nerd-light Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 (endret) No er det fire år sidan sist eg kjøpte ny-pc so no er det på tide å tenke nytt her. Mine bruksområder er som følger: Spill o.l ca 53% film o.l 27% og surfing/kontorarbeid o.l rundt 20% Eg held meg trofast til Intel og denne gangen tenkte eg skulle overklokke litt, viss eg fær det te. Ha i hug at eg skal ha denna maskina ein tre/fire år . Det einaste eg skal beholde fra den gamle maskina mi er tastaturet. Her er mitt foreløpige forslag, kva synas dekkan om det ? Eg er åpen for forslag. Eg kjem til å bruke pc-byggaren på ps-data, gidd ikkje å sette den sammen sjøl Psdata: Kabinett: Aopen Case Midi ATX Tower 350W Black Aluminium 4x5.25" 2x3.5", A600A Tilbehør til kabinett: Aopen Cold Cathode Fluorescent Lamp Aopen Black Seethrough Side Panel Aopen Front Panel m usb/1394/audio Hovedkort: Asus Mainboard S-478 Intel 875P ATX Audio GbLAN IEEE1394 Raid SATA WiFi Retail, P4C800-E DELUXE Processor: Intel CPU Intel Pentium 4 mPGA-478 2.8GHz 800MHz 512kB Boxed Minne: Geil 512MB (2x256MB) DDR PC3700 466MHz DC CL2.5 4nS 2.6-3.1V Golden Dragon Serie Skjermkort: Connect3d VGA-Card Radeon 9800 Pro 128MB DDR AGP DVI TV-Out Bulk Powered By ATI Lydkort: Creative Soundcard SB Audigy 2 ZS 7.1 Audio 120dB SNR 7 Band Eq SB0350 Retail Diskettstasjon: Samsung Floppy Disk Drive 1.44MB 3.5" AT Internal Black Harddisk: 2x Samsung Harddisk 160.0GB IDE 7200RPM SATA 8MB 3.5" NoiseGuard SilentSeek ImpacGuard, SP1614C i Raid 0 CD / DVD: Samsung CD-RW/DVD 52X/24X/52X + 16X Bulk Black With Software Mus: Microsoft Intellimouse Explorer w/Tilt Platinum V.4.0 Høytalere: Creative Speaker Gigaworks THX S750 Monitor: Samsung Monitor 17" TFT TCO99 SyncMaster 172X Silver eller Hyundai Monitor 17" TFT LCD TCO99 USB DVI Speakers Silver / Black, Q17S Cc DVI -> DVI Dual Link Cable M / M 2m, Total pris: over 20k Microplex: HardOCP musmatte, "RatpadzGS", Sort Mouse Skatez Colink vifte, 32-61m³/time, 14-26 dB(A StøvFilter m/monteringsramme, 80mm (Pakning, vibrasjonsdempende, 80mm) Viftefeste, vibrasjonsisolerende, 4 stk. pris: rundt 400kr pluss porto ja kva tykkjer dere, ser den grei ut ? trenger vel litt finpussing ennå ?, synes det er altfor stort spenn mellom 9600xt og 9800pro på skjermkortsiden prismessig, men men. Kva synes dekkan forresten om høyttalerne noen som har erfaring med dei ? mvh nerd-light Edit 1: byttet ut harddisk hitachi med samsung Edit 2: lagtil kabinett-tilbehør, byttet ut skjerm med 172x eller q17s vet kke helt hvem jeg skal velge. lagt til dvi kabel da jeg regner med at det må man bestille separat. Byttet ut func musmatta med ratpad da den er billigere og bedre regner jeg med, byttet u vifta med hakket større. Endret 2. februar 2004 av nerd-light Lenke til kommentar
Gammal Sokk Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 (endret) Ser bra ut dette. Synes 9800Pro er verdt prisen i forhold til ytelse sammenlignet med 9600XT Hvis du skal klokke litt er det muligens en ide å kjøpe en bedre kjøler enn den som følger med CPU, den takler fint lettere klokking, men hvis du vil ha en kjølig cpu samtidig som den er brukbart stille kan nokk en kraftigere kjøler som du heller kjører på 7Volt være å foretrekke. Microplex.no har en del fine. Endret 14. januar 2004 av johskar Lenke til kommentar
harald_ Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Ser bra ut dette. Men kjøper du pc til så mye penger syns jeg du burde legg til 300kr til og få et tastatur som duger. Lover deg det er verdt det Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Løp og kjøp......... Lenke til kommentar
Vice Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Dersom du ikke har plassmangel kan det være en fordel å bytte ut LCD monitoren med en bra CRT monitor. Kommer selvsagt an på hva slags spill du spiller men til spill med "rask" grafikk er CRT, som kjent, bedre egnet enn dagens LCD monitorer. Lenke til kommentar
Gammal Sokk Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Dersom du ikke har plassmangel kan det være en fordel å bytte ut LCD monitoren med en bra CRT monitor. Kommer selvsagt an på hva slags spill du spiller men til spill med "rask" grafikk er CRT, som kjent, bedre egnet enn dagens LCD monitorer. Stemmer for det jeg og! Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 er CRT, som kjent, bedre egnet enn dagens LCD monitorer. Det er marginale forskjeller idag, hvis du velger en skjerm med bra responstid - og den skjermen han har valgt fixer spilling uten noen problemer. Jeg har selv en Acer AL712 - og den ser like bra ut som en CRT skjerm ved spilling...... Lenke til kommentar
Vice Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Det er marginale forskjeller idag, hvis du velger en skjerm med bra responstid - og den skjermen han har valgt fixer spilling uten noen problemer.Jeg har selv en Acer AL712 - og den ser like bra ut som en CRT skjerm ved spilling...... At man velger en LCD skjerm med bra responstid er et absolutt "møst", men faktum er at det er forskjeller mellom LCD og CRT. Ikke voldsomme, noen legger sikkert ikke merke til forskjellern(eller skjønner hva den er), mens andre igjen merker dem veldig godt. Hadde selv en aha opplevelse da jeg fikk sammenlignet LCD skjerm side om side med en CRT og fant ut at LCD bildene(bevegelsene) svarer ennå ikke til mine kvalitetskrav. Lenke til kommentar
nerd-light Skrevet 14. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2004 Ser bra ut dette. Men kjøper du pc til så mye penger syns jeg du burde legg til 300kr til og få et tastatur som duger. Lover deg det er verdt det har eit nyare tastaur frå logitech med usb-hub, synes det er veldig bra eg mvh nerd-light Lenke til kommentar
nerd-light Skrevet 14. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2004 (endret) Dersom du ikke har plassmangel kan det være en fordel å bytte ut LCD monitoren med en bra CRT monitor. Kommer selvsagt an på hva slags spill du spiller men til spill med "rask" grafikk er CRT, som kjent, bedre egnet enn dagens LCD monitorer. har faktisk plass mangel, det er derfor eg gjeng for lcd, er ingen hardcore deathmatch spiller akkurat liker å ta det med ro når eg spelar dessuten har eg hørt at såkalla "ghosting" ikke er så utbredt lengre, dessuten så skal jo pcen være litt fremtidsrettet, derfor flatskjerm mvh nerd-light Endret 14. januar 2004 av nerd-light Lenke til kommentar
Joggi Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 2x512 = 1024 mb ram er å foretrekke hvis du skal tenke litt frem Lenke til kommentar
nerd-light Skrevet 14. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2004 2x512 = 1024 mb ram er å foretrekke hvis du skal tenke litt frem jepp tenkte på det, men prioriterte en ekstra harddisk istedenfor ram denne gangen, får heller kjøpe ekstra ram senere hvis det viser seg nødvendig mvh nerd-light Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 2x512 = 1024 mb ram er å foretrekke hvis du skal tenke litt frem jepp tenkte på det, men prioriterte en ekstra harddisk istedenfor ram denne gangen, får heller kjøpe ekstra ram senere hvis det viser seg nødvendig mvh nerd-light Ram bruker du hele tiden, men en harddisk fyller du opp etterhvert. Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 Mulige endringer: om du vil minske støy så sjekk at du velger aopen kassa med den stilleste psu. Mener det står silent i navnet til den kassa. (Heter det samme som den du har valgt ) Litt usikker på støynivået til de diskene du har valgt, men samsung sine nyeste spinpoint får gode kritikker samtidig som samsung er kjent for god kvalitet på andre produkter så ligger nok ikke tilbake for det på denne heller. Zalman har en skikkelig kobberklump (cnps 7000) som du kan justere hastigheten på selv. Finne ønsket nivå mellom støy og ytelse. godt tastatur og trådløs mus er jo kjekt å ha. Lenke til kommentar
Bofur Skrevet 15. januar 2004 Del Skrevet 15. januar 2004 (endret) Ikke kjøp speed-fix. kjøpte den sprayen selv og det er bare dritten!!!! Gå heller for steelpad 4s. PS! til kjøling hadde jeg gått for følgende Thermaltake SP94 CPU kjøler + en 92 mm pabst vifte Arctic Cooling VGA Silencer Og så dropp vifte pakning det hjelper ingen ting. Bruk kun [url="http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=SDVMAV"]gummi plugger[/url]. Legger en i mellom gummipakning, så får viften mer kontakt med kabinettet og viderefører mer vibrasjoner = mer støy fra kabinettet. Og støvfilter er etter min mening bare tull!!! Ta med pcen til en som har en luftkompressor med blåsespiss 2 ganger i året. Tar akkurat 3.2 sec. å blåse rent ent kabinett. Og til slutt bare litt pirkete av meg men allikevel. "Nå er det år 2004 og da skal en ikke ta med teknologi i fra 1970 (floppy) nei da bruker vi USB plugg." Men høytaler settet med det lydkortet burde en vell virkelig blåse fletta av det meste Endret 15. januar 2004 av Bofur Lenke til kommentar
nerd-light Skrevet 15. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2004 Mulige endringer:om du vil minske støy så sjekk at du velger aopen kassa med den stilleste psu. Mener det står silent i navnet til den kassa. (Heter det samme som den du har valgt ) Litt usikker på støynivået til de diskene du har valgt, men samsung sine nyeste spinpoint får gode kritikker samtidig som samsung er kjent for god kvalitet på andre produkter så ligger nok ikke tilbake for det på denne heller. Zalman har en skikkelig kobberklump (cnps 7000) som du kan justere hastigheten på selv. Finne ønsket nivå mellom støy og ytelse. godt tastatur og trådløs mus er jo kjekt å ha. hepp du tenker kanskje på dette du men eg skal ha den aluminiumskassa til aopen A600A og den finnes det bare ein type av, men den har sikkert ein stille psu den også, siden den er så dyr. Jepp har sett litt på dei samsung diskane og vurderar å bytte ut hitachi med dei då, nå har eg bare sett på hva som er blitt best i test eg då, og da kom hitachi best ut. Seagate er jo også eit alternativ Blir ikkje noe trådløs mus på meg i første omgang, spiller altfor mykje til det , Men eit trådløs tastatur skal du ikkje se bort ifrå kjem inn i heimen etterhvert mvh nerd-light Lenke til kommentar
nerd-light Skrevet 15. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2004 Ikke kjøp speed-fix. kjøpte den sprayen selv og det er bare dritten!!!! Gå heller for steelpad 4s. PS! til kjøling hadde jeg gått for følgende Thermaltake SP94 CPU kjøler + en 92 mm pabst vifte Arctic Cooling VGA Silencer Og så dropp vifte pakning det hjelper ingen ting. Bruk kun gummi plugger. Legger en i mellom gummipakning, så får viften mer kontakt med kabinettet og viderefører mer vibrasjoner = mer støy fra kabinettet. Og støvfilter er etter min mening bare tull!!! Ta med pcen til en som har en luftkompressor med blåsespiss 2 ganger i året. Tar akkurat 3.2 sec. å blåse rent ent kabinett. Og til slutt bare litt pirkete av meg men allikevel. "Nå er det år 2004 og da skal en ikke ta med teknologi i fra 1970 (floppy) nei da bruker vi USB plugg." Men høytaler settet med det lydkortet burde en vell virkelig blåse fletta av det meste ok takk for tips, fant ikke steelpad hos microplex, må evt. kjøpe den hos komplett da . Vil bare bemerke at de gummipluggene du henviste til hadde jeg allerede med i oppsettet mitt med navnet viftefeste viftefeste Kjenner ingen med kompressor, så det blir nok støvfilter på meg ja, siden pcen står i et rom med mye trafikk i Og diskettstasjonen har jeg ikke tatt med fordi den er så nyttig, men mer for å pynte opp litt og siden jeg er født på 70-tallet passer det jo bra med diskettstasjon synes jeg Har forresten usb-plugg, så er ikke helt lost da Og har hørt kommentarer fra folk at lydsystemet er det eneste som er bra med denne pcen, men men lar meg ikke presse av amd-fanatister nei mvh nerd-light Lenke til kommentar
nerd-light Skrevet 18. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2004 jo en ting jeg lurte på, vil det gå an å sette prescott inn i dette systemet, sånn uten videre ? Når den prosessoren har gått litt ned i pris ? f.eks til neste år ? mvh nerd-light Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 18. januar 2004 Del Skrevet 18. januar 2004 Ja, det ASUS HK'et ditt støtter Prescott. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå