Gå til innhold

Brukt elbil opptil 100.000kr


andg

Anbefalte innlegg

Complexity skrev (1 minutt siden):

Tipper det er aller første generasjon Leaf? Med grått interiør? Burde holde seg unna dem.

De har ikke varmepumpe, og dårlige batterier. Laderne bruker vel også å dø i dem og koster like mye som bilen å erstatte..

Fra midten av 2013 og utover så kom det seg veldig på Leaf, og med budsjett på 100k er det vel ikke vits å kjøpe den aller første utgaven.

Min 2014 Leaf 24kWt påstår den klarer 150km ifølge gjettometeret, noe jeg tror er litt optimistisk. Men 100+ km burde gå fint.

Usikker på akkurat typen, men det kan nok stemme. Den er dessverre helt ræva😅

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, Salvesen. said:

Usikker på akkurat typen, men det kan nok stemme. Den er dessverre helt ræva😅

Ja det var "prototypen" og det merkes. 

Laderen befant seg i bagasjerommet på dem (selv om ladeporten var i fronten) av en eller annen grunn. Den ble heldigvis flyttet til under panseret med resten av elektronikken under oppgraderingene i 2013.

Ellers er leafene meget simple og pålitelige biler. Det er vel eneste av bilene trådstarter vurdere som har app. Meget simpel app da men man får slått på varme og startet lading. Det viktigste.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Ja det var "prototypen" og det merkes. 

Laderen befant seg i bagasjerommet på dem (selv om ladeporten var i fronten) av en eller annen grunn. Den ble heldigvis flyttet til under panseret med resten av elektronikken under oppgraderingene i 2013.

Ellers er leafene meget simple og pålitelige biler. Det er vel eneste av bilene trådstarter vurdere som har app. Meget simpel app da men man får slått på varme og startet lading. Det viktigste.

Ja jeg liker de absolutt, men ikke de skikkelig gamle. Min mor har versjon 2 eller hva det kalles. Det nye designet og den bare går. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (24 minutter siden):

Tipper det er aller første generasjon Leaf? Med grått interiør? Burde holde seg unna dem.

De har ikke varmepumpe, og dårlige batterier. Laderne bruker vel også å dø i dem og koster like mye som bilen å erstatte..

Fra midten av 2013 og utover så kom det seg veldig på Leaf, og med budsjett på 100k er det vel ikke vits å kjøpe den aller første utgaven.

Min 2014 Leaf 24kWt påstår den klarer 150km ifølge gjettometeret, noe jeg tror er litt optimistisk. Men 100+ km burde gå fint.

Har en 2015 Leaf (24 kWh), og det er ikke noe problem å kjøre 100 km. Men ~150 er nok for langt. Tipper rekkevidden er rundt 12-13 mil et sted. 

Et kjent problem på Leaf er at håndbrekk-wire har det med å henge seg litt opp ved rygging i fuktig vær, dersom bilen er kald. Ikke noe stort problem, spesielt ikke dersom man lærer seg å rygge inn ved parkering. 

Ut over at jeg har byttet denne wiren noe oftere enn jeg forventet (koster heldigvis ikke mye!), har bilen vært svært driftssikker, og fungert godt! 

Min modell har varmepumpe, varme i seter og ratt. Sammen med et meget romslig bagasjerom (i sin klasse), gjør dette til en enkel anbefaling fra min side. De eldre modellene har ingen assistent-verktøy for å bistå under kjøring. Min har ikke engang adaptiv cruisekontroll. Til gjengjeld har den en god kamera-løsning ved rygging, om ikke annet. Kamera foran, bak og på begge sider. Riktignok ikke noen sensor, så den sier ikke ifra at du holder på å kollidere. Men du kan se det klart og tydelig på skjermen. App-støtte er det også! (Mest aktuelt til å slå av/på forvaring av bilen)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, qualbeen said:

Har en 2015 Leaf (24 kWh), og det er ikke noe problem å kjøre 100 km. Men ~150 er nok for langt. Tipper rekkevidden er rundt 12-13 mil et sted. 

Et kjent problem på Leaf er at håndbrekk-wire har det med å henge seg litt opp ved rygging i fuktig vær, dersom bilen er kald. Ikke noe stort problem, spesielt ikke dersom man lærer seg å rygge inn ved parkering. 

Ut over at jeg har byttet denne wiren noe oftere enn jeg forventet (koster heldigvis ikke mye!), har bilen vært svært driftssikker, og fungert godt! 

Min modell har varmepumpe, varme i seter og ratt. Sammen med et meget romslig bagasjerom (i sin klasse), gjør dette til en enkel anbefaling fra min side. De eldre modellene har ingen assistent-verktøy for å bistå under kjøring. Min har ikke engang adaptiv cruisekontroll. Til gjengjeld har den en god kamera-løsning ved rygging, om ikke annet. Kamera foran, bak og på begge sider. Riktignok ikke noen sensor, så den sier ikke ifra at du holder på å kollidere. Men du kan se det klart og tydelig på skjermen. App-støtte er det også! (Mest aktuelt til å slå av/på forvaring av bilen)

Henge seg opp ved rygging? Forsto ikke helt den da handbrekket bare brukes når man står i ro? Men du har fotbrekk på din?

Orginal vaier på min 14 modell, men så parkerer jeg veldig sjelden i bratte bakker så det er bare i bruk noen få ganger i året.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 minutter siden):

Henge seg opp ved rygging? Forsto ikke helt den da handbrekket bare brukes når man står i ro? Men du har fotbrekk på din?

Orginal vaier på min 14 modell, men så parkerer jeg veldig sjelden i bratte bakker så det er bare i bruk noen få ganger i året.

Dårlig forklart, men ja; håndbrekk i form av fotbrekk (pedal). 

Når man løser ut (fot)brekket og rygger, så slipper ikke alltid waieren helt. Ikke spør meg for teknisk, for jeg har ikke peiling ... men bilen bremser litt i mot. Dersom jeg kjører 30 cm fremover slipper den tak, og jeg kan rygge fritt. 

Hører du en Leaf med lyd når den rygger, er det mest sannsynlig akkurat dette som skjer. På verkstedet mitt var de godt kjent med problemet. Ikke at jeg opplever det som et veldig stort problem personlig. Joda, jeg sliter kanskje ned fotbrekk-wire litt fortere enn nødvendig? Eller kanskje noe annet skjer? I dunno. Men det er begrenset hvor mange meter jeg trenger å rygge, før jeg kan kjøre litt fremover, slik at problemet opphører (helt frem til neste gang den har stått parkert fuktig over litt tid). Rust?

https://www.google.no/search?q=nissan+leaf+lyd+ved+rygging&client=safari&sca_esv=555979541&hl=nb-no&ei=W4DWZM_6ErmTxc8Px9CbuAM&oq=Nissan+leaf+rygging&gs_lp=EhNtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1zZXJwIhNOaXNzYW4gbGVhZiByeWdnaW5nKgIIADIJEAAYCBgeGLADMggQABiiBBiwAzIIEAAYogQYsAMyCBAAGKIEGLADSNQVUABYAHABeACQAQCYAQCgAQCqAQC4AQHIAQDiAwQYASBBiAYBkAYE&sclient=mobile-gws-wiz-serp

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (10 timer siden):

Har en 2015 Leaf (24 kWh), og det er ikke noe problem å kjøre 100 km. Men ~150 er nok for langt. Tipper rekkevidden er rundt 12-13 mil et sted. 

Et kjent problem på Leaf er at håndbrekk-wire har det med å henge seg litt opp ved rygging i fuktig vær, dersom bilen er kald. Ikke noe stort problem, spesielt ikke dersom man lærer seg å rygge inn ved parkering. 

Ut over at jeg har byttet denne wiren noe oftere enn jeg forventet (koster heldigvis ikke mye!), har bilen vært svært driftssikker, og fungert godt! 

Min modell har varmepumpe, varme i seter og ratt. Sammen med et meget romslig bagasjerom (i sin klasse), gjør dette til en enkel anbefaling fra min side. De eldre modellene har ingen assistent-verktøy for å bistå under kjøring. Min har ikke engang adaptiv cruisekontroll. Til gjengjeld har den en god kamera-løsning ved rygging, om ikke annet. Kamera foran, bak og på begge sider. Riktignok ikke noen sensor, så den sier ikke ifra at du holder på å kollidere. Men du kan se det klart og tydelig på skjermen. App-støtte er det også! (Mest aktuelt til å slå av/på forvaring av bilen)

Spør for en bekjent hvor får man kjøpt denne Wiren ? vedkommende sa han måtte ut med 14 000,- 2011 modell 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Maskinfører said:

Bør nok også sjekke pris på skifte av batteri også når bilen i seg selv koster 100 000,- kjenner en som sitter og betaler lån på en Leaf som står avregistrert i gården pga batteri må være ganske surt mener han betalte 95 000,- for den 

Meget sjelden at Leaf batteriene tar kvelden.

Finnes verksted nå som åpner batteriene og byttet kun cellene som er ødelagt. Blir ikke så dyrt da kontra helt nytt batteri.

Leaf har ikke kjøling på batteriet så det er ganske lett å ta ut av bilen og åpne.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Meget sjelden at Leaf batteriene tar kvelden.

Finnes verksted nå som åpner batteriene og byttet kun cellene som er ødelagt. Blir ikke så dyrt da kontra helt nytt batteri.

Leaf har ikke kjøling på batteriet så det er ganske lett å ta ut av bilen og åpne.

Ja aner ikke men var kjipt for han fins verksted som skifter celler da skal jeg di beskjed til han ang dette så får jeg se hva han gjør han er ingen racer på data så da må vi unge trå tel :) 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Maskinfører said:

Ja aner ikke men var kjipt for han fins verksted som skifter celler da skal jeg di beskjed til han ang dette så får jeg se hva han gjør han er ingen racer på data så da må vi unge trå tel :) 

Mulig det også begynner å komme en del brukte batteripakker på huggern. Så det finnes nok løsninger.

Så hjelper det jo på batteriet å ha litt ladevett og. Nyere leaf har ikke ladegrense så er ikke bra å la den stå på lading 24/7.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Mulig det også begynner å komme en del brukte batteripakker på huggern. Så det finnes nok løsninger.

Så hjelper det jo på batteriet å ha litt ladevett og. Nyere leaf har ikke ladegrense så er ikke bra å la den stå på lading 24/7.

Mener denne har 24 ett eller annet han vurderer og sette inn 30 men han vet ikke om dette er mulig det var visst nok av 30 på huggeriene rundt om fra 20 000,- og opp over aner ikke åssen han lader den men den ble kjøpt i 2017 og er 2010/2011 ,modell da så muligens er den jo over holdbarheten men den er jo fin og se på 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Maskinfører said:

Mener denne har 24 ett eller annet han vurderer og sette inn 30 men han vet ikke om dette er mulig det var visst nok av 30 på huggeriene rundt om fra 20 000,- og opp over aner ikke åssen han lader den men den ble kjøpt i 2017 og er 2010/2011 ,modell da så muligens er den jo over holdbarheten men den er jo fin og se på 

Da spørs det hvor mye man hadde orket.. det er som sakt de gamle dårlige utgavene av Leaf.

30kWt batteri passer fysik helt fint men du trenger muligens noe overgang for å få pluggene til å passe. Bilen blir vel og litt tyngere så spørs med lovligheten.

Faktisk passer ett nytt 62kWt batteri også. Finnes folk som har putta slike i gamle leafer. 

images.jpeg.e245902b66757eaa5d5d085173a785d9.jpeg

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Da spørs det hvor mye man hadde orket.. det er som sakt de gamle dårlige utgavene av Leaf.

30kWt batteri passer fysik helt fint men du trenger muligens noe overgang for å få pluggene til å passe. Bilen blir vel og litt tyngere så spørs med lovligheten.

Faktisk passer ett nytt 62kWt batteri også. Finnes folk som har putta slike i gamle leafer. 

images.jpeg.e245902b66757eaa5d5d085173a785d9.jpeg

Det er den gamle dårlige utgaven ja hadde en mistanke om det ja han snakket om å skifte til bedre batteri da han var i tvil om å sette inn 24 kwt igjen disse vil jo også generelt være utgått kvalitetsmessig overgang var noe han snakket om 62 kwt er en del oppfinnsomme/kreative der ute :D  

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (17 timer siden):

Det spørs veldig om du har 400V TN-nett hjemme. Har du det er det ikke noe styr. Om du har 230V IT-nett blir det litt styr ja, du må ha en omformer eller trafo.

Bortelading er egentlig greit, let etter 22kW AC. Hjemmelading borte er avhengig av de litt spesielle ladekladdene som kan følge med Zoe. De fylle samme funksjon som vanlige ladekabler bare at de er tyngre og dyrere. Spør selger om det følger med.

Fulgte med hjemmelader til schuko-stikk, men vet ikke helt hvor fan jeg er av å være avhenging av å lade på det hjemme hvor det er IT nett. Likte forsåvidt å kjøre bilen, men med relativt dårlig rekkevidde, ikke så billig pris, litt begrensede muligheter for hurtiglading og diverse reservedeler som må komme fra fabrikk til blodpris så tror jeg det blir nei takk. 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...