Gå til innhold

Creative Nomad Jukebox 3. 20/40. gigabyte.

UUnreal

Anbefalte innlegg

Test av Creative Nomad Jukebox 3.

prod_296.jpg

Denne spilleren regnes som flaggskipet til Creative sine mp3 spillere.

På grunn av funskjoner, brukervennlighet, lyd o.s.v.

Spesifikasjoner:

Størrelse B x H x D: 123 mm x 130 mm x 35 mm

Vekt: 293,8 g uten batterier

Minne: 16 MB DRAM

Kapasitet: 20 GB harddisk (8000 lydspor ved 80 kbps WMA / 5000 lydspor ved 128 kbps MP3)

Batterilevetid: Opptil 11 timers kontinuerlig avspilling med 1 LiON-batteri (opptil 22 timer med ekstra batteri (ekstrautstyr))

Grensesnitt: IR, USB, 1394, SB1394*, Creativelink

Avspillingsformater: MP3, WMA, WAV

Direkteinnspillingsformater: Wav, MP3-koding i sanntid

Signalstøy: 98 dB (linjeutgang) / 96 dB (hodetelefoner)

Kanalseparasjon: 96 dB (linjeutgang) / 75 dB (hodetelefoner)

Frekvensgang: 20 Hz~20 kHz

Harmonisk forvrengning < 0,1 %

Operativsystem: Omprogrammerbar fastvare**

Linjeinngang: 1 x 1/8” analog/optisk digital

Linjeutganger: 2 x 1/8" stereo mini-jack for fremre og bakre høyttalere

Hodetelefonutgang: 1 x 1/8" stereo mini-jack, 100 mW

LCD-skjerm: Stor EL-belyst skjerm med oppløsning på 132 x 64-piksler (blå/grønn)

Datakontakt: USB, SB1394* og CreativeLink

Støttede lydkodeker: MPEG Audio Layer 3 (MP3), Windows Media™ Audio (WMA) og WAV

EAX™: Smart Volume Management, omgivelseseffekter,

Advanced EQ, Headphone Spatialization, 4-kanalseffekter

Time-Scaling: Opptil 1,5 x raskere eller tregere for lydavspilling

Funksjoner

Avspilling og innspilling

Linjeutgang/Hodetelefonutgang

To sett med stereolinjeutganger for vanlig stereo eller 4 kanaler. En standard 1/8” stereohodetelefonutgang

Linjeinngang

Støtter både analoge og optiske forbindelser.

Innspilling via linjeinngang (WAV og MP3)

Spill inn direkte i både MP3- og WAV-format. Når du bruker WAV-formatet, kan lydkvaliteten overstige en MiniDisc (MD) og være like god som DAT.

Direkte MP3-koding

Du kan velge mellom samplekvalitetene 64*/96/128/160/192/256/320 kbps. Når du skal spille inn, er det bare å koble en ekstern kilde (CD, MD, DAT, platespiller e.l.) til linjeinngangen på Creative Jukebox 3.

WAV-innspilling

Du kan velge mellom samplingsfrekvensene 11,025 / 22,05 / 44,1 / 48 kHz.

Optisk linjeinngang

Ved å koble til en digital lydkilde (f.eks. en MiniDisc- eller DAT-spiller) til denne kontakten på Creative Jukebox 3-spilleren, kan du foreta digitale innspillinger og eliminere uønsket "støy" som forekommer ved analoge innspillinger. Denne linjeinngangen godtar også en analog linje (1/8-tommers mini-jack) for ikke-digital innspilling.

Enkelt brukergrensesnitt og enkel navigering Rullehjul

Med rullehjulet kan du rulle opp og ned i en liste over elementer og klikke for å velge et element. Det brukes til å bla gjennom/velge elementer, og du kan også bruke det til å skrive inn tekst, f.eks. når du skal gi navn til lydspor eller bruke søkefunksjonen.

Søkefunksjon

Søkefunksjonen aktiveres med knappen lengst til høyre under skjermen (med bilde av et forstørrelsesglass), og med denne kan du finne ønsket spor raskt og enkelt.

Spilleliste

Med en spilleliste kan du samle opp dine favorittlåter fra ulike plater, artister og sjangere i en egendefinert samling, f.eks. "Mine favorittpoplåter".

Lynrask overføringshastighet SB1394™ – 10 x raskere enn USB

SB1394™ er Creatives IEEE-1394-implementering for dataoverføring med høy hastighet. På samme måte som andre 1394-forbindelser er SB1394 ideell for overføring av store MP3-samlinger, digital video og andre datafiler.

Datalagring

Du kan lagre opptil 20 GB med data og bruke Creative File Manager for rask og enkel overføring av og tilgang til datafiler.

Utstyr som følger med:

1 cd med programvare. (Creative Playcenter og Filemanager)

1 bæreveske

1 fjernkontroll

Mp3 som ligger på spilleren fra før av fra noen av samarbeidspartnerne til Creative.

Usb og Firewire Ledninger.

1 hodetelefon som festes i nakken

Manual

cjbx3_b_r.jpg

Kort info om utstyret:

Creative Playcenter: Brukes til å høre på musikk med, rippe til mp3 og wav, Har kontant med CDDB så man slipper og skrive navn på alle cd`ene man ripper. Den tar kontakt med databasen også går alt av seg selv. CDDB krever registrering.

I tillegg til at man bruker det til og overføre musikk til og fra pc og mp3 spiller.

Creative Filemanager: Ett lite program som gjør at spilleren dukker opp i exporer.

Man kan kun overføre data via dette. Det er en ulempe.

Bæreveske: Denne er tilpasset spilleren slik at knapper skjules untatt rulleknappen på venstre side. Vesken er i skinn og plastik slik at man får god oversikt over displayet. Det er også laget åpning for IR remote kontrollen, av og på knappen, lyd, usb, firewire og strøm utganger. Vesken kan også festes i beltet eller bukse.

Fjernkontroll: Kontrollen er liten og med få funksjoner.

Play/Pause, Hoppeover en sang/spole framover, Hoppebak til en sang/ Spolebakover, Av og på knapp til spiller, Lavere lyd, høyere lyd, Skru av og på EAX.

Hodetelefon: Praktisk nakkestøtte spesielt hvis man har sykkelhjelm.

Helt grei lyd man kan ha dem hvis man ikke er for kresen på lyden.

Jeg har selv investert i disse.

HD 497

http://www.sennheiser.com/sennheiser/icm_e...leplayers_05179

Manual: Helt grei forståelig på mange språk. Men skal du vite enda mer om spilleren må du nok oppsøke hjemmesidene til creative.

www.nomadworld.com

www.europe.creative.com

Der har man bra support og kan laste ned nyeste drivere og firmware.

Kommer mer om dette senere.

Innstallering av programmer/brukervennlighet/I bruk:

Creative Playcenter og Filemanager er ganske greie å innstallere hvis man har god kjennskap på data noe de fleste i dag har. Man velger hvor man vil legge det også innstallerer man, enkelt og greit. Men når man starter opp programmet første gang er det flere ting man må gjøre.

Man må konfigurere cd/dvdrom for digitale opptak, det kreves en vanlig cd for å gjøre dette. Man velger også lydkvaliteten man skal ta opp i med MP3, WMA og WAV. CDDB må man også registrere seg i slik at man kan hente ned navn på cd album man skal rippe. Dette er noe man gjør KUN 1 gang, hvis man ikke skal bruke andre pc`er sammen med mp3 spiller.

Når man så skal rippe musikk. Så har man laget noen directorier på c: som all musikk lagres i. Denne katalogen er kalt: PC music Library i creative playcenter.

Det er det alt lagret automatisk. Har man rippet og skal overføre til spiller via PC music library trenger man ikke navngi artist og genre. Dette må man gjøre hvis man ovefører fra Min Datamaskin. Programmet har også en funksjon som gjør at man kan ha samme musikk og på mp3 spiller. Programmet sjekker da mp3 filer på pc i katalog og på spiller før den overfører begge veier. Den kan også endres slik at den KUN overfører til eller fra mp3 spiller eller pc.

Jeg har ikke testet overføring på USB 1 og Firewire siden jeg ikke har utstyr til dette. Men de fleste har en anelse hvor fort eller hvor sakte dette går.

På Creative Playcenter er det 2 vinduer. Der kan man velge og oveføre til og fra:

Min datamaskin, Cdrom/Dvdrom, Pc music library, Nomad Jukebox o.s.v.

I senere versjoner av programmet er det også kompatibelt med flere av creative mp3 spillere.

Spilleren i bruk/Funksjoner/Menyer.

Spilleren er kompakt og passe stor. Den har 2 lydutganger, Utgang for høretelefon og radio, usb og firewire utgang, strøm ingang til lading, av og på knapp, rulleknapp som styrer menyene og digital/analog inngang for opptak. Så har den Radio som kan lagre 20 kanaler får man som ekstra tilbehør til ca. 500 kr.

http://no.europe.creative.com/estore/product.asp?prod=394

Denne spilleren kan brukes til alt på grunn av dette.

1. Man kan ta opp fra minidisc digitalt via Digital/Analog inn.

2. Man kan ta opp fra bærbar cd spiller via Digital/Analog inn

3. Man kan ta opp fra platespiller via Digital/Analog inn.

4. Man kan ta opp fra radio via Digital/Analog inn.

5. Man kan laste inn musikk fra usb og firewire.

6. Man har radio med opptaker integrert så man kan ta opp direkte fra denne radio og ta opp alt mulig annet.

7. Man kan koble spilleren i bilen med ekstra ustyr. Da må man ha kassettspiller, eller inngang via cd spiller.

8. Spilleren har 2 utganger som man kan koble til annlegg med.

Dette er kort fortalt. Henviser til kilden så dere kan lese selv.

http://www.nomadworld.com/infocenter/resou....asp?catid=3002

http://www.nomadworld.com/infocenter/resou...?ArticleID=3033

Du kjøper ikke denne spilleren på grunn av størrelsen, men muligheter den har til å gjøre alle mulige slags opptak og fordi du kan koble den til alt mulig av ustyr.

I tillegg til lyden jeg har hørt flere musikk spillere opp igjennom, men det er ingen enda som har klart å slå denne med lydkvaliteten, det er min personlige mening, men leter du etter tester av denne vil du finne ut av at den skårer veldig høyt på lyd. Du kan spille inn MP3 i 320 kbs, WMA 160 kbs, WAV 44,1 kHz 16 bit stereo.

Det kan være endringer der hvis du har nyere firmware, men det i er i såfall til det bedre.

Du får mye lyd for pengene. Den har kraftig bass, god klang, fin dybde i musikken. Og jeg spiller alt fra klassisk til hardrock på den til trance.

Det klarer den uten problemer.

Den har også 16 mb buffer minne med hensyn til støt o.s.v. Selv om den er robust og kan se ut som at den tåler mye ville jeg ikke løpt eller syklet med den. En hardisk er en hardisk og de bør man være forskiktig med.

Da er det lurere og investere i en lite flashminne spiller som kan mistes og ristes uten å ødelegges.

Spilleren har 1 oppladbart batteri som kan lades via vanlig stikk kontakt.

Da kan du høre musikk i 11 timer ca. Med 2 batterier strekker dette seg til 22 timer. De er lett utskiftbare og kan byttes for 500 kr stk ca. Helt greit i forhold til andre spillere.

Tastelås finner man via rullejul eller av og på knapp på siste versjon av firmware.

Er lett og ta av og på.

Menyene på spillerene er greie. De kunne vært noe enklere, men de blir de i siste versjon av firmwaren. Versjon 1.40.06pe

I starten var disse mer tekstbaserte på de tidlige versjonene av firmwaret.

Men i de siste når har de blitt mer og mer grafisk og fått flere funksjoner.

Noe som kommer brukerne enda mer til gode.

cjbx3_c01_r.jpg

Meny`en på Creative nomad Jukebox 3:

Denne er ikonbasert på nyeste firmware, tekstbasert på eldre versjoner.

Music Library:

Her kan du liste opp musikk på spilleren på disse måtene:

Playlist: viser spillelistene

Albums: viser albumene

Artist: viser artistene

Genres: viser musikk genrene

All tracks: viser alle musikkfiler

Recordings: viser alle opptak

Play any track: spiller vilkårlige spor på hele spilleren

Find music: lete etter musikk, med de samme genrene som er vist over.

Selected Music:

Viser musikken du har i din/dine playlister som album, artist, enkelt sang, o.s.v.

Now Playing:

Viser navn på artist, cd navn og tittel på sang, hvor lenge den varer og hvor mye som er igjen av sangen. Med en enkel grafisk fremvisning, denne brukes ofte når du hører på musikk. I nyere versjoner av firmware kan man få en klokke der isteden, smak og behag. Det er opp til hver enkelt og velge.

EAX Audio:

Her kan man sette på romklang, senke og øke hastighet på musikken o.s.v.

I tillegg til at man har equaliser så man kan øke bass, lage skarpe lyd, o.s.v.

4 kanaler man kan tilpasse musikken på.

Play Mode:

Her bestemmer du hvordan du vil spille musikken.

Normal: spiller standard valg

Repeat track: spiller sang en gang til

Shuffle: stokker om sangene

Shuffle Repeat: stokker om og repeterer sanger

Repeat All: spiller alle på nytt

Track once: spiller hver sang 1 gang

Disse kan du da tilpasse playlisten.

Ellers så spiller alle sanger kun 1 gang.

Record Audio:

Disse måtene kan du ta opp på:

Line In, Optical Line In, Mic in, Mic in (mono), W. Remote

Syncro: Funksjon som sjekker når du bytter spor på ett f.eks. cd opptak og lager dermed en ny fil.

Continuos: Gjør at du kan ha opptak 10 timer i strekk eller til spiller blir full.

Settings: Her kan du sette navn på spilleren din, se versjon du har på firmware,

Endre profil, sette fjernkontroll av og på, Velge om du skal bruke 2 eller 4 kanaler, Velge språk (norsk inngår på nyeste firmware), Sette tid og dato, få innfå om hvor mange album og sanger du har, hvor mye eller lite plass det er igjen på spiller, Resete tilbake til fabrikk instillinger (kun nyeste firmware). Du kan også endre utseende i programvinduet på nyeste firmware. Du har 2 valg. Modern og standard. Du kan også endre fargedisplay blå eller grønt og endre kontrast på skjerm.

Button Lock:

Tastelås til spiller skrus av og på med hjulet, eller kan styres med av og på knapp og hjul.

Knapper på spilleren:

<- brukes til å gå tilbake på menyer

knapp med bilde av play og liste:

Viser hva som spilles akkurat nå.

forstørrelses glass:

brukes til å søke etter artister, genrer, album o.s.v

og kan legge disse i playlist

Menu:

Kommer til meny vist over.

EAX: Knapp til eax funskjonene.

Kan skru dem av og på ved å trykke 2 ganger.

Høyere lyd:

sier seg selv

Lavere lyd:

Sier seg selv.

>/||:

Play og pause

firkant:

stop

>>| og |<<:

hoppe over sang og spole fort i sangene fram og tilbake.

Av og på knapp:

skrur av og på, i tillegg til tastelås

(kun på nyere firmware)

Firmware, Drivere, oppdateringer:

Creative har en omfattende kundesupport.

Man kan laste ned nyeste drivere og firmware. Det er alltid opplyst hva som er nyest på disse sidene.

Man kan alltid aste ned nye versjoner av programmene Creative Mediasource, Creative Playcenter, Filemanager .

Man kan chatte live med support og få hjelp med tekniske problemer.

Man kan søke i en database etter hjelp med bilde forklaring og tekst.

Man kan få hjelp på forum.

Man kan ringe dem.

Man kan laste ned veiledninger til mp3 spillere og andre produkter.

Det er viktig at man registrerer seg spilleren noe de krever for å supportere.

Dette gjelder chat og telefon. Men det er opp til hver enkelt igjen om man vil gjøre eller ikke.

Mer info om support, drivere oppdageringer finner man her:

http://www.nomadworld.com/downloads/drivers/

http://www.nomadworld.com/downloads/firmware/

http://no.europe.creative.com/support/

http://www.nomadworld.com/support/

Firmwaren er genial, de fjerner feil og mangler og tilsetter nye funksjoner hvis det er mulig og gjør den hele tiden bedre. Den oppdaterer du via usb eller firewire.

Du må ha strøm koblet til før du kan begynne og overføre.

Når du har overført må du resette den, det er ett lite hull under den der du resetter. Så bygger den opp musikk bibliotek igjen automatisk.

Playliste pleier ofte og forsvinne da, det er litt kjipt for den kan ta tid og bygge opp.

Eller dem hvis du har flere. Så ta backup av dem før du innstallerer ny firmware.

Du kan også formatere den via firmware o.s.v. hvis du får problemer.

Det står i databasen de har hvordan du gjør.

Oppdater så ofte du kan. For å få utnyttet den bedre.

Konklusjon:

Spilleren er litt stor i forhold til andre spillere på markedet, men til gjengjeld kan du bruke den til alt mulig noe som er en fordel igjen.

Den har meget god lyd. Med høretelefoner eller via opptak.

Den har tilleggs utstyr som kan skaffes:

Radio

ekstra batteri

Den kan brukes som ekstern hardisk.

Den har greie og oversiktlige menyer.

Den kan gjøre opptak i WAV og MP3 fra alt som har musikk inngang kompatibel med den sin inngang. Ellers så får man alltid kjøpt konkakter som kan gjøre den kombatibel med alt som har utgang.

Den er ikke så dyr. (den var når den kom 3000-4000 kr)

Det er mange spillere som ligger over den i pris nå som har langt færre funksjoner.

Dagens priser:

--------------------------------------------------------------------------------

PCEksperten 2851,-

Creative Nomad Jukebox 3, 20GB

--------------------------------------------------------------------------------

Multicom 2899,-

Creative DAP jukebox 3 m/20GB harddisk

Amraam 3090,-

Creative Nomad Jukebox 3, 20GB USB, IEEE1394, Retail

Databutikken.com 3489,-

Dette er bare noen tilfeldige butikker prisen varier mye som du ser.

Et meget bra kjøp! Masse for pengene!

Skulle bare kjøpt 40 gig versjonen. Fordi der er det masse mer plass.

Det kan være ting jeg har oversett. Jeg har forsøkt å få med det meste.

Så hvis dere har ting kom med dem. :) Håper testen faller i smak.

Endret av UUnreal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv vil jeg anbefale ASONO HD500..Jeg har den og er meget fornøyd.. Den har mange fordeler over IPOD som alle absolutt skal kjøpe.. HD500 har 20timer batteritid (opptill) USB2.0 overføring (23mbs i HDtach Readspead) Bruker USB mass Storage drivern. Radio , Stemmeopptakk.. Rimelig billig..

Detteer en spiller jeg heller vil anbefale..Mest grunnet Rask overføring, og God batteritid og at den bruker USB mass storage så man slipper instalasjon.

Koster ikke allverden heller...

Lenke til kommentar

Det var litt av en test gitt! Mulig den var i lengste laget, men jeg fikk ihvertfall vite det jeg lurte på :)

Jeg tror aldri jeg har klaget på noen sine skrivefeil, og synes heller ikke at det er så mye å bråke over. Derimot så synes jeg at det var litt for mye av det i denne testen. Det samme gjelder tegnsetting, språk o.l.

Nå hadde jeg ingen problemmer med å lese testen din, og ser frem til din neste test (dersom den kommer), men bruk litt mer tid på å sjekke teksten slik at du slipper slike unødvendige feil.

Og jada....testen falt fint i smak :green:

Lenke til kommentar

Tar det til rette. Tenkte heller på å få med alt med en gang når jeg skrev så jeg ikke utelukket noe, men klarte jo å glemme småting. Skal rette på feil når jeg har tid så den stadig skal bli bedre. Testen ble så stor fordi mp3 spiller har så mange funksjoner.

Ja det vil komme en test til av spiller nr 2 jeg har. Men sier ikke merke o.s.v.

sånn at ikke noen kan komme meg i forkjøpet.

Takk for tilbakemelding. :)

Lenke til kommentar

Det finnes faktisk et alternativ til PlayCenter/FileManager. Red Chair Software har et produkt som heter Notmad Explorer som integrerer Nomad'en med windows explorer. Denne er vesentlig lettere å ha med å gjøre enn PlayCenter. Den er noe buggy (av og til henger den under filoverføring), men dette er til å leve med, da den forenkler administrasjonen av musikken i forhold til PlayCenter. De slipper stadig nye versjoner også. Prisen var heller ikke avskrekkende. Det finnes forøvrig versjoner til alle Creative sine mp3-spillere, selv har jeg Jukebox 3, 20GB. (Som forøvrig er alt for lite...)

Lenke til kommentar

Kanskje greiere med litt mer praktisk info i disse brukertestene ?

Copy & paste fra creative sin propaganda er liksom ikke så veldig informativt:

Smart Volume Management™, Environmental Effects,

Advanced EQ, Headphone Spatialization, Multi-Channel Effects

Hva med å bare linke til slikt,

og kanskje også bare linke til produktet i prisguiden, da prisene du har kopiert inn i brukertesten sikkert er endret om 4 uker.

Så blir ikke testen så lang å lese heller, vet du ;)

Lenke til kommentar

Dette gjelder bare i starten.

Propaganda.. kall det hva du vil. Det er bare all teknisk info om spiller greit å ha med. Vil ikke linke til alt heller.

De linkene i prisguiden er bare noe så man har noe å forholde seg til.

Lærer så lenge man lever.;) Min første brukertest dette.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Veldig bra test :thumbs:

Lurer på om jeg skal lege en test av min creative zen usb2.0 , det er en del tester der ute alerede men tenkte jeg skulle klare å få med absolut alt.

Synes det ser ut som om jukebox 3 har et bra design(selv om den er stor)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...