Skeptikus Skrevet 28. juli 2023 Del Skrevet 28. juli 2023 Nå er det vel forhåpentligvis slik at for i år så er det verste over for Norges del med tanke på omfattende skogbranner, men det har jo vært en god del problematiske (ikke minst for bakkemannskapene) skogbranner tidligere i sommer, samtlige 14 helikoptre i gang ved et par-tre av tilfellene, vanligvis bare ett i fast beredskap visstnok. Det var et intervju med en talsmann for brannetaten et sted på Vestlandet for noen uker siden, og han uttalte at hvis det tok fyr i de høye skogkledde og stupbratte fjellsidene der f.eks. i hans område, så ville ikke bakkemannskaper (høyst forståelig) ha nubbesjangs til å få stoppet dette der, men også tilgjengelige helikoptre ville ha for liten kapasitet visstnok. Dette med brannsluknings-fly ble ikke nevnt, han antok vel at fattige Norge (med bare vel 14 tusen milliarder "på bok", og daglig innveksling av 1 milliard "oljeskattekroner" til utenlandsk valuta via Norges bank, for så å putte det inn på "fondet"..), nok ikke (i beste Onkel-Skrue gjerrig-stil) vil ta seg råd til å anskaffe denslags adskillig mer effektivt innsatsmiddel i skogbrann-slukningsoppdrag, så det var vel ikke engang bryet verdt å bringe temaet inn i samtalen sikkert). I fjor sommer bestemte brannmannskaper fra Telemark seg for å dra til Hellas for solidarisk (og selvfølgelig høyst prisverdig) å hjelpe til i skogbrannslukking der i en kritisk periode også da. På spørsmål om de ikke skulle dra i år også, så var svaret at i og med at de (Norge) ikke kunne bidra med f.eks. brannfly, så var det noe begrenset hva de som bakkemannskaper kunne bidra med fra eller til i disse voldsomme brannene, så denne sommeren kom de ikke til å dra nedover. F.eks. et land som Kroatia (ikke så veldig rikt vel?) har visstnok investert i flere brannfly, vel, de har tydeligvis mer beredskaps-fornuftige og "kloke" myndigheter på dette feltet enn styrtrike Norge da. Mon tro hva er så hovedgrunnen til at Norge ennå ikke ikke har anskaffet ett eneste slikt fly? Skyldes det at det ikke er behov for det, eller skyldes det at vi ikke har råd?.. (Noen her som mener å vite?). Skyldes det kanskje den tilsynelatende lammende frykten hos myndighetene for at et slikt kjøp/pengebruk, sågar i utlandet..., kunne trigge denne sentralbanksjefen vår til å argumentere for ekstra økt rente kanskje :)? For aldri godt å vite argumentene fra det hold gitt. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 28. juli 2023 Del Skrevet 28. juli 2023 Straks du drar frem alle de helikoptrene vi har i beredskap så gir ikke innlegget ditt så mye mening. 3 Lenke til kommentar
Brother Ursus Skrevet 28. juli 2023 Del Skrevet 28. juli 2023 (endret) Hvorfor skulle Norge ha brannfly, vi er jo som Sverige og Finland bare dekket av skog 😄 EDIT: Jeg tipper helikoptrene tar mye mindre vann ombord enn fly, men de er nok også tryggere, og i Norge er det vann og sjø overalt, så de trenger ikke fly forferdelig langt, slik de gjør i andre land. Endret 28. juli 2023 av Brother Ursus Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. juli 2023 Del Skrevet 28. juli 2023 Det handlar nok mykje mot kost/nytte-vurderingar. I Norge, og særleg på vestlandet og i nordnorge så har vi eigentleg ikkje skikkeleg skog, det er mest lyng, gras og mindre trær. Vanlegvis er det ikkje spesielt store verdiar som står på spel om det ikkje brenn i skog som blir brukt til tømmerproduksjon. Det er også slik at ein skogbrann må sløkkast på bakken, fly og helikopter kan berre bistå med å redusere brannen. For å få sløkt så må ein ha mannskap på bakken som rydder området ettersom vatnet som kjem ovanfrå ikkje kjem til alle stadar. Brannen vil bli slått ned etter eit flydropp men utan mannskap som kan rykke inn i området så vil brannen ta seg opp igjen. Helikopter-drop er meir kontrollert, noko som gjer det tryggare for mannskapet på bakke, og det er betre eigna i kupert terreng. Skogbrannfly vil derfor ha avgrensa nytte etter norske forhold. Det gir nok derfor meir meining å be om hjelp frå EU-land til å låne skogbrannfly dei få dagane det eventuelt er aktuelt enn å ha eigne fly. Husk at pilotane må også trenast, og med lite skogbrannar med behov for skogbrannfly så må det brukast mykje tid på trening. Då er det nok meir fornuftig å låne erfarne pilotar med fly frå våre naboland. Du kan lese meir om sløkking av skogbrann her: https://www.dsb.no/reportasjearkiv/ilden-royken-og-skogen/ 1 Lenke til kommentar
Skeptikus Skrevet 31. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2023 The Avatar skrev (På 28.7.2023 den 14.02): Brannen vil bli slått ned etter eit flydropp men utan mannskap som kan rykke inn i området så vil brannen ta seg opp igjen. Tror du har misforstått forslaget hvis du har oppfattet det slik at ev. brannfly er påstått å erstatte bakkemannskaper... Intervjuer med brannmannskaper som må hamle opp med skogbranner i ganske bratt og ulendt terreng (godt pakket inn i vernedrakt, gassmaske og hjelm m.m., en varm sommerdag), trekke på plass tunge slanger og omgitt av tett røyk og truende flammer i kastevinder, vel, det er visst nærmest et sant helvete til oppdrag. Og er terrenget bratt nok og høyt oppover, har de ikke noe særlig å bidra med, da i følge en i brannvesenet på Vestlandet et sted i sommer, intervjuet i en nyhetssending. I et slikt landskap, hvis det virkelig tok fyr der, noe han inderlig håpte ikke skulle skje, så hørtes det iallfall ut på han som at også disse bøttene under helikoptrene ikke var tilstrekkelig effektive heller. Men ofte ikke bebygde områder mye av disse bratte skogkledde dalsidene sikkert, det er så, men man ser fra syden hvor fort slike "brannstormer" kan nærme seg tettbebygde områder eller spredt bebyggelse. Uansett alvorlig nok for de som kommer i randsonen også. Lenke til kommentar
Skeptikus Skrevet 31. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2023 The Avatar skrev (På 28.7.2023 den 14.02): Det gir nok derfor meir meining å be om hjelp frå EU-land til å låne skogbrannfly dei få dagane det eventuelt er aktuelt enn å ha eigne fly. Husk at Ja vel, men ser vel ut til at de har mer enn nok med å hamle opp med egne skogbranner der sørover i Europa nå om somrene, om de ikke også skal forventes å utgjøre en beredsskap langt her oppe i nord... (som følge av at vi tydeligvis ikke kan ta oss råd til å anskaffe om så bare ett fly, noen titalls millioner er det vel for disse rel. små flyene, men. Minner om at i hele sommer, har det vært slik, og meldt om videre fremover, at Finansdep. ved hjelp av Norges Bank driver og veksler inn utrolige 1 milliard nok. HVER DAG for å putte inn på dette "fremtidsfondet", altså penger staten v/Finansdep. tydeligvis mener vi som nasjon ikke har bruk for noe som helst av innenlands for tida..). Molboismen lever, for "press i økonomien-frie" oppgaver og behov er det egentlig flusst av selvfølgelig, bare at bevilgende myndigheter evner ikke/vil ikke se den slags i sammenheng. Ymse-posten på budsjettet burde vært veldig stor den, og brukt av når det helt åpenbart ikke ville forårsaket noe ekstra press i økonomien, men løst viktige mangel-forhold i landet. Så enkelt hadde det vært, er min påstand. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå