Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mange feil og mangler på leid hus - Hva har vi rett på?


Gjest 9c140...026

Anbefalte innlegg

Gjest 9c140...026

Hei

Jeg og 3 venner er nylig utdannede og har sammen leid et hus i Oslo som vi flyttet inn i denne uken. Det er i utgangspunktet et flott hus som vi ønsker å gjøre til et fullverdig hjem og skape mange gode minner i, men ting har ikke gått spesielt bra så langt. Her er en kort oppsummering:

Idet vi ankom huset kl 10 på morgenen for overtakelse var forrige leietakere (3 mannlige studenter) fortsatt inne i boligen og var på vei ut med sine siste bager og eiendeler. Utleiers advokat og altmuligmann møtte oss, og vi brukte deretter 2 timer på å gjennomgå det som viste seg å være et mangelfullt hus. Her er de mest kritiske manglene: Huset var uvasket og gjennomgående skittent, 2 vegger har store albue(?)-bulker, vinduet på badet er vannskadet så det faller fra hverandre og kan ikke lukkes, det var ingen brannvarslere montert (noen lå i en skuff), vi fikk 1 nøkkel (tidligere leietakere har muligens fortsatt 2), terrassedøra hadde ødelagt håndtak, og oppvaskmaskinen hang skitten og ødelagt ut av kjøkkenbenken. Vi fant mange andre mindre kritiske feil som jeg ikke bruker plass på å ramse opp her.

Vi endte opp med å dumpe de flyttesakene vi hadde med oss på stuegulvet, ettersom vi ikke hadde noe annet sted å ha dem og ikke ønsket å plassere dem på de skitne soverommene. Vi flyttet ikke mer inn enn dette ettersom det åpenbart måtte ringes vaskebyrå og vaskes dagen etter. 

Utleier kom for å gjennomgå huset senere på dagen. Etter en rask runde gjennom alle feilene i huset trakk utleier frem et dokument som han kalte overtakelsesprotokoll, noe vi aldri hadde sett før, som han kjapt fylte ut og ba oss signere. Vi hadde ikke lyst til å signere noe under tidspress, gitt alle manglene ved huset, og ønsket forsikringer om kompensasjon først. Han stilte seg uforstående til at vi skulle ha kompensasjon ettersom han mente det var fullt mulig å flytte inn. Vaskebyrået kunne vaske rundt eiendelene våre dagen etter, brannalarmer kunne teipes opp i taket for natta, at de forrige leietakerne fortsatt hadde nøkler var ikke et problem fordi de virket hyggelige, osv. På direkte spørsmål om han ville anerkjenne at husets tilstand var en betydelig ulempe for oss ville han ikke svare ordentlig og skyldte på de forrige leietakerne. Da vi sa at vi ikke ønsket å betale leie for huset eller signere noe dokument slik tilstanden var, så sa han at vi kunne få én dag avslag på leia om vi fjernet alle tingene våre og forlot huset inntil morgendagen. Tingene måtte ifølge ham fjernes fordi vi ikke ville ha aktiv innboforsikring dersom vi ikke signerte overtakelsesprotokollen. Dette ville ha vært svært vanskelig ettersom vi ikke hadde tilgang på passende kjøretøy eller lagringsplass til å fjerne eiendelene igjen. Etter å ha undersøkt overtakelsesprotokollen nærmere på internett signerte vi, og utleier, med "Overlevert i kontraktsmessig tilstand" huket av på "Nei" i skjemaet. I feltet hvor mangler kan beskrives ble det listet opp så mange mangler det var plass til. Vi opplevde oss presset av utleier til å signere for å løse den umiddelbare situasjonen. Vår forståelse er at dette ikke betyr at vi aksepterer at huset oppfyller det vi ba om i kontrakten, men at vi samtidig overtar det.

Dagen etter kom vaskebyrået. De kom i form av to unge, latinamerikanske personer som steg ut av en 2-manns el-bil. De hadde minimalt med utstyr, ingen uniformer og bilen hadde ingen firmalogo. De hadde ikke fått annen oppdragsbeskrivelse enn at et hus skulle vaskes, så vi måtte selv vise dem rundt i huset og passe på at de forstod hva som måtte gjøres. Kun én pratet noe engelsk og begge virket unge, potensielt under 18 år. Vi ble bekymret for både kvaliteten og lovligheten av denne tjenesten, men utleier kunne forsikre om at den var både bra og lovlig. Vasken ble bra nok, men vi er fortsatt usikre på lovligheten og opplevde det som ukomfortabelt å skulle instruere to utenlandske ungdommer i å vaske opp dritten til de forrige leietakerne.

Organiseringen av strøm i huset er også et problem. Utenom selve huset er det en leilighet i kjelleren og en hybel over garasjen. Alle disse 3 enhetene har samme strømavtale, og den er det vi som har avtalt på vegne av alle, uten å vite at den var for alle før etter avtalen var gjort. Sikringsskapet og strømmåleren er nede i kjelleren og vi har ikke tilgang til disse uten hjelp. Her er det én smartmåler som rapporterer total strømbruk til energiselskapet slik at vi faktureres, imens to undermålere måler strømbruk i garasjen og i kjelleren. Slik vi forstår det vil vi for øyeblikket faktureres for den totale strømbruken på eiendommen, og så må vi sannsynligvis hente inn penger fra leietakerne i garasjen og kjelleren basert på hva undermålerne rapporterer om forbruket deres. Det er også håndverkere på eiendommen som pusser opp, og disse bruker mye strøm uten at vi er helt sikre på hvor den strømmen telles opp.

Av andre, "mindre" problemer kan det nevnes at røykdetektorer ikke kom opp før 2.5 døgn etter "innflytting", og at vi endte opp med å kopiere opp egne nøkler dag 4 og venter fortsatt på at låsen byttes. Begge disse problemene krevde vi løst så fort som mulig, og vi har blitt forsikret flere ganger hver dag om at det straks er ordnet. Det samme mønstret med utsettelser har vist seg for andre "mindre" problemer.

Grunnen til at jeg publiserer dette her er for å få tips og råd om hva man faktisk kan gjøre her. Vi har filmet/tatt bilder av alle mangler/skader vi har funnet så langt og fører en kontinuerlig, skriftlig logg over det som sies/gjøres av oss/utleier og problemer som oppdages. Vi har avtalt å ha et møte på tirsdag hvor vi prater om problemer som har dukket opp og hva som kan gjøres. Vi mener vi har rett på kompensasjon og ønsker også en form for økonomisk pressmiddel for å få fortgang i reparasjoner/installasjoner. Hvilke muligheter har man her, og hvor hardt må man jobbe for å få kompensasjon hvis utleier setter seg på bakbena? Hva skjer hvis utleier blir sur og bestemmer seg for å bruke lang tid på reparasjoner og å pusse opp alt som tenkes kan?

-K

Anonymous poster hash: 9c140...026

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For min del så høres det ut som utleier var uheldig med avslutningen av forrige leieforhold. Virker ellers som utleier er lydhør og ordner opp raskt?

Den strømgreia høres jo litt tungvint ut og jeg hadde ikke akseptert å måtte stå for viderefakturering…

Ellers bør dere gi utleier rimelig tid til å utbedre ting, noen uker må påregnes hvis man skal ha inn håndtverkere gjøre innkjøp osv.

Og så lurer jeg på en ting, var dere ikke på visning? 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 9c140...026

Hei, takk for svar!

Utleier var definitivt uheldig med forrige leieforhold, men vi opplever at utleier lar dette gå utover oss i for stor grad og ikke tar ansvar. For eksempel var utleiers advokat/altmuligmann tilstede dagen før overlevering for å motta boligen fra de forrige leietakerne og så at de ikke hadde flyttet ut eller vasket. Han fulgte med på flyttingen frem til kl 01:00 natten før innflytning og så at det ikke gikk i orden. Dette ble ikke varslet til oss selv om utleiers representant må ha forstått at vi ikke kunne flytte inn i en vasket bolig morgenen etter. Utleiers representant bor forøvrig i hybelen over garasjen og kunne enkelt sjekke med de forrige utleiere om de var klare for overlevering. Kan vi forvente avslag på leie gitt den dårlige overtakelsen?

Videre har det vært et mønster at vi er klare for å møtes eller ordne opp i noe til avtalt tid, imens utleier/hans representant er alt fra 30 min til 7 timer for sene uten å si ifra. Vi har ikke opplevd at de er mindre enn 30 min forsinket. Vi har også opplevd to ganger at hans representant lar boligen stå ulåst i timesvis uten å si ifra. Kan vi be om avslag på leie på grunn av bortkastet tid?

Vi var på visning, men oppdaget ikke alle manglene da. De tidligere leietakerne var ikke klar over at det skulle være visning og var selv tilstede samtidig som det hverken var ryddet eller vasket, noe som gjorde det vanskelig å evaluere boligen. Skadene var også stort sett gjemt bak møbler eller av typen man ikke oppdager før man f.eks. tester vinduer. Vi ser i retrospekt at vi kunne vært grundigere her og at mye kunne vært løst hvis vi oppdaget mangler og varslet utleier om dem for en måned siden. Vi har forståelse for at dette ikke kan ordnes umiddelbart, men har vi ikke likevel krav på noe kompensasjon for den tiden boligen ikke er i orden?

Målsetningen akkurat nå er å løse dette her så ryddig og konfliktløst som mulig og vi ønsker å gi utleier alle muligheter til å ordne opp uten at noen må krangle med noen. Samtidig opplever vi at vi ikke tas seriøst og ønsker å sette noen grenser for hva som er greit og ikke. Vi har f.eks. ikke mottatt noen form for unnskyldning eller beklagelse for boligens tilstand så langt. Vi prøver å se litt fremover i tilfelle utleier ikke er samarbeidsvillig og imøtekommende, men håper på det motsatte. I siste instans, hvor krevende er det egentlig å gå til Husleietvistutvalget?

-K

Anonymous poster hash: 9c140...026

Lenke til kommentar

Uten å forsøke å fordele skyld for noe som helst så virker det åpenbart at dette ligger an til å bli et konfliktfylt leieforhold for all resterende leieperiode. Utleier trenger helt andre leieboere enn dere og dere trenger en helt annen utleier. Det lureste er nok at dere samboere går sammen om å kjøpe noe dere er herre over selv.

Endret av X10anT
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 9c140...026 skrev (På 6.8.2023 den 0.41):

Etter en rask runde gjennom alle feilene i huset trakk utleier frem et dokument som han kalte overtakelsesprotokoll, noe vi aldri hadde sett før, som han kjapt fylte ut og ba oss signere.

En slik protokoll er faktisk til deres fordel da dere kan dokumentere alle feil og mangler ved innflytting. Det er faktisk ganske vanlig. 

Lenke til kommentar
33 minutes ago, X10anT said:

Utleier trenger helt andre leieboere enn dere og dere trenger en helt annen utleier.

Helt enig, synes hele greia minner mest om en episode av "Nightmare Tenants, Slum Landlords" på TV2. Det er åpentbart at dette er et tilfelle av "Slum Landlords".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...