Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dieselfilter fra Biltema?


afixy

Anbefalte innlegg

Hei

Mistenker dieselfiltret er tett/dårlig på bilen min, da bilen rister. Ingen motorlampe eller feilkode dukker opp.

Søkt litt rundt på nett, kjappeste og billigste filter jeg finner er faktisk fra Biltema. 135kr vs Mekonomen til rundt 800 kr.

Noen som har erfaring med Biltema sine dieselfiltrer? Tenker filtret er første plass å sjekke.

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/filter/drivstoffilter/drivstoffilter-2000026042

Audi 1.9 B7 TDI 2006 mod

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte nettopp dieselfilter til min bil også, det står et biltema på nå, men aner ikke hvor lenge det hva vært der, men iallefall fra Feb 2018.
Min bil ble så rar, fungerte til sneglekjøring i "medvind", ellers kom motorlampa på med ditt og datt. Håper bytte ordner det.
Jeg bestilte fra bildeler.no, de var raske, og billig. Mekonomen og Bilxtra tar seg godt - samme bosh filter kosta 5-600,- på Mekonomen og 202,- på Eurodel.no. Disse to butikkene har visse delere til drøye priser, husker også noe hjulnav på på en Honda kosta vanvittig mye i forhold, identisk merke altså.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

THansen tar 449,- for Bosch-filter, Bildeler.no 239,- for Müller filter, Skruvat fra 170,- for diverse merker (gitt noe begrenset info om din bil).

Aner ikke kvaliteten på Biltemas filter men med tanke på jobben et drivstoffilter gjør og mulig skadepotensiale på eks. innsprøytningssystem og prisen på slike deler så ville jeg nok ha valgt et mer kjent merke.

afixy skrev (4 timer siden):

Ingen motorlampe eller feilkode dukker opp

Hva slags diagnoseverktøy bruker du?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NoBo skrev (5 timer siden):

THansen tar 449,- for Bosch-filter, Bildeler.no 239,- for Müller filter, Skruvat fra 170,- for diverse merker (gitt noe begrenset info om din bil).

Aner ikke kvaliteten på Biltemas filter men med tanke på jobben et drivstoffilter gjør og mulig skadepotensiale på eks. innsprøytningssystem og prisen på slike deler så ville jeg nok ha valgt et mer kjent merke.

Hva slags diagnoseverktøy bruker du?

Pris er egentlig ikke relevant, er med snakk om tilgjengelighet og effektivitet - Kan bare stikke innom Biltema på mandag å hente et filter, ila å avvente på posten. Slik at jeg finner kjapt ut om det er filtret som er feilen.  Så for det være med kvaliteten, evt skifte til et bedre for neste sesong. Men skjønner absolutt hva du vil fram til Bosch > Biltema er å foretrekke anyday!

Diagnoseverktøyet mitt OBDeleven

 

Lenke til kommentar
Valmeth skrev (1 time siden):

Biltema holder mål, kvaliteten er temmelig lik det de selger på Bildeler.no

 

Var noe slik jeg også tenkte. Men så kom jeg til å tenke litt mer om de evt fryser om vinteren etc, hahaha :)

Lenke til kommentar
21 hours ago, cuberen said:

Min bil ble så rar, fungerte til sneglekjøring i "medvind", ellers kom motorlampa på med ditt og datt. Håper bytte ordner det.

Bytta filter nå, og bilen går mye bedre, litt hosting/risting og motor lampa kom et par ganger, men ble bedre jo lengre jeg kjørte, og ingen motorlampe. Men rundt 80-100 kmh så sa den fra litt med noe hosting, sikkert noe annet som ikke er helt 100% bra? Men tydelig at jeg skulle bytta filteret tidligere og ikke dra det ut.

Endret av cuberen
Lenke til kommentar
cuberen skrev (12 minutter siden):

Bytta filter nå, og bilen går mye bedre, litt hosting/risting og motor lampa kom et par ganger, men ble bedre jo lengre jeg kjørte, og ingen motorlampe. Men rundt 80-100 kmh så sa den fra litt med noe hosting, sikkert noe annet som ikke er helt 100% bra? Men tydelig at jeg skulle bytta filteret tidligere og ikke dra det ut.

Kanskje du muligens skulle kjørt en injektorrens før filterbytte, samt en diagnose for å se hva som forårsaker motorlampa. 

Fint å høre bilen ble bedre og bedre etter filterbytte :)

Skal innom biltema imorgen å hente filter, så skal jeg prøve å få byttet det ila uka - Håper virkelig det bare er filtret som er feil her ..... Krysser fingrene :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, afixy said:

Kanskje du muligens skulle kjørt en injektorrens før filterbytte, samt en diagnose for å se hva som forårsaker motorlampa. 

Fint å høre bilen ble bedre og bedre etter filterbytte :)

Skal innom biltema imorgen å hente filter, så skal jeg prøve å få byttet det ila uka - Håper virkelig det bare er filtret som er feil her ..... Krysser fingrene :D

Ja, det kunne vært smart.
Takk :)
Lykke til, får håpe det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
cuberen skrev (9 timer siden):

Bytta filter nå, og bilen går mye bedre, litt hosting/risting og motor lampa kom et par ganger, men ble bedre jo lengre jeg kjørte, og ingen motorlampe

Hostingen kan være pga. luft i systemet. Selv om de fleste dieselmotorene til VAG ikke skal ha behov for lufting av drivstoffsystemet ved bytte av dieselfilter så er det noen av motorene hvor det nærmest er påkrevd. Skal visstnok kunne påvirke (skade) innsprøytningssystemet (injektorer, dyser) negativt uten.

Flere diagnoseapparater har mulighet til å starte dieselpumpen for å tvinge systemet til å flushe ut eventuell luft. Kan uansett være en fordel å skru på tenningen uten å starte motoren etter filterbytte, det vil ofte gjøre at drivstoffpumpen går en kort stund 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, NoBo said:

Hostingen kan være pga. luft i systemet. Selv om de fleste dieselmotorene til VAG ikke skal ha behov for lufting av drivstoffsystemet ved bytte av dieselfilter så er det noen av motorene hvor det nærmest er påkrevd. Skal visstnok kunne påvirke (skade) innsprøytningssystemet (injektorer, dyser) negativt uten.

Flere diagnoseapparater har mulighet til å starte dieselpumpen for å tvinge systemet til å flushe ut eventuell luft. Kan uansett være en fordel å skru på tenningen uten å starte motoren etter filterbytte, det vil ofte gjøre at drivstoffpumpen går en kort stund 😊

Min bil er faktisk en Hiace 04 mod, 4WD D4D.

Kjørte mer i dag, og den er ikke helt god, den lugger mer i oppoverbakker. Den er mye bedre enn før bytte, men etter i går, trodde jeg den ville være enda mer pålitelig.
Jeg fylte filteret med diesel på forhånd, og det er en sånn svart liten pumpe man pumper på til den blir hard.

Nå har denna bilen i mange år fått motorlampa på en sjelden gang her og der, mulig pga noe turbo relatert eller annet. Men har bare skrudd av og på tenninga og den har vært normal igjen.
 

Endret av cuberen
Lenke til kommentar
cuberen skrev (7 timer siden):

Min bil er faktisk en Hiace 04 mod, 4WD D4D.

Kjørte mer i dag, og den er ikke helt god, den lugger mer i oppoverbakker. Den er mye bedre enn før bytte, men etter i går, trodde jeg den ville være enda mer pålitelig.
Jeg fylte filteret med diesel på forhånd, og det er en sånn svart liten pumpe man pumper på til den blir hard.

Nå har denna bilen i mange år fått motorlampa på en sjelden gang her og der, mulig pga noe turbo relatert eller annet. Men har bare skrudd av og på tenninga og den har vært normal igjen.
 

Siden symptomene ennå er det var det nok ikke filtret som var problemet, men hadde nok godt av et filterskifte uansett. 

Kan være så mangt: Suger falsk luft(lekkasje, luftmegdemåler sensor), injektorer, turbo etc.

HENTET FRA NETTET:
"slik nøkking på biler ved lavt pådrag skriver seg vanligvis til feil på plugg,pluggkabel,fordelerlokk,rotor eller rett log slett for lav CO verdi på bilen. Om motoren er justert til for mager blanding kan slike nykker oppstå."

Endret av afixy
Lenke til kommentar

Etter en dag med mye googling, kom jeg fram til at det mest sannsynlig tandempumpa som har feilet. Dette hørtes fryktelig ut skifte på et verksted. Er nok ikke helt umulig skifte selv, men noe kronglete og veldig trangt bak motoren.

Lurer på om det er mulig kjøpe brukt pumpe?

Lenke til kommentar
21 hours ago, afixy said:

Siden symptomene ennå er det var det nok ikke filtret som var problemet, men hadde nok godt av et filterskifte uansett. 

Kan være så mangt: Suger falsk luft(lekkasje, luftmegdemåler sensor), injektorer, turbo etc.

HENTET FRA NETTET:
"slik nøkking på biler ved lavt pådrag skriver seg vanligvis til feil på plugg,pluggkabel,fordelerlokk,rotor eller rett log slett for lav CO verdi på bilen. Om motoren er justert til for mager blanding kan slike nykker oppstå."

Ja, det kan være du har rett, og det kan jo være flere ting som du sier. Men jeg lurer også litt på Dieselpumpa?
Jeg bytta tank for noen år siden, pga lekkasje fra den som stod på. Den jeg kjøpte var fra en 08 Hiace og så grei ut. Men selve pumpa var visst defekt fant jeg ut etter bytte og gjorde jobben mye lengre. Derfor tok jeg pumpa fra min gamle tank og satt i, da funka det som smurt. Men om den er orginal fra 04, eller noe, så er den veldig gammel og begynner kanskje å rope etter hjelp?

Jeg har høy CO på bilen, ikke lav.

Edit, det var ikke Diesel pumpa, men noe annet på tanken, muligens  Nr 77017b https://toyota.7zap.com/en/eu/hiace/713210/klh18l-sbmrhw/3/7751/771052d/#77017B

Endret av cuberen
Lenke til kommentar

Hiacen ser ut til å være friskemeldt (dvs fra dette problemet iallefall). Det var kabelbrudd i nærheten av veivakselsensor. 
Så bilen kunne periodisk funke nokså greit (med litt lugging) til veldig dårlig og gå fra det ene til det andre, men til slutt stoppa den å starte. Er vist flere Hiace eiere med samme problem. Kjekt å vite for den som tar sjangser å kanskje kjøper trykkreguleringsventil, dyser osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...