The Very End Skrevet 26. juli 2023 Del Skrevet 26. juli 2023 (endret) 13 minutes ago, AtterEnBruker said: Og den bryr seg ikke om hvor lei man er av "politisk korrekthet". Den vil fremdeles skje. For en viss gruppe mennesker er det lettere å innbille seg at det bare er oppspinn fra tullinger på venstresiden, enn at det er noe virkelig som man må forholde seg til. Litt som de som ikke drar til legen fordi da kan man risikere at man får dårlige nyheter. Resultatet blir jo at noe som enkelt kunne blitt løst blir et helvete med virkelige (ja kanskje tom. fatale konsekvenser). Fascinerende, men mest trist, og dette hemmer våre muligehter til å utvikle oss og ta de sprangene vi trenger som samfunn. Sagt på en annen måte: bremser er fint og noe vi trenger, men for øyeblikket står vi fast midt i bakken med alle bremsene på og lurer på hvorfor vi ikke klarer å komme opp bakken. Endret 26. juli 2023 av The Very End 4 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 26. juli 2023 Del Skrevet 26. juli 2023 Mannen med ljåen skrev (43 minutter siden): Greta har brutt loven og blitt dømt. Sitat Greta Thunberg er dømt til å betale bøter etter hun nektet å følge politiets ordre under en klimaaksjon utenfor en oljehavn i Malmö 19.juni, melder Expressen og Aftonbladet. Ordet forbryter impliserer noen av David Toska sitt kaliber, men like fullt har hun brutt loven. nok ikke siste gangen hun blir bøtelagt heller, men Frøken Thunberg er vel en av veldig få hardbarkede kriminelle (annet kraftuttrykk) som man uten problem liksom kunne hatt på fanget sitt 1 Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 26. juli 2023 Del Skrevet 26. juli 2023 On 7/25/2023 at 3:42 PM, Tronhjem said: Så hva skal de da gjøre for å bli hørt? Husk at klimakrisen er reell. Det er mange som føler de kjemper en håpløs kamp uten å bli hørt. Noen kjemper for å få viktig medisin, noen kjemper for eldehjemplass til sine gamle, noen kjemper for familegjenforerning. Mange har reelle saker hvor de føler de ikke blir hørt, likevel synes det i hovedsak kun å være klimaaktivister som tyr til sivil ulydighet. Tenk om alle som kjemper en kamp hvor de ikke blir hørt skulle begynt å blokkere veien. 3 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. juli 2023 Del Skrevet 26. juli 2023 Er det greit å bryte loven hvis man protesterer for klimaet? Det virker som om mange tror det, det er mitt poeng. Fordi det er politisk korrekt. Jeg tar minst like stor avstand fra ytre høyre som fra ytre venstre. Men ytre venstre ser ut til å anklage alle som befinner seg i senter for ikke å være radikale nok, og dermed være høyreekstremister. Hvorfor blande inn Erna? Hun er altfor langt til høyre for min smak. Men høye/venstre nå et ikke det samme som borgerlig/sosialist på 70-tallet. Arbeiderpartiet burde vært imot bompenger fordi det rammer arbeiderklassen som kjører bil til jobb, men er overhode ikke interessert i arbeiderklassen. De inkluderer alle minoriteter unntatt faktiske arbeidere. Hvis klimaendringer er reelle og menneskeskapte, hvorfor fokusere på arbeiderklassen som prøver å skrape sammen et liv? Det er den mest destruktive og minst effektive måten å gjøre det på, og jeg mistenker at det er poenget. 2 2 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 26. juli 2023 Del Skrevet 26. juli 2023 2 minutes ago, Mannen med ljåen said: Er det greit å bryte loven hvis man protesterer for klimaet? Det virker som om mange tror det, det er mitt poeng. Fordi det er politisk korrekt. Jeg tar minst like stor avstand fra ytre høyre som fra ytre venstre. Men ytre venstre ser ut til å anklage alle som befinner seg i senter for ikke å være radikale nok, og dermed være høyreekstremister. Hvorfor blande inn Erna? Hun er altfor langt til høyre for min smak. Men høye/venstre nå et ikke det samme som borgerlig/sosialist på 70-tallet. Arbeiderpartiet burde vært imot bompenger fordi det rammer arbeiderklassen som kjører bil til jobb, men er overhode ikke interessert i arbeiderklassen. De inkluderer alle minoriteter unntatt faktiske arbeidere. Hvis klimaendringer er reelle og menneskeskapte, hvorfor fokusere på arbeiderklassen som prøver å skrape sammen et liv? Det er den mest destruktive og minst effektive måten å gjøre det på, og jeg mistenker at det er poenget. Stikkord: nyanser. Det er nyanser til alt, og disse er viktige. Klimatiltak er ikke det samme som at arbeiderklassen skal bli rævkjørt. Og når vi snakker om å skrape et liv sammen; I Norge er det svært trivielt. Man kan leve et bra liv selv med bompenger. Landene som merker endringene mest merker det ikke i form av tapt kjøpekraft, de merker det med tapt eksistensgrunnlag. 3 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. juli 2023 Del Skrevet 26. juli 2023 (endret) Sitat Man kan leve et bra liv selv med bompenger. ... påstår klimaekstemistene. Tusenvis av kroner i måneden i bompenger kan lett utgjøre forskjellen mellom nedbetaling av boliglånet, eller økning av kredittkortgjeld. Jeg kjører moped/MC mesteparten av året for å ha håp om å bli gjeldfri en dag. Og derfor må man hindre norsk arbeiderklasse å spise kjøtt, ha bevegelsesfrihet, bilskam, kjøttskam, flyskam, hytteskam, altmuligskam... Klimatiltak er absolutt det samme som at arbeiderklassen skal bli rævkjørt. Det er nettopp det man gjør. FN bruker 400 privatfly til klimatoppmøtet årlig for å vedta utslippskutt for vanlige folk. Det nye sykehuset i Stavanger ble derfor bevisst bygget med for få parkeringsplasser. DET er riktig måter å redde verden. FN kan ikke bare gå over til Skype, så sykepleiere og pasienter i Norge slipper å ta bussen for samme mengde utslipp. Endret 26. juli 2023 av Mannen med ljåen 2 1 2 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 26. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2023 On 7/25/2023 at 3:42 PM, Tronhjem said: Å snakke med politikere virker ikke, det har de prøvd mange ganger. Å gå inn i politikken og forsøke å endre den innefra virker ikke. Mange har prøvd. Å demonstrere lovlig virker ikke. Det er prøvd mange ganger. Å stevne staten for å ødelegge naturen virker heller ikke. Så hva skal de da gjøre for å bli hørt? Husk at klimakrisen er reell. Den kommer til å fucke opp livene til de unge dersom ikke det snart tas effektive grep for å stanse opptaket av fossilt karbon (olje, kull og gass). Er det sannsynlig at å plage vanlige folk (samtidig som de ironisk nok øker klimautslipp) får dem til å bli hørt. Eller skaper det bare misnøye mot disse veganske klimatullingene som sperrer veien for dem? Hvis du med "å bli hørt" mener å få viljen sin, hvorfor er det gitt at de skal det? Demokrati er det vi later som at samfunnet er. Skal viljen til > 5% av befolkningen få styre? 1 1 1 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 26. juli 2023 Del Skrevet 26. juli 2023 (endret) 19 minutes ago, Mannen med ljåen said: ... påstår klimaekstemistene. Og derfor må man hindre norsk arbeiderklasse å spise kjøtt, ha bevegelsesfrihet, bilskam, kjøttskam, flyskam, hytteskam, altmuligskam... Klimatiltak er absolutt det samme som at arbeiderklassen skal bli rævkjørt. Det er nettopp det man gjør. FN bruker 400 privatfly til klimatoppmøtet årlig for å vedta utslippskutt for vanlige folk. Det nye sykehuset i Stavanger ble derfor bevisst bygget med for få parkeringsplasser. DET er riktig måter å redde verden. FN kan ikke bare gå over til Skype, så sykepleiere og pasienter i Norge slipper å ta bussen for samme mengde utslipp. Forrige svar var mitt svar, så jeg er da en klimaekstremist? Jeg er for øvrig enig i at det kan virke veldig urimelig at vi alle skal treffe tiltak når lederne går foran som dårlig eksempler. Men, hva vi gjør har et større avtrykk enn hva disse få lederne gjør. Litt som at julemiddagen ikke er den som gjør deg feit, det er de 364 andre middagene. På samme tid synes jeg forskerne som fremmer anbefalingene og advarslene ikke bør og skal måtte stilles til ansvar for manglende lederskap på politisk nivå, det er to forskjellige aktører. Endret 26. juli 2023 av The Very End 2 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. juli 2023 Del Skrevet 26. juli 2023 Sårbare, evt. smittefarlige sykehuspasienter og sykepleiere med hastverk under en krise er definitivt ikke riktig plass å lage parkeringskaos for å redde klimaet. En slik feildesign burde være straffbart. Jeg kunne kjørt bensinbil til jobb hele livet for utslippene til noen få minutter av et privatfly på vei til klimakonferansen. De kunne absolutt gått foran med et godt eksempel hvis de faktisk trodde på det de preker. 1 3 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 26. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2023 6 minutes ago, Mannen med ljåen said: Klimatiltak er absolutt det samme som at arbeiderklassen skal bli rævkjørt. Det er nettopp det man gjør. FN bruker 400 privatfly til klimatoppmøtet årlig for å vedta utslippskutt for vanlige folk. Det nye sykehuset i Stavanger ble derfor bevisst bygget med for få parkeringsplasser. DET er riktig måter å redde verden. FN kan ikke bare gå over til Skype, så sykepleiere og pasienter i Norge slipper å ta bussen for samme mengde utslipp. Nettopp. Hvorfor flyr ledere verden rundt i privatfly med utrolige utslipp mens de snakker om at vanlige folk må slutte å kjøre bil, spise kjøtt og slutte å fly? Det henger ikke på greip. Bill Gates flyr med privatflyet sitt overalt og er samtidig frekk nok til å hevde at han ikke er en del av problemet. 1 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. juli 2023 Del Skrevet 26. juli 2023 Jeg dømmer ikke folk som flyr rutefly. Bill Gates kan fly med rutefly fra f.eks. KLM som andre mennesker. Trenger ikke privatfly. 1 2 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 26. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2023 8 minutes ago, The Very End said: Men, hva vi gjør har et større avtrykk enn hva disse få lederne gjør. Kina og Indias avtrykk er usannsynlig mye større enn hva vi få nordmenn gjør. Litt som at julemiddagen ikke er den som gjør deg feit, det er de 364 andre middagene. 1 2 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 26. juli 2023 Del Skrevet 26. juli 2023 (endret) 6 minutes ago, debattklovn said: Kina og Indias avtrykk er usannsynlig mye større enn hva vi få nordmenn gjør. (…) Ja, fordi de er et par milliarder flere mennesker enn oss. Løsningen er enkel; de deler bare landet opp i bolker på rundt 5 millioner og vil da ha tilsvarende eller lavere avtrykk enn oss. Vi må alle bidra, store som små. Endret 26. juli 2023 av The Very End 3 2 Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 26. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2023 4 minutes ago, The Very End said: Ja, fordi de er over en milliard flere mennesker enn oss. Løsningen er enkel; de deler bare landet opp i bolker på rundt 5 millioner og vil da ha tilsvarende eller lavere avtrykk enn oss. Argumentet er nokså dust. Da venter jeg i spenning mens du deler opp Kina opp i 282 ulike land. 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. juli 2023 Del Skrevet 26. juli 2023 (endret) Uansett hvordan du deler opp Kina, åpner de opp en nytt kullkraftverk i uken. Norge gjør ikke det. Vi legger ned industrien for å redde klimaet. Produkter kan kjøpes fra land med lavere utslippskrav, det teller ikke på vår kvote. Endret 26. juli 2023 av Mannen med ljåen 3 1 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 26. juli 2023 Del Skrevet 26. juli 2023 (endret) 20 minutes ago, debattklovn said: Da venter jeg i spenning mens du deler opp Kina opp i 282 ulike land. Så da er du enig i at ditt første argument ikke var like bra? Utslipp pr. innbygger er mer logisk, ellers så kan man jo bare pynte på tallene ut i fra innbyggertall. Endret 26. juli 2023 av The Very End 3 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 26. juli 2023 Del Skrevet 26. juli 2023 Mannen med ljåen skrev (18 minutter siden): ... påstår klimaekstemistene. En påstand om at bare "klimaekstremistene" synes man kan leve et bra liv med bompenger faller på sin egen urimelighet, og blir ærlig talt bare litt dumt. Flertallet som bor i Oslo og Akershus er for eksempel positive til bompenger, selv om de er økt de siste årene: https://www.ao.no/flere-oslo-folk-er-for-bompenger-de-som-bruker-veiene-bor-betale-for-det/s/5-128-484066 3 1 Lenke til kommentar
AtterEnBruker Skrevet 26. juli 2023 Del Skrevet 26. juli 2023 The Very End skrev (54 minutter siden): For en viss gruppe mennesker er det lettere å innbille seg at det bare er oppspinn fra tullinger på venstresiden, enn at det er noe virkelig som man må forholde seg til. Litt som de som ikke drar til legen fordi da kan man risikere at man får dårlige nyheter. Resultatet blir jo at noe som enkelt kunne blitt løst blir et helvete med virkelige (ja kanskje tom. fatale konsekvenser). Fascinerende, men mest trist, og dette hemmer våre muligehter til å utvikle oss og ta de sprangene vi trenger som samfunn. Sagt på en annen måte: bremser er fint og noe vi trenger, men for øyeblikket står vi fast midt i bakken med alle bremsene på og lurer på hvorfor vi ikke klarer å komme opp bakken. Og imens bruker ytterliggående krefter tiden på "splitt og hersk"-teknikker ved å så splid mellom arbeiderklassen og de som kjemper for klimatiltak, ved å pumpe ut narrativet om at ethvert klimatiltak vil uten unntak kun skade arbeiderklassen og kun arbeiderklassen. 2 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. juli 2023 Del Skrevet 26. juli 2023 Innbyggere i Oslo og Akershus har et brukbart kollektivtilbud. 3 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 26. juli 2023 Del Skrevet 26. juli 2023 34 minutes ago, Mannen med ljåen said: Arbeiderpartiet burde vært imot bompenger fordi det rammer arbeiderklassen som kjører bil til jobb, men er overhode ikke interessert i arbeiderklassen. Altså, uten å gå inn på hvor Arbeiderpartiet egentlig befinner seg langs en høyre-venstre-akse, samt hvor man kanskje skulle ønske de befant seg, så er jeg på prinsipielt grunnlag enig i at bompenger er en usolidarisk løsning, for selv om jeg som fotgjenger er glad for å slippe å delta for mye i pengesluket som er vei & bil, så liker jeg ikke løsningen, dersom man skulle innført samme løsning for bibliotekene (at brukerne betaler for egen bruk) ville det vært katastrofe for samfunnet og biblioteket som institusjon. Det finnes selvsagt andre hensyn å vekte når det kommer til trafikkfinansiering/samferdsel/transport/miljø/klima/bomiljø, men jeg liker ikke presedensen det setter; At brukerne selv skal betale for seg, det samsvarer ikke med fellesløsningen man praktiserer ellers, altså skattefinansiering. 4 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå