Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Heve nybilkjøp pga. feil


Anbefalte innlegg

kremt skrev (4 timer siden):

Hvordan kan en bekvemmelighets funksjon gjøre bilen ubrukelig? Det du sier er at hvis du bruker appen da slutter bilen å funke, stemmer dette? Har selv hatt flere ulike elektriske biler og alle har faktisk hatt app. På noen av de har jeg ikke brukt den siden det ikke var behov. På andre gadd jeg ikke bruke det siden merket hadde dårlig rykte på slik funksjonalitet. Men aldri vært borti at en app gjør en bil ubrukelig. Dette må være ren fantasi og ikke noe som har rot i virkeligheten.

Appen gjør bilen ubrukelig fordi den ikke starter lading, ikke varmer opp bilen osv. som er/var en forutsetning.

Hva du gidder og ikke er ikke relevant. Produktet virker ikke etter hensikten og funksjonene som ble brukt som et salgsargument virker ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, Trulss said:

[snip]


Alt kan nok dokumeneters med utskrifter fra forhandler selv, men også kranbil. Selvsagt finnes kvitteringer på taxi, elektriker med mer om det er nødvendig. Poenget er å finnet et enkelt punkt som kan heve kjøpet på en enkel måte uten å måtte gå igjennom hele listen. Derfor ønsker jeg hjelpe og spør her på forumet.

Alternativet til forbrukertilsynet er vel konfliktråd eller rettsak. Jeg er ikke godt nok kjent med disse metodene for å kunne anbefale en over en annen. Men om forbrukertilsynet ikke klarer å mekle i saken, så tar dom hos dem over 2 år nå pga politisk tvangsflytting av organisasjonen. Så om du vil ha en quick fix, så er sannsynligvis ikke forbrukertilsynet tingen.

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (1 minutt siden):

Alternativet til forbrukertilsynet er vel konfliktråd eller rettsak. Jeg er ikke godt nok kjent med disse metodene for å kunne anbefale en over en annen. Men om forbrukertilsynet ikke klarer å mekle i saken, så tar dom hos dem over 2 år nå pga politisk tvangsflytting av organisasjonen. Så om du vil ha en quick fix, så er sannsynligvis ikke forbrukertilsynet tingen.

Det står nok mer på prinsipp enn pengene i denne saken. Det mangler ikke dokumentasjon i det hele tatt :) Hvor vanskelig og pinlig det skal bli for forhandler kan de med letthet bestemme selv.

Jeg forstår ingen har fått hevet kjøp på bil tidligere, og det var bare det jeg ville høre om.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, Axefjord said:

Alternativet til forbrukertilsynet er vel konfliktråd eller rettsak.

Hvis man vinner i konfliktrådet og de bestemmer at du har rett i din sak kan du risikere å bli saksøkt. Dette av èn av de største leverandørene av biler. Så da spørs det hvor lenge du kan stå i det og hvor mye kroner du kan putte inn av ren prinsipp.

Lenke til kommentar

Hvordan er det å selge en slik bil privat? Listen over kjente feil og mangler blir svært lang, og i mine øyne usalgbar. Vil forhandler ha ansvaret siden bilen er under garanti og levert med disse feilene? Hva må selger være oppmerksom på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (28 minutter siden):

Hvordan er det å selge en slik bil privat? Listen over kjente feil og mangler blir svært lang, og i mine øyne usalgbar. Vil forhandler ha ansvaret siden bilen er under garanti og levert med disse feilene? Hva må selger være oppmerksom på?

Selges den via nettbil.no så er det til en forhandler, og da bør alt være greit. Synes det høres bedre ut enn til en privat når man vet det er mye rart med bilen.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (2 timer siden):

Hvordan er det å selge en slik bil privat? Listen over kjente feil og mangler blir svært lang, og i mine øyne usalgbar.

Er det en kina-bil eller en tysk bil? Jeg regner  med at dersom det er en kina-bil så er den i praksis usalgbar annet enn til forhandlere.

En mulighet kan være å kjøpe en annen bil fra merkeforhandler til merket og forsøke innbytte.

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven er ganske enkel på dette området: Leverandør av varen har to forsøk på å prøve å reparere feilen. Flere forsøk skal være med spesiell grunn. Nå det her er snakk om feil som i svært stor grad påvirker den praktiske bruken, slik jeg forstår 12V-problemene i hvert fall, har man en god sak. At det her er ytterligere problemer og ikke bare ett problem, gjør saken sterkere - selv om man tidligere ikke har direkte reklamert på disse manglende (f.eks. app).

Bruk Lov om forbrukerkjøp i skriftlig henvendelse til forhandler. Få all kommunikasjon skriftlig. Vær tydelig på hva du krever, og gjenta historikk i innledende ny kommunikasjon. Du har i utgangspunktet krav om å bare forholde deg til forhandlerleddet, men det er også en mulighet å gå på tidligere salgsledd - altså importør.

Hvis du er medlem av en fagforening, kan det være at du har visse mulighet for advokatbistand via dem. NAF-medlemskap kan også gi det. Det er også forsikringer mange har som inkluderer juridisk bistand som kan dekke dette.

Du har nødvendigvis ikke krav om å få hevet kjøpet. Omlevering er også noe som her vil kunne være en opsjon for selgeren. Når det gjelder mangler som "dårlig app" kunne være en opsjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En jeg jobber med har lignende historier om sin bil, Maxus Euniq, og har ikke fått hevet kjøpet fordi ingen av disse feilene blir ansett som vesentlige. Vet ikke om det hjelper deg noe å svare slik, men han tok runden om advokat og sitter fortsatt på en bil han er mellomfornøyd med og ganske vrien å selge til akseptabel pris.

Lenke til kommentar
HowardGayle skrev (32 minutter siden):

En jeg jobber med har lignende historier om sin bil, Maxus Euniq, og har ikke fått hevet kjøpet fordi ingen av disse feilene blir ansett som vesentlige. Vet ikke om det hjelper deg noe å svare slik, men han tok runden om advokat og sitter fortsatt på en bil han er mellomfornøyd med og ganske vrien å selge til akseptabel pris.

Da har han sikkert andre feil. Hvor mange ganger i året er det akseptabelt å ringe kranbil for å få en ny bil kjørbar?

Lenke til kommentar

Ja ikke vet jeg, må si jeg synes det høres veldig likt ut det han opplevde for ca 2 år siden. Bilen ble tauet 5-6 ganger etter hva jeg husker, men det var hele tiden forskjellige feil, dog hele tiden i sammenheng med software problemer. En softwarwe oppdatering nesten et år etter at han kjøpte bilen ordnet det meste, men det var fortsatt småproblemer her og der, spesielt med klimaanlegg og sensorer under vinterhalvåret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...