Gå til innhold

VW ID4 - ID5 fremkommelighet på vinter, og kvalitet på bilene?


fotonisse

Anbefalte innlegg

Emsal skrev (59 minutter siden):

Dette er ikke en annonse jeg lover 😂

Hvis du ikke vil kjøre innbytte av bilen du har i dag så kan du først kjøpe den bilen du ønsker deg med 0 EK også selge bilen din på nettbil, fra du har levert bilen tar det en dag ca. å få solgt den.

Jeg hadde god erfaring med det og fikk litt mer enn det jeg ville fått i innbytte. Hvis det er en ICE bil du har er de også forholdsvis enkle å selge nå.

Fordelen er at du får cash så du kan handle bil hvor du vil og slipper å forholde deg til innbytte. Solgte min Volvo V60 D6 Hybrid med 134k på telleren til 150k for 3 mnd siden.

Der er jeg nok litt skeptisk, for bilen jeg bytter inn er mer verdt enn den jeg skal kjøpe. Så hvor enkelt de selger den om dagen med tanke på bl.a. renter, er jeg nok litt mer usikker på. Men å handle med cash i hånda kan definitivt gi muligheter for en bedre deal, det er jeg helt enig med deg i 😊

sk0yern skrev (47 minutter siden):

Har hatt en ID4 RWD i litt over 2 år nå, og kan gi noen erfaringer.

Knallgod bil å kjøre, langt som kort.
Ikke hatt mange problemer, klimaanlegg som lakk og ble byttet på garanti.
App'en har relativt begrenset med funksjonalitet, men den gjør pr nå jobben helt greit.
Ikke forvent en drøss med software-oppdateringer til bilen. Samtidig er det ikke veldig mye jeg savner, eller som er buggy.
En ting som fortsatt irriterer meg, og som neppe blir gjort om på, er at bilen skrur seg av når man letter rompa fra setet.
Jeg bruker Android auto, og det er irriterende at den da kobles fra. Android auto fungerer forøvrig utmerket.

Vær obs på hjulstilling, flere har historier med dekk som har blitt slitt skjevt etter noen få tusen km, og Møller som er kjipe med tanke på reklamasjon. Kjøper du av forhandler, sørg for at de skriver under på at hjulstilling er ok!

Angående RWD og vinterføre, kan jeg ikke si jeg har hatt mye problemer. Men, det har skjedd at det glipper i en bakkestart på glatt føre. AWD hadde nok hjulpet i de tilfellene.
Ellers synes jeg den ligger veldig godt på veien, selv når man forsøker å provosere fram en sladd er den god til å justere den inn igjen. 

Takk for en god brukererfaring 😊

Ja appen til VW er vel ikke så mye bedre enn den til Skoda vil jeg tro, litt ustabil til tider og er vel heller ikke så veldig bra.
Selv har jeg iPhone og opplever i hvert fall med Skoda appen at Apple CarPlay fungerer godt, men om det er det samme med VW gjenstår jo å se.

Fint tips om hjulstilling, vurderer en som er nesten ny og kun kjørt noen få km, men alt bør jo selvfølgelig ikke være 100% av den grunn.

Det er slike opplevelser på vinterføre jeg ønsker å lese mer om, jeg har kanskje behov for 4x4 noen få  ganger i løpet av en vintersesong, men det er når en først trenger det at en virkelig savner det om det ikke er tilgjengelig. Det er meget praktisk i dag med min nåværende bil og bare ta fatt på bakke etter bakke med bakkestart etc, uten bekymringer eller utfordringer. Med FWD på min Skoda, så er det helt annerledes. Håpet er som sagt at en effektiv antispinn funksjon, bedre veigrep og bra vektfordeling kan gjøre kjøring på vinterføre ganske bra, men det gjenstår jo å se selvfølgelig.

Så har ikke helt lagt bort tankene om en litt mer bruk ID4/ID5 GTX utgave heller, får ta en liten testrunde først 😊

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fotonisse skrev (6 timer siden):

Jeg har sett litt på både modell 3 og modell Y, men jeg er ikke helt overbevist av hva jeg ser. Jeg har ikke hverken prøvet eller sittet i noen av dem, men føler meg ikke helt fristet heller. Har hørt av noen kjente og noen arbeidskollegaer som har Tesla og sett brukeranmeldelser på det lokale Tesla verkstedet, og det er jo ikke akkurat gode omtaler som blir gitt når det er noen problemer med bilene.

Jeg har et meget godt forhold til VW merkeverkstedet som ligger en kort tur unna meg, og så får jeg ganske godt betalt i innbytte for den bilen jeg har. Alt er ikke bare rosenrødt etter omtaler på det lokale VW merkeverkstedet heller, men det har så langt jeg ingen dårlige erfaringer med, og det betyr ganske mye for min del.

Så valget blir mye basert på min økonomi, hvilket forhold jeg har til merkeverkstedet og at en ID4/ID5 tiltaler meg mer enn hva Tesla (eller noen andre bilmerker for den del) gjør.

Fair enough 😊 morsomt at du nevner tesla som forhandler, jeg har selv erfart møller og det er jo ikke noe hemmelighet at de også har en del svin på skogen 😄 kan vel nevne at jeg har en TMY selv, og er kjempefornøyd med den.

Har noen kollegaer på jobb som har id4 og de har hatt problemer med hjulstillng der hvor møller ikke akkurat har vist seg fra sin beste side... 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har kjørt ID.4 RWD siden i fjor høst. Har kjørt elbil med RWD siden 2015, siste bil før ID.4 var en 2019 BMW i3, som jeg hadde i 3 år.

ID.4 er en komfortabel bil, stillegående og behagelig på langtur, med god plass til både folk og bagasje.

Fremkommelighet: ID.4 er stor og tung, og har 255-dekk bak. Jeg har stått fast noen ganger på flatmark i vinter, etter snøfall, hvor jeg måtte frem med spade og strøsand for å få bilen ut. Antispinn virker, som på de fleste elbiler, meget bra når det er godt føre, men jeg savner muligheten for å enkelt kunne deaktivere den, eller sette den i "slush" mode. Hadde aldri problemer på vinteren med BMW i3, men den er lettere og har smale dekk. På i3 kunne jeg enkelt endre modus på ESP, slik at den tillot litt hjulspinn og sladd, noe som gjorde den til en bedre vinterbil. Skulle jeg kjøpt ny ID.4 i dag, ville jeg helt klart valgt med 4WD, selv om dette er noe jeg ikke har vurdert på andre biler jeg har kjøpt.

Kvalitet: Min ID.4 ble levert ferdig oppgradert med større 12 V-batteri og SW-versjon 3.x fra fabrikk. OTA har fungert fint hele tiden, og et par små bugs jeg har opplevd har blitt løst raskt med oppgraderingene, uten behov for verkstedbesøk. Ellers har bilen vært feilfri, alt har fungert som forventet. Liker at man kan justere temperaturen i bilen uten å bruke touchskjermen, men ellers er man avhengig av å bruke skjermen (ev. talestyring) til det meste. Savner funksjonsknappene fra i3, som hadde 8 fysiske knapper som kunne programmeres til hva man ønsket (radiokanal, "naviger hjem", åpne menyen på et gitt sted, etc). Trådløs Apple CarPlay og Android Auto funker fint, samme med kablet.

Førerassistentsystemer: Lane assist griper ikke inn før man nærmer seg kant- eller midtstripe. Andre biler jeg har kjørt holder bilen midt i kjørefeltet, men ikke ID.4. Adaptiv cruisecontrol fungerer meget bra, spesielt på stop&go-trafikk hvor den er bedre enn alt annet jeg har kjørt. Prediksjon fungerer også fint, der den setter ned farten før svinger, kryss og rundkjøringer, men den velger hastigheter som er tilpasset sommerføre, og kan kjøre inn i svinger i litt stor fart på vinterføre. Når man kjører på en vei som krysser en annen vei, kan den finne på å bytte til fartsgrensen på den kryssende veien. Litt skummelt dersom man kjører i 110 og den kryssende veien har 30, men dette løses enkelt ved å trykke Set på rattet slik at den går tilbake til gjeldende fart.

Lading: VW oppgir max ladefart 135 kW. Min erfaring er at jeg vanligvis får 60-70 kW, selv på 350 kW ladestasjoner, så det tar en liten time å "hurtiglade" fra 0-80 %. På Tesla SuC har jeg sett 100-120 kW, så der går det litt raskere. Vet ikke hvorfor, men har sett denne mange ganger.

App: Appen har blitt bedre etterhvert som nye versjoner har blitt rullet ut. Funksjonaliteten er ganske basic, det er mange ting jeg ikke får gjort her som alltid var tilstede i BMW-appen. Den fungerer likevel bra til det man trenger, som ladestyring, klimatisering og å sende navigasjonsdestinasjon til bilen fra mobilen.

 

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
ViPeR skrev (8 timer siden):

Fair enough 😊 morsomt at du nevner tesla som forhandler, jeg har selv erfart møller og det er jo ikke noe hemmelighet at de også har en del svin på skogen 😄 kan vel nevne at jeg har en TMY selv, og er kjempefornøyd med den.

Har noen kollegaer på jobb som har id4 og de har hatt problemer med hjulstillng der hvor møller ikke akkurat har vist seg fra sin beste side... 

At VAG/Møller konsernet har slitt med et dårlig rykte og mangelfull kundebehandling er ingen ukjent sak for meg, vi har en del VW biler i firmaet jeg jobber i (nyttekjøretøy) i ymse størrelser, og det er meget stor forskjell på lokale merkeverksteder på hvordan de løser utfordringer og t.o.m. enkle garantisaker.

Ikke minst også hvordan «dieselskandalen» ble håndtert av VAG er jo heller ikke en pen sak for å si det litt forsiktig.

Har også lest det du sier om bakstilling på ID4 og skjevslitte dekk, det burde jo vært en enkel garantisak i de aller fleste tilfeller etter min mening, men her er det også dessverre store lokale forskjeller på hvordan det blir håndtert.
Som nevnt så vet jeg at det er flere som ikke har så mye godt å si om mitt lokale VW merkeverksted heller, men så langt så har de løst absolutt alt for meg helt eksemplarisk både på nyttekjøretøy og mine 6 siste privatbiler.

Tesla vet jeg ikke mer enn hva jeg har blitt informert om eller lest om, og sitter vel med det inntrykket at de som er fornøyde, er meget godt fornøyd med både bil og verksted. Mens de som virkelig møter utfordringer med sine biler, også fortsetter å møte utfordringer også med verkstedet. Slik har jeg hørt fra de jeg kjenner som har Tesla, men som nevnt, jeg har ingen egne erfaringer her. Det som har stått i media, er jo ikke akkurat heller til merkets fordel kan en vel si. 
Men salgstall sier jo definitivt noen annet, og det hadde jo ikke vært norges mest solgte bilmerke om det bare var utfordringer heller. Så en må nok ta det en hører og leser med noen spader med salt antagelig.

Tesla S er virkelig en bil jeg synes er flott, liker godt designet og hvordan bl.a. dashbord/skjermer er satt opp.
Modell 3 synes jeg også er fin, men den blir litt for upraktisk med liten lasteromsåpning, og jeg er heller ikke så stor tilhenger av at det meste skal ses på og styres gjennom kun en skjerm. Sikkert en vanesak, men det må tiltale meg, ellers kan det fort bli ett feilkjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (48 minutter siden):

Jeg har kjørt ID.4 RWD siden i fjor høst. Har kjørt elbil med RWD siden 2015, siste bil før ID.4 var en 2019 BMW i3, som jeg hadde i 3 år.

ID.4 er en komfortabel bil, stillegående og behagelig på langtur, med god plass til både folk og bagasje.

Fremkommelighet: ID.4 er stor og tung, og har 255-dekk bak. Jeg har stått fast noen ganger på flatmark i vinter, etter snøfall, hvor jeg måtte frem med spade og strøsand for å få bilen ut. Antispinn virker, som på de fleste elbiler, meget bra når det er godt føre, men jeg savner muligheten for å enkelt kunne deaktivere den, eller sette den i "slush" mode. Hadde aldri problemer på vinteren med BMW i3, men den er lettere og har smale dekk. På i3 kunne jeg enkelt endre modus på ESP, slik at den tillot litt hjulspinn og sladd, noe som gjorde den til en bedre vinterbil. Skulle jeg kjøpt ny ID.4 i dag, ville jeg helt klart valgt med 4WD, selv om dette er noe jeg ikke har vurdert på andre biler jeg har kjøpt.

Kvalitet: Min ID.4 ble levert ferdig oppgradert med større 12 V-batteri og SW-versjon 3.x fra fabrikk. OTA har fungert fint hele tiden, og et par små bugs jeg har opplevd har blitt løst raskt med oppgraderingene, uten behov for verkstedbesøk. Ellers har bilen vært feilfri, alt har fungert som forventet. Liker at man kan justere temperaturen i bilen uten å bruke touchskjermen, men ellers er man avhengig av å bruke skjermen (ev. talestyring) til det meste. Savner funksjonsknappene fra i3, som hadde 8 fysiske knapper som kunne programmeres til hva man ønsket (radiokanal, "naviger hjem", åpne menyen på et gitt sted, etc). Trådløs Apple CarPlay og Android Auto funker fint, samme med kablet.

Førerassistentsystemer: Lane assist griper ikke inn før man nærmer seg kant- eller midtstripe. Andre biler jeg har kjørt holder bilen midt i kjørefeltet, men ikke ID.4. Adaptiv cruisecontrol fungerer meget bra, spesielt på stop&go-trafikk hvor den er bedre enn alt annet jeg har kjørt. Prediksjon fungerer også fint, der den setter ned farten før svinger, kryss og rundkjøringer, men den velger hastigheter som er tilpasset sommerføre, og kan kjøre inn i svinger i litt stor fart på vinterføre. Når man kjører på en vei som krysser en annen vei, kan den finne på å bytte til fartsgrensen på den kryssende veien. Litt skummelt dersom man kjører i 110 og den kryssende veien har 30, men dette løses enkelt ved å trykke Set på rattet slik at den går tilbake til gjeldende fart.

Lading: VW oppgir max ladefart 135 kW. Min erfaring er at jeg vanligvis får 60-70 kW, selv på 350 kW ladestasjoner, så det tar en liten time å "hurtiglade" fra 0-80 %. På Tesla SuC har jeg sett 100-120 kW, så der går det litt raskere. Vet ikke hvorfor, men har sett denne mange ganger.

App: Appen har blitt bedre etterhvert som nye versjoner har blitt rullet ut. Funksjonaliteten er ganske basic, det er mange ting jeg ikke får gjort her som alltid var tilstede i BMW-appen. Den fungerer likevel bra til det man trenger, som ladestyring, klimatisering og å sende navigasjonsdestinasjon til bilen fra mobilen.

 

Takk for en meget god og omfattende bruker/kjøreerfaring @zanta 👍😊
Det hjelper meg veldig 😊

Jeg er vel litt i den samme banen jeg også, at 4x4 nok er det beste alternativet for det området jeg kjører mest i.

Jeg snakket litt i går kveld med noen jeg kjenner om ID4/ID5, og de kjøpte seg hver sin utgave sent i fjor høst, den ene med ID5 får ikke fullrost bilen nok, og klarer seg definitivt med RWD. Det er kun tre hus i mellom disse to, og han andre kjøpte ID4 også den med RWD. Han hadde bilen bare i noen uker frem til første snøfall som endte også med slapseføre dagen etter og så underkjølt regn. Da kjørte han direkte ned til forhandler og valgte en ID4 GTX forhandler hadde benyttet som dem.vogn i stedet, han skulle ikke ha en bil med bare trekk på to hjul noe mer.
Han med ID5 hadde jo også kjørt den samme kvelden det snødde og dagen etter i slaps og underkjølt regn, men han hadde aldri hatt en bil med bedre fremkommelighet på glatt føre, så han så ikke behovet i det hele tatt for 4x4.

Så så forskjellig kan to nesten naboer oppleve de samme bilene, med samme vinterdekk også (Continental), under de samme kjøreforholdene. 
Begge vet jo selv best hva som fungerer for dem og ikke fungerer, så hva jeg burde velge ut i fra dette er det jo selvfølgelig ikke godt for andre å avgjøre.

Tror vel kanskje at jeg må se litt mer på biler fra 2021/2022 i stedet, og så velge en GTX utgave i stedet med tanke på hva en selv har kjørt de siste årene.

Det er dyrt med feilkjøp, og da er det nok mest fornuftig å velge det en er mest trygg på i utgangspunktet.

Powertrainer skrev (40 minutter siden):

Tror aldri jeg blir å gå over til 2wd igjen, men nå har vi jo noen ekle bakker for å komme til vårt bosted som gjør at man er fullstendig sjangseløs med en 2wd.

Jeg tror nok også at det er 4x4 jeg selv bør se litt mer på når jeg skal velge bil, det er hva jeg har fra før, og vil mest sannsynlig angre om jeg velger noe annet.

Lenke til kommentar
fotonisse skrev (17 minutter siden):

Jeg tror nok også at det er 4x4 jeg selv bør se litt mer på når jeg skal velge bil, det er hva jeg har fra før, og vil mest sannsynlig angre om jeg velger noe annet.

Ja jeg tror nok at når man er vant med 4wd så vil man nok angre på glatte vinterdager. Vi måtte gå for hybrid 4wd pga økonomiske årsaker.

Lenke til kommentar
1 hour ago, fotonisse said:

og jeg er heller ikke så stor tilhenger av at det meste skal ses på og styres gjennom kun en skjerm

Det er blitt en ny trend på mange elbiler nå, så du må være litt mer spesifikk på hva du har tenkt å bruke skjermen til når du kjører og hvordan andre biler evnt. har løst det bedre? Du kan til og med styre klimaanlegget direkte fra rattet om du vil på en tesla, evnt. andre ting du har lyst å programmere knappen til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
fotonisse skrev (2 timer siden):

Takk for en meget god og omfattende bruker/kjøreerfaring @zanta 

Jeg glemte å nevne det som er mest irriterende med ID.4: Hver gang jeg starter å kjøre, må jeg trykke OK på skjermen for å bekrefte at det er meg, selv om jeg er eneste fører/bruker av bilen. På BMW i3 kunne jeg sette opp min brukerprofil i bilen, og velge "Ikke spør" ved start, slik at den automatisk valgte min profil.

En annen ting er volum på infotainment: Volum kan justeres fra rattet eller fra touchbryterne under skjermen (på skjermen også, for den del). Uansett justeres lyden i trinn, men det er litt for stor forskjell på trinnene, slik at volum enten blir for lavt eller for høyt. Ikke noen stor sak, men også her var BMWen bedre.

Betjeningen av skjermen var også mye enklere og mer trafikksikkert i BMWen, da den hadde iDrive (se bilde).

iDrive.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

ID3 er helt forferdelig på vinterføre. I kommunen jeg bor i har bilen blitt ett stort problem for hjemmetjenesten, ved at de ikke kommer frem til alle pasientene med bilen på vinterstid. Problemet har blitt løftet opp til kommuneadministrasjonen, og det er nå diskusjoner om å bytte ut disse bilene med ID4 firehjulstrekk.

Problemet er vektfordeling og bakhjulstrekk. Ville ikke kjøpt en bil i ID serien uten trekk på alle 4 hjul.

Endret av Kron
Lenke til kommentar
Emsal skrev (12 timer siden):

Det er blitt en ny trend på mange elbiler nå, så du må være litt mer spesifikk på hva du har tenkt å bruke skjermen til når du kjører og hvordan andre biler evnt. har løst det bedre? Du kan til og med styre klimaanlegget direkte fra rattet om du vil på en tesla, evnt. andre ting du har lyst å programmere knappen til.

Det er jeg klar over, det var mest plasseringen av den ene skjermen jeg ikke er så stor tilhenger av, og ikke ha noe der instrumentene (speedometer, turteller, drivstoffnivå, temperatur, etc på en «motorisert bil») normalt sett er plassert.
Jeg hadde en Nissan Primera som gjorde ett forsøk på midtstilte instrumenter, og det var ikke noe jeg likte den gangen heller.

Er klar over at ID4/ID5 også har en skjerm plassert der, men den har en i tillegg som er plassert foran rattet hvor det er mest naturlig å plassere den informasjonen etter min mening. Mulig jeg er litt gammeldags der, men det er også jeg som skal kjøre den bilen 😉

Kron skrev (9 timer siden):

ID3 er helt forferdelig på vinterføre. I kommunen jeg bor i har bilen blitt ett stort problem for hjemmetjenesten, ved at de ikke kommer frem til alle pasientene med bilen på vinterstid. Problemet har blitt løftet opp til kommuneadministrasjonen, og det er nå diskusjoner om å bytte ut disse bilene med ID4 firehjulstrekk.

Problemet er vektfordeling og bakhjulstrekk. Ville ikke kjøpt en bil i ID serien uten trekk på alle 4 hjul.

Det er god informasjon slik jeg ønsker, og det har vel bare enda mer bekreftet det jeg har tenkt før jeg startet denne tråden, at bare bakhjulstrekk ikke er helt optimalt i et land hvor det er vinterføre flere med i året.
Håpet jo at det skulle være bedre med mer tyngde/batterier plassert over drivhjul, og mye av tyngden så lavt at det skulle hjelpe en del på fremkommeligheten, men det ser ikke ut til at det fungerer helt optimalt.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (10 timer siden):

Jeg glemte å nevne det som er mest irriterende med ID.4: Hver gang jeg starter å kjøre, må jeg trykke OK på skjermen for å bekrefte at det er meg, selv om jeg er eneste fører/bruker av bilen. På BMW i3 kunne jeg sette opp min brukerprofil i bilen, og velge "Ikke spør" ved start, slik at den automatisk valgte min profil.

En annen ting er volum på infotainment: Volum kan justeres fra rattet eller fra touchbryterne under skjermen (på skjermen også, for den del). Uansett justeres lyden i trinn, men det er litt for stor forskjell på trinnene, slik at volum enten blir for lavt eller for høyt. Ikke noen stor sak, men også her var BMWen bedre.

Betjeningen av skjermen var også mye enklere og mer trafikksikkert i BMWen, da den hadde iDrive (se bilde).

iDrive.jpg

Synes det er merkelig at det må bekreftes hver gang du skal kjøre bilen med kun en bruker. Selv kjører jeg Skoda Superb og har Skoda Connect appen på min tredje bil nå, der står jeg som hovedbruker og har satt opp en av nøklene til meg. Dermed får jeg aldri spørsmål om å bekrefte hvem som kjører bilen. 
Skal noen andre kjøre den, så får de låne en av de andre nøklene. Når jeg så skal bruke bilen igjen, så kjenner den igjen min nøkkel og jeg behøver ikke bekrefte noen ting.

Virker litt som det er litt «billige» løsninger på skjerm, app og betjening på ID4/ID5 etter hva du skriver her @zanta, i hvert fall sammenlignet med f.eks. BMW. Skoda Superb som jeg har i dag liker jeg veldig godt skjermoppsett og menyene på, og ikke minst også at det er mange fysiske knapper som betjener det en har mest behov for. Hadde en Octavia føre denne, og den hadde de fleste innstillinger og betjeningene «begravet» i menyer på skjermen. Det er jo hverken enkelt eller trafikksikkert, men det er vel slik det blir på flere og flere av bilene i dag.

Tesla ligger vel etter hva jeg leser «milevis» foran andre bilmerker på dette, men nå er ikke det ett bilmerke jeg hverken vurderer eller har lyst på. 

Lenke til kommentar
9 hours ago, fotonisse said:

Tesla ligger vel etter hva jeg leser «milevis» foran andre bilmerker på dette, men nå er ikke det ett bilmerke jeg hverken vurderer eller har lyst på. 

De ligger litt frempå ja. Hvilken telefon vedkommende som entrer førerdøren har i lomma velger profilen som aktiveres. Og da blir sete/ratt/speil/kontoer/instillinger osv justert til den profilen. Og slik har det vært siden 2018 iallefall, og før det likens bare med en fysisk nøkkel i form av en liten lekebil istedefor telefon.

Ingen beskjeder å trykke bort. Bare å sette bilen i gir å kjøre. Dvs på nye S/X trenger man ikke det heller bare trykker en gang på bremsen så settes den i gir.

ID4 er en helt kurrant bil. Ikke noe spennende på noe vis men helt grei som bil. RWD utgaven har ganske lite motorkraft men sikkert nok for mange.

Prøvekjørte en slik når jobben skulle ha ny firmabil for en stund siden. Var helt grei den men de fleste synes Ioniq 5 var mye bedre å kjøre.

Endte selvfølgelig opp med Y da som alle andre grunnet pris og leveringstid. Å ha mobilen som nøkkel til firmabiler er helt fantastisk siden man alltid har den i lomma.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
sedsberg skrev (3 timer siden):

Selv min gamle VW Golf trenger jeg ikke bekrefte bruker. Den blir automatisk tildelt fra nøkkelen. Merkelig at ID ikke har det samme.

Mine gamle Audi A3 og A4 brukte også nøkkel for å identifisere bruker. Jeg spurte forhandler om dette for min ID.4, og de bekreftet at man måtte godkjenne på skjermen hver gang. Hvis noen har funnet en løsning for å unngå dette, hadde det vært nyttig for mange.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Slettet-fsaSP0zV skrev (22 timer siden):

Jeg glemte å nevne det som er mest irriterende med ID.4:

Jeg glemte enda en irriterende ting: Dersom jeg hører på for eksempel P4 på DAB, og trykker "søk opp" for å bytte til P5, får jeg av og til inn P4 Värmland eller en annen stasjon på FM som ligger mellom P4 og P5 hvis jeg er i et område der den har dekning (bor i Osloområdet, så dette skjer ca annenhver gang jeg søker). I BMW i3 kunne man slå av/på FM og DAB uavhengig av hverandre slik at dette ikke skjedde, men det er ikke mulig på ID.4. Forhandler har bekreftet dette også.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (10 timer siden):

Selv min gamle VW Golf trenger jeg ikke bekrefte bruker. Den blir automatisk tildelt fra nøkkelen. Merkelig at ID ikke har det samme.

Helt enig, det er jo flere steg tilbake i tid om jeg skal være helt ærlig.

 

Slettet-fsaSP0zV skrev (8 timer siden):

Mine gamle Audi A3 og A4 brukte også nøkkel for å identifisere bruker. Jeg spurte forhandler om dette for min ID.4, og de bekreftet at man måtte godkjenne på skjermen hver gang. Hvis noen har funnet en løsning for å unngå dette, hadde det vært nyttig for mange.

Dette burde jo med alt hell vært gjort noe med på en eller annen oppdatering, burde vel ikke være «rakettforsker» for å få til det, når de har hatt teknologien for dette tidligere og nå gjort det mer tungvint.
Mulig det er en årsak til at det er slik, men det virker jo ikke spesielt logisk at det er satt opp slik.

Slettet-fsaSP0zV skrev (8 timer siden):

Jeg glemte enda en irriterende ting: Dersom jeg hører på for eksempel P4 på DAB, og trykker "søk opp" for å bytte til P5, får jeg av og til inn P4 Värmland eller en annen stasjon på FM som ligger mellom P4 og P5 hvis jeg er i et område der den har dekning (bor i Osloområdet, så dette skjer ca annenhver gang jeg søker). I BMW i3 kunne man slå av/på FM og DAB uavhengig av hverandre slik at dette ikke skjedde, men det er ikke mulig på ID.4. Forhandler har bekreftet dette også.

Helt utrolig, selv på VW Golfen jeg kjøpte ny i 2014 så kunne jeg velge enten FM eller DAB, og slik har det vært på alle biler jeg har hatt fra VAG siden den gangen. Både Skoda privatbiler og VW nyttekjøretøy som arbeidsbil.

Complexity skrev (8 timer siden):

De ligger litt frempå ja. Hvilken telefon vedkommende som entrer førerdøren har i lomma velger profilen som aktiveres. Og da blir sete/ratt/speil/kontoer/instillinger osv justert til den profilen. Og slik har det vært siden 2018 iallefall, og før det likens bare med en fysisk nøkkel i form av en liten lekebil istedefor telefon.

Ingen beskjeder å trykke bort. Bare å sette bilen i gir å kjøre. Dvs på nye S/X trenger man ikke det heller bare trykker en gang på bremsen så settes den i gir.

ID4 er en helt kurrant bil. Ikke noe spennende på noe vis men helt grei som bil. RWD utgaven har ganske lite motorkraft men sikkert nok for mange.

Prøvekjørte en slik når jobben skulle ha ny firmabil for en stund siden. Var helt grei den men de fleste synes Ioniq 5 var mye bedre å kjøre.

Endte selvfølgelig opp med Y da som alle andre grunnet pris og leveringstid. Å ha mobilen som nøkkel til firmabiler er helt fantastisk siden man alltid har den i lomma.

Ja det er jo definitivt slik det burde vært på VW ID4/ID5 også.

Nei spennende kan vel nesten med hånda på hjertet ikke si at noen av VW bilene er, litt trauste og til tider litt gammeldags. Nå begynner sikkert jeg selv også å bli gammeldags og traust, så jeg må si at designet på ID4 passer meg godt. Men at det skal være enkelte ting som nesten føles er steg tilbake i tid, synes jeg er litt merkelig.

At TMY er en god bil skal jeg ikke protestere på og det synes jo definitivt på salgstallene også. Men som nevnt tidligere, så er det ikke en bil jeg ser meg selv i. Det er noe ved designet og skjermen innvendig jeg ikke er tilfreds med, og når det er ca 500k som skal brukes på en bil, så må det føles riktig fra første stund, uansett hvor mange som har en annen oppfatning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Kron skrev (På 3.8.2023 den 13.23):

Problemet er vektfordeling og bakhjulstrekk. Ville ikke kjøpt en bil i ID serien uten trekk på alle 4 hjul.

Med stort og tungt batteri under midten av bilen, og elmotor, diff etc bak, er vektfordelingen så god den kan få blitt, det var det samme på min BMW i3 og min VW ID.4. Problemet på ID.4 er at antispinn ikke enkelt kan endres til en innstilling som virker på løssnø, der det kreves at man har litt hjulspinn for å komme seg ut/frem. På i3 kunne dette enkelt endres, slik at den kom seg ut av situasjonen der ID.4 ble stående uten fremdrift. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
fotonisse skrev (På 4.8.2023 den 18.17):

Helt utrolig, selv på VW Golfen jeg kjøpte ny i 2014 så kunne jeg velge enten FM eller DAB, og slik har det vært på alle biler jeg har hatt fra VAG siden den gangen. Både Skoda privatbiler og VW nyttekjøretøy som arbeidsbil.

Det virker som om designerteamet fra ID.x ikke har hatt noe kontakt med de som utviklet de eldre modellene fra VAG, og må lære alt på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...