Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Krav i depositum fra utleier og praksisen rundt dette


Shaktide

Anbefalte innlegg

Sjørøver skrev (10 minutter siden):

Det blir desverre mer og mer sånn på formunet synes jeg. 

 

Dette må tas opp. Du kan kreve ekstra leie for dette. Men du har vell  gitt beskjed om det til leietaker? 

Ga beskjed med engang men blir bare ord mot ord så det var bare muntlig så lar dette være, men selvfølgelig kommer til å nevne dette også i brev til HTU

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ting du kan spørre HTU om. Kontaktinfo og telefontidene står på nettsidene deres. De kan selvfølgelig ikke svare på spesifikke ting som om det med kjøleskapet er ok, men de kan svare generelt om når i prosessen ting må dokumenteres. 
 

Mitt inntrykk er at HTU er strenge på bevisføring og at ting bør dokumenteres så grundig som mulig, og da spesielt tilstanden både før leieforholdet og etter for å dokumentere en skade. Har du f.eks bilde av en dør som er ødelagt i dag, uten bilde av at den var skadefri da de flyttet inn, er det gode sjanser for at du ikke får erstattet noe som helst. 
 

Når avgjørelsen fra HTU er ferdig vil den ha en konkret slutning i kroner og øre, den skal jo ha virkning som dom dersom den ikke blir påklaget til tingretten innen en måned fra forkynnelse. HTU vil ikke i etterkant av avgjørelsen følge opp saken mtp. hvor billig eller dyrt det ble for deg å erstatte det ene eller andre. Det blir tatt stilling til før/ved avgjørelsen.

Lenke til kommentar
Ros59 skrev (44 minutter siden):

Dette er ting du kan spørre HTU om. Kontaktinfo og telefontidene står på nettsidene deres. De kan selvfølgelig ikke svare på spesifikke ting som om det med kjøleskapet er ok, men de kan svare generelt om når i prosessen ting må dokumenteres. 
 

Mitt inntrykk er at HTU er strenge på bevisføring og at ting bør dokumenteres så grundig som mulig, og da spesielt tilstanden både før leieforholdet og etter for å dokumentere en skade. Har du f.eks bilde av en dør som er ødelagt i dag, uten bilde av at den var skadefri da de flyttet inn, er det gode sjanser for at du ikke får erstattet noe som helst. 
 

Når avgjørelsen fra HTU er ferdig vil den ha en konkret slutning i kroner og øre, den skal jo ha virkning som dom dersom den ikke blir påklaget til tingretten innen en måned fra forkynnelse. HTU vil ikke i etterkant av avgjørelsen følge opp saken mtp. hvor billig eller dyrt det ble for deg å erstatte det ene eller andre. Det blir tatt stilling til før/ved avgjørelsen.

Endelig en som svarte meg på det jeg egentlig lurte på. Takker for saklig svar🙏

Lenke til kommentar
Shaktide skrev (På 3.8.2023 den 16.22):

Men det jeg lurer på om er hvordan dette fungerer i praksis. Jeg klager og sender all info med bilder til husleietvistutvalget for å kreve depositumet. Hvordan er det i praksis? 

Du startar med å sende leigetakar eit betalingskrav, dette kravet må nesten være dokumentert med din slik at det er betre begrunna enn at du berre oppgir ein sum, men du må ikkje nødvendigvis ha ordna opp og lagt it slik at du har kvitering å vise til. Det held lenge med å legge fram kostnaden med å få reparert kjøleskapet. 

Er det mange eller store kostnadar for deg så kan ditt samlast krav være større enn depositummet, det betyr berre at eventuelt beløp som depositumet ikkje dekker må du kreve inn privatrettsleg. 

I ein ideell verden så vil leigetakar samtykke til betalingskravet slik at banken kan betale heile eller delar av depositummet til deg med leigetakars samtykke, men realistisk sett så må du nok via forliksrådet/husleietvistutvalget. Blir dykk ikkje einige hos forliksrådet/husleietvistutvalget så kan du ta kravet vidare til tingretten. 

Bilder av skadene og kopi av pristilbod frå handtverkarar og/eller butikkar vil være ein stor fordel og vil gi forliksrådet/husleietvistutvalget eit godt utgangspunkt for å vurdere kravet ditt. Når det gjeld utvask så er det til stor hjelp om du kan dokumentere korleis tilstanden var då leigetakar flytta inn ettersom tommelfingerregelen er at leilegheita skal være i same stand ved overlevering som den var ved overtaking (minus slitasje). Kostnaden for å ta utvasken kan enten være prisen for innleigd vaskehjelp eller antall timar til ein fornuftig timespris. (Om det er ny leigetakar som har måtte ta utvasken så vil det være mest korrekt at ditt det er den nye leigetakaren som får betalinga, ditt krav mot tidlegare leigetakar skal ikkje være noko som du tener på, det skal være dekning av dine kostnadar. Om du f.eks. har gitt ny leigetakar ein kompensasjon for at utvasken var for dårleg så vil det være denne summen som du kan kreve frå tidlegare leigetakar). 

Sidan det er du som i fyrste omgang må legge ut kostnadane ved å føre saka (disse kostnandane kan du legge til i det samla kravet mot leigetakar), så må du vurdere kor sterkt kravet ditt er opp mot risikoen for at du taper rettsgebyret om du ikkje vinn fram. 

Kva du kan kreve dekt av leigetakar og kva du må ansjå som normal slitasje og/eller vanlege kostnadar som det er pårekneleg at du som utleigar burde kalkulert inn i husleiga blir ei vurderingssak. Her kan det være ein fordel å få hjelp frå ein venn som kan gå kritisk gjennom kravet ditt, det er fort gjort å sjå seg litt blind på kva som er eit passeleg objektivt krav når du alt er i konflikt med leigetakaren. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest a6077...6b7
Shaktide skrev (På 3.8.2023 den 16.22):

Hei jeg har en leietaker som har flyttet ut, lagt nøkler igjen og forlatt leiligheten uvasket og med mange skader. Når det gjelder utvask er det ikke prøvd å vasket engang. Vedkommende har bare tatt med tingene og dratt. 

Jeg har depositum inne på depositumskonto hos DnB . Jeg har også bilder å video med dokumentasjon på alle skader og at det ikke er vasket. 

Konfronterte det med leietaker og Leitaker bekrefter at det ikke er vasket og leiligheten har noen skader men sier at hun kan komme tilbake for å vaske og rette oppi skaden, noe som ikke er mulig pga ny leietaker har flyttet inn dagen etter den gamle leietaker flyttet ut. Og også i følge husleieloven at når nøkler er levert og en har flyttet ut så er det i den stand leiligheten er levert tilbake i og det er det en må forholde forholde seg til. 

Så leietakeren er uenig i det beløpet jeg krever og sier jeg må ta dette til husleietvistutvalget, noe jeg må bare gjøre. 

Vil også nevne at skadene, flyttevask og all den tiden jeg må bruke kan ikke depositum kompensere så kostnadene jeg må ut med er faktisk mer enn det jeg har i depositum. 

Men det jeg lurer på om er hvordan dette fungerer i praksis. Jeg klager og sender all info med bilder til husleietvistutvalget for å kreve depositumet. Hvordan er det i praksis? 

Feks er dørhåndtaket til kjøleskap ødelagt og leietakeren har ikke tinet fryseren for is heller, kan jeg kreve å få erstattet nytt kjøleskap? Og må jeg legge ut og betale først, rette opp i all skaden også sende kvitteringene inn til husleietvistutvalget for å få godkjent for trekk på depositumskonto eller kan jeg først kreve depositum også rette oppi alt? 

Og må jeg framvise kvittering på alt? Feks den ene veggen hadde veggskap som leietaker demonterte og ikke montert opp igjen så jeg må fylle inn hullene og male hele veggen og det tenker jeg gjør selv. Da har jeg bare kvittering for maling, men ikke jobben som jeg selv gjør. 

Altså det jeg er redd for er at feks husleietvistutvaget kan si at du trengte bare å kjøpe nytt dørhåndtak til kjøleskap og derfor skal ikke for erstattet hele kjøleskap, så har jeg da brukt penger og kjøpt inn kjøleskap 🤪. 

takker for alle svar på forhånd🙏

Råtten tankegang av deg. Til å spy av.

Bli ferdig med dette djevelske tankegangen og bry deg om mennesker istedenfor. Herregud. Kreve kreve kreve liksom. La folk få være i fred. 

Anonymous poster hash: a6077...6b7

Lenke til kommentar
Soulitaire skrev (På 4.8.2023 den 6.09):

 

Virker som det er full ansvarsfraskrivelse fra din side her. Hvorfor sa du ikke fra når det viste seg at hun hadde 4 unger og ikke 1? Hvorfor stilte du ikke opp selv på utflyttingsdato?

Man sier ikke det er greit for leietaker å bare legge igjen nøkkel uten noen form for en forhåndssjekk først, for så å klage på utvasken og annet etterpå. Istedet skulle du vært tilstede slik at dere kunne gått gjennom alt og skrevet protokoll på det.

Da kunnne du kjøpt det du trengte (uten å plukke ut det dyreste) og fremlagt kvitteringer på det. Uansett må du kjøpe inn det du trenger nå og ta vare på kvitteringer, men det er ingen automatikk at du har juridisk rett til å få dette dekket. Ei heller at du får tilbake rabatten første måned til ny leietaker. Heldigvis er det lover i dette landet som stopper slike som deg i å gjøre som det passer deg, og derfor ser det ut som du nå må la utvalget se på dette.

Hull i vegg, dette er nada og var der fra før. Skru veggskapet på plass, så blir det slik det slik det var. Du får ikke en oppgradering og maling av veggen på leietakers vegne her pga hun ikke har skrudd dette på plass igjen.

Og jo, det er du som må bestille nytt håndtak til kjøleskapet, det er din utleiebolig, ditt kjøleskap. Hvem er du tror du er? (helt seriøst)

Til å skru håndtaket på plass trenger man ikke en «kjøleskapstekniker», på samme måte som man ikke trenger en «bilteknikker» til å fylle luft i dekkene på bilen din. Du klarte jo å bestille/kjøpe nytt kjøleskap så jeg tror du skal klare å få bestilt et nytt håndtak også.

Så hvis du hadde leid ut en leilighet hvor glass ting på badet er knekt / knust, håndtak på kjøleskap og stekeovn er knekt av, så hadde du bare tenkt at "Ja ja, det får være greit det". Knekke av disse tingene må man gjøre med litt kraft, er dette da slitasje... eller regelrett hærverk. Nei, jeg hadde ikke krevd nytt kjøleskap eller ny stekeovn, men jeg hadde for fanken sørget for å holde leietaker økonomisk ansvarlig for å få disse håndtak erstattet. Men det er prinsippet her... "Forlat leiligheten slik den var ved innflytting for uten om normal slitasje" Tviler på at du virkelig hadde godtatt hærverk på din eiendom? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, The Avatar said:

Du startar med å sende leigetakar eit betalingskrav, dette kravet må nesten være dokumentert med din slik at det er betre begrunna enn at du berre oppgir ein sum, men du må ikkje nødvendigvis ha ordna opp og lagt it slik at du har kvitering å vise til. Det held lenge med å legge fram kostnaden med å få reparert kjøleskapet. 

Er det mange eller store kostnadar for deg så kan ditt samlast krav være større enn depositummet, det betyr berre at eventuelt beløp som depositumet ikkje dekker må du kreve inn privatrettsleg. 

I ein ideell verden så vil leigetakar samtykke til betalingskravet slik at banken kan betale heile eller delar av depositummet til deg med leigetakars samtykke, men realistisk sett så må du nok via forliksrådet/husleietvistutvalget. Blir dykk ikkje einige hos forliksrådet/husleietvistutvalget så kan du ta kravet vidare til tingretten. 

Bilder av skadene og kopi av pristilbod frå handtverkarar og/eller butikkar vil være ein stor fordel og vil gi forliksrådet/husleietvistutvalget eit godt utgangspunkt for å vurdere kravet ditt. Når det gjeld utvask så er det til stor hjelp om du kan dokumentere korleis tilstanden var då leigetakar flytta inn ettersom tommelfingerregelen er at leilegheita skal være i same stand ved overlevering som den var ved overtaking (minus slitasje). Kostnaden for å ta utvasken kan enten være prisen for innleigd vaskehjelp eller antall timar til ein fornuftig timespris. (Om det er ny leigetakar som har måtte ta utvasken så vil det være mest korrekt at ditt det er den nye leigetakaren som får betalinga, ditt krav mot tidlegare leigetakar skal ikkje være noko som du tener på, det skal være dekning av dine kostnadar. Om du f.eks. har gitt ny leigetakar ein kompensasjon for at utvasken var for dårleg så vil det være denne summen som du kan kreve frå tidlegare leigetakar). 

Sidan det er du som i fyrste omgang må legge ut kostnadane ved å føre saka (disse kostnandane kan du legge til i det samla kravet mot leigetakar), så må du vurdere kor sterkt kravet ditt er opp mot risikoen for at du taper rettsgebyret om du ikkje vinn fram. 

Kva du kan kreve dekt av leigetakar og kva du må ansjå som normal slitasje og/eller vanlege kostnadar som det er pårekneleg at du som utleigar burde kalkulert inn i husleiga blir ei vurderingssak. Her kan det være ein fordel å få hjelp frå ein venn som kan gå kritisk gjennom kravet ditt, det er fort gjort å sjå seg litt blind på kva som er eit passeleg objektivt krav når du alt er i konflikt med leigetakaren. 

Obs. Forliksrådene kan ikke behandle forliksklager som gjelder tvister om leie av bolig . Se husleieloven § 12-5

Lenke til kommentar

Du har cirka fem uker på deg for å starte sak i Husleietvistutvalget. Hvordan du gjør det er beskrevet her. Generelt sett er regelen at bevisbyrden ligger på deg, og at du skal sende inn alt som er nødvendig i din første henvendelse. 

Du er ikke begrenset til å kreve depositumsbeløpet i erstatning. Det du kan kreve erstattet er nødvendig dokumentert tap, noe som kan være mer eller mindre enn depositumet. Du plikter ikke å realisere tapet (det vil si bruke pengene og legge frem kvittering på forbruket), men du må kunne dokumentere hva du vil måtte bruke (f.eks. i form av prisoverslag). 

I noen tilfeller kan man få erstattet eget arbeid. Da må man anslå hvor mye tid man har brukt / regner med å bruke, og en rimelig timepris for ufaglært arbeid. 

Det er nødvendighetskriteriet som blir styrende. Det vil for eksempel raskt fremstå som unødvendig å skaffe nytt kjøleskap hvis kun en mindre del av det må repareres. Da belaster man leietaker med standardheving, noe loven ikke åpner for - erstatning skal sette deg i samme posisjon som om skaden ikke hadde skjedd, ikke i en bedre posisjon. 

Leietap fordi ny leietaker ikke ville betale full leie er også en erstatningspost. Men å gi en halv måneds leieavslag for uvasket leilighet er en særdeles god deal for ny leietaker, det er ikke gitt at du kan velte hele denne kostnaden over på gammel leietaker. 

Det er ikke adgang til å kreve ekstra leie basert på antall barn leietaker har - eller antall personer som bor i leiligheten. Justering av leie må følge reglene i husleieloven kapittel 4. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

TS jeg syns det er rart at det flyttet inn noen nye samme dag som tidligere leieboer skal ha forlatt boligen skitten og skadet. Gikk du ikke gjennom leiligheten sammen med leietaker. Isåfall hvorfor ikke?

Er det tatt bilder av dette, altså både før leietaker flyttet inn og hvordan det var ved utflytting? Hvis det er inn og utflyttingsprotokoll som både du og leietaker har skrevet under på så stiller saken seg endel sterkere i HTU. Hvis ikke må du regne med i beste fall å bare delvis få dekket dine utgifter. (Hvis dette er personer som uansett går på sosialstønad hos NAV så vil det heller ikke være noe penger å hente). Derfor ville jeg tenkt godt etter om det er verdt det eller ikke. I HTU må du betale et gebyr for at de skal ta saken. 

Endret av leticia
endret tekst
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...