Gjest d34ea...04b Skrevet 25. juli 2023 Del Skrevet 25. juli 2023 X (tiltalt) sitter i varetekt for en rekke tiltalepunkter mot en fornærmet (Y). Y har lest opp tiltalepunkter på telefonen til meg, men utelater og innrømmer løgn om hendelsesforløpet. Dette innrømmes hyppig av Y som stadig ringer, som tror jeg hater X og tar alt for god fisk. Y innrømmer til meg å å ha lurt tiltalte på en rekke punkter og virker veldig fornøyd med å gjøre straffen lengst mulig. Jeg er nær X, familien og vennene. En nær person av meg, som er på forsvarsbenken til X, ber meg ta lydopptak og sende det over. På den ene siden tror jeg dette kan påvirke rettsaken og dermed dommen betraktelig, om lydopptak kan brukes som bevis. På den andre siden, tror jeg det kan gi store konsekvenser for fornærmede. Jeg er dermed usikker på lovligheten rundt det å ta opptak, om jeg kan sende det til X sin advokat, eller om det kan brukes til noe som helst. Jeg ønsker ikke at noen av dem skal få livet totalt ødelagt, men vil at rett skal være rett. Jeg trenger derfor tips og råd. Anonymous poster hash: d34ea...04b Lenke til kommentar
Loko Skrevet 25. juli 2023 Del Skrevet 25. juli 2023 I mine øyner blir du like medskyldig hvis du ikke står fram med dette. 2 Lenke til kommentar
simen929 Skrevet 25. juli 2023 Del Skrevet 25. juli 2023 Du kan helt lovlig ta lydopptak av en samtale du er del i uten å gi beskjed. Hvordan retten vil ta stilling til det er jeg ikke kjent med. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. juli 2023 Del Skrevet 26. juli 2023 Hvis informasjonen indikerer at tiltalte X er uskyldig på ett eller flere av punktene plikter du å opplyse om omstendighetene, se straffeloven § 226. Dette er uavhengig av lydopptak eller ikke - du plikter å stille deg selv til rådighet som vitne, og kan straffes hvis du ikke gjør det. Det er ikke forbudt å ta lydopptak av samtaler man selv deltar i, men det er normalt ikke lydopptaket som vil bli ført i retten, det er deg som vitne. Lydopptaket vil eventuelt bli ført hvis det blir tvist om hva som ble sagt. 2 Lenke til kommentar
Gjest d34ea...04b Skrevet 27. juli 2023 Del Skrevet 27. juli 2023 krikkert skrev (På 26.7.2023 den 11.38): Hvis informasjonen indikerer at tiltalte X er uskyldig på ett eller flere av punktene plikter du å opplyse om omstendighetene, se straffeloven § 226. Dette er uavhengig av lydopptak eller ikke - du plikter å stille deg selv til rådighet som vitne, og kan straffes hvis du ikke gjør det. Det er ikke forbudt å ta lydopptak av samtaler man selv deltar i, men det er normalt ikke lydopptaket som vil bli ført i retten, det er deg som vitne. Lydopptaket vil eventuelt bli ført hvis det blir tvist om hva som ble sagt. Jeg har nå tatt lydopptak. Kan jeg dele det til noen andre enn advokaten, feks slektning på vitnebenken? Jeg vil ikke dele noe med feil person. De vil benytte lydopptaket snarest så tiltalte kommer ut av varetekt "på dagen", fremfor rettsaken om flere måneder. X har sittet inne for de andre punktene, mens Y har bare ført opp flere punkter så X sitter "evig". Jeg bor i en annen by, så usikker på hvordan det kan gjøres. Takk for svar. Anonymous poster hash: d34ea...04b Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 28. juli 2023 Del Skrevet 28. juli 2023 Å dele opptaket med andre er i seg selv ikke galt/ulovlig, men kan være det under visse omstendigheter. Én slik omstendighet er rettsstridig påvirkning av vitner i en pågående straffesak, som kan utgjøre straffbar motarbeiding av rettsvesenet etter straffeloven § 157. Det skal mye til for at å dele informasjon med vitner blir rettsstridig, men du bør spørre deg selv om hva målet ditt med delingen er. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå