Laserbeam Skrevet 12. august 2023 Del Skrevet 12. august 2023 Spoiler Den sitter på tommelen. Ganske rolig og beit ikke. Jeg puttet den kjapt tilbake i hjørnet sitt i kjellertrappen igjen. Var vanskelig å se om det var et traktelignende hi eller lignende helt inne i hjørnet under rekkverket. På formiddagen neste dag var den ikke i "hjørnet sitt". Vandrer / jakter på dagen? Foreldrene mine har vært her pga oppussing o.l, og de mener de har sett flere slike, og større. 1 1 Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 12. august 2023 Del Skrevet 12. august 2023 Det er litt vanskelig å se fra vinkelen bildet er tatt fra, men ligner på en myredderkopp. 1 Lenke til kommentar
RookieNO Skrevet 12. august 2023 Del Skrevet 12. august 2023 Uansett hvilken edderkopp det er, så er det bare å brenne ned huset og finne seg et nytt sted og bo! 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm Skrevet 12. august 2023 Del Skrevet 12. august 2023 (endret) Brukte appen artsoraklet og fikk 100% treff på denne: https://artsdatabanken.no/Pages/229281 "Stor husedderkopp er den største og sjeldneste av våre to husedderkopparter" Endret 12. august 2023 av Slettet-7QKwQIfm Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 12. august 2023 Del Skrevet 12. august 2023 RookieNO skrev (1 minutt siden): Uansett hvilken edderkopp det er, så er det bare å brenne ned huset og finne seg et nytt sted og bo! Edderkopper er nyttedyr. De spiser andre uønskede gjester. Lurt å la de være. 3 1 2 Lenke til kommentar
germanwhip Skrevet 12. august 2023 Del Skrevet 12. august 2023 2 minutes ago, RRhoads said: Edderkopper er nyttedyr. De spiser andre uønskede gjester. Lurt å la de være. enig der. liker edderkopper langt bedre enn fluer som absolutt skal oppi trynet mitt 4 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 12. august 2023 Del Skrevet 12. august 2023 germanwhip skrev (14 minutter siden): liker edderkopper langt bedre enn fluer som absolutt skal oppi trynet mitt ikke særlig fristende med en svær edderkopp i fjeset heller da? 2 Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 12. august 2023 Forfatter Del Skrevet 12. august 2023 (endret) Bugle skrev (31 minutter siden): Brukte appen artsoraklet og fikk 100% treff på denne: https://artsdatabanken.no/Pages/229281 "Stor husedderkopp er den største og sjeldneste av våre to husedderkopparter" Var det jeg tenkte, men var litt dårlig lys i kjelleren for å se 100%. Ville ikke ta den med opp i fra kjelleren for å ikke forstyrre/stresse den alt for mye. Tenkte det kanskje kunne være en kjelleredderkopp, da den trossalt var i kjelleren. Jeg veit godt hvordan stor husedderkopp ser ut, da i min første leilighet så dukka det opp 3 til sammen iløpet av type 10 år eller noen sånt. Og har "slukt" artsdatabanken, fhi og snl.no ganske så ofte . På hytta til foreldrene mine så er det ihvertfall flust av de litt mindre av dem. Husedderkopper vandrer vel ut/inn på egenhånd på jakt etter make på høsten/sensommoren så vidt jeg veit. Hadde alltid et vindu eller 2 på gløtt, slik at de kunne gå ut hvis de "ønsket". Men ble ihvertfall ikke mye plaget av mygg, fluer og veps da de var inne. Endret 12. august 2023 av Laserbeam Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 12. august 2023 Forfatter Del Skrevet 12. august 2023 Mr.M skrev (Akkurat nå): ikke særlig fristende med en svær edderkopp i fjeset heller da? Har våknet med en på ansiktet en gang som var i gang å fortære ei flue.. Dyttet den forsiktet bak senga, sto opp og fikk skyldt vekk de seige trådene.. Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 12. august 2023 Forfatter Del Skrevet 12. august 2023 (endret) Cascada81 skrev (46 minutter siden): Det er litt vanskelig å se fra vinkelen bildet er tatt fra, men ligner på en myredderkopp. Er vel ikke mange sånne i kjellere? Og er ikke akuratt myr eller fuktig mark rundt og i nærheten av huset. Heller ikke å nabolaget så vidt jeg veit. Har teknisk sett vært fuktig denne uken, men av andre grunner. Men den har tydeligvis vært i kjelleren en stund fra før. Endret 12. august 2023 av Laserbeam 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 12. august 2023 Del Skrevet 12. august 2023 Laserbeam skrev (5 minutter siden): Dyttet den forsiktet bak senga hos meg hadde det blitt en klask med fluesmekker'n men vi mennesker er forskjellig da. 1 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 12. august 2023 Del Skrevet 12. august 2023 Husker jeg hadde en slik en i boden der jeg leide for mange år siden. Jeg holdt noe med venstrehånden da jeg åpnet døra inn til boden. For å slå på lyset måtte jeg ta høyre hånden inni rommet og over på venstre siden av dørkarmen for å finne lysbryteren. Da hånden var kommet halvveis så kjente jeg at jeg traff noe spindelvev. Et lite sekund senere hører jeg noe som treffer bakken. Jeg slå på lyset, og midt på gulvet står denne edderkoppen, stor som en femkroning (inkludert beina). Ikke det beste førsteinntrykket mitt akkurat. 1 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 12. august 2023 Del Skrevet 12. august 2023 1 minute ago, Mr.M said: hos meg hadde det blitt en klask med fluesmekker'n men vi mennesker er forskjellig da. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 12. august 2023 Del Skrevet 12. august 2023 takk for tipset gjelder med andre ord å ta høyde for det uforutsette noe i samme sjangeren er når du smeller til et insekt (innendørs) og plutselig er det borte vekk. Da har man pådratt seg nytt problem og bekymring hvor rakkeren kan være. Lærdom, slå aldri før du er helt sikker på fulltreffer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå