Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

plager etter dop


Gjest 357b2...d28

Anbefalte innlegg

Gjest 357b2...d28

hei,for noen år tilbake ble jeg dopa ned på det som mest sanssynligg var mdma, ble en slags overdose med hjertebank, øyer som rulla, helt kaos. har hatt diffuse plager siden den gang.er veldig plaget med en klumpfølelse i halsen som kommer ca. midt på dagen og varer til kvelden - det påvirker hele systemet. kjennes ut som det trykker på luftrøret også, kjennes ut som halsen utvider seg liksom. har googla struma, skjoldbruskkjertel osv osv osv. blir utslitt ved anstrengelse, uro, angstfølelse, tiltaksløs. kunne ikke vært på et bedre sted i livet bortsett fra disse symptonene, er i full jobb osv - så det er ingen andre ytre påkjenninger som påvirker psyken min. er ganske rådvill, og legen finner ingenting på blodprøver etc. har også sjekka hjertet hos spesialist, MR av hjernen - som det stod bra til med. noen som kan stikke fingern i jorda å bare peke meg i retning av hva detta kan være? det har en 100% connection til dopet jeg fikk i meg.

Anonymous poster hash: 357b2...d28

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen kompetanse innenfor medisin, men kan ikke se at du skriver noe som begrunner det bombastiske utsagnet ditt om at dette kommer som en følge av neddopingen? Hva gjør deg SÅ sikker på at dette er doprelatert, og hva gjør deg SÅ sikker på at skråsikkerheten din ikke kommer av confirmation bias? Hva gjør deg eventuellt SÅ skråsikker på at det er en sammenheng og ikke "bare" sammenfall? Det er fullt mulig å ha det bra i livet og likevel ha helseplager.

Om det skulle vise seg at dette ER relatert til neddopingen, har du undersøkt muligheten for at dette dreier seg om psykosomatisk lidelse? Ser du nevner uro og angst, men om det er noe som gir seg utslag i underbevisstheten din trenger du ikke en gang å registrere og oppfatte det som angst selv...

Kan ikke si det er uforståelig om en slik hendelse og opplevelse setter spor i underbevisstheten! I alle fall hvis dette ble gjort med mening så håper jeg den/de som gjorde dette mot deg ble tatt og straffet for dette, og at du ikke ble utsatt for noe mer i forbindelse med neddopingen!!!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest 357b2...d28

takk så mye for svar, det hjelper med å gi meg nyanser på hele greia. det bombastiske utsagnet beror på at jeg ikke hadde det i nærheten av sånn før hendelsen. så jeg tenker ihvertfall at det var en utløsende faktor av et eller annet. utelukker ikke psykosomatisk lidelse.

Anonymous poster hash: 357b2...d28

Lenke til kommentar

Har du vurdert samtaleterapi for å lettere prossesere disse minnene av denne opplevelsen?

Det kan jo for eksempel tenkes at du har utviklet en nevrose i forbindelse med denne opplevelsen og ikke minst i forsøket i ettertid på å prosessere det hele. Eller kanskje du rett og slett bare har litt angst som må jobbes med, og at denne angsten da har "festet seg" ved denne opplevelsen?

I samtaleterapi kan du få en bedre oversikt over dette og deg selv, og det kan nok være noe tryggere enn å skulle satse på å prosessere dette alene ved hjelp av introspeksjon.

Det hjelper ofte å snakke om ting, så kan man jo da også samtidig lære en god del om seg selv.

(samtaleterapi er taushetsbelagt)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Gjest 357b2...d28 skrev (1 time siden):

hei,for noen år tilbake ble jeg dopa ned på det som mest sanssynligg var mdma, ble en slags overdose med hjertebank, øyer som rulla, helt kaos. har hatt diffuse plager siden den gang.er veldig plaget med en klumpfølelse i halsen som kommer ca. midt på dagen og varer til kvelden - det påvirker hele systemet. kjennes ut som det trykker på luftrøret også, kjennes ut som halsen utvider seg liksom. har googla struma, skjoldbruskkjertel osv osv osv. blir utslitt ved anstrengelse, uro, angstfølelse, tiltaksløs. kunne ikke vært på et bedre sted i livet bortsett fra disse symptonene, er i full jobb osv - så det er ingen andre ytre påkjenninger som påvirker psyken min. er ganske rådvill, og legen finner ingenting på blodprøver etc. har også sjekka hjertet hos spesialist, MR av hjernen - som det stod bra til med. noen som kan stikke fingern i jorda å bare peke meg i retning av hva detta kan være? det har en 100% connection til dopet jeg fikk i meg.

Anonymous poster hash: 357b2...d28

Høres ut som en slags angst.
Opplevde noe av det samme selv etter å ha blitt forsøkt slått ned av en psykotisk person midt på dagen, helt uprovosert.

Hjertebank, hodepine og kaldsvette i trange overbefolkede lokaler og ved langvarige stillesittende seminarer var mine symptomer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 7/25/2023 at 7:43 PM, Guest 357b2...d28 said:

takk så mye for svar, det hjelper med å gi meg nyanser på hele greia. det bombastiske utsagnet beror på at jeg ikke hadde det i nærheten av sånn før hendelsen. så jeg tenker ihvertfall at det var en utløsende faktor av et eller annet. utelukker ikke psykosomatisk lidelse.

Anonymous poster hash: 357b2...d28

Det ble stille fra deg i denne tråden, men basert på det ene svaret ditt, at du har forsøkt å finne fysiologiske feil på deg etter hendelsen uten at noe er påvist, ville jeg undersøkt mulige psykosomatiske årsaker. Tror ikke du skal undervurdere hvordan en slik hendelse kan påvirke underbevisstheten din. Akkuratt som placebo ikke bør undervurderes, så bør ikke nocebo undervurderes heller!

Mulig du trenger og bør oppsøke profesjonell hjelp, men å snakke med gode venninder/venner/familiemedlemmer kan kanskje i det minste være en begynnelse hvis du har noen du stoler på?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest 357b2...d28

tusen takk for svar her. har vært i angsterapi for dette noen år tilbake, det ga meg en toolbox, men jeg tror oppriktig ikke det er der roten til dritten ligger.

har også vært inne på lymfesystemet, hvordan ville du gått frem da, føler at jeg som pasient må be konkret om hvilke undersøkelser jeg ønsker.

Anonymous poster hash: 357b2...d28

Lenke til kommentar
Gjest 357b2...d28

føler liksom kroppen går i forsvarsmodus som en jo-jo, klarer ikke tolke noe av symptomene, er så sjukt rart med det ubehaget i halsen, om det er lymfer eller skjoldbruskkjertel, aner ikke. når det greiene i halsen skjer så går jeg med håndbrekket på, blir dratt i bakken. 

Anonymous poster hash: 357b2...d28

Lenke til kommentar
Gjest 357b2...d28 skrev (4 timer siden):

tusen takk for svar her. har vært i angsterapi for dette noen år tilbake, det ga meg en toolbox, men jeg tror oppriktig ikke det er der roten til dritten ligger.

har også vært inne på lymfesystemet, hvordan ville du gått frem da, føler at jeg som pasient må be konkret om hvilke undersøkelser jeg ønsker.

Anonymous poster hash: 357b2...d28

Snakk med legen din, om han har sjekket det ut.

 

Lenke til kommentar

Pusteproblemer og at det knyter seg/klump i halsen høres veldig ut som angst, bør nok ta en del time-outs i løpet av dagen hvor du bare sitter og puster dypt mens du hviler og sorterer tankene som kommer til deg da.

Viktig å være oppmerksom på når/hvor dette skjer, i hvilke situasjoner oppstår problemet - forsøk å observere uten å reagere annet enn med å puste dypt og stanse opp for å hvile.

Ofte kan det være slik at det mest slitsomme ikke er angsten, men vår egen reaksjon på angsten og den situasjonen som oppstår da.

Meditasjonsteknikk kan være fordelaktig, å lære seg å la tanker og følelser komme og gå uten motstand, og på denne måten da koble bedre av i disse vanskelige situasjonene slik at man på sikt kan mestre disse såpass at man kan observere med et kaldt og klart sinn (altså uten en masse emosjoner og reaksjoner på disse).

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...