Gå til innhold

Komplett/Datakjeden-butikkene

Anbefalte innlegg

Forklar hva du mener med tykk og myk? Hvor tykk, og hvor myk snakker vi?

Han snakker sant.

For 2 år siden kjøpte jeg en kjøler for Celeron (eller var det for PIII prosessor, husker ikke nå) og den hadd en tykk, myk thermalpad. Jeg skrapte den bort umiddebart, men uansett, har aldri brukt den kjøleren - har den fortsatt hjemme. :D

Den så ut som veeldig tykk selvklebende sølv tape. Jeg tenkte at den måtte fjernes før montering, men det var ikke slik... den var ment for å monteres sånn.

Eller var jeg alt for ung for å skjønne hele poenget. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La det bare være sagt at den første cpu'en til trådstarter KAN være skadet selv om maskinen hans tilsynelatende har fungert noen dager med den.

De samme feilsymptomene behøver ikke å opptre hver oppstart, dette kan avhenge av mye, som temperatur, spenninger, belastning etc.

Så det er mye mulig at prosessoren kræsjet på et annet hovedkort i en annen setting.

Uansett; hvis du har kjerneskadet prosessoren (noe som er enkelt å se for den som vet hva han skal se etter), har garantien på den røket, og den ansatte i butikken er ikke pliktig å teste prosessoren din i det hele tatt.

Kanskje han bare sa at han hadde testet den, for å slippe evt. gnåling og tigging i etterkant.

Er i hvert fall det kjipeste jeg vet om å stå i kø hos Datakjeden Møllergata og måtte høre på en eller annen fyr som kjefter de ansatte opp og ned pga. en selvforskyldt feil.

Lenke til kommentar
(fUsiOn Skrev 16/01/2004 : 14:09

Hvorfor er det dårlig publisitet for komplett? Komplett har jo overhodet ingeting med Datakjeden å gjøre. 

Norek=komplett=datakjeden, samme sak så vidt jeg vet :yes:

komplett = norek

datakjeden = komplatt før

datakjeden het komplett før men fikk nye eiere og gikk ut av komplett systemet og er dermed et eget selskap.

Med andre ord datakjeden har ingenting lenger med komplett å gjøre men har gode samarbeidsavtaler med dem. Datakjeden og komplett er 2 forskjellige firma

Lenke til kommentar
(fUsiOn Skrev 16/01/2004 : 14:09

Hvorfor er det dårlig publisitet for komplett? Komplett har jo overhodet ingeting med Datakjeden å gjøre. 

Norek=komplett=datakjeden, samme sak så vidt jeg vet :yes:

komplett = norek

datakjeden = komplatt før

datakjeden het komplett før men fikk nye eiere og gikk ut av komplett systemet og er dermed et eget selskap.

Med andre ord datakjeden har ingenting lenger med komplett å gjøre men har gode samarbeidsavtaler med dem. Datakjeden og komplett er 2 forskjellige firma

Uff, kan vi ikke lage en sticky tråd om dette, det er jo så mange feilutsagn.

Komplett er ikke det samme som norek,

og datakjeden var ikke det samme som komplett før.

Komplett ASA er organisasjonen som eier:

*komplett.no

*komplett.se

*komplett.ie

*komplett.de

*komplett.co.uk

*Norek

I tillegg eier Komplett ASA 50% av aksjene i Datakjeden-butikkene, som de har kontraktsfestet seg til å selge ut til ansatte i butikkene i løpet av de neste årene (ref. pressemelding for utskillingen av de fysiske butikkene).

Prøv å holde tunga rett i munnen før dere skal klage over en av disse enhetene.

Lenke til kommentar
La det bare være sagt at den første cpu'en til trådstarter KAN være skadet selv om maskinen hans tilsynelatende har fungert noen dager med den.

De samme feilsymptomene behøver ikke å opptre hver oppstart, dette kan avhenge av mye, som temperatur, spenninger, belastning etc.

Så det er mye mulig at prosessoren kræsjet på et annet hovedkort i en annen setting.

Uansett; hvis du har kjerneskadet prosessoren (noe som er enkelt å se for den som vet hva han skal se etter), har garantien på den røket, og den ansatte i butikken er ikke pliktig å teste prosessoren din i det hele tatt.

Kanskje han bare sa at han hadde testet den, for å slippe evt. gnåling og tigging i etterkant.

Er i hvert fall det kjipeste jeg vet om å stå i kø hos Datakjeden Møllergata og måtte høre på en eller annen fyr som kjefter de ansatte opp og ned pga. en selvforskyldt feil.

Mener du dermed at den første CPUen kan ha vært skadet, men så plutselig begynne å virke igjen etter at han har hatt den inne til test?

Det har jeg aldri hørt om før...

-KJ

Lenke til kommentar

Mener du dermed at den første CPUen kan ha vært skadet, men så plutselig begynne å virke igjen etter at han har hatt den inne til test?

Det har jeg aldri hørt om før...

-KJ

Ja.

F.eks. kan han ha fått et ørlite hakk, som ikke har vært i kontakt med kjøleren, men som han kanskje goopet på en bedre måte neste gang han satt i prosessoren.

Jeg har f.eks. hatt en cpu som har hatt blåst cache, og dermed bare har funket på hovedkort hvor denne kan disables.

Som med hovedkort, strømforsyninger og skjermkort, kan også prosessorer vise ustabil oppførsel.

Lenke til kommentar

Et teknisk spørsmål:

Hvordan kan man se på en cpu om den er knust? Jeg vil jo tro at dette vil synes på kjernen som en "bulk" el.

Min har jeg renset med sprit, og den er flat og glatt som ei glassplate, og kantene/hjørnene på kjernen er fine og jevne.

Og jeg pleier veldig sjelden skjelle noen ut, er en ganske rolig og sindig sørlending.

Lenke til kommentar
Et teknisk spørsmål:

Hvordan kan man se på en cpu om den er knust? Jeg vil jo tro at dette vil synes på kjernen som en "bulk" el.

Min har jeg renset med sprit, og den er flat og glatt som ei glassplate, og kantene/hjørnene på kjernen er fine og jevne.

Og jeg pleier veldig sjelden skjelle noen ut, er en ganske rolig og sindig sørlending.

Som regel bitte små hakk langs kanten, du må noen ganger bruke forstørrelsesglass.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Et teknisk spørsmål:

Og for å føye til litt ekstra; et triks er å kjenne med neglen langs kantene, da kjenner du som oftest ujavnhetene hvis det er noen.

Lenke til kommentar

Mulig dette er litt off-topic me det får så være.

Vil bare dele med dere min erfaring med kjøp av datautstyr over disk.

Dette gjelder en standalone datasjappe på mitt lokalsted. De åpnet i sommer og jeg var litt skeptisk siden dette er et veldig lite sted og jeg tvilte sterkt på at det var marked for en slik nisje butikk her. Men jeg måtte jo gi dem en sjanse til å bevise seg. Så, da jeg skulle ha ny vifte til cpu'n min tuslet jeg inn i den nye butikken og ber om en Socket A vifte. Noprob! Jeg fikk esken og betalte. Kom hjem og pakker ut en Socet 478 vifte. Greit nok, fikk den bytta.

Noen uker senere skulle jeg ha en krysset tp kabel. Etter mye roting og leting finner mannen frem en pakke med en kabel, jeg betaler, kommer hjem og finner ut at kabelen slett ikke er krysset. Også dette løste seg med en tur tilbake.

Siste gang jeg var innom skulle jeg ha nytt Socket A HK og tenkte jeg kunne se om det var noe tilgjengelig i butikken før jeg bestillte på web. Etter å ha pakket opp for å sjekke 4 esker fra Abit hvor det tydelig sto Intel på utsiden sier han at han desværre ikke kan hjelpe meg.

Dette bar dråpen. Tror jeg fortsetter å støtte meg til ordtaket: skal du ha noe gjort, så gjør det selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...