Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bensinstasjoner tar nå 2000-3000 kr fra din konto.


Visste du at reservasjon er doblet fra 1500 til kr 3000?  

59 stemmer

  1. 1. Er dette opplyst og kjent for deg?

    • Ja
      11
    • Nei
      48


Anbefalte innlegg

1 hour ago, plankeby said:

Jeg leser aviser og følger med, men ikke fått med meg økning til kr 3000. Ikke sett info om det på stasjonene heller. Bare de gamle lappene om kr 1500.

3000 kr er jo omkring 150 liter!! Rund 115 liter når det var ekstrempriser en gang da Russland startet krigen.

Det jeg savner er informasjon om at beløpet er fordoblet fra 1500. Noen ganger velger jeg betjent stasjon og betaler med kort i kassen etter fylling. For å være på den sikre siden. For det er kjipt når et trekk blir hengende lenge i banken. 

Bobiler tar gjerne 120 Liter eller mere, så jeg forstår godt de måtte øke grensen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
plankeby skrev (43 minutter siden):

Jeg skrev tar (og reservasjonen i tekst), de holder jo borte kr 3000 for en periode. Har vært nok av artikler om fortvilte kunder som har måtte vente på å få tilbake/frigjort reservasjonen når det var kr 1500, kr 3000 rammer mye hardere. 

Det uthevede er feil. Pengene står fortsatt på samme konto. Det er en nyanseforskjell der ettersom f.eks rentene tilfaller den som fyller drivstoff og ikke bensinstasjonkjeden. Fyller man på nyttårsaften så regnes de 3000 som formuen til den som fyller, ikke bensinstasjonkjeden.

Bortsett fra det så er jeg helt enig i mye av dette. 3000 er drøyt, men samtidig kanskje en nødvendig "forsikring" for bensinstasjonkjedene. Det beste hadde vært å ha et valg for noe annet enn standardbeløpet når man først holder på med betalingsterminalen.

"Reservasjonsbeløp 3000,- trykk her for å endre, eller start fylling for å godta"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (19 minutter siden):

1500 var stadarisert beløp før. 

Kredittkort er nok lurt, samtidig ikke lurt. At folk som ikke alltid har flere tusen på konto hele tiden, bør skaffe seg kredittkort grunnet praksis hos bensinstasjoner. Det blir feil. 

Kreditt koster ofte høye renter. Selv om reservasjonen bare henger én dag, så fyller man jo av og til så det blir en hel del tilfeller i løpet av året og da løper jo kronene av gårde. Jeg synes det er en urimelig kostnad å dytte over på kundene. Jeg tror ikke drivstofftyverier skjer så ofte at det kan forsvare med rimelighet at norske drivstoffkunder skal betale så mye i kredittrenter og gebyrer. Hele konseptet reservasjon er nok funnet opp av finansinstitusjonene (bank og forsikring) og pålagt bensinstasjonkjedene gjennom direktiver og vilkår i forsikringen. Bare funnet på for å kunne loppe oss for noen kroner ekstra. Lavt beløp * ekstremt mange tilfeller = mange penger i kassa, samtidig som det lave beløpet går under radaren for de fleste og godtas. Dette bør egentlig ryddes opp i politisk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, plankeby said:

Kredittkort er nok lurt, samtidig ikke lurt.

Jeg forstår ikke hva som ikke er lurt med det.  Hvem vil ha tusener stående på den vanlige bankkontoen som gir 0 i renteinntekt i de fleste banker?  Kredittkort er vinn-vinn.  Et alternativ som brukes mye i USA er at man må inn på stasjonen og forhåndsbetale et bestemt antall liter og det kan vi vel alle være enige om er en elendig løsning ingen av oss ønsker. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Simen1 said:

Kreditt koster ofte høye renter. Selv om reservasjonen bare henger én dag, så fyller man jo av og til så det blir en hel del tilfeller i løpet av året og da løper jo kronene av gårde.

Reservasjoner koster ingen verdens ting, og betaler du det faktisk utestende beløp når fakturaen forfaller, koster det heller ingenting i renter.  Er ikke dette kjent for alle? 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Simen1 said:

Kreditt koster ofte høye renter. Selv om reservasjonen bare henger én dag, så fyller man jo av og til så det blir en hel del tilfeller i løpet av året og da løper jo kronene av gårde.

Du betaler ikkje renter på reservert beløp; det er reservert, ikkje belasta. For det andre har så godt som alle kredittkort minst ein månad rentefritt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
tigerdyr skrev (18 minutter siden):

Reservasjoner koster ingen verdens ting, og betaler du det faktisk utestende beløp når fakturaen forfaller, koster det heller ingenting i renter.  Er ikke dette kjent for alle? 

Det er det nok, men for de som har 3001 kr på konto, og skal handle matvarer på samme kort etter å ha fylt bensin for noen hundrelapper, vil kun 1 kr være tilgjengelig mens reservasjonen er aktiv.

Som andre har nevnt: Fyll bensin med kredittkort, og ha kredittgrense som er høy nok (ca doble av det du trenger). Da får du rentefri betalingsutsettelse, og kickback hvis du bruker "riktig" kredittkort. Husk: Kredittkort er ikke egnet for de som ikke har kontroll på egen økonomi.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
1 hour ago, plankeby said:

Jeg skrev tar (og reservasjonen i tekst), de holder jo borte kr 3000 for en periode. Har vært nok av artikler om fortvilte kunder som har måtte vente på å få tilbake/frigjort reservasjonen når det var kr 1500, kr 3000 rammer mye hardere. 

Uavhengig av hva du har skrevet i teksten så er og blir overskriften din riv ruskende gal...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Alltid betal med kredittkort, og ha dobbel kredittgrense.
Bruker du 10k i måneden, ha minst 20k grense. 

Så ser ikke problemet. 

Problemet er at kredittkort til f.eks. 18 åringer og folk som ikke har 100% stålkontroll ikke alltid er så lurt. Kan bli lett å bruke penger man ikke har. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 time siden):

Jeg skrev tar (og reservasjonen i tekst), de holder jo borte kr 3000 for en periode. Har vært nok av artikler om fortvilte kunder som har måtte vente på å få tilbake/frigjort reservasjonen når det var kr 1500, kr 3000 rammer mye hardere. 

Tittel er feil uansett. Og jeg ser ikke helt problemet.

Med et lite forbehold at jeg ikke vet hvordan alle kjeder gjør dette så er følgende hovedregel i Norge.

Når tankingen er avsluttet, vil det eksakte beløpet du har tanket for bli belastet kortet, og reservasjonen vil bli fjernet.
Dersom kortet bare har dekning for 400 kroner, vil dette beløpet reserveres og du vil kunne fylle inntil du har nådd 400 kroner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (5 minutter siden):

Uavhengig av hva du har skrevet i teksten så er og blir overskriften din riv ruskende gal...

Det er ingen andre enn bensinstasjonene som tar beløpet fra konto. Ingen har pålagt stasjonene at alle skal trekkes kr 3000.

Ja, banken tar beløpet på vegne av stasjonen. At banken ikke gir reservert beløp tilbake raskt nok er selvsagt hos banken. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, plankeby said:

Det er ingen andre enn bensinstasjonene som tar beløpet fra konto. Ingen har pålagt stasjonene at alle skal trekkes kr 3000.

Ja, banken tar beløpet på vegne av stasjonen. At banken ikke gir reservert beløp tilbake raskt nok er selvsagt hos banken. 

Er problemet at du rett og slett ikke forstår forskjellen på om et beløp "tas" eller om det "reserveres"???

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (26 minutter siden):

Tittel er feil uansett. Og jeg ser ikke helt problemet.

Med et lite forbehold at jeg ikke vet hvordan alle kjeder gjør dette så er følgende hovedregel i Norge.

Når tankingen er avsluttet, vil det eksakte beløpet du har tanket for bli belastet kortet, og reservasjonen vil bli fjernet.
Dersom kortet bare har dekning for 400 kroner, vil dette beløpet reserveres og du vil kunne fylle inntil du har nådd 400 kroner.

Nei. Les deg opp. Beløpet blir ikke alltid fjernet umiddelbart. Som du selv sier hovedregel, ikke en fast "alltid regel". Google så ser du også artikler over fortvilte kunder. Å vente 1-2 dager på å få penger tilbake er lenge for noen. Kanskje mer nå som priser er økt kraftig. 

Har du ikke sett info om dette på stasjonene også? Tror forbrukerrådet påla den infoen. At det kan ta tid innen beløp frigis til kunden og at banken må kontaktes etter noen dager. Stasjonene fikk nok mye fortvilte telefoner når dette ble innført. 

Men, problemet har trolig blitt litt mindre nå. 

Hadde reservasjon ALLTID forsvunnet og pengene frigjort umiddelbart hadde det ikke vært noe problem. Heller ikke noen grunn for meg om denne tråden, eller tidligere avisoppslag om fortvilte kunder. 

Tas brukes mye i dagligtale om reservasjon. Dessuten står reservasjon stort rett under. 

Tas, holde tilbake, reservasjon...  Penger som holdes, fra deg en periode uten at du reelt har brukt dem. 

Vel, nok om det. 

Det opplyses ikke på stasjonen at det nå er kr 3000 som reserveres. Så man kan ta et valg om man har råd til at 3000 kr holdes, tilbake fra din konto 1-2 døgn. Når man rammes av dette.

Jeg har fylt på samme stasjon mange ganger, lenge siden sist jeg måtte vente på å få tilbake reservert beløp. Nå skjedde det altså igjen, men visste ikke det var 3000. Banken (DNB) måtte også bruke tid på å finne ut hvorfor 3000 var "borte". 

Å kunne velge beløp på forhånd  er en optimal løsning. Enda mer optimalt om banken alltid frigjorde reservasjon umiddelbart. Men det er for mange unntak på at det virker.

Saken er at (gjentar) beløpet nå er doblet og ikke opplyst på stasjonen eller i media, slik som på 1500 kr som var før. 

Ser en nevnte bobil, visste ikke de hadde så store tanker som 120 liter. Bobiler har jo økt mye. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (25 minutter siden):

Nei. Les deg opp. Beløpet blir ikke alltid fjernet umiddelbart. Som du selv sier hovedregel, ikke en fast regel. Google så ser du også artikler over fortvilte kunder. Å vente 1-2 dager på å få penger tilbake er lenge. 

Har du ikke sett info om det på stasjonene også? Tror forbrukerrådet påla den infoen. At det kan ta tid innen beløp frigis til kunden og at banken må kontaktes etter noen dager. Stasjonene fikk nok mye fortvilte telefoner når dette ble innført. 

Men, problemet har trolig blitt litt mindre nå. 

Hadde reservasjon ALLTID forsvunnet og pengene frigjort umiddelbart hadde det ikke vært noe problem. Heller ikke noen grunn for meg om denne tråden. 

Tas brukes mye i dagligtale om reservasjon. 

Tas, holde tilbake, reservasjon...  Penger som holdes, fra deg en periode uten at du reelt har brukt dem. 

Vel, nok om det. 

Det opplyses ikke på stasjonen at det nå er kr 3000 som reserveres. Så man kan ta et valg om man har råd til at 3000 kr holdes, tilbake fra din konto 1-2 døgn. Når man rammes av dette.

Jeg har fylt på samme stasjon mange ganger, lenge siden sist jeg måtte vente på å få tilbake reservert beløp. Nå skjedde det altså igjen, men visste ikke det var 3000. Banken (DNB) måtte også bruke tid på å finne ut hvorfor 3000 var "borte". 

Å kunne velge beløp på forhånd  er en optimal løsning. Enda mer optimalt om banken alltid frigjorde reservasjon umiddelbart. Men det er for mange unntak på at det virker.

Saken er at (gjentar) beløpet nå er doblet og ikke opplyst på stasjonen eller i media, slik som på 1500 kr som var før. 

Det er nok du som bør lese deg opp. Dette er et pålegg fra bankene, og reservasjonen skal heves når du henger på pumpen igjen. Gjøres ikke det så må du kontakte banken din. Noen har over noe tid hatt kr 2000 i reservasjon.

Det hele ble innført sommeren 2020, og her er hva Esso sa den gangen:
«Nytt fra i sommer er at ved betaling av drivstoff på pumpa, vil banken din reservere et beløp på kontoen din før tankingen starter. Normalt reserveres det 1.500 kroner, eller tilgjengelig saldo hvis du har mindre enn 1.500 kroner på kontoen. Du kan fylle for inntil det reserverte beløpet. Når du er ferdig å tanke, vil reservasjonen bli annullert og erstattet med det endelig beløpet det ble tanket for. Tilbakeføringen skal normalt skje i løpet av sekunder.»


-- Her fra info hos UnoX, og du finner tilsvarende hos de andre store.

Det skal maks ta noen få minutter før du ser på kontoen din at reservasjonen er fjernet. Men så ser vi dessverre at treghet hos banken, i forbindelse med helg eller feil i bankens systemer, gjør at reservasjonen henger igjen. Feil rettes opp av banken fortløpende, men kan ta litt tid.

Endret av Jalla21
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (8 minutter siden):

Det er nok du som bør lese deg opp. Dette er et pålegg fra bankene, og reservasjonen skal heves når du henger på pumpen igjen. Gjøres ikke det så må du kontakte banken din. Noen har over noe tid hatt kr 2000 i reservasjon.


-- Her fra info hos UnoX, og du finner tilsvarende hos de andre store.

Det skal maks ta noen få minutter før du ser på kontoen din at reservasjonen er fjernet. Men så ser vi dessverre at treghet hos banken, i forbindelse med helg eller feil i bankens systemer, gjør at reservasjonen henger igjen. Feil rettes opp av banken fortløpende, men kan ta litt tid.

Skal lese meg opp hvilken part som har bedt om reservasjonen. Ser ikke logikk i at bankene skal pålegge salgssteder summer for reservasjon. 

Takk, du bekrefter nå det jeg sier om treghet i bank. - Som er utfordringen her! 

Syntes du det er urimelig at en kunde får opplyst hvor mye som reserveres fra kortet? Andre steder opplyser det klart. 

Jeg har noen ganger valgt å betale i kasse etter fylling når jeg har visst at jeg trenger hele beløpet på konto disponibelt rett etter fylling. Når det var kr 1500...

At når man fyller i uken eller døgnet har betyding for hvor raskt penger frigis er helt bak mål i 2023.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • plankeby endret tittelen til Bensinstasjoner tar nå 2000-3000 kr fra din konto.
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Simen1 skrev (1 time siden):

Kreditt koster ofte høye renter.

Kreditt koster vanligvis ingen renter, så lenge man betaler innen forfall. De aller fleste kredittkort har en rente- og kostnadsfri periode, i snitt ca 45 dager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...