Gå til innhold

Aetat

Anbefalte innlegg

Går på arbeidsmarkedstiltak, og får betalt av aetat via kurs stødnad, men når pengene kom i dag fikk jeg utbetalt 831 kr i stedfor kr 2770.så kontoen er allerede i minus, da det lå regninger inn i nettbankenså nå blir jeg sikkert uten penger i evighet.

det er 3 gangen sånt skjer, så i dag kommer jeg til å si til de at jeg slutter hvis ikke de får ordnet opp i dag, de innbyr liksom ikke til arbeidslyst eller da, når de gjør sånt.

er det noen som er noen lignede erfaringer??????

Hater Aetat overalt på jorden

Endret av frowe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, jeg vet hvordan du har det, og føler med deg. Slet med Aetat i nesten 2 år, og nesten hver måned måtte jeg krangle med de for å få pengene mine. Hadde ikke jeg hatt familie og gode venner som kunne hjelpe med i den tiden hadde jeg ikke klart meg. Aetat fungerer rett og slett ikke.

ja det er helt sykt at de kan gjøre sånn, uten å kjøre ut penger til de som har blitt feilbehandelt med en gang, neida vi må vente til neste kjøring, om ca en ukes tid eller 2 ,de driter i andres liv de der, det er helt sikkert, vet ****** ikke hva jeg skal gjøre, er skikkelig ute å kjøre :no:

Lenke til kommentar

Huff! Jeg vet så godt hva du opplever, og unner ingen det. Det verste er at det er svært lite du får gjort med det, annet enn å få lånt penger. Siste utvei er jo evt. sosialkontoret, men det vil jo de fleste drøye til det siste. Etter min mening skulle Aetat vært politianmeldt for måten de behandler klientene sine på. Saksbehandleren jeg hadde presterte å lekke ut private opplysninger om meg til en annen. Jeg sendte brev til fylkessjefen om hennes brudd på taushetsplikten, dermed ble det møte med sakbehandler, fylkessjefen og meg. Hun la seg selvfølgelig flat. Hun forble saksbehandleren min til jeg sluttet der. Hadde jeg vært arbeidsgiveren hennes hadde hun kunnet pakke sakene sine og komme seg vekk. Men, det forteller ganske mye om Aetat, tror jeg. Dårlig kontroll og styring i den øvre administrasjonen.

Lenke til kommentar
Huff! Jeg vet så godt hva du opplever, og unner ingen det. Det verste er at det er svært lite du får gjort med det, annet enn å få lånt penger. Siste utvei er jo evt. sosialkontoret, men det vil jo de fleste drøye til det siste. Etter min mening skulle Aetat vært politianmeldt for måten de behandler klientene sine på. Saksbehandleren jeg hadde presterte å lekke ut private opplysninger om meg til en annen. Jeg sendte brev til fylkessjefen om hennes brudd på taushetsplikten, dermed ble det møte med sakbehandler, fylkessjefen og meg. Hun la seg selvfølgelig flat. Hun forble saksbehandleren min til jeg sluttet der. Hadde jeg vært arbeidsgiveren hennes hadde hun kunnet pakke sakene sine og komme seg vekk. Men, det forteller ganske mye om Aetat, tror jeg. Dårlig kontroll og styring i den øvre administrasjonen.

Takker forresten for forståelsen.

virker som at hvis man jobber i det statlige som har med penger å gjøre dvs sosialkontoret, aetat og trygdekontoret, er man overbeskyttet.

virker som om ingen vil ta ansvar for feilene de gjør der.

kjenner han som jobber med prosjektet, han skulle få tlf fra aetat senere i dag å høre hva de ville gjøre, meg ville de ikke ringe til engang :devil:

Virker jo som om alt annet enn Aetat er bedre, tenker på Proffice, manpower m.m :thumbdown:

Lenke til kommentar

Ja, tror det skal mye til for å være noe dårligere enn Aetat. Hadde også problemer med det at de aldri ringte opp. Og når jeg ringte for å purre fikk jeg kjeft fordi jeg maste. Det virker som de har null forståelse for folk som har kommet i en litt vrien situasjon. For å kanskje ta saksbehandlerne litt i forsvar, så er det sikkert ikke lett å være dem til tider. Aetat har alt for få saksbehandlere og det er sikkert et lite ****** for de som jobber der. Synes staten kunne pumpet litt mer penger i en så viktig ting istedenfor å sløse de bort på ny opera.

Lenke til kommentar
Ja, tror det skal mye til for å være noe dårligere enn Aetat. Hadde også problemer med det at de aldri ringte opp. Og når jeg ringte for å purre fikk jeg kjeft fordi jeg maste. Det virker som de har null forståelse for folk som har kommet i en litt vrien situasjon. For å kanskje ta saksbehandlerne litt i forsvar, så er det sikkert ikke lett å være dem til tider. Aetat har alt for få saksbehandlere og det er sikkert et lite ****** for de som jobber der. Synes staten kunne pumpet litt mer penger i en så viktig ting istedenfor å sløse de bort på ny opera.

Helt enig, virklig kritikk verdig

Lenke til kommentar

Jeg må bare spørre om en ting: HVORFOR "bør det være siste utvei" å gå til sosialkontoret? Er dere redd for å bli mobbet der? Det er en direkte tilleggsinntekt, så lenge man ligger under "fattiggrensa" på 7000kr mnd får man nesten automatisk støtte til diverse faste regninger (strøm f.eks.) bare ved å få seg time på kontoret og prate med de. Det er kjempesnille mennesker, ikke folk som sitter og ser ned på deg fordi du "er på sosialen"..jeg fatter ikke hvorfor man IKKE skal gå på sosialen..det er et gratis tilbud, man får penga rett inn på konto,

og kanskje tilogmed får betalt noen faste utgifter helt gratis. What's the problem?

Det er en tjeneste i samfunnet, hvorfor ikke bruke den.

Lenke til kommentar
Jeg må bare spørre om en ting: HVORFOR "bør det være siste utvei" å gå til sosialkontoret? Er dere redd for å bli mobbet der? Det er en direkte tilleggsinntekt, så lenge man ligger under "fattiggrensa" på 7000kr mnd får man nesten automatisk støtte til diverse faste regninger (strøm f.eks.) bare ved å få seg time på kontoret og prate med de. Det er kjempesnille mennesker, ikke folk som sitter og ser ned på deg fordi du "er på sosialen"..jeg fatter ikke hvorfor man IKKE skal gå på sosialen..det er et gratis tilbud, man får penga rett inn på konto,

og kanskje tilogmed får betalt noen faste utgifter helt gratis. What's the problem?

Jeg for min del har aldri hatt noe i mot sosialkontoret jeg, har vært der også, så jeg vet åssen det funker :)

Lenke til kommentar

Jeg også, og det hjalp meg virkelig i en lengre periode mens jeg gikk arbeidsledig. Jeg fikk ikke nok fra aetat til å klare meg skikkelig (ca. 6000 mnd), og sosialkontoret tok seg av strømregninga og husleia mi..da hadde jeg plutselig litt mer å rutte med. Man baserer seg ikke på å LEVE på sosial og ledighetstrygd, du tjener uansett mye bedre i en jobb.

Men at det skal være så ille å gå til sosialkontoret syns jeg er merkelig.

Det er ikke penger du må betale tilbake, og de stiller ingen ubehagelige spørsmål om hvorfor du vil ha penger, de ber deg ta med en oversikt over inntekt det siste året, så regner de ut hva du kan få mens du sitter der. Og de tilbyr seg å hjelpe med større regninger i enkelte tilfeller.

Det er liksom nedverdigende å få penger man virkelig har bruk for?

Bare fordi noen uteliggere kanskje også får hjelp der, er man ikke sidestilt med dem automatisk..hvis du tror det, er det mere deg selv og ikke sosialen som er problemet..

Lenke til kommentar
Går på arbeidsmarkedstiltak, og får betalt av aetat via kurs stødnad, men når pengene kom i dag fikk jeg utbetalt 831 kr i stedfor kr 2770.så kontoen er allerede i minus, da det lå regninger inn i nettbankenså nå blir jeg sikkert uten penger i evighet.

det er 3 gangen sånt skjer, så i dag kommer jeg til å si til de at jeg slutter hvis ikke de får ordnet opp i dag,

Du mener, at du slutter å gå arbeidsledig? *knegg knegg*

Lenke til kommentar

det er 3 gangen sånt skjer, så i dag kommer jeg til å si til de at jeg slutter hvis ikke de får ordnet opp i dag,

Du mener, at du slutter å gå arbeidsledig? *knegg knegg*

he he, tror ikke du helt fatta piontet her :p

Lenke til kommentar

Jeg har gått kurs to ganger gjennom Aetat som jeg har hatt god nytte av siden, og flere kurs som har vært helt bortkastede, så det er ikke bare negativt med dem. Generelt tror jeg mange som jobber på sosial/trygde/arbeidskontor er utdannet for å løse sosiale problemer, mens jobben deres består i å fordele penger. Da skjærer det seg ofte. Jeg klarte i alle fall aldri å overbevise saksbehandler på sosialkontoret den gangen jeg gikk ledig om at hvis jeg tjente ti tusen på jobben jeg hadde skaffet meg, så burde de trekke meg ti tusen, og ikke tyve tusen, i stønaden min...

Tallene ble litt store fordi de trakk meg tre måneders stønad for en måneds jobbing.

Lenke til kommentar

Tror jeg uttrykte meg litt feil. Skulle nok satt det i anførselstegn der. Jeg har selv fått penger fra sosial kontoret under den perioden jeg nevnte, og jeg skammer meg overhode ikke over det. Men, for mange er det desverre fremdeles tabu å få penger derfra. Noe jeg synes er veldig synd. Men det er jo faktisk siste utvei sånn rent praktisk.

Jobber selv i kommunen og prater med de på sosial hver dag i IT sammenheng. Kjempeflinke og koselige folk. Sånne skulle de hatt på Aetat. ;)

Lenke til kommentar

Ah, jesus da!

Setter du ikke ting i perspektiv? Det å få utbetalt penger uten å gjøre en tilsvarende gjenytelse, vil si at noen andre må gjøre denne ytelsen med tilsvarende mindre godtgjørelse. Hva pokker skulle det bli av verden dersom alle var som deg? Dette er norges befolkings skattekroner du prater om!

Har det aldri falt dere inn at penger er en valuta for arbeid og verdi? Penger har sin verdi ut fra den totale verdien de representerer, enten i råvarer, arbeidstjenester, eller foredlede varer. Penger er altså et "symbol" for verdier, og fordi verdier ikke kan skapes gjennom tukling i papirer osv, men faktsik må arbeides konkret og fysisk for, må det samme skje med penger. Dette vil videre si at alle penger som noen tjener, er noen andre nødt til å tape. Såfremt det ikke gis et motytelse, vil giveren av pengene stå igjen med en verdiforringelse - man har mindre enn det man hadde, fordi man ikke har fått noe tilbake for pengene. Når man jobber gjør man nettopp dette - gjør en motytelse, og arbeidsgiveren har ikke hatt noe tap på deg - ingen verdiforringelse - bare en omplassering i verdiene.

Altså vil det å gå på sosialen si å verdiforringet samfunnet, den norske stat, det vil si alle norske statsborgere (mer eller mindre). Dette er ikke til gangs for noen, og mange, inkludert meg, er pissed over at folk som ikke egentlig trenger det, forsyner seg av fellesskapets lommebok. Midler til livsopphold er ment for å være nettopp dette - ikke for arbeidsdyktige folk som ser sitt snitt til å få ut noen ekstra, høyst ufortjente slanter.

...

Beklager høy temperatur i innlegget, men det må til for å vise hva poenget her er. Gid folk kunne lære seg litt om disse tingene! Et eksempel er jo det fancy World Games- opplegget. Det skapes ingen verdier, og dette vil si at alle penger som noen tjener, vil noen andre tape, til syvende og sist. Her ser vi bort fra tredjeparter som banker osv. Motbevis meg, da!

bfisk

Lenke til kommentar
Ah, jesus da!

Setter du ikke ting i perspektiv? Det å få utbetalt penger uten å gjøre en tilsvarende gjenytelse, vil si at noen andre må gjøre denne ytelsen med tilsvarende mindre godtgjørelse. Hva pokker skulle det bli av verden dersom alle var som deg? Dette er norges befolkings skattekroner du prater om!

Ja, altså, det er skattepenger vi snakker om, ja? Som tilhører befolkningen, ja?

Hva er det jeg ikke skjønner?

Lenke til kommentar

Før jeg måtte oppsøke sosialkontoret hadde jeg jobbet i fire år og betalt 36% skatt. Jeg fikk sosialhjelp i 2 måneder. Nå er jeg i full jobb igjen, og betaler 36% skatt. Synes jeg har gjort meg fortjent til de 2 månedene jeg fikk, og jeg er ikke flau over å måtte benytte meg av det en gang til hvis jeg skulle komme i en lignende situasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...