Gå til innhold

Masseslagsmål på Norway Cup


Anbefalte innlegg

De siste årene har forballturneringer for barn utviklet seg til å bli utrivelige.
De som lager kvalm er dessverre i en kategori som ikke forstår ideen med idrettslig glede.  
Nå har det toppet seg igjen:   https://www.tv2.no/nyheter/masseslagsmal-under-norway-cup/15930817/

Da jeg hadde barn som deltok i denne typen turneringer, var dette noe vi så frem til i lang tid. Nye vennskap, sosiale aktiviteter, grilling og hygge for barn og foreldre.  Enkelte turneringer, særlig i Sverige styrte vi unna fordi de allerede hadde fått et frynsete rykte.
Nå har «svinske tilstander» inntatt barnefotballen i Norge også.

Trist og ødeleggende at barnefotball skjemmes av masseslagsmål.
Hvis bråket kan spores til klubb eller land, må disse utestenges med offentlig begrunnelse, fra tilsvarende arrangementer i flere år. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
VifteKopp skrev (6 minutter siden):

"Ingen fotballag har vært involvert i slagsmålet, ifølge Stokkli, som legger til at de involverte er ungdommer mellom 13 og 18 år som har vært publikum under cupen."

Så dette slagsmålet har ingenting med fotball å gjøre.

Jeg håper at etterforsking viser det samme.
Men erfaring viser er dette en blandet forsamling av supportere og spillere med en uakseptabel gjengmentalitet.

Her er det nødvendig med glassklare regler, hard justis  og reelle konsekvenser for idiotene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Inspector skrev (8 minutter siden):

Jeg håper at etterforsking viser det samme.
Men erfaring viser er dette en blandet forsamling av supportere og spillere med en uakseptabel gjengmentalitet.

Her er det nødvendig med glassklare regler, hard justis  og reelle konsekvenser for idiotene.

Det finnes glassklare regler, de heter Norges Lover og gjelder like mye på Ekebergsletta som på Jernbanetorget eller på en parkeringsplass i Drammen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Inspector skrev (12 minutter siden):

Hvis dette er tilfellet, bør man snarest vurdere å fradømme statsborgerskapet for kjeltringpakket.

At det skjer er veldig urealistisk og ønsketenkning.

Dessuten vil jeg anta at dette er mindreårige, og da blir det vanskelig med straff.

Om vi skal forholde oss til realitetene, så er integrering og dialog veien å gå. Her har man feilet totalt.

Hva man burde gjort tidligere mtp. innvandring er en helt annen diskusjon.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Bugle said:

Om vi skal forholde oss til realitetene, så er integrering og dialog veien å gå. Her har man feilet totalt.

Er man ikke nå ganske enig om at den kritiske parameteren er størrelsen (antall/år) på innvandringen fra spesielle områder i verden?

Og på kort sikt er det egentlig lite som kan gjøres. Det er vel også en ganske etablert sannhet nå?

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
lada1 skrev (1 time siden):

Er man ikke nå ganske enig om at den kritiske parameteren er størrelsen (antall/år) på innvandringen fra spesielle områder i verden?

Antall man tar inn må man klare å integrere. I tillegg burde man unngå at innvandrere "hoper" seg opp i bydeler og skaper et samfunn i samfunnet. Slikt fører til at det blir vanskeligere å integrere.

 

lada1 skrev (1 time siden):

Og på kort sikt er det egentlig lite som kan gjøres. Det er vel også en ganske etablert sannhet nå?

Som sagt, det som kan gjøres er integrering og dialog. Jeg vil påstå at man kan gjøre mye her.

Mer av idrett, ungdomshus, jobb/sommerjobb, etc. Hvor man på aktuelle arenaene benytter mulighetet til å vise til alle fordelene ved å være en del av storsamfunnet.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Bugle said:

Antall man tar inn må man klare å integrere. I tillegg burde man unngå at innvandrere "hoper" seg opp i bydeler og skaper et samfunn i samfunnet. Slikt fører til at det blir vanskeligere å integrere.

 

Som sagt, det som kan gjøres er integrering og dialog. Jeg vil påstå at man kan gjøre mye her.

Mer av idrett, ungdomshus, jobb/sommerjobb, etc. Hvor man på aktuelle arenaene benytter mulighetet til å vise til alle fordelene ved å være en del av storsamfunnet.

Ikke et eneste land har knukket "integrerings-koden" enda.
Det er helt umulig å integrere en gruppe fra en annen kultur dersom det allerede er en stor gjeng i landet fra før av.
Det er derfor ikke snakk om maks antall personer per år, men maks antall prosent av befolkningen totalt sett før integrering stopper opp.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Trontron skrev (5 minutter siden):

Det er helt umulig å integrere en gruppe fra en annen kultur dersom det allerede er en stor gjeng i landet fra før av.

Kommer an på hvilke forventninger du har til integrering.

Min forventning er at de bidrar positivt i samfunnet. Bl.a. ved at man er i jobb, tar utdanning og oppfører seg som folk.

Mitt inntrykk er at flertallet av innvandrere gjør nettopp dette, men så er det noen som faller utenfor.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Bugle said:

Kommer an på hvilke forventninger du har til integrering.

Min forventning er at de bidrar positivt i samfunnet. Bl.a. ved at man er i jobb, tar utdanning og oppfører seg som folk.

Mitt inntrykk er at flertallet av innvandrere gjør nettopp dette, men så er det noen som faller utenfor.

Mitt inntrykk er også det for de fleste som kom før år 2000 og barna deres.
Mitt inntrykk av resten er at trenden prosentvis går nedover der flere og flere faller utenfor.

Endret av Trontron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Trontron skrev (1 minutt siden):

Mitt inntrykk er også det for de fleste som kom før år 2000 og barna deres.
Mitt inntrykk av resten er at trenden prosentvis går nedover der flere og flere faller utenfor.

Da tror jeg vi begge skal se om vi finner noe fakta vedr. dette (så langt det lar seg gjøre), for det er ikke sikkert vårt inntrykk står i stil med virkeligheten.

Skal se om jeg rekker å lete litt etter jobb i dag.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Bugle said:

Da tror jeg vi begge skal se om vi finner noe fakta vedr. dette (så langt det lar seg gjøre), for det er ikke sikkert vårt inntrykk står i stil med virkeligheten.

Skal se om jeg rekker å lete litt etter jobb i dag.

Det er tilnærmet umulig å kvantifisere på annet enn om vennekretsen er spredt rundt eller om vennekretsen er utelukkende likesinnede med lik bakgrunn. Og selv det vil gi veldig dårlig indikator.... Mye fordi det krever at svarene fra de spurte ikke er pyntet på av hva man ønsker kontra hva som er sannheten, og ikke minst kan svar uten særlig refleksjon på telefonundersøkelse være svært forskjellige fra svar der man har tid til å tenke.

Jeg fant dette sitatet fra SSB rapport fra 2020:

"Det siste er interessant og reiser spørsmålet om den sterke religiøsiteten blant innvandrerne kan bidra til mer segregering i de sosiale nettverkene. Materialet fra LKI 2016 kan tyde på en slik sammenheng. Av dem som sjelden deltar i religiøse møter har 19 prosent bare innvandrervenner, mens blant dem som ofte deltar i slike møter, er det 33 prosent som bare har venner med innvandrerbakgrunn. Den samme tendensen ser vi blant de norskfødte. Andelen som har et innvandrerdominert nettverk (mer enn halvparten av vennene er innvandrervenner), er henholdsvis 29 og 55 prosent blant dem som er lite versus mye religiøst aktive (tall ikke vist)."

Det er altså høyere andel blant religiøse norskfødte med innvandrerforeldre enn religiøse førstegenerasjons innvandrere som har innvandrerdominert nettverk.

Det er også interessant å se på innvandrere fra Eritrea som et eksempel da de har dårligst statistikk: Der svarer hele 47% at 100% av nettverket deres har innvandrerbakgrunn. Jeg er ikke helt sikker på når de fleste fra Eritrea kom. Mistanken er som sagt at brorparten kom etter år 2000, men jeg vet ikke.

Endret av Trontron
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trontron skrev (8 minutter siden):

Det er også interessant å se på innvandrere fra Eritrea som et eksempel da de har dårligst statistikk: Der svarer hele 47% at 100% av nettverket deres har innvandrerbakgrunn. Jeg er ikke helt sikker på når de fleste fra Eritrea kom. Mistanken er som sagt at brorparten kom etter år 2000, men jeg vet ikke.

Eritrea ble selvstendig stat i 1993 etter løsrivelsen fra Etiopia. Utvandringen skjøt fart på 2000-tallet, og har økt gradvis siden.

Husk at eritreere på flukt kommer fra et av verdens mest brutale, grusomme regimer - nesten på Nord-Korea nivå. Med tvungen nasjonal "samfunnstjeneste" er det å komme seg unna en bragd, og de fleste har vært gjennom ekstreme fysiske og psykiske påkjenninger. Mange hele livet. Det er ganske få eritreere som søker asyl i Norge, men de aller fleste søknadene om opphold blir innvilget fordi de innfrir kravene og det hverken er mulig eller lovlig å sende de tilbake.

Så de eritreerne som er i Norge har et ganske sterkt sammensveiset og aktivt miljø.

Eritreere er faktisk blant landgruppene som lettest kommer seg ut i arbeid i Norge etter introduksjonsprogrammet, de er på andreplass bak etiopiere med 70% som også er den nasjonale målsettingen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (19 minutter siden):

Husk at eritreere på flukt kommer fra et av verdens mest brutale, grusomme regimer - nesten på Nord-Korea nivå.

Pussig at mange av de reiser hjem på ferie o.s.v da.

https://www.nrk.no/norge/eritreere-reiser-til-hjemlandet-1.11800405

Sitat

Mange eritreere som har fått asyl i Norge reiser til hjemlandet på ferie og for lengre opphold, noe som er i strid med vilkåret for å få asyl.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...