Gå til innhold

Ny stang og snelle til ørretfiske

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på jakt etter ny fiskestang og snelle. Skal kun brukes i ferskvann, da jeg hovedsakelig fisker ørret i vann og elv. Som regel fisker jeg etter 2-300 grams ørret, men stanga må fint tåle kilosørreten, når den en vakker dag biter på kroken. Bruker både sluk, spinner og mark med og uten dupp.

Budsjett: Maks 3000,- totalt.

Viktigste kriterier:

- Kastelengde

- God kvalitet, vedlikeholdsfritt.

- Fordel hvis den ikke tar for stor plass i sekken, men er ikke et krav.

Setter pris på alle tips og råd:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fjesing skrev (4 timer siden):

Hei!

Jeg er på jakt etter ny fiskestang og snelle. Skal kun brukes i ferskvann, da jeg hovedsakelig fisker ørret i vann og elv. Som regel fisker jeg etter 2-300 grams ørret, men stanga må fint tåle kilosørreten, når den en vakker dag biter på kroken. Bruker både sluk, spinner og mark med og uten dupp.

Budsjett: Maks 3000,- totalt.

Viktigste kriterier:

- Kastelengde

- God kvalitet, vedlikeholdsfritt.

- Fordel hvis den ikke tar for stor plass i sekken, men er ikke et krav.

Setter pris på alle tips og råd:)

I det sjiktet der, bruker jeg teleskopstang.

Saa praktisk, spesielt naar du er paa tur med oppakning.

Kasteegenskapene? Synes den jeg har, er veldig grei. Har en mitchell teleskop.

Lenke til kommentar

Jeg har denne i 9 fot 3-15 gram og kaster mer enn langt nok med 6/10 grams sildesluk/spesial/spinner:

https://www.skittfiske.no/daiwa/257829/daiwa-silvercreek-spin-7-4-delt-2-12g

Linket 7 fot 2-12 gram fordi du sier du skal fiske i elv, men om du er komfortabel med en litt lengre stang i elv ville jeg gått for 9 foten.

Snelle er ikke så viktig som butikken vil ha det til, så lenge den er funksjonell og har en grei brems holder det (man trenger ikke super duper ultra extra technology det ene og det andre). Jeg har en revo snelle fra Abu Garcia (som jeg fikk til halv pris på salg for noen år siden) og den fyller jeg opp med 0.20 mm (jeg liker å kaste langt på store/mellomstore vann)

https://www.skittfiske.no/abu-garcia/229351/abu-garcia-max-stx-20-haspelsnelle

Størrelse 10 tar 140 meter 0.20, mens størrelse 20 tar 220 meter 0.20 (jeg ville gått for 20 for å ha noe å gå på hvis man får litt kluss på snøret)

Stanga er ganske myk og med dyp aksjon, får du kilosfisk på denne må du bruke god tid og nyte opplevelsen av å kjøre fisken.

Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (19 minutter siden):

Snelle er ikke så viktig som butikken vil ha det til, så lenge den er funksjonell og har en grei brems holder det (man trenger ikke super duper ultra extra technology det ene og det andre).

Greit hvis den ikke lager for mye, stoey da.

En braakete snelle, kan oedelegge mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Karltorbj said:

Greit hvis den ikke lager for mye, stoey da.

En braakete snelle, kan oedelegge mye.

Det er sant, det jeg mente var at det ikke lønner seg å betale 2000 kroner ekstra for noe fiksfakseri bare fordi det er "siste nytt" og visstnok "ekstra bra".

Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (36 minutter siden):

Det er sant, det jeg mente var at det ikke lønner seg å betale 2000 kroner ekstra for noe fiksfakseri bare fordi det er "siste nytt" og visstnok "ekstra bra".

Helt riktig.

Saa bra ut den, som du anbefalte. Abu er jo et annerkjent merke,  leverer vel holdbar kvalitet, selv om den er billig.

Haspel, er det beste.

Er litt Shimano, jeg da. Paa ferskvannsfiske, vel og merke.

Og Penn paa sjoefiske. Haspel der og.

Dyre de kanskje?

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Takk for gode svar! Taper man noe på å velge en stang som er 5-25 gram vs. 3-15g? Jeg fisker hovedsakelig med sluker på rundt 10 gram de fleste stedene jeg er, men er gira på at stanga tåler litt større fisk hvis jeg feks tar turen til Hardangervidda.. er litt grønn, setter pris på alle svar:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...