Gå til innhold

Til hvor lavt batterinivå tør du å kjøre med elbilen uten at rekkeviddeangsten tar deg?


Marinade87

Anbefalte innlegg

sedsberg skrev (10 timer siden):

Dette er helt normalt og beskrevet i manualen. Hvis ECU/bilen merker at du gir gass men farten ikke øker så starter den bensin/dieselmotoren også. Det skjer oftere når batteriet er lavt og når det er kaldt siden effekten batteriet klarer å levere da er mye lavere.

Jeg er klar over det, men det er uansett relevant for beregning av hva som er igjen på tanken. Tesla traff meget bra på denne estimeringen selv med motbakker, men Audi er på viddene. Vet ikke engang om den prøver :p 

Jeg kan også se det på load meter samt har en følbar motstand på gassen som indikerer at om jeg presser meg forbi så startes diesel motor, men hybrid praten er OT så beklager den. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rekkeviddeangsten mange snakker om er der fordi det ikke finnes nok ladestasjoner. 20 mil rekkevidde er jo null problem hvis det finnes en lader rundt hver sving som lader kjapt. 

Jo større batteri man har jo mindre krav til antall ladepunkter og hastighet på lading. 

Det blir ikke noe el-bil på meg før den faktiske rekkevidden bikker opp mot 60 mil (i praksis) og ladetiden er under 30 minutter, samtidig som el-bilen ikke koster mer enn en random billig familiebil (4-500.000)

Lenke til kommentar

Etter å ha kjørt 1. gen Leaf i over 10 år har jeg utviklet en intuisjon for rekkevidde, kommer støtt og stadig hjem med ingen streker på batteriindikator og - - på rekkeviddeindikator uten å svette. Vet når jeg må begynne slå av og på varmeapparatet for å veksle mellom å spare strøm og se ut ruta.

Null problem.

Så har jeg en Model 3, og der er det ikke en relevant problemstilling. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (15 timer siden):

Rekkeviddeangsten mange snakker om er der fordi det ikke finnes nok ladestasjoner. 20 mil rekkevidde er jo null problem hvis det finnes en lader rundt hver sving som lader kjapt. 

Jo større batteri man har jo mindre krav til antall ladepunkter og hastighet på lading. 

Det blir ikke noe el-bil på meg før den faktiske rekkevidden bikker opp mot 60 mil (i praksis) og ladetiden er under 30 minutter, samtidig som el-bilen ikke koster mer enn en random billig familiebil (4-500.000)

Nå er jeg akkurat tilbake etter min første el bil tur. Ca 1500km på noen dager. Har ikke hatt med kabel for å koble til sakte ladere. Har ikke koblet til ved hotellene jeg har overnattet. Har kun hurtigladet på turen. Har kun brukt en leverandør. IONITY

Erfaring er blandet. Jeg har ladet helt motsatt anbefalinger stort sett fra 45-80% Har ikke kjørt batteri lenger ned. Har derfor ikke hatt under 200km rekkevidde på turen. Bilen går ca 300km på 50% av batteriet. Litt lenger når man ikke kjører motorvei med 110. Ladetid har vert 15-20 min snitteffekt over 90KW i 50-80% område. Det ugreie er at 2 ladere ikke virket

Rekkeviddeangst begriper jeg ikke. Trykker man på naviger til nærmeste lader er ufattelig hvor mange ladere som må stå bak løer ol

Det ugreie er at det er sjelden noe særlig interessant å se eller oppleve der man lader bilen

Lenke til kommentar

Problemet er som du soer ladingen. Ikke selve ladingen i seg selv. Men å sette bilen på lading blir jo som å se på maling tørke. Å stå bak en låve eller lignende å lade bilen er jo noe de fleste av oss ikke ønsker og derfor vil man som oftest lete etter mer egnede ladesteder og disse er vel kanskje ofte mer populære og dermed må man kanskje stå i kø også. 

Bensinpumper funker alltid og der det er bensin er det mulighet for å kjøpe mat, gå på do, ta en kaffe etc. dessuten fyller man tanken på 2 minutter og da kan man kjøre 60-70 mil igjen. Og langs veien er det rikelig med bensinstasjoner. 

Ta en tur fra Narvik i retning Østersund via Jokkmokk med el-bilen. God tur 😅

Lenke til kommentar
7 hours ago, Bjerknez said:

Problemet er som du soer ladingen. Ikke selve ladingen i seg selv. Men å sette bilen på lading blir jo som å se på maling tørke. Å stå bak en låve eller lignende å lade bilen er jo noe de fleste av oss ikke ønsker og derfor vil man som oftest lete etter mer egnede ladesteder og disse er vel kanskje ofte mer populære og dermed må man kanskje stå i kø også. 

Bensinpumper funker alltid og der det er bensin er det mulighet for å kjøpe mat, gå på do, ta en kaffe etc. dessuten fyller man tanken på 2 minutter og da kan man kjøre 60-70 mil igjen. Og langs veien er det rikelig med bensinstasjoner. 

Ta en tur fra Narvik i retning Østersund via Jokkmokk med el-bilen. God tur 😅

Heter vel ikke bensinstasjoner lengere, men "energistasjoner" :p

Og veldig mange av dem har ladere i tillegg til pumper. Noen stasjoner river faktisk pumper for å heller ha elbilladere.

Så man kan fint få seg en matbit det kvarteret det tar å lade elbiler og.

35 minutter må man totalt lade på en tur fra Narvik til Østersund via jokkmokk om man kjører en moderne elbil. Tror man uansett vil ha lengere pause enn det på en så lang tur.

Screenshot_20230802_063004_Chrome.thumb.jpg.fabb5988c7222ec097800ae415f8bafb.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Marinade87 skrev (På 27.7.2023 den 9.28):

Dashboardet viser batterinivå i prosent, samt et estimert antall kilometer rekkevidde igjen. Men jeg har inntrykk av at den estimerte rekkevidden er litt lavere enn batteriprosenten skulle tilsi, og jeg lurer da på om det er litt marginer innebygget i estimatet som vises, før bilen stopper helt.

Hvor langt ned mot null tør dere å kjøre uten å planlegge et stopp for å lade underveis? La oss si at displayet sier at det er 40km rekkevidde igjen, og det også er 40km til du kommer frem, stoler du da på at du kommer frem? Vil man alltid klare å kjøre den helt ned til 0km og "litt til" eller kan man risikere at bilen plutselig stopper ved 3-4%, litt som en mobiltelefon plutselig kan skru seg av ved 4-5%?

Ved lengre reiser har jeg pleid å beregne at jeg skal klare å komme frem til den ladestasjonen jeg egentlig har tenkt å lade på, men også ha mulighet til å nå en alternativ ladestasjon med 30km margin, dersom de første ladestasjonene ikke fungerer. (Langs landeveiene er det ofte litt avstand mellom ladere). Men jeg håper på å kunne tyne marginene litt mer, da bilen lader raskest på de laveste prosentene, og bilen har bare 200km realistisk rekkevidde i utgangspunktet.

Hilsen ny elbilsjåfør med rekkeviddeangst.

Jeg har kun på trenden. Når den går ned til 16km så reduserer den ytelsen på motoren noe, er ikke helt den samme akselerasjonen. Har kjørt den ned til 6km men har aldri følt på noe rekkeviddeangst da jeg pendler en fast rute stort sett hver dag.

Lenke til kommentar

På Leafen har jeg kjørt ned batteriet til 2-3% på en langtur. Det var ikke så god stemning akkurat da, men jeg kom frem til en hurtiglader så det gikk fint.

På min MG4 som er helt ny har jeg ikke rukket å kjøre ned batteriet til mer enn 15% fordi alle turene mine så langt har vært kortere enn bilens rekkevidde.

Rekkevidde-anslaget i MG-en virker til å være veldig pålitelig, men den tar kanskje ikke særlig høyde for topografi ettersom jeg kun bruker Android Auto til kart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...