Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Stillegående kjøleskap


Anbefalte innlegg

Hei,
jeg har totalrenovert huset mitt og slått sammen kjøkken og stue. Jeg kjøpte meg nytt retro kombiskap, men irriterer meg over støynivået. Jeg skulle gjerne sett at det var så stille som mulig, spesielt siden kjøleskap må stå litt inn mot stua (det er eneste mulighet slik kjøkkenet er utformet).
 
Jeg er altså på utkikk etter et kjøleskap eller kombiskap med minst mulig støy. Eneste kravet er at det må være sort eller mørkegrå i farge. Og ikke høyere enn 180cm. (helst rundt 150cm) Noen anbefalinger?
Må jeg gå for gasskjøleskap for at det skal være helt stille? Og er gasskjøleskap dyre i drift?
 
På forhånd takk for svar.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Seig2 said:

Ingen anbefalinger?

Støynivået var lavere før i tiden.  Etter man gikk over til et nytt og dårligere kjølemedium, får man dessverre bare akseptere et høyere støynivå.  Har selv dette:  https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kjoleskap-frysere/side-by-side-kjoleskap/samsung-side-by-side-rs7778fhcbc-1789-cm/RS7778FHCBC  og det er svart og rett under 180cm.  Er godt fornøyd med det, men den bråker en del når det kjører.  Jeg oppholder meg dog ikke normalt i nærheten bortset fra når jeg lager mat, så det plager meg ikke så veldig. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Seig2 skrev (På 3.8.2023 den 18.21):
Må jeg gå for gasskjøleskap for at det skal være helt stille?

Er du komfortabel med å ha gassbeholder i stua? I så fall, skaff deg i hvert fall en gassmåler (CO, CO2 og luftfuktighet). Det er ikke ulovlig, men hadde ikke vært komfortabel med sikkerheten selv.

Har du ingen muligheter for å lyddempe det som er der? Lyddempingsplater rundt og nært kompressoren, sette opp en skillevegg med lyddempende materiale bak nedre del av kjøleskapet etc?

Lenke til kommentar
22 minutes ago, RRhoads said:

LG med Linear Compressor. Ganske stille det jeg har kjøpt meg, og jeg kjøpte ikke fra øverste hylle. 

Interessant. Her er i alle fall noe av reklamen:

Quote

LG Inverter Linear Compressor has less noise than conventional compressor thanks to LG’s advanced technology. It also saves more energy and provide higher reliability and greater durability with 10 year* parts warranty on the compressor.

https://www.lg.com/levant_en/refrigerators/lg-gcb-244pn

Og så en video med litt mer reklame:

 

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Seig2 skrev (På 3.8.2023 den 18.21):

eller kombiskap med minst mulig støy.

det skal vel finnes kombiskap med 2 motorer (i stedet for 1, som er vanlig)

fortrinnet med 2 stk. skal vel da være sjeldnere oppstart.

har ingen egen erfaring med den typen skap, bare hørt snakk om at de angivelig bråker mindre (?)

Lenke til kommentar

Jeg sitter ca 1,5 meter fra et høyt kjøleskap i en studio-leilighet, og generelt synes jeg støynivået er lavere enn de fleste kjøleskap jeg har erfart før. Et kjøleskap jeg brukte regelrett rautet !

Er en LG-modell med en svært støysvak kompressor. De kaller det en Inverter Linear. Kjøpte faktisk modellen fordi den skulle være støysvak.

Kjøleskapet er med anti overisningsfunksjon så det kan finne på å lage litt koselyder utenom kompressoren av og til, men det er ganske sjelden og ikke noe jeg stort sett legger merke til.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Har et kombiskap fra Electrolux som det knapt er lyd fra, i hvert fall ikke noe som det er mulig å plages av. Og det er tett på soverommet vårt hvor vi normalt har døren åpen. Fascinerer meg også over oppvaskmaskinen som er så utrolig stille, også fra Electrolux. Begge deler bråkte som et uvær i forrige leilighet, også hos foreldrene mine. Og foreldrene mine har av høyere prisklasse fra Samsung og Miele, så det betyr nødvendigvis ikke mindre støy om man betaler for kvalitetsmerker. Det vi har er for integrert kjøkken så er vel dessverre ikke aktuelt. 

Lenke til kommentar
neglesprett skrev (3 timer siden):

dB er ofte oppgitt i spekk og stemmer greit. Gikk spesifikt etter lav db og hører fint lite fra kjøleskapet

Riktig, følg db tall. 

Moderne kjøleskap har vifter og sirkulerer luft, så en susestøy kan høres noe på noen skap. Vifter går ikke hele tiden. 

Lenke til kommentar

bråket kommer med alderen er min erfaring. har et Whirlpool kombiskap, i begynnelsen var det liksom bare fornøyde grynt og koselyder en sjelden gang, nå derimot er det blitt hyppigere og et helt repertoar av knirkelyder, surkling, og generelt spetakkel. Selv termostaten smeller skikkelig når den setter i gang motoren. Har trodd det er like før det tar kvelden i et par år nå, men faenskapet durer & går fortsatt. Men mulig jeg hiver det ut allikevel "før tiden", da det er en plage å ha i hus.

prøve annet merke neste gang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
plankeby skrev (9 timer siden):

Riktig, følg db tall. 

Moderne kjøleskap har vifter og sirkulerer luft, så en susestøy kan høres noe på noen skap. Vifter går ikke hele tiden. 

Støy målt i dB stemmer ikke alltid overens med opplevd støy. Kommer an på ørene, eksemplaret du har fått av skapet, og frekvensbildet støyen har. Heldigvis bråker alt mindre etter hvert som man blir eldre.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (2 timer siden):

Støy målt i dB stemmer ikke alltid overens med opplevd støy. Kommer an på ørene, eksemplaret du har fått av skapet, og frekvensbildet støyen har. Heldigvis bråker alt mindre etter hvert som man blir eldre.

Helt klart. Men dB merkingen er en svært god ordning.

Så her i huset er vi vant til stillegående apparater: Støvsuger, oppvaskmaskin, vaskemaskin, kjøleskap og kjøkkenvifte.

Effekt, pris og dB henger ikke sammen. Lavere støy betyr ikke mindre effekt. Høyere pris ikke alltid mer stille (men ofte). 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...