Serpentbane Skrevet 27. juli 2023 Del Skrevet 27. juli 2023 Min Leaf har elektronisk håndbrekk som ikke lenger fungerer, LED-lys på knappen blinker. Skrudde ned bakenden og plukket ut bremseenheten, demonterte denne og koblet direkte på 12V batteri. Den gikk så vidt en vei ikke andre veien. Plukket av motoren og drivverket sto nesten helt fast, så jeg plukket ut tannhjul og gikk over disse, monterte sammen, og når går bremseenheten begge veier. Men, når jeg monterte sammen igjen så jeg at LED-lyset på bryteren fremdeles blinket, før jeg testet. Og når jeg testet skjedde ingen ting, den prøvde ikke en gang. Så, jeg tenker at den kanskje har en feilkode som låser systemet. Koblet på en OBDLink MK+ jeg har lånt og bruker OBDLink appen, og fant feilkoder. Jeg har aldri brukt slik før, så jeg vet ikke hva jeg gjør, men Apple feilkodene var merket "archive", aner ikke hva det betyr, og jeg så ingen jeg uten videre kunne si var knyttet til håndbrekket ut fra beskrivelsen. Etter at jeg slettet, tok også strømmen på 12V batteriet, så blinker fremdeles knappen. Etter mye lesing ser jeg at den OBD saken og appen jeg har skal være gode, og ha god støtte for Nissan, men flere sier også at man må bruke LeafSpy. Vil LeafSpy finne ting OBDLink ikke ser? Er litt tilbakeholden for å bruke 150kr uten at det har noe for seg. Er det noen som har hatt samme problem, eller har kjennskap til Leaf som kan peke på andre feilkilder jeg kan sjekke ut? Andre tips? Estimert kostnad på reparasjon inklusive feilsøking er minst 25K. Da nærmer vi oss at det nesten blir lønnsomt å kjøpe en ny som er nylig EU-godkjent. Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 27. juli 2023 Del Skrevet 27. juli 2023 (endret) Serpentbane skrev (51 minutter siden): Min Leaf har elektronisk håndbrekk som ikke lenger fungerer, LED-lys på knappen blinker. Skrudde ned bakenden og plukket ut bremseenheten, demonterte denne og koblet direkte på 12V batteri. Den gikk så vidt en vei ikke andre veien. Plukket av motoren og drivverket sto nesten helt fast, så jeg plukket ut tannhjul og gikk over disse, monterte sammen, og når går bremseenheten begge veier. Men, når jeg monterte sammen igjen så jeg at LED-lyset på bryteren fremdeles blinket, før jeg testet. Og når jeg testet skjedde ingen ting, den prøvde ikke en gang. Så, jeg tenker at den kanskje har en feilkode som låser systemet. Koblet på en OBDLink MK+ jeg har lånt og bruker OBDLink appen, og fant feilkoder. Jeg har aldri brukt slik før, så jeg vet ikke hva jeg gjør, men Apple feilkodene var merket "archive", aner ikke hva det betyr, og jeg så ingen jeg uten videre kunne si var knyttet til håndbrekket ut fra beskrivelsen. Etter at jeg slettet, tok også strømmen på 12V batteriet, så blinker fremdeles knappen. Etter mye lesing ser jeg at den OBD saken og appen jeg har skal være gode, og ha god støtte for Nissan, men flere sier også at man må bruke LeafSpy. Vil LeafSpy finne ting OBDLink ikke ser? Er litt tilbakeholden for å bruke 150kr uten at det har noe for seg. Er det noen som har hatt samme problem, eller har kjennskap til Leaf som kan peke på andre feilkilder jeg kan sjekke ut? Andre tips? Estimert kostnad på reparasjon inklusive feilsøking er minst 25K. Da nærmer vi oss at det nesten blir lønnsomt å kjøpe en ny som er nylig EU-godkjent. Har ikke erfaring med den biltypen men kan være at strømmen må taes over en halvtime eller at man må ha en leser som kan slette feilkoden. Kan også være at motorstyringen har et bimetall/motorvern som er defekt eller ikke resettes automatisk, kan også være et defekt rele i styringen eller kontaktfeil. Endret 27. juli 2023 av Powertrainer 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. juli 2023 Del Skrevet 27. juli 2023 Generelt sett må man ha en merkespesifikk kodeleser for å få ut alt av koder. Noen kan kun lese ut generiske koder, andre kan lese ut generiske og noen merkespesifikke koder/moduler og noen (særlig dyrere) kan lese alt. Både HW og SW må støtte de riktige protokollene. Det hjelper ikke med app som kan lese alt av koder hvis OBD-dongle ikke støtter protokollene. Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 27. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2023 (endret) Så vidt jeg kan tolke ut fra denne, så skal leseren støtte min bil, og Nissan spesifikke protokoller. Men, som sagt, jeg vet jo egentlig ikke hva det er jeg leser ut fra denne tabellen da dette er helt nytt for meg. Mulig at de like vel ikke støtter alt. app_support.pdf Endret 27. juli 2023 av Serpentbane Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 27. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2023 30 minutter uten batteri gjorde underverker. 1 Lenke til kommentar
Powertrainer Skrevet 27. juli 2023 Del Skrevet 27. juli 2023 Serpentbane skrev (1 time siden): 30 minutter uten batteri gjorde underverker. Godt å høre👍👍👍 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 27. juli 2023 Del Skrevet 27. juli 2023 Godt at det ordnet seg, kan legge til at jeg har gjort samme reparasjon selv og slettet da feilkoder med Leafspy pro versjonen og det fungerte fint. Måtte også slette feilkoder for å få bilen med meg hjem da feilen oppstod. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå