Gjest 2b9f6...35a Skrevet 6. august 2023 Rapporter Del Skrevet 6. august 2023 Hei, jeg har høy gjeld ( av flere årsaker over lang tid) og jeg har de siste månedene hatt høye lønnstrekk pga høy inntekt. Jeg har hatt en ledende posisjon og har det fortsatt. Jeg har gått på en stor smell hos nåværende arbeidsgiver. Hvor det har vært svært mye for meg over lang tid arbeidsmessig. Jeg er i kontakt med NAV angående gjeldsordning da jeg ikke klarer å betjene alle utgifter selv med høy lønn. Det tar svært lang tid å få innvilget en gjeldsordning, opp til 8 mnd`er. Og i den tiden kan fortsatt Namsmannen gjøre trekk i lønn. Så jeg har brukt mye av min tid i det siste på å se på løsninger. Det er få løsninger når det kommer til gjeldsbetjening utenom gjeldsordning. Lotto tipper jeg heller ikke. I å med at dette er så sammensatt, både gjeld og sliter med å klare jobben jeg har. Har gått sykemeldt pga arbeidspress en stund nå. Og med engang jeg prøver meg tilbake så kjenner jeg at jeg havner rett inn i samme modus igjen. Jeg har i hele min arbeidskarriere som er nå +30 år arbeidet veldig mye, men det presset jeg har hatt hos nåværende arbeidsgiver er noe annet enn det å jobbe mye og ha krav på seg. Her er det masse rot, og rot som ikke skyldes meg. Men som slår tilbake på meg, gang på gang. Og det er ikke noe som stopper det. Da det er eier av firma som forårsaker alt dette. Så saken jeg egentlig har lyst til å få noe input på er at jeg har lyst til å starte eget selskap, jeg har kontakter og jeg vet at jeg har veldig stor kompetanse innenfor de områder som jeg kan tilby tjenester. Jeg har og pratet med en tidligere arbeidsgiver (utenlandsk) som ønsker å leie meg inn på prosjekter som er relevante. Problemet er at om jeg starter ett AS så vil kreditorer kreve utlegg i aksjer som jeg eier. En løsning som da ville ha funket er om jeg hadde fått en venn jeg stoler på / eller famille medlem til å stå som eier og evt daglig leder (men man trenger vel heller ikke DL i AS) Vet ikke hvordan dette vil fungere i ett NUF, vil kreditorer kunne legge beslag i NUF om jeg står som eier? I å med at jeg også vil få oppdrag i UK så vil jo disse pengene kunne stå i UK bank som tilhører NUF`et og overføres til norsk bank. Jeg tenker fortsatt at jeg må gå for gjeldsordning selv om dette ville bli gjennomført. Så får man evt se om det blir ett større overskudd i selskapet som gjør at jeg kan betale meg ut av gjeldsordning med akkord oppgjør før en gjeldsordningsperiode er over. Vil bare påpeke at selv om jeg har gjeldsproblemer og disse problemene med arbeidspress hos nåværende arbeidsgiver så vet jeg hva som bor i meg. Og jeg vet hvorfor ting har blitt som de har blitt. Det har ingenting med min kapasitet, struktur og evner å gjøre. Jeg har vært meget uheldig i livet på disse punktene de siste 5 årene. Tar gjerne imot råd for hva dere ville ha gjort i forhold til dette med å starte selv i en slik situasjon Anonymous poster hash: 2b9f6...35a Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 6. august 2023 Rapporter Del Skrevet 6. august 2023 Vil sterkt fraråde å bli selvstendig næringsdrivende om du trenger økonomisk forutsigbarhet. Om du trenger mer forutsigbarhet så ville jeg byttet arbeidsgiver, ikke startet for meg selv. 8 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 6. august 2023 Rapporter Del Skrevet 6. august 2023 Bytt arbeidsgiver. Og få på plass en gjeldsordning. Andre alternativ virker veldig risikofylt hvis du har masse gjeld. 1 Lenke til kommentar
Gjest 2b9f6...35a Skrevet 6. august 2023 Rapporter Del Skrevet 6. august 2023 Ja forstår at det å ha fast jobb gir best forutsetning i en gjeldsordnings periode. Men om jeg klarer å sikre meg nok jobb for første driftsår så mener jeg at jeg skal kunne lykkes. Jeg kan fakturere 1100 - 1300 kr pr time for mine tjenester. Og etter 6-12 mnd så kan jeg også begynne med anbudsjobber på prosjekter som jeg har meget stor kompetanse innen. Der kan jeg både være prosjekterende og utførende og kunne gjøre svært mye av jobben selv i tillegg til underleverandører. Typiske prosjekter har varighet på 2-4 mnd med inndekning av mine timer og svært sannsynlig overskudd på 20-25% pr prosjekt. Prosjektstørrelsene er typisk 1.5-3 millioner. Hovedårsaken til at jeg er på denne tanken er at det er få konkurrenter. Og markedet er enormt. Og at om jeg lykkes så ser jeg for meg å kunne være gjeldsfri innen 3-4 år æ. sånn sett så er jeg enig i kommentarene som er kommet, men ønsker noen råd/tips og evt betraktninger omkring hvordan dere ville ha gjort det om dere hadde gått for en slik løsning. Anonymous poster hash: 2b9f6...35a Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 6. august 2023 Rapporter Del Skrevet 6. august 2023 Problemet er at du ikke har noen garanti for inntekt noe kreditorer ikke liker og du heller ikke bør like. Skulle det gå dårlig så kan du risikere å grave hullet ditt enda dypere. Du er ikke i en situasjon der du kan ta risiko. Få deg en stabil jobb hos en pålitelig arbeidsgiver, så kan avvente med disse planene til du er i stand til å tåle enda en knekk. 3 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. august 2023 Rapporter Del Skrevet 6. august 2023 "NUF" er ikke en selskapsform. NUF står for Norskregistrert Utenlandsk Foretak, det vil si at det er et utenlandsk selskap som er registrert i Norge. Et NUF kan være et enkeltpersonforetak, et ansvarlig selskap, eller et aksjeselskap/LLC - det vil avhenge av hva det utenlandske selskapet er. Kreditorer kan ta utlegg i dine eiendeler uavhengig av hvor de er. Å registrere et utenlandsk aksjeselskap hindrer ikke kreditorene i å ta utlegg i aksjene, men det gjør det praktisk vanskeligere for dem å finne ut av at du eier aksjer. Kreditorer er generelt sett lite interessert i utlegg i aksjer i enmannsaksjeselskaper -- aksjer er vanskelige å verdsette, de er lite likvide (vanskelige å selge), og aksjeloven gir både selskapet rett til å vedtektsfeste egenskaper en aksjeeier må ha (f.eks. at man må være i familie med stifter) og selskapets styre rett til å nekte å samtykke til å erverve aksjer. Den mest praktiske rettigheten ved utleggspant i aksjer er at panthaver har rett til å fortrenge aksjonærens rett til utbytte, dvs. at kreditor kan kreve å få utbytte betalt til seg for å dekke forfalte renter og hovedstol, se panteloven § 1-6. Denne rettigheten er nokså verdiløs i enmannsaksjeselskaper. En praktisk grunn til å ta ansettelse i utenlandsk selskap er at namsmannen ikke nødvendigvis har jurisdiksjon over en utenlandsk arbeidsgiver, og i så fall ikke kan etablere utleggstrekk. Ellers er det slik at det er enklere å oppnå gjeldsordning i Storbritannia enn i Norge, men en britisk gjeldsordning får ikke virkning i Norge - tilsvarende spørsmål for en amerikansk Chapter 13-konkurs ble avgjort av Hålogaland lagmannsrett i 2012, LH-2012-162796. I den utstrekning du har mulighet til å bosette deg i et mer skyldnervennlig land enn Norge mens du legger deg opp midler til å nedbetale din gjeld kan dette være et fornuftig alternativ. 2 Lenke til kommentar
Gjest 2b9f6...35a Skrevet 6. august 2023 Rapporter Del Skrevet 6. august 2023 Gavekort skrev (15 minutter siden): Problemet er at du ikke har noen garanti for inntekt noe kreditorer ikke liker og du heller ikke bør like. Skulle det gå dårlig så kan du risikere å grave hullet ditt enda dypere. Du er ikke i en situasjon der du kan ta risiko. Få deg en stabil jobb hos en pålitelig arbeidsgiver, så kan avvente med disse planene til du er i stand til å tåle enda en knekk. Ja ser den opp imot en gjeldsordning. Alternativet er at jeg fortsetter slik jeg nå har gjort i mange måneder. Ha lønnstrekk og utsette en evt gjeldsordningssak. Om firmaet starter med annen eier og jeg er lønnsmottaker så vil de fortsatt kun ha tillatelse til å trekke ett eventuelt overskudd fra min lønn. Og skulle da dette ikke lykkes, så kan jeg avvikle / legge det på pause og skaffe meg fast jobb for så å søke gjeldsordning. Jeg tenker dette fordi at som sagt det tar opp imot 8 måneder i saksgang for gjeldsordning. Og i den perioden vil de trekke meg 25 000 pr mnd. Min uhåndterbare gjeld er på ca 1 million. Jeg har annen gjeld på 2.5 mill som jeg har håndtert til nå. Så sånn sett så er mitt mål å raskest mulig kunne betalt ut den millionen. Ved gjeldsordning så vil all denne gjelden inngå. Jeg er ikke en som smiler av at etter 5 år så er jeg gjeldsfri, og andre har tapt penger. Anonymous poster hash: 2b9f6...35a Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 7. august 2023 Rapporter Del Skrevet 7. august 2023 (endret) On 8/6/2023 at 9:27 PM, krikkert said: Kreditorer er generelt sett lite interessert i utlegg i aksjer i enmannsaksjeselskaper -- aksjer er vanskelige å verdsette, de er lite likvide (vanskelige å selge), og aksjeloven gir både selskapet rett til å vedtektsfeste egenskaper en aksjeeier må ha (f.eks. at man må være i familie med stifter) og selskapets styre rett til å nekte å samtykke til å erverve aksjer. Dette var da meget interessant. Da skulle jo det å så og si kunne "vedtektsfeste at Namsmannen ikke kan overta aksjene", og ha en rimelig grad av sikkerhet mot at ikke aksjene blir tvangssolgt. Men hva hvis aksjeselskapet sitter på en del verdier. Er det da ikke mulig for retten om å treffe vedtak om at selskapet skal likvideres, eller legges ned, slik at man på den måten får tilgang til aksjeselskapets eiendeler? Ellers til trådstarter: Hvis man har så mye trekk at man har problemer med å få endene til å møtes, så er det jo å klage å forsøke å få en nye beregning av trekket på basis av den jobben man har. Så betaler man det man er pålagt å betale, samtidig som man skaffer seg en ekstrajobb, enten det nå er hos en annen arbeidsgiver eller i eget selskap. Det vil vel vanligvis ikke komme noe nytt trekk som følge av ekstrajobben. På denne måten så har man til disposisjon det man tjener i hovedjobb minus trekk pluss det som kommer fra ekstrajobben. Det kan vel sikkert være bedre å ofre noen kveldstimer og helger, slik at man har litt "buffer", i stedet for å slite med å få endene til å møtes 24/7/365 Hvis man starter opp et aksjeselskap så graver man vel ikke nødvendigvis noe "dypere hull". Endret 7. august 2023 av arne22 Lenke til kommentar
Gjest 2b9f6...35a Skrevet 7. august 2023 Rapporter Del Skrevet 7. august 2023 arne22 skrev (1 time siden): Dette var da meget interessant. Da skulle jo det å så og si kunne "vedtektsfeste at Namsmannen ikke kan overta aksjene", og ha en rimelig grad av sikkerhet mot at ikke aksjene blir tvangssolgt. Men hva hvis aksjeselskapet sitter på en del verdier. Er det da ikke mulig for retten om å treffe vedtak om at selskapet skal likvideres, eller legges ned, slik at man på den måten får tilgang til aksjeselskapets eiendeler? Ellers til trådstarter: Hvis man har så mye trekk at man har problemer med å få endene til å møtes, så er det jo å klage å forsøke å få en nye beregning av trekket på basis av den jobben man har. Så betaler man det man er pålagt å betale, samtidig som man skaffer seg en ekstrajobb, enten det nå er hos en annen arbeidsgiver eller i eget selskap. Det vil vel vanligvis ikke komme noe nytt trekk som følge av ekstrajobben. På denne måten så har man til disposisjon det man tjener i hovedjobb minus trekk pluss det som kommer fra ekstrajobben. Det kan vel sikkert være bedre å ofre noen kveldstimer og helger, slik at man har litt "buffer", i stedet for å slite med å få endene til å møtes 24/7/365 Hvis man starter opp et aksjeselskap så graver man vel ikke nødvendigvis noe "dypere hull". Hei, arne22 når det gjelder størrelse på trekk så er det basert på at jeg har en inntekt som er såpass høy og Namsmannen driter i om du har andre gjeldsposter og betjene. Det trekker det de kan trekke til kreditoren som er først i køen hos namsmannen. De lar det være igjen nok til at jeg kan dekke de nødvendige livsutgiftene. Så det har en dominoeffekt. De trekker maks, jeg klarer ikke å betjene de andre gjeldspostene og da går de i tur å orden over til namsmannen. Angående ekstra arbeid etc så jobber jeg svært mye i stillingen jeg har. Jeg har ca 2500 timer i året. I tillegg er det barn som jeg også har 40% samvær med. Er også enig i at jeg ikke nødvendigvis graver hullet noe dypere med å starte firma. Det er det som er tanken bak at jeg kan ofre meg i f.eks 1 år og se hvordan ting går. De kan ikke gjøre meg dårligere stelt enn jeg er allikevel. Har ingen eiendeler som de kan ta ifra meg. Så eneste risikoen er at gjelden vokser. Skulle det gå galt med ett evt firma så kan jeg alltids gå tilbake i fast jobb og søke gjeldsordning. Men lykkes jeg så kan jeg klare å få til dette på kortere tid enn hva en gjeldsordning er. Samt skape noe for fremtiden. Anonymous poster hash: 2b9f6...35a Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. august 2023 Rapporter Del Skrevet 7. august 2023 arne22 skrev (2 timer siden): Dette var da meget interessant. Da skulle jo det å så og si kunne "vedtektsfeste at Namsmannen ikke kan overta aksjene", og ha en rimelig grad av sikkerhet mot at ikke aksjene blir tvangssolgt. Men hva hvis aksjeselskapet sitter på en del verdier. Er det da ikke mulig for retten om å treffe vedtak om at selskapet skal likvideres, eller legges ned, slik at man på den måten får tilgang til aksjeselskapets eiendeler? Hvis styret nekter å gi samtykke til aksjekjøpet så er konsekvensen - som beskrevet i aksjeloven § 4-17 - at aksjen må selges videre, at kjøper må reise søksmål om gyldigheten av nektelsen, eller at kjøperen kan kreve at selskapet innløser aksjen. Omgjøring av avtalen er ikke et alternativ ved tvangssalg. Hvis man innretter seg slik at det er en veldig snever krets som kan oppfylle eierskapsvilkårene, så vil kjøper i en tvangssalgssak i praksis ha rett til å bli kjøpt ut av aksjeselskapet selv gjennom innløsningsreglene i § 4-17 tredje til sjette ledd. Sitter aksjeselskapet på vesentlige verdier (som selskapet er den reelle eieren av - hvis aksjonæren er reell eier kan verdiene beslaglegges direkte hos aksjonæren) vil det altså være mulig for en kreditor å beslaglegge dem. Det man i høyden får til er å trenere og utsette det. 1 Lenke til kommentar
Gjest 2b9f6...35a Skrevet 1. november 2023 Rapporter Del Skrevet 1. november 2023 Hei. Lenge siden siste innlegg her. Men en oppdatering. Gjeldsordning tar svært lang tid å få satt igang. Jeg må vente minst ett halvår til. Nå har det kommet nye utleggstrekk og de vil trekke 33000 pr mnd for det neste halvåret. Dette medfører at jeg ikke klarer å betjene den ene gjelden på 2.5 millioner heller. så jeg er skikkelig i villrede for hvordan jeg skal klare dette fremover til evt en gjeldsordning starter. jeg har pratet med firmaet jeg jobber i, da jeg har vært åpen om mine utfordringer. Og vurderingen nå er at jeg leier meg ut til 740kr timen eks mva dette tilsvarer alle kostnader med å ha meg ansatt. tenker da om jeg starter AS så vil jeg lønne meg som ansatt en slik andel at namsmannen ikke kan trekke mere enn f.eks 5000 restkapital går inn i AS’et som jeg på ett senere tidspunkt tar utbytte av og betaler inn på de gjeldsposter jeg har etter snøball metoden. Største utfordringen jeg ser er hvordan jeg kan betale det store lånet rett fra AS’et. Da jeg ikke kan legge til det i min lønn fordi da får namsmannen ett større grunnlag. om jeg hadde klart å fått til dette så ser jeg for meg at jeg kunne klart og innfri de andre kreditorene med utbytte iløpet av 3-4 år istedet for en gjeldsordning på 5 år + ett halvår nå som gjør ting vanskelig. Firmaet jeg er ansatt i trenger meg så de sier seg villige til å leie meg inn. en annen fordel er at jeg på sikt kan regne egne anbud og således ha en større mulighet til å få kontrakter med en dekningsgrad som gjør at jeg kanskje kan slette gjelden raskere. Er det best og prate med en økonom om dette eller advokat? Anonymous poster hash: 2b9f6...35a Lenke til kommentar
wampster Skrevet 1. november 2023 Rapporter Del Skrevet 1. november 2023 Gjest 2b9f6...35a skrev (6 minutter siden): Hei. Lenge siden siste innlegg her. Men en oppdatering. Gjeldsordning tar svært lang tid å få satt igang. Jeg må vente minst ett halvår til. Nå har det kommet nye utleggstrekk og de vil trekke 33000 pr mnd for det neste halvåret. Dette medfører at jeg ikke klarer å betjene den ene gjelden på 2.5 millioner heller. så jeg er skikkelig i villrede for hvordan jeg skal klare dette fremover til evt en gjeldsordning starter. jeg har pratet med firmaet jeg jobber i, da jeg har vært åpen om mine utfordringer. Og vurderingen nå er at jeg leier meg ut til 740kr timen eks mva dette tilsvarer alle kostnader med å ha meg ansatt. tenker da om jeg starter AS så vil jeg lønne meg som ansatt en slik andel at namsmannen ikke kan trekke mere enn f.eks 5000 restkapital går inn i AS’et som jeg på ett senere tidspunkt tar utbytte av og betaler inn på de gjeldsposter jeg har etter snøball metoden. Største utfordringen jeg ser er hvordan jeg kan betale det store lånet rett fra AS’et. Da jeg ikke kan legge til det i min lønn fordi da får namsmannen ett større grunnlag. om jeg hadde klart å fått til dette så ser jeg for meg at jeg kunne klart og innfri de andre kreditorene med utbytte iløpet av 3-4 år istedet for en gjeldsordning på 5 år + ett halvår nå som gjør ting vanskelig. Firmaet jeg er ansatt i trenger meg så de sier seg villige til å leie meg inn. en annen fordel er at jeg på sikt kan regne egne anbud og således ha en større mulighet til å få kontrakter med en dekningsgrad som gjør at jeg kanskje kan slette gjelden raskere. Er det best og prate med en økonom om dette eller advokat? Anonymous poster hash: 2b9f6...35a 1, Hvis du lønner deg selv lavt for så (tror jeg) du kan komme i problemer 2, Skatt når du tar ut penger som utbytte er på rundt regnet 50%, tviler på at dette er en "smart" ordning for deg 3, Du kan ikke betale et privat lån fra et AS 4, Hva firmaet sier og hva firmaet gjør (på sikt) er ikke alltid det samme Ut over det, så sier du at du har 1mill i gjeld + 2,5mill i gjeld. Så totalt rundt 3,5mill i gjeld. Er deler av dette boliglån? Lenke til kommentar
Cyrio Skrevet 1. november 2023 Rapporter Del Skrevet 1. november 2023 Gjest 2b9f6...35a skrev (14 minutter siden): Er det best og prate med en økonom om dette eller advokat? Begge 2 i mitt hode. Snakk med advokat først for å se hva namsmannen kan/ikke kan trekke og deretter med en økonom for å finne ut hvordan du kan løse dette best mulig i praksis. En bekjent av meg hadde gjeldsordning en periode, tok en ekstrajobb uten å melde det inn fordi han mente at gjeldsordningen var "ferdig diskutert" og at dette kunne hjelpe han med å få endene til å møtes. Når så de fant ut at han tjente ekstra penger så justerte de hele gjeldsordningen fordi han nå hadde høyere inntekt og tok det som at han forsøke å "skjule" dette. (Er sånn jeg har blitt gjenfortalt historien ihvertfall, hvor sann den faktisk er aner jeg ikke men dette er en ærlig person ellers så har ikke noe problem med å stole på det) Alt er nok mulig, og det er ikke sikkert at det å starte et eget AS er en fryktelig dum plan dersom du gjør det på korrekt måte. Men jeg anbefaler at du stiller deg selv følgende 2 spørsmål og bruker svarene til å lage en plan som du er trofast mot. -Hvordan kan jeg få mer enn ett bein å stå på? (Altså, mer enn en inntektskilde) Dette er det flere grunner til. Tenk om du plutselig ikke blir så viktig for firmaet om 6 måneder.. Eller tenk om du og sjefen blir uvenner og han vet det smerter deg mer enn han dersom han slutter å leie deg inn. Eller om firmaet du tidligere har vært ansatt i må kutte kostnader.. Da kan du raskt ryke før faste ansatte Sørg for å ha flere potensielle inntektskilder og jobb litt rundt. Sørg for å ha nok flytende kapital i AS'et til å betale deg selv lønn et par måneder i tilfelle tørke. (Hva om din bransje er helt død både i juli og i Desember?) -Når skal jeg si at "jeg har forsøkt" for deretter å avvikle driften dersom ting ikke går etter planen? Ikke gå i fella med å tenke "nå har jeg ofra all tid, alle penger og all energi de siste x månedene, så jeg har ikke råd til å gi meg! Dersom du pr nå har 3,5 millioner i gjeld, er det kjedelig å ha null fritid/luksus i 2 år også har du plutselig 4,5 millioner i gjeld fordi de samme kreditorene som er på deg nå begynner å gå på firmaet ditt. (eller eventuell annen eier som igjen snur seg mot deg) Hvis du har "normalgjeld" på 2,5 gjetter jeg at dette er bolig, evnt bolig+ bil. Du kan jo gjette hva kreditorene ønsker å ta beslag i først, og om du har nedbetalt f. eks 4 mill på boligen allerede er det irrelevant for de. De skal bare ha sine egne penger tilbake, så om det er noen som legger inn bud på 3,5 mill for din 6 millionersbolig så står du plutselig uten noe sted å bo og uten egenkapital til ny bolig også. Om du klarer å holde deg flytende er det jo ingenting bedre enn dette, men dersom du ser at det begynner å gå feil vei må du ha en exit-strategi klar. Alt som har skjedd opp til det punktet er irrelevant, ikke tenk på antall timer eller kroner firmaet har kostet deg så langt, tenk på hva det kommer til å koste i timer og kroner å rette opp skuta igjen. Her er det mange som setter seg i dypere gjeld enn nødvendig fordi de ikke "har råd til å gi opp" også hinker de avgårde en liten stund til før det sier stopp allikevel, bare med enda mer gjeld. For øvrig håper jeg virkelig at du lykkes her, og at du gjennomfører planen din dersom du har tro på den. Det er utrolig tøft å starte for seg selv, og belønningen er stor på mange måter dersom du lykkes! Noen tjener godt med penger, andre har ekstremt mye fritid og de som er ekstra heldig kan kanskje oppnå begge deler. I tillegg vil du jo kanskje gå med en følelse av selvstendighet/selvrealisering vi vanlige slitere som jobber for daglige ledere vi møter 1-4 ganger årlig sjeldent oppnår. Lykke til dersom du går for dette! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå