fatsheep Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Skal arrangere et lite lan for ca. 40 stykker. I den forbindelse trenger jeg å vite noen ting. FOr det første trenger jeg to 24 porters switcher. Er det noen som har forslag til noen greie som ikke er alt for dyre. Ca 4-5000 for to. Desuten lurer jeg på hvor mange datamaskiner 13 amper klarer og hvor mange 16 og 20 amper klarer. Hvordan kobler man internett. Kobler man bare rett i en av switchene eller er det noe annen som burde gjøres. (Sikkerhet?) Er fersk på punktet. Trenger jeg å bestille stømskap? Takk for alle svar. Fyr løs hvis det er andre ting jeg har glemt. Fatsheep Lenke til kommentar
kjbu Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Hallo ! 13Ah klarer ca 10 PC'er 16Ah klarer ca 15 PC'er Dette varierer etter sikringstype (treg eller rask sikringstype) Hvis alle skrur på PC'ene eller skjermene samtidig, går sikringen uansett. Kjøp billige switcher. Ingen vits å sløse penger på dyrere typer. Jeg ville gått for 16-portere isteden, for da er en ikke så avhengig av lange TP-kabler (skal litt til at 24 personer får sitte nær en 24 porter switch - da er 16 personer lettere) Jeg arrangerer LAN-partys 3-4 ganger årlig, med opp til 120 personer. Vi har en hovedswitch (24porter) som alle 16-porterene kobles til. Har også noen 8-portere til de stedene i lokalet det ikke er plass til mer enn 8 i nærheten. Strømskap er ikke nødvendig hvis det er nok sikringer. Du må se i sikringsskapet i lokalet og koble max antall PC'er pr. sikrings-kurs. Kanskje må du strekke skjøteledninger fra andre stikkontakter i bygget (det gjør vi) for å få strøm fra flere sikringer. Vi har 120 PC'er uten strømskap, men da henter vi strøm fra stikkontakter i hele bygget (ca. 15 sikringer). Og du må ha en DHCP-server for å dele ut IP-adresser. Dette er som oftest innebygget i router som du MÅ ha for å dele internett. Hvordan tilgang til internett gis, er avhengig om du skal bruke modem, ISDN, bredbånd osv. Vi har brukt en egen liten datamaskin som router, installert med Smoothwall som også fungerer som firewall. Nice. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
fatsheep Skrevet 14. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2004 Og du må ha en DHCP-server for å dele ut IP-adresser. Dette er som oftest innebygget i router som du MÅ ha for å dele internett. Hvordan tilgang til internett gis, er avhengig om du skal bruke modem, ISDN, bredbånd osv. Vi har brukt en egen liten datamaskin som router, installert med Smoothwall som også fungerer som firewall. Nice. Mvh Kjetil Takk for svar. Internett som skal deles er ADSL. Det er altså bare å koble en data til ADSLen og la den dele ut iper. Altså sende internett ut til switchene gjennom denne dataen. Dataen virker som router så jeg ikke trenger å kjøpe det? Da kommer neste spørsmål. Hvordan setter man opp en DHCP-server. Har det noe å si hvordan jeg kobler sammen switchene? Tror sikringene er en på 13ah, en på 16ah og en på 20ah. Er det nok til ca 40 pcer.? Takker for svar. fatsheep Lenke til kommentar
Oceanwatcher Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 (endret) Om du setter opp en PC med Smoothwall så går oppsettet av DHCP helt glatt. Bare følg instruksjonene du får. Når du laster ned ISO imaget av Smoothwall så ta det med dokumentasjon. Da kan du sette den CD'en du brenner inn i en PC og du vil få opp et webvindu med dokumentasjon etc. Her kan du lese av hjertens lyst om Smoothwall. Etter at Smoothwall er satt opp så vil du kunne logge deg på boksen med et webgensesnitt fra en annen datamaskin. OBS - Smoothwall sletter alt som finnes fra før på den maskinen det installeres på. Et par fallgruver: Om du har to like nettverkskort i brannmuren så må du rett og slett gjette hvilket som er grønt og hvilket som er rødt. Og om du i tillegg har et tredje som du skal bruke til DMZ så husk å bruke en annen IP-range til dette enn til det grønne. Koblingen blir som følger: Fra vegguttak til ADSL-modem Fra ADSL-modem til rødt nettverkskort i Smoothwall (brannmur) Fra grønt nettverkskort i brannmur til switch/hub Fra switch/hub til alle andre PC'er Endret 14. januar 2004 av Oceanwatcher Lenke til kommentar
fatsheep Skrevet 14. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2004 Takk for fler svar. Har et nytt spørsmål. Hca skjer om man kobler fra modemet og rett i switchen. Må man ha router da. (Den deler ut iper?) Har ikke en egen maskin som jeg kan bruke som router og DHCP-server Lenke til kommentar
El-Hadji Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Nextgentel har jo dhcp server bygget inn i ruteren, det har iallefall funket helt fint hos meg når jeg bare har plugget den i svitjsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå