ilpostino Skrevet 10. august 2023 Del Skrevet 10. august 2023 Per i dag har jeg et armatur på kjøkkenet med to halogenpærer som er koblet opp til en lysbryter på veggen. Jeg kan egentlig tenke meg mer lys på den benken, og kan tenke meg å bytte den ut med en benkeplateløsning ala dette. Denne krever en Trådfri driver, som igjen krever en egen av / på bryter. Jeg vet ikke om jeg vil ha ekstra bryter i tillegg til den jeg allerede har. Det går en skjult ledning fra bryteren til armaturet, så jeg må uansett ha en elektriker inn for å gjøre "noe". Noen forslag? Lenke til kommentar
dTd Skrevet 10. august 2023 Del Skrevet 10. august 2023 Er det ikke slik at den Trådfi driveren kun er for å kunne styre lyset trådløst via ikea sin av/på bryter eller via zigbee? Med andre ord, om du kobler driveren til eksisterende lysbryter, så vil hele lampa fungere som en "dum" lampe. Men du kan integrere den i ikea appen og med ikea sin knapp, eller whatever zigbee system du ønsker. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 10. august 2023 Forfatter Del Skrevet 10. august 2023 Jeg har tenkt noe ala i de planer. Jeg kjører hardt på Philips Hue på en del annet på belysning og satt opp med Google Home, men usikker på om Ikea sin løsning kan integreres med dette. Ettersom jeg har skjult anlegg regner jeg med ledningen går rett fra bryteren inn i armaturet jeg har per i dag, så må vel ha en eller annen form for 2-polet kontakt for å koble til Ikea sitt armatur. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 10. august 2023 Del Skrevet 10. august 2023 29 minutes ago, ilpostino said: Jeg har tenkt noe ala i de planer. Jeg kjører hardt på Philips Hue på en del annet på belysning og satt opp med Google Home, men usikker på om Ikea sin løsning kan integreres med dette. Ettersom jeg har skjult anlegg regner jeg med ledningen går rett fra bryteren inn i armaturet jeg har per i dag, så må vel ha en eller annen form for 2-polet kontakt for å koble til Ikea sitt armatur. Er vel litt gråsone om du kan koble dette selv. Du har I utgangspunktet kun lov til å koble til "taklamper som henger på krok" Det sagt, så er det ikke verre enn å klippe av kontakten på IKEA driveren og koble en sukkerbit eller wago klemme. Hadde lampen hengt på krok i taket, så hadde du hatt lov til å koble selv Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 10. august 2023 Forfatter Del Skrevet 10. august 2023 bzzlink skrev (3 minutter siden): Det sagt, så er det ikke verre enn å klippe av kontakten på IKEA driveren og koble en sukkerbit eller wago klemme. Akkurat det har jeg ikke tenkt over, men med tanke på at dette er på et overskap på kjøkken er jeg tilbøyelig til å tro noen kan ha noen meninger om løsningen hvis de kommer på tilsyn. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 10. august 2023 Del Skrevet 10. august 2023 (endret) 2 hours ago, ilpostino said: Akkurat det har jeg ikke tenkt over, men med tanke på at dette er på et overskap på kjøkken er jeg tilbøyelig til å tro noen kan ha noen meninger om løsningen hvis de kommer på tilsyn. Jeg gjorde på denne måten selv med ikea armaturer . Kjøpte en koblingsboks som denne. Satt den over der ledningen fra veggen kom ut og klipte av kontakten på Ikea sin og kobla det sammen. Den riktige måten å gjøre det på er vel å få en Elektrikker til å sette opp et stikk på ledningen som kommer ut av veggen. Så kan du sette opp Ikea saken selv. Endret 10. august 2023 av bzzlink Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå