Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

B2B underleverandør betaler ikke


Gjest 0a5d7...a77

Anbefalte innlegg

Gjest 0a5d7...a77

Firma A leier firma B for å utføre oppdrag.

Firma B har så leid inn mitt firma C for å utføre oppdraget for han igjen.

Faktura går da fra firma C til firma B. Alle er AS, ingen er godkjent bemanningsforetak.

Firma B har ikke betalt siste faktura til firma C.

Utover inkasso, er det noen andre rettigheter ovenfor feks firma A?

Om jeg ikke tar feil har man som ansatt (jeg, i firma C) noe krav på oppdragsgivere lenger opp ved manglende lønn og betalinger?

Ingen kontrakt videre. Det er et ganske betydelig beløp, og jeg liker ikke bli snylter for inntekten min. Hvordan juridisk konsekvens vil det eventuelt kunne ha dersom jeg henter det viktigste arbeidsutstyret til firma A og B og beslaglegger det inntil faktura blir betalt? 

Anonymous poster hash: 0a5d7...a77

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan gå til inkasso, evt rettslig inndriving dersom faktura bestrides.

Du kan ikke «hente» noe som helst fra verken firma A eller firma B for å sikre deg betaling, det vil være tyveri. Etter omstendighetene kanskje underslag. Etter omstendighetene kan du ha tilbakeholdsrett i ting du jobber på eller med, men det krever som et absolutt minimum at du har disse i din lovlige besittelse (typisk allerede utfører et arbeid på dem) fra før som ledd i oppdraget du vil ha betalt for. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Solidaransvar for utbetaling av lønn og feriepenger etter arbeidsmiljøloven § 14-12c gjelder kun for bemanningsforetak. 

Firma C forholder seg i utgangspunktet kun til firma B. Man kan be myndighetene om å ta beslag i firma Bs tilgodehavende hos firma A, noe som vil sabotere Bs kontraktsforhold (de færreste hovedentreprenører liker at leverandørene deres misligholder sine forpliktelser). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 0a5d7...a77
krikkert skrev (6 timer siden):

Solidaransvar for utbetaling av lønn og feriepenger etter arbeidsmiljøloven § 14-12c gjelder kun for bemanningsforetak. 

Firma C forholder seg i utgangspunktet kun til firma B. Man kan be myndighetene om å ta beslag i firma Bs tilgodehavende hos firma A, noe som vil sabotere Bs kontraktsforhold (de færreste hovedentreprenører liker at leverandørene deres misligholder sine forpliktelser). 

Takk.

Hvordan går man frem med et slikt krav du nevner eventuelt?

Anonymous poster hash: 0a5d7...a77

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...