Thunder_silence Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Jeg har kjørt med vannkjøling på min pc nå i ca. 1 ½ år. Det som jeg lurer på i den forbindelse er om dere har noen erfaringer med hvilke temperaturer som er vanlig at cpu’en går på. I denne perioden har jeg hatt 2 konfigurasjoner (se under). 1. Først med et Asus A7V333 hovedkort og Athlon Xp 1800+ cpu. Til denne konfigurasjonen brukte jeg en EHEIM 1048 vannpumpe nedsunket i vanntank. Som kjøleblokk brukte jeg Swiftech MCW 462 kjøler og Swiftech 676 radiator påmontert 2 stk. 80x80 vifter. Cpu-temp. lå på 43-46 grader avhengig av belastning. Jeg prøvde også å planslipe kjernen på Cpu’en uten at dette gjorde noe fra eller til. Hovedkortet holdt ca. 32-33 grader. Men vanntemperaturen ligger på ca. 28 grader maks. Dette rimer ikke for meg. Trodde jeg skulle få CPU-temp mye nærmere vanntemperaturen enn som så. Dette er jo egentlig ikke noe bedre kjøling temperaturmessig enn en standard kjøleribbe med vifte (for eksempel Glacialtech Silent Breeze). Eneste fordelen er noe mindre støy. Brukte tynt lag med Artic Silver 3 mellom blokk og cpu her. 2. Og nå med et Asus A7V600 hovedkort og Athlon Xp 3200+. Bruker samme vannpumpe og radiatorløsning. Prøvde meg med samme vannblokk også, men da cpu-temp lå mellom 55-60 grader (hovedkortet ligger på 40 grader) fikk jeg lyst til å prøve en annen vannblokk. Kjøpte meg da Swiftech MCW5000A (mye enklere å feste enn 462, samt kan den benyttes mot Athlon 64 senere). Monterte den med stor iver og spenning, da jeg hadde håp om at den skulle kjøle bedre. Men nope…. samme resultater med den. Har modifisert den litt for å få litt bedre stramming mot festeørene og bedre kontakt mot cpu-kjernen. Men fortsatt ikke noe bedre resultat. Men i og med at hovedkorttemperaturen også var rimelig høy og kjøleribben som sitter på Northbridgen var god og varm, tenkte jeg å prøve en chipsetvifte som jeg hadde på northbridgen. Resultatet overrasket meg en smule. Cpu-temp falt til 48-50 grader, mens hovedkorttemperaturen ligger mellom 38-40 grader som før. Brukte tynt lag med Artic Silver 5 mellom blokk og cpu her. Noe ”gammel” info om kabinettet mitt og løsninger finnes på her: http://www.minpc.no/Thunder_Silence.htm Ser frem til å høre fra dem om noen eventuelle erfaringer. Har også tenkt å prøve enn vannkjølt chipsetkjøler etter hvert (Swiftech MCW20R). Lenke til kommentar
Aquabat Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Er dette målt med en ekstern temperaturmåler eller asus-probe? Hvis du bruker aprobe må du være klar over at den har en lei tendens til å vise nokså gale temperaturer. Lenke til kommentar
Zetheus Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Er dette målt med en ekstern temperaturmåler eller asus-probe? Hvis du bruker aprobe må du være klar over at den har en lei tendens til å vise nokså gale temperaturer. Den viser aldri mer enn 41*C i max load i prime95 på min PC aprobe suger... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Temperaturdifferansen mellom vann og CPU synes nok noe stor i ditt tilfelle. Som regel oppnår man en temperatur på mellom 8 til 12 grader over vanntemp, men bedre verdier forekommer også. Som en sammenligning: Sjøl kjører jeg med en WaterWetter-blokk, men får allikevel ca 10grader høyere CPU-temp enn vanntemp. Trøsten får være at temperaturdifferansen mellom idle og full last i de fleste tilfeller ligger mellom 3 og 4 grader med vannkjøling, noe du sjelden eller aldri klarer med et luftkjølt system. Det du må sette fokus på i første omgang, er radiator, romtemp, og evnt. pumpe. Btw; Savner opplysninger om luft / romtemp? Med din vanntemp vil jeg gjette på at lufttempen ligger på 18-20grader, kanskje litt høyere hos deg? En større radiator vil garantert gi lavere temperaturer, evnt i kombinasjon med bedre vifter. Som jeg mange ganger har sagt; Det er radiatoren som bestemmer, i kombinasjon med lufttemp. Det kan jo hende at en kraftigere pumpe også vil gi positive utslag, men strengt tatt tror jeg ikke det, med den vannblokka du bruker. Og som allerede nevnt; Temperaturavlesningene i BIOS / Asus-Probe eller tilsvarende, kan man aldri helt stole på mht virkelig temperatur. Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Har planslipt prosessoren, men det er ikke bra nok ennå. (skulle ønske AMD hadde Heat-spreader alà P4) Huff, nå driver jeg og lager kvalme igjen. Så du skreiv dette på hjemmesiden din og kunne ikke unngå å kommentere det. Heat-spreader hjelper IKKE til å få lavere temp på prosessoren. Den er derimot et ekstra lag/sjikt/hindring mellom det som lager varme og det som fører varmen bort. Liten forskjell though. Har du slipt blokka, og eventuelt ble det helt plant? Har du montert den riktig? Microplex- NB! Fordi Socket A prosessoren ikke står midt mellom sokkelens festeører så er den ene av spiralfjærene litt lenger enn den andre (8 hhv 10 turn). Dersom vannblokken blir stående skjevt så monter vannblokken andre veien.-MicroplexHvis disse tingen er iorden, noe de sikker er, så kan du jo montere en tempmåler under core og finne ut den egentlige tempen. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Temperaturdifferansen mellom vann og CPU synes nok noe stor i ditt tilfelle. Som regel oppnår man en temperatur på mellom 8 til 12 grader over vanntemp, men bedre verdier forekommer også.Som en sammenligning: Sjøl kjører jeg med en WaterWetter-blokk, men får allikevel ca 10grader høyere CPU-temp enn vanntemp. Trøsten får være at temperaturdifferansen mellom idle og full last i de fleste tilfeller ligger mellom 3 og 4 grader med vannkjøling, noe du sjelden eller aldri klarer med et luftkjølt system. Det du må sette fokus på i første omgang, er radiator, romtemp, og evnt. pumpe. Btw; Savner opplysninger om luft / romtemp? Med din vanntemp vil jeg gjette på at lufttempen ligger på 18-20grader, kanskje litt høyere hos deg? En større radiator vil garantert gi lavere temperaturer, evnt i kombinasjon med bedre vifter. Som jeg mange ganger har sagt; Det er radiatoren som bestemmer, i kombinasjon med lufttemp. Det kan jo hende at en kraftigere pumpe også vil gi positive utslag, men strengt tatt tror jeg ikke det, med den vannblokka du bruker. Og som allerede nevnt; Temperaturavlesningene i BIOS / Asus-Probe eller tilsvarende, kan man aldri helt stole på mht virkelig temperatur. Vil bare legge til når det gjelder asus probe at jeg har testet litt på det tidligere og funnet feildifferanse på nermere 20 grader på denne. Lenke til kommentar
Thunder_silence Skrevet 14. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2004 Jeg har prøvd flere versjoner av Asus Probe, men de siste versjonene viser alle det samme. Den viser også samme temp. som i BIOS. Har også prøvd flere BIOS-versjoner. Har ikke prøvd å planslipe denne prosessoren. Jeg har også tidligere sett at Asus Probe har hatt en tendens til å vise feil. Temperaturen på vannet måler jeg direkte nede i vanntanken med en skikkelig føler og mot en dertil egnet regulator / avleser, så den temperaturen er nok riktig. Derav synes jeg også at radiatoren og pumpen yter tilfredsstillende. Finner dette egentlig høyst merkelig, sett også på bakgrunn av jeg har hatt 2 maskiner med samme symptomer. Romtemperaturen ligger på ca. 20-22 grader. Jeg har prøvd å montere kjøleblokka begge veier for å forsikre meg om at den ikke satt feil vei. Men det ga egentlig ingen forskjell. Når det gjelder kjøleblokka så har jeg ikke planslipt den, men det burde heller ikke være nødvendig. Har imidlertid foretatt en besiktigelse av dens jevnhet med "linjal" trikset opp i mot lyset. Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Hvor mye frostvæske bruker du? Syns å ha lest at frostvæske har dårligere konduktivitet enn vann. Uansett så vet du egentlig ikke tempen før du har testet med en skikkelig tempmåler under core. Får du ikke plass til ledningene kan du lage et lite spor i sokkelen, hvis du tørr da. Lenke til kommentar
GrinJe Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 mener dere at msicore ikke finner riktig grader på cpu heller ikke biosen?? i så fall, hvor burde jeg legge temp-måleren?? Lenke til kommentar
Raphaug Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Jeg bruker SiSoftware Sandra 03 og BIOS da jeg måler disse rett... Da ligger cpu`n på ca 40Cgrader idle!! Er ikke det ganske mye i forhold til hilken radiator og cpu blokk jeg har da? Lenke til kommentar
Trinity Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Jeg har samme Cpu blokk som deg +Gpu og Chipsettblokk. Jeg hadde først en mini radiator med 2x 80mm vifter,da lå tempraturen på 65 grader etter litt koding av film(=100% belastning) . Byttet ut radiator med AC EVO 360+3stk 120mm vifter.Nå er iddle tempraturen 28-30 og max load 36-40 grader. Lenke til kommentar
-Pondus- Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Jeg ligger på 41-46grader idle ( kommer ann på hvor varmt det er i rommet ) som jeg synes er mye med EVO 360rad og slikt.Har bestillt termometer så jeg skal sjekke om MSI sine sensorer er heeelt på jordet.. Lenke til kommentar
Thunder_silence Skrevet 14. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2004 Jeg bruker ca. 30-50% frostvæske. Mulig at den ikke leder bort så mye varme som du sier. Får prøve med reint vann et par dager, så får vi se. Takk for tips alle sammen! Lenke til kommentar
-Pondus- Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Ehh.. 30-50% hørtes veeeeldig mye ut,skal det ikke være 10-15% da? Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Ehh.. 30-50% hørtes veeeeldig mye ut,skal det ikke være 10-15% da? Ting som tyder på det ja. Sjøl om dette ikke er direkte bil-frostvæske så er vel ikke det så langt unna(?). Lenke til kommentar
Trinity Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Jeg ligger på 41-46grader idle ( kommer ann på hvor varmt det er i rommet ) som jeg synes er mye med EVO 360rad og slikt.Har bestillt termometer så jeg skal sjekke om MSI sine sensorer er heeelt på jordet.. Hvis du ikke har nyeste bios kan det være en årsak .Pleier å være en del "temprature fix" i dem Lenke til kommentar
-Pondus- Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Hehee.. Ja,har ALDRI oppdatert BIOS,kanskje på tide? Er så redd for at noe skal klikke så PC`n ikke booter igjen etter BIOS update... Er vel bare å klokke ned til org hastighet på ALT og så bruke MSI Live Update? Lenke til kommentar
Thunder_silence Skrevet 17. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2004 Hallo igjen! Har nå byttet ut vannet i tanken. Bruker nå reint vann fra springen med fragmenter av frostvæske i. Tidligere kokte jeg vannet i tillegg til en litt for stor dose frostvæske. Foreløpig resultat er at cpu-temp. ligger mellom 45-48C' . Altså nok en nedgang på ca. 3C' i forhold til tidligere. Det begynner å komme seg litt nå. Dette må forskes videre på!! GOD HELG! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå