ForTheImperium Skrevet 3. august 2023 Del Skrevet 3. august 2023 Hypotetisk scenario der Norge blir invadert av Russland for eks og regjeringen innfører lignende mobilisering som de har gjort i Ukraina. Hadde den blitt suksessfullt eller ville det blitt store protester og menn som flykter fra landet for å unnslippe å krige? Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 3. august 2023 Del Skrevet 3. august 2023 Krigen er nok over lenge før det blir et aktuelt spørsmål. Lenke til kommentar
Trymmmm Skrevet 3. august 2023 Del Skrevet 3. august 2023 Som 30-ish gammel mann innlemmet som befal i HV hadde jeg stukket av før man hadde rukket å si Slava Norgiii For ti år siden ville jeg kanskje tatt opp kampen, men det er for mye som har skjedd som har gjort at jeg har mistet troen på det norske samfunnet. 1 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 3. august 2023 Del Skrevet 3. august 2023 Trymmmm skrev (2 minutter siden): Som 30-ish gammel mann innlemmet som befal i HV hadde jeg stukket av før man hadde rukket å si Slava Norgiii For ti år siden ville jeg kanskje tatt opp kampen, men det er for mye som har skjedd som har gjort at jeg har mistet troen på det norske samfunnet. Alternativet til det norske samfunnet er et brutalt diktatur som henretter deg hvis du ikke underkaster deg fullstendig. 1 Lenke til kommentar
Hr Kotelett Skrevet 3. august 2023 Del Skrevet 3. august 2023 Vi er 5 millioner, de er 45 millioner, halvparten er menn. Men hvor mangen som er over 18 vet jeg ikke. Så hadde ikke blitt suksessfullt uansett tror jeg, motstand mot mobilisering eller ikke. Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 3. august 2023 Del Skrevet 3. august 2023 Russland hadde under invasjonen av Krim halvøya 60 tusen soldater til rådighet under kontrakt. Ved invasjonen i 2022 hadde de 90 tusen. Hadde Russland valgt å gå til krig mot Norge hadde de hatt to valg. Enten gå igjennom Finnmark, langs en strekning/vei (slik de gjorde mot Kyiv). Dette hadde feilet totalt av åpenbare årsaker. Det andre alternativet ved en invasjon av Norge ville vært en lignende operasjon som Tyskland igangsatte under 2vk, med flere landganger samtidig og koordinert ved flere punkter langs kysten - og holde på disse for å sikre forsyningslinjene. Med tanke på at operasjon Weserübungs suksess ene og alene havnet i Tyskernes favør takket være en god del flaks og et militære den gang Norge hadde, som var enda dårligere stilt en det er i dag, er det tvilsomt hvor bra det hadde gått for Russland. Hvis vi sammenligner hvor godt koordinert den Tyske militærmakten var i 1940 kontra hva Russland er i dag. I tillegg ville ikke Russland hatt luftherredømme (slik Tyskland hadde). Det hadde utviklet seg til en fadese uten militær sidestykke siden Russland seilte Baltikumflåten til Stillehavet i 1904. Norge kan stille opp 64 tusen soldater til forsvar av landet på veldig kort varsel. På noen måneder kan vi mobilisere en folkehær 3 ganger den størrelsen. Det er ingen tvil om at Russland hadde fart veldig dårlig med et slikt forsøk. Norge er geografisk, kanskje med unntak av Sveits det landet som er enklest å forsvare i Europa. Enhver som tror noe annet snakker mot bedre vitende. Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 3. august 2023 Del Skrevet 3. august 2023 (endret) Og jeg vil bare minne om for historisk referanse, at Norge var foruten Sovjetunionen det landet i Europa som holdt ut lengst i kampen mot Tyskerne før de klarte å besette landet helt. Dette til tross for et militære som I 1940 framsto som en av Europas minst moderne, svakest utrustede og dårligst øvede. Endret 3. august 2023 av Gjest slettet-ld9eg7s96q Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 3. august 2023 Del Skrevet 3. august 2023 Har alltid tenkt at Norge har hatt en mulighet for å kunne gjort det overraskende bra om Russland angrep Norgekom inn langs fjellsidene. Når man ser det dårlige utstyret og treningen de har når de nå gikk inn i Ukraina så ble det inntrykket forsterket. Ja de har tallene på sin side, men kvaliteten virker å være dårlig. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå