Gjest 55fa2...baa Skrevet 1. august 2023 Del Skrevet 1. august 2023 Hei. leier sokkel, det er veldig lytt her. Kan høre samtaler, nysing og gåing. Hører feks når utleier kommer hjem på natten og har samtaler mm med sin kjæreste i ukedagene. Reglene har vært ikke noe fest når hans barn er her, utenom det har utleier sagt han ikke bryr seg. Dessverre er det så lytt at han datter har forsovet seg til jobb/sovet dårlig når jeg feks har hatt besøk av min kjæreste. En gang lo vi feks litt på badet og fikk tramping i gulvet ned til oss. Saken er at hans datter har blant annet hatt 2-3 vinkvelder med sine venner, men det har da hørtes ut som en real fest utover kvelden. Trodde gulvet skulle ryke. Så, han sier jeg ikke kan ha besøk de helgene hun er her, men det har tidligere da vært ok at hun har hatt fest. Det har hendt jeg har hatt nach her 2 ganger om jeg husker riktig, dog ikke når hans datter har vært her. Han sier alltid han ikke bryr seg så lenge hun ikke er på besøk. Alle andre ganger han har klaget på støy er i helgene når kjæresten er på besøk, eller når jeg og han har parkveld, maks 4 stk. Har i grunn ikke vært noe særlig klaging en gang. Men NÅ, nå derimot. Da jeg skulle si fra til han datter i kveld, om å dempe musikken litt fordi jeg skal på jobb, så er datteren(ikke særlig hyggelig) på sms, hvor hun påstår jeg og kjæresten bråker 24/7, at jeg bråker i ukedagene med musikk og fest, noe som er rent løgn da jeg jobber mandag til fredag. Hun og de andre rett over mitt rom, skrur så opp musikken og tramper i gulvet med vilje, musikken stilnet ikke før om ca 1 times tid. Hennes far mener at dette burde jeg bare takle siden de har hørt støy/bråk fra meg også. Ja, jeg og kjæresten har sittet oppe ganske så lenge noen ganger, og kanskje 2 ganger med 2 andre venner(helg), men jeg har aldri noen gang bråket med vilje, spesielt ikke for å ta noe form for hevn. Og jeg har i tillegg beklager meg veldig for å holde henne våken før jobb i helgen, da det virkelig ikke har vært med vilje. Jeg reagerer mest på tonen de nå setter og måten de prater til meg på, datteren slengte også på et hint om annen type støy også(dere sjønner)… Om de så synes jeg ikke har vært stille nok, så får jeg rent angst/vondt i hele kroppen av stemningen nå. Hører gjerne hva dere tenker her, hva kan jeg gjøre? Nå tørr jeg ikke ha kjæresten på besøk neste helg da jeg vet vi to koser oss med spill, vin og masse prat i frykt for at dette skal utarte seg mer…. Anonymous poster hash: 55fa2...baa Lenke til kommentar
Pizza3333 Skrevet 1. august 2023 Del Skrevet 1. august 2023 Det sunneste er å flytte & bare la det ligge. Du leier, så du er heldig på den måten. Finn noe annet, for din egen del. 3 Lenke til kommentar
Gjest 55fa2...baa Skrevet 1. august 2023 Del Skrevet 1. august 2023 Pizza3333 skrev (13 minutter siden): Det sunneste er å flytte & bare la det ligge. Du leier, så du er heldig på den måten. Finn noe annet, for din egen del. Jeg har levert oppsigelse heldigvis, men det er jo selvsagt ikke slik jeg ønsker avslutte et leieforhold. Er 2 mnd igjen. Jeg vet jeg ikke har vært 100 % perfekt mtp støy, men jeg trodde vi kunne si fra til hverandre og jeg har ALLTID sagt fra til og med når jeg og kjæresten har vært her, sendt melding om at de må si fra om vi blir høylytte. Ikke hørt noe, med unntak av helt i starten av leieforholdet. Derfor kom denne reaksjonen fra dems side veldig overraskende på meg nå. Og datteren er veldig frekk på sms i tillegg…Jeg får bare forsøke å bare legge dette vekk, og ha minst mulig besøk siste 2 mnd Anonymous poster hash: 55fa2...baa Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. august 2023 Del Skrevet 1. august 2023 Det er utleiers ansvar å sørge for at ro og orden på eiendommen opprettholdes, se husleieloven § 5-2 første ledd. Dette inkluderer i utleiers egen leilighet. Husbråk hos utleier kan gi leietaker krav på retting, avslag i leie, mv., se husleieloven § 5-7. 2 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 1. august 2023 Del Skrevet 1. august 2023 Lyd brer seg generelt mest nedover i bygg. Her virker det dog utifra forklaringen å være altfor lytt. 10-15 cm glava i etasjeskille vil nok hjelpe mye, men gitt reaksjonene er det nok enklest å finne nytt sted å leie 1 Lenke til kommentar
Pizza3333 Skrevet 2. august 2023 Del Skrevet 2. august 2023 On 8/1/2023 at 4:47 AM, Guest 55fa2...baa said: Jeg har levert oppsigelse heldigvis, men det er jo selvsagt ikke slik jeg ønsker avslutte et leieforhold. Er 2 mnd igjen. Jeg vet jeg ikke har vært 100 % perfekt mtp støy, men jeg trodde vi kunne si fra til hverandre og jeg har ALLTID sagt fra til og med når jeg og kjæresten har vært her, sendt melding om at de må si fra om vi blir høylytte. Ikke hørt noe, med unntak av helt i starten av leieforholdet. Derfor kom denne reaksjonen fra dems side veldig overraskende på meg nå. Og datteren er veldig frekk på sms i tillegg…Jeg får bare forsøke å bare legge dette vekk, og ha minst mulig besøk siste 2 mnd Anonymous poster hash: 55fa2...baa Det er nok det lureste. Nå er det jo ingen her som vet fakta ang. bråk. Kan jo hende utleier sitter på en annen oppfatning. Men som utleier må man tåle vanlig støy. Spesielt prating. Som leietaker skal man ikke kvie seg for besøk i fare for å få kjeft av utleier. Utifra teksten høres det ut som utleier står mellom deg & sin datter. Han tåler det, men ikke hun. Hadde tatt en prat med utleier, neste gang han henter posten el. For problemet vil jo garantert oppstå med nestemann også.. Du kan beklage deg for evnt bråk for så å styre samtalen inn mot hvor lytt det er, og hinte om at det kanskje burde isoleres bedre. Har vært i din posisjon mtp støy. Jeg valgte den gang å selge. Ha besøk som vanlig. Det er ikke ditt ansvar. Det er som regel alltid lytt i underetasjer. Rekke eller toppetasje er langt bedre. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 3. august 2023 Del Skrevet 3. august 2023 Og dersom du ikke en gang kan prate med noen uten at det forstyrrer de oppe, så er kanskje ikke dette lokaler som er egnet for å bo i. Du skal også fint kunne ha besøk og overnatting uten at det er noe som utleier har noe med å gjøre. Det er nok ingenting du kan gjøre for å bedre dette forholdet for det ligger utelukkende hos utleier. Det kan derimot være lurt å varsle kommunen siden det kan fort være at sokkelen ikke er godkjent til å bo i. 2 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 3. august 2023 Del Skrevet 3. august 2023 Høres ut som bygget ikke er egnet til utleie. 1 Lenke til kommentar
thatguy83 Skrevet 5. august 2023 Del Skrevet 5. august 2023 (endret) Pizza3333 skrev (På 2.8.2023 den 11.36): Ha besøk som vanlig. Det er ikke ditt ansvar. Det er som regel alltid lytt i underetasjer. Rekke eller toppetasje er langt bedre. Ville bare skyte inn at vær litt obs vedrørende toppleiligheter i relativt nyere blokker. Jeg kommer akkurat ut leieforhold hvor jeg trodde jeg hadde funnet drømmeleiligheten siden det var 25-30cm tykk betong/mur mellom leilighetene inn til nabo. Første uken inn i boforholdet våknet jeg kl 07:02 av nabo vedsiden av sitt TV som sto på full guffe (hun hadde glemte å sette inn høreapparatet. Det var så høyt at jeg våknet. Poenget mitt er at i det siste blir det bygd veldig fint både på utsiden og innsiden av blokker men dette gjerne på bekostning av lydisolering og type bygge materiale (tenk billigst mulig for mest mulig penger tilbake fra kjøpere) Min erfaring er at eldre 60/70-talls blokker gjerne har bedre isolering hva det lyd/trinnlyd angår, i nyere blokker er det gjerne mer lytt selv om jeg er inneforstått med at det er "forskrifter" for lydisolering i nyere bygg er disse enten dårligere enn for mange tiårsiden eller så gies det litt blaffen i ordentlig god lyd isolering. Det skal i utgangspunktet bare være dyp bass frekvens som penetrerer tykke mur og betong vegger. Gamle trehus / hybel / sokkelleiligheter har jeg helt sluttet å leie for det er lytt som i kirken der og det koster en liten formue å varme dritten opp når det er kaldt. Spør gjerne om det er lytt mellom veggene der du skal leie, du får som regel ærlige svar der om du spør personen som bor der og forhør deg gjerne med potensielle naboer som bor der og har bodd der lenge som vet konkret. Litt lyder blir det alltid, men toppleiligheter er generelt bedre, ja. Endret 5. august 2023 av thatguy83 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå