifant Skrevet 13. august 2023 Rapporter Del Skrevet 13. august 2023 Tipper et stort flertall bryr seg lite - de planlegger å ha bilen tre til fem år og når driftskostnadene blir store nok kvitter de seg med den og kjøper en ny. Da har det lite for seg å bruke penger på noe man ikke vil få noe igjen for. Til etterbehandling av en brukt bil finnes det, i tillegg til de etablerte aktørene Tectyl, Tuff-Kote, Dinitrol osv, et utall DIY-oppskrifter; spillolje og grusvei, rå linolje, kokt linolje, owatrol, owatrol + arcanol + bengalack, flere som mener at sistnevnte kombinasjon var mye bedre før i tia, lanolinbehandlinger, mike evans(?) understellsfett, epoxygrunning osv. MANGE råd, og lite konsensus om hva som er Best av Alt. Men lanolinbehandling har blitt veldig populært og får mye gode tilbakemeldinger. Jevnlig vask av understellet er uansett lurt. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 13. august 2023 Rapporter Del Skrevet 13. august 2023 Om det er en eldre bil du vil skal holde litt lenger så er det ikke spesielt vanskelig å understellsbehandle den selv med sauefett eller kokt linolje. Koster deg noen hundrelapper i materiell og tar deg noen timer. Klart det blir ikke like bra som når de snirkler seg inne i stålprofilene og bak paneler, men du får en 80% jobb til 500kr i motsetning til en 100% jobb til 8000kr, noe som er perfekt for eldre biler. 1 Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 13. august 2023 Rapporter Del Skrevet 13. august 2023 Har du en bil som er 10 år eller eldre, så er det sjelden verdt å legge mye i rustbeskyttelse. Det går an å sandblåse understellet og ha på rustbeskyttende masse etterpå. Det koster gjerne 20-30 tusen. Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 13. august 2023 Rapporter Del Skrevet 13. august 2023 Man kan kjøpe forskjellige pakker hos de fleste som driver med dette, da det billigste er å bare få sprøytet på oljen, mens det dyreste er å få skrudd av alle deksler, pusset rust og da få smørt på oljen til slutt. Kan bli veldig dyrt til slutt på en gammel bil, beste er å få det gjort før det begynner å bli rust. Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 13. august 2023 Rapporter Del Skrevet 13. august 2023 Den lanolinen skal visst hjelpe med å bremse ned allerede etablert rust. Forskjellen på det og for eksempel tectyl er at med tectyl så pakkes rusten inn og får gode forhold til å utvikle seg. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 13. august 2023 Rapporter Del Skrevet 13. august 2023 Sydvest skrev (6 minutter siden): Forskjellen på det og for eksempel tectyl er at med tectyl så pakkes rusten inn og får gode forhold til å utvikle seg. Tectyl er bare et varemerke, så du får både "pustende" filmer og polymermasser som heter Tectyl. Sistnevnte kan være noe herk, men som jeg er kjent så blir ikke det brukt så mye lenger. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 14. august 2023 Rapporter Del Skrevet 14. august 2023 stamkunde skrev (22 timer siden): Hva er det beste å gjøre etter hver vintersesong med salt som fienden på veien. Jeg sverger ved fluidfilm, 20 år gammel bil, ingen rust. https://www.fluidfilm.no/ https://www.bilkontroll.no/fluid-flim/fluid-film-produkter.html?gclid=Cj0KCQjwoeemBhCfARIsADR2QCu4HbCUTZHh7MEgr8f7v_xeBzJ2K49jt6S1Waa1ldV2pSsKfgJ86msaAoJeEALw_wcB 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 14. august 2023 Rapporter Del Skrevet 14. august 2023 Hoggjern.no selger svensk rå linolje hardpresset skal kjøpe ett par liter og prøve på ramma til Pickupen 😀 Lenke til kommentar
El burro Skrevet 14. august 2023 Rapporter Del Skrevet 14. august 2023 Maskinfører skrev (50 minutter siden): Hoggjern.no selger svensk rå linolje hardpresset skal kjøpe ett par liter og prøve på ramma til Pickupen 😀 Anbefaler deg å spyle ramma innvendig først, hvis det ikke har vært gjort før så ligger det garantert flere kilo med sand og dritt inni. Bruk brannslange eller høytrykkspyler med roterende dyse beregnet på rør, la det tørke før du sauser på både utvendig og innvendig. Jeg bruker Fluid Film på Land Cruiser'n og er meget fornøyd med resultatet. 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 14. august 2023 Rapporter Del Skrevet 14. august 2023 (endret) El burro skrev (12 timer siden): Anbefaler deg å spyle ramma innvendig først, hvis det ikke har vært gjort før så ligger det garantert flere kilo med sand og dritt inni. Bruk brannslange eller høytrykkspyler med roterende dyse beregnet på rør, la det tørke før du sauser på både utvendig og innvendig. Jeg bruker Fluid Film på Land Cruiser'n og er meget fornøyd med resultatet. Ja skal kjøpe lanse på Thansen til Nilfisken ja det er rett og slett aldri feil den er gjengrodd så jeg istad er heldig har nedoverbakke i gården da blir det ikke lanse men roterende børste 😀 ja jeg vurderer også fluid film de skulle ha 500,- ink mva for å spyle ramma mi så mulig jeg lar dem spyle den så tar jeg behandlinga sjøl 😀 5000,- skulle de ha for alt Endret 14. august 2023 av Maskinfører Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE Skrevet 14. august 2023 Rapporter Del Skrevet 14. august 2023 (endret) Har understellsbehandlet bilen min med Mercasol. Må etterbehandles og kontrolleres hvert tredje år. Koster 8-10 tusen for en komplett behandling, og 5-6 tusen for etterbehandling. Programmet gir deg en garanti som varer i opptil 15 år. Men bilen må starte på programmet før den er 2 år gammel. https://www.norskantirust.no/garanti/ Endret 14. august 2023 av Kron Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå