Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Får ikke start på bilen, kommer opp med feil på styreenhet. Tenningen kommer på men ikke glødelamper, skjer ingen ting når eg vrir til startposisjon. Har prøvd å bytte styreenhet men ingen forskjell. Verksted prøvde å koble diagnose på bilen men fikk ikke kontakt med styreenhet. Har gjort en visuell kontroll av ledninger til styreenhet men kunne ikke se noen brudd.

Noen som har en ide om hva det kan være, og hva jeg skal prøve. Har laddet batteriet så det er ikke det.

Mvh Arnt Børre Mathiassen E-post: [email protected]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Arnt Børre Mathiassen skrev (16 minutter siden):

Det som er så rart er at du ikke får kontakt med motorstyring med diagnose. 

Ford hadde en periode dem brukte sykt tynne ledninger for styringssignaler.
Jeg tror faktisk at din bil er i denne perioden.
Pengesparing, mindre kobber.
Dette gjør at det er mange biler som har ting som slutter å bruke for dem er rett å slett erodert bort. så kan være så simpelt som at en ledning er kaputt.
Men å finne ut av dette er et mareritt.

Kjenner en som har en ford fra denne perioden.
Der funker ikke AC for signalkablene fra kupe ut til styringsenhetene rett og slett er erodert bort.
Og det er ikke økonomisk forsvarlig å fikse dette krever sykt mange arbeidstimer.

Så det at den ikke får kontakt med motorstyringen kan være en erodert kabel, siden Ford skulle spare penger.

Lenke til kommentar
Arnt Børre Mathiassen skrev (29 minutter siden):

Har sjekka alle sikringer og hatt løs alle gjoringer eg kunne finne. Har også prøvd å bytte styringsenhet men kommer opp med samme feil. "Fel med motorstyring"  Det som er så rart er at du ikke får kontakt med motorstyring med diagnose. 

Hva mener du med motorstyring? Vi må vite hvilke feilkoder du får. Typisk er U1900, men med underkoder. Instrumentpanelet er en del av styringen, men du må få lest ut feilkodene så vi har noe å gå etter.

Bortsett fra overnevnte korrosjon, er også løsnede loddepunkter bakpå instrumentpanel en typisk feil som hindrer motoren å gå.

Du kan og ha feil på 5V kretsen som styrer ymse følere samt EGR. Om denne kretsen ryker på et sted får du ikke start, men du får en spesifikk feilkode.

Men. Du kan IKKE bare bytte moduler, uten at disse må registreres korrekt inn i bilen. Uten denne registreringen får du aldri start på den.
Så alt må gjøres etter boken, ikke bare hit-and-miss-metoden.

Lenke til kommentar
Arnt Børre Mathiassen skrev (På 25.7.2023 den 15.26):

Får ikke start på bilen, kommer opp med feil på styreenhet. Tenningen kommer på men ikke glødelamper, skjer ingen ting når eg vrir til startposisjon. Har prøvd å bytte styreenhet men ingen forskjell. Verksted prøvde å koble diagnose på bilen men fikk ikke kontakt med styreenhet. Har gjort en visuell kontroll av ledninger til styreenhet men kunne ikke se noen brudd.

Noen som har en ide om hva det kan være, og hva jeg skal prøve. Har laddet batteriet så det er ikke det.

Mvh Arnt Børre Mathiassen E-post: [email protected]

Skyter litt fra hofta her men når man ikke får kontakt med enheten fra diagnoseporten så kan det jo tyde på kontaktfeil eller komponentsvikt i en forrigling. Mulig du burde få tak i el-skjema der du ser adresseringen på lederne i multipluggene og komponentene. Da kan du lyse ut/kontinuitetsmåle lederne for å avdekke en eventuell kontaktfeil. Kan også være f.eks defekt rele i en forrigling. Inn og utganger på styreenhet kan også være defekt pga kontaktfeil i kretskort eller lignende.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (14 minutter siden):

Skyter litt fra hofta her men når man ikke får kontakt med enheten fra diagnoseporten så kan det jo tyde på kontaktfeil eller komponentsvikt i en forrigling. Mulig du burde få tak i el-skjema der du ser adresseringen på lederne i multipluggene og komponentene. Da kan du lyse ut/kontinuitetsmåle lederne for å avdekke en eventuell kontaktfeil. Kan også være f.eks defekt rele i en forrigling. Inn og utganger på styreenhet kan også være defekt pga kontaktfeil i kretskort eller lignende.

90% sikkert er det dårlig kontakt /irr /løsnet lodding. Omtrent alle Focus sliter med dette.

Jeg foreslår at han starter med å komme med hvilke feilkoder det er, evt å sjekke med annet instrumentpanel, evt bare lodde over kontaktene til pluggen på printet til instrumentpanel. All Canbus går gjennom instrumentpanelet på Focus og Mondeo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (6 timer siden):

90% sikkert er det dårlig kontakt /irr /løsnet lodding. Omtrent alle Focus sliter med dette.

Jeg foreslår at han starter med å komme med hvilke feilkoder det er, evt å sjekke med annet instrumentpanel, evt bare lodde over kontaktene til pluggen på printet til instrumentpanel. All Canbus går gjennom instrumentpanelet på Focus og Mondeo.

Såpass ja, har en focus selv så skal ha det i bakhodet hvis jeg blir plaget i fremtiden🙂

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...