Gå til innhold

Komplett/Datakjeden-butikkene


Anbefalte innlegg

I går morges var maskinen min død da jeg våknet på morgenen. Jeg sjekket diagnose braketten fra MSI som står i maskinen og den viste at den hadde stoppet på initiering av prosessor. Jeg tenkte at kanskje den er gått og rasket den med til Komplett/Datakjeden-butikken i Møllergata, Oslo, der jeg kjøpte den for at de skal teste den, for evt få den på garantien, da det er under ett år siden jeg kjøpte prosessoren, og det er ikke så lett å teste prosessorer hjemme på stuebordet.

I butikken testet de prosessoren, og etter at jeg hadde ventet 20 min. kom de ut og sa at prosessoren var brent opp og at jeg hadde knust kjernen.... Jeg sa at det var pussig i og med at den har stått i maskinen i minimum seks måneder uten at jeg har rørt kjøleren og det har ikke vært det aller minste problemer med den, og så plutselig dør den. De mente at det er fullt mulig at en prosessor kan bli knust, men allikevel leve videre over så lang tid uten at det merkes.

Jeg reagerte også litt på at den var brent opp siden hk har temperatur-måler som skal skru av maskinen hvis den blir for varm. I tillegg har jeg vært meget forsiktig hver installering, da jeg greide å knuse den forrige prosessoren da jeg monterte på en kjøler feil vei. :blush:

Men, jeg bet i det sure eplet, hva kan man gjøre egentlig, og kjøpte ny prosessor. Jeg kom hjem, og samme feil med denne. :mad:

Begynte med det velkjente trikset, tok ut alle komponenter og satte dem inn en etter en. Dette viste at skjermkortet er synderen (går på garantien) og med et gammelt kort i virket alt som juling. [i]Til og med den gamle prosessoren som skulle være knust og brent opp var helt ok![/i]

Hva slags tester gjør de egentlig på et sånt verksted? Setter de den ikke i det minste i en testbenk av noe slag som kjører diagnostics? I det minste burde de sette den i en testmaskin og se om den booter?!?

Jeg legger inn denne posten for å advare mot å stole for mye på hva de sier i butikken. Test selv før du sender inn. Jeg var heldig med at det var i butikk jeg kjøpte og ikke webshop. Det var faktisk helt tilfeldig at jeg fikk med den "ødelagte" prosessoren hjem igjen. Jeg sa faktisk til dem at de bare kunne kaste den, men ombestemte meg i siste liten. Jeg beholder den nye cpu-en, det ble jo en liten oppgradering :D , og setter opp en server med hjelp av den gamle og annet rask jeg har liggende.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en type problematikk jeg desverre ser alt for ofte. Datakjeden her i Trondheim har holdt et OK nivå av ekspertise i flere år, men i det siste har det virkelig gått utforbakke. Ikke mindre enn to ganger den siste tiden har jeg vært der og handlet noe, bare for å komme hjem og oppdage at det som var i eska slettes ikke er det jeg ba om, selv etter å ha spurt en to til tre ganger om de nå var sikre på at det var akkurat den enheten jeg trengte. (En gang fikk jeg uskjermet TP kabel når jeg spesifikt ba om skjermet, en annen gang fikk jeg et aksesspunkt når jeg spesifikt ba om gateway med switch.)

 

Kan vel si det sånn at jeg nå har endret adferdsmønster til å pakke opp og sjekke ut varen i butikken før jeg betaler.

 

Håper virkelig de klarer å ta seg opp igjen, da det var mye behageligere å handle der når man fikk det man ba om, samt litt gode råd på kjøpet.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Menehh..i ditt tilfelle kunne jo ikke de på Datakjeden vite at det var grafikkortet ditt det var noe galt med i tillegg..de hadde jo bare CPU'n din å teste. Så det er jo ikke deres feil.

Og CPU'n VAR sikkert brent. Når det skjedde med min maskin for et par mnd siden, røyk CPU, hovedkort og en RAM-brikke samtidig..vet ikke hvilken av disse som utløste kjedeknusinga, men stort sett alt ble prøvd (deler fra andre maskiner og test i kompis sin maskin).

 

Mulig jeg var kjempeheldig med han som sto i kassa akkurat da på Datakjeden i Oslo, for jeg la ut om problemet (trodde først det måtte være hovedkortet), han gikk med på at jeg kunne få returnere hovedkortet og få penga tilbake hvis jeg lovte å returnere det i prikkfri stand (ingen skruemerker, ubrutt forsegling på kabler, ingen bretter i manual etc). Slike avtaler gjelder jo stort sett ikke når man har brutt forsegling på utstyret. Ekspeditøren i kassa ved siden av sto og rista på hodet mens jeg spurte om jeg fikk returnere kortet i fin stand, men min ekspeditør så heldigvis ikke den veien :devil:

Men jeg fikk nå testa kortet, og maskinen var like død, så jeg tok det tilbake til butikken og fikk det bytta inn i en ny AMD XP 2600+ istedet :) Det kaller jeg god service.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Uff leste litt fort..heh ja da kan man jo begynne å lure hvordan de presterte å si den var brent.

Hvilken ironi! :D

 

Først klarer Datakjeden å dra en forhastet konklusjon, så kommer det jammen en inn i tråden her og drar en kopi! :p

 

Men du hadde i alle fall vett og guts nok til å innrømme feilen. Det verste som finnes er når man kommer tilbake med varen som ble solgt under falskt flagg og får beskjed om at "det var en sånn man spurte etter". Det er ikke fritt for at jeg har bedt om å bli ekspedert av noen som kan det de jobber med da altså....

 

-KJ :devil:

Lenke til kommentar

Sikkert ikke noen trøst men det samme har skjedd i Bergen ved da tidligere komplett butikkene.

 

Kjøpte meg en thunderbird processor som viste seg å ikke virke. Pcen startet første dagen men etter det var det stopp. Da jeg gikk i butikken fikk jeg beskjed om at jeg hadde knust kjernen. De ville ikke teste processoren fordi de var redd for eget utstyr. Prosessoren var lost og jeg måtte kjøpe ny. :(

 

Heldigvis ble ikke noe annet av utstyret mitt skadet!

Lenke til kommentar
Sikkert ikke noen trøst men det samme har skjedd i Bergen ved da tidligere komplett butikkene.

 

Kjøpte meg en thunderbird processor som viste seg å ikke virke. Pcen startet første dagen men etter det var det stopp. Da jeg gikk i butikken fikk jeg beskjed om at jeg hadde knust kjernen. De ville ikke teste processoren fordi de var redd for eget utstyr. Prosessoren var lost og jeg måtte kjøpe ny. :(

 

Heldigvis ble ikke noe annet av utstyret mitt skadet!

Eh? Trådstarter forteller jo at hans CPU ikke var skadet? Hvordan blir dette det samme? :dontgetit:

 

-KJ

Lenke til kommentar

Det var pussig ja at de konkluderte med det.

Men det er jo mulig at det er skader på kjernen, som ikke har ødelagt den.

Og han fyren ikke ville teste den i frykt for å ødelegge utstyret deres.

 

Men, ta med deg dette tilbake og klag. Men gjør det gjerne i en høflig tone.

Mennesker i butikk er mere behjelpelig hvis du ikke kjefter på dem.

(Egen erfaring, har jobbet i butikk.)

 

;)

Lenke til kommentar

Gamle komplett butikken i sandefjord solgte meg en t-bird 1,4 ghz for noen år tilbake.. kjøpte samtidig en vifte med en thermalpad på.. jeg lurte på om thermalpadden skulle stå på eller tas av.. de sa jeg skulle ta den av.. (kan hende de missforstod spm.. et år etter bytta jeg vifter og slikt.. og senere byttet jeg tilbake igjen.. da klarte jeg å knuse kjerna.. med kjøleribba som ikke hadde noen thermal pad.. thermalpadden var tykk og myk.. så den ville antageligvis reddet kjerna.. Gikk ned å sa at jeg hadde knust/brent den.. og at det mye mulig var deres feil.. ekspeditøren mente han husket tilfellet.. (har vært der mye å handlet).. så han tok av egen lommebok å betalte 50% av ny prossesor...

 

Hmm... det synes nå jeg er god service...

 

spørsmålet ville da i det tillfellet vært om jeg kanskje burde fått hele cpu`en sponsa.. :wow:

Lenke til kommentar
Kompetansen i datakjeder går såvist nedover ja...

Heldigvis er det en butikk i nærheten oss meg som hvirkelig vet hva de driver med :D

Hvilken butikk er det og hvor ligger den? bor i nærheten selv så begynnte å lure litt nå.

Lenke til kommentar
thermalpadden var tykk og myk.. så den ville antageligvis reddet kjerna..

Hæ?

 

En ThermalPad er bare en tynn, tynn pad med termisk ledende materiale.

 

-KJ

 

Edit: Og skriveferdighetene var ikke det de en gang var.... ;)

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Hele greia skyldes jo delvis at diagnosedingsen fra MSI ikke er helt prikkfri den heller...

 

Jeg jobber 30 meter fra butikken, så jeg tenker jeg tar en tur innom en av dagene og sier hva som viste seg å være gåent.

 

En litt kjip ting er at dette er en gammel Palomino prosessor, som jeg hadde tenkt å sette i en server på et gammelt hk som kun godtar Palomino eller lavere (Ikke mulig å gjøre noe med, har sjekket alt som fins), og Palomino gikk ut av produksjon '99. Ikke lett å få tak i i disse dager, altså, Hadde et skikkelig strev med å finne ny sist jeg knuste kjernen på den, og jeg visste at dette kunne bli hardt, men jeg hadde veldig lyst til å få en server opp og gå uten å kjøpe nytt hk. Samme dag søkte jeg på alt som fantes og kom til slutt til Mamoz i Trondheim, som prisguiden mente at skulle ha en Palomino. Ringte dem, og tilfeldivis hadde de funnet en gammel Palomino Athlon XP2000+ i en skuff under vareopptellingen for en uke siden. Jeg ga ham Mastercardnr og samme dag var prosessoren på vei i posten.

Men! Så fant jeg jo ut at min "knuste" prosessor ikke er knust allikevel... Jaja! Det ble 600 spenn ut av vinduet det...

Det koster å være impulsiv og ville at alt skal skje fortfort.

Lenke til kommentar
thermalpadden var tykk og myk.. så den ville antageligvis reddet kjerna..

Hæ?

 

En ThermalPad er bare en tynn, tynn pad med termisk ledende materiale.

 

-KJ

 

Edit: Og skriveferdighetene var ikke det de en gang var.... ;)

Nope.. ikke noen av de gamle thermal paddene.. klart de nye er smartere og er veldig tynne.. men denne her var en stor stygg gammel kloss som bare gjorde at varmeoverføringa ble dårligere :p

Lenke til kommentar
Nope.. ikke noen av de gamle thermal paddene.. klart de nye er smartere og er veldig tynne.. men denne her var en stor stygg gammel kloss som bare gjorde at varmeoverføringa ble dårligere

 

Nå har jeg jobbet innen denne bransjen siden Pentium 90 var noe av det hotteste du kunne kjøpe (evt. budsjettmodellen Pentium 75...), og jeg har til dags dato ikke sett en tykk og myk thermalpad.

 

Forklar hva du mener med tykk og myk? Hvor tykk, og hvor myk snakker vi?

 

-KJ (Nysgjerrig...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...