Bjerknez Skrevet 24. juli 2023 Del Skrevet 24. juli 2023 For å spare spalteplass, så kan dere lese om hva Safedrive er her: https://safedrive.no/ Jeg har lenge vært skeptisk til Safedrive og lignende systemer da jeg ikke anser det som pålitelig nok i forhold til pris, men jeg fikk et godt tilbus hvor jeg betalte kun 1290 kroner for Safedrive Pro inkludert monteringspakke for MC. Ordinær pris for denne pakken er 2.495 kroner. Jeg har dog ikke tenkt til å begi meg ut på en flersiders diskusjon om moral rundt bruken av denne enheten i denne tråden. Jeg er ute etter andres erfaringer på godt og vondt, intet annet. Grunnen til at jeg valgte å teste ut denne er som nevnt prisen, men også det faktum at en kompis som jeg kjørte samens med på motorsykkel her om dagen reddet oss fra en liten fartsbot på E18 mellom Ørje og Askim. Vi lå vel i rundt 110km/t i 90 sonen og plutselig kjører han med Safedrive forbi meg og gestikulerer at vi må slakke ned. SÅ sant som sagt.... ca. 1-2 mil lenger frem sto politiet med laseren. Jeg tenkte at det nok ble 4-5.000 kroner spart der, samt ett par prikker. Siden denne enheten fortsatt er lovlig, så tenker jeg at denne fort kan tjenes inn. En annen fin ting med denne, spesielt for oss motorsyklister er at den varsler hindringer i veibanen som kan være alt fra grus i en sving, et dødt dyr, mye Elgtråkk, kø eller andre ting. Fotobokser etc. varsler den jo også, men for oss som kjører MC så tar jo ikke disse oss uansett. Så spørsmålet er ganske enkelt. Har DU erfaringer med Safedrive?Å er det evt. noen her som har fått boten sin betalt? Lenke til kommentar
Populært innlegg Hansien Skrevet 24. juli 2023 Populært innlegg Del Skrevet 24. juli 2023 Er du av den typen som hele tiden ligger langt over fartsgrensen og stadig får bøter er nok dette noe som er for deg. Derimot greier du å kjøre etter forholdene og ha hastigheten din litt i bakhodet så bør totale bøter ligge langt under 200,- pr måned i løpet av livet ditt. Resterende løses av å kjøre etter forhold og sikt. 11 Lenke til kommentar
minim Skrevet 24. juli 2023 Del Skrevet 24. juli 2023 Hansien skrev (5 minutter siden): Er du av den typen som hele tiden ligger langt over fartsgrensen og stadig får bøter er nok dette noe som er for deg. Derimot greier du å kjøre etter forholdene og ha hastigheten din litt i bakhodet så bør totale bøter ligge langt under 200,- pr måned i løpet av livet ditt. Resterende løses av å kjøre etter forhold og sikt. Selv om man kjører konsekvent over så er min erfaring at man er mye mer våken da og klarer å oppfatte kontrollene så en får bremset ned. Nå er bøtesatsene gått greit opp så kanskje denne kan lønne seg nå, men så langt har det vært god butikk i å bare betale de bøtene som kommer fremfor å betale for slike løsninger. Skal revurdere ved neste bot 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 25. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2023 Hansien skrev (8 timer siden): Er du av den typen som hele tiden ligger langt over fartsgrensen og stadig får bøter er nok dette noe som er for deg. Derimot greier du å kjøre etter forholdene og ha hastigheten din litt i bakhodet så bør totale bøter ligge langt under 200,- pr måned i løpet av livet ditt. Resterende løses av å kjøre etter forhold og sikt. Jeg ligger ikke "langt over", men generelt ligger jeg 10-20km/t over på speedometeret litt avhengig av hastighetsbegrensningen på stedet. I 50 og 60 soner tar jeg det pent, men i 80+ sone ligger jeg ofte 10-20 km/t over på speedometer litt avhengig av vei og hvor det er. Jeg liker ikke at trafikk hoper seg opp bak meg når jeg kjører sykkel. Jeg vil følge med fremover og ikke bakover når jeg kjører. Derfor liker jeg å bevege meg med eller fra trafikken og ikke bli "oppslukt" i den. hver gang jeg kikker i speilene for å følge med på hva som skjer bak meg, så mister jeg konsentrasjonen for hva som skjer forran meg. Dette opplevde jeg som mopedist. Et sant helvete å kjøre i trafikk med moped hvor all trafikk hoper seg opp bak deg hvor alle skal forbi. Da føler man seg ganske liten. Med bil har jeg ikke samme behovet så denne enheten blir kun brukt på motorsykkelen. MEN... Har du erfaring med Safedrive? Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 25. juli 2023 Del Skrevet 25. juli 2023 Bjerknez skrev (36 minutter siden): Jeg ligger ikke "langt over", men generelt ligger jeg 10-20km/t over på speedometeret litt avhengig av hastighetsbegrensningen på stedet. I 50 og 60 soner tar jeg det pent, men i 80+ sone ligger jeg ofte 10-20 km/t over på speedometer litt avhengig av vei og hvor det er. Har du fått bøter som totalt gir deg en kostnad på over 200,- måneden i løpet av din tid som trafikant? Om ikke så mener jeg SafeDrive og lignende dingser bare er tull, og en ekstra kostnad du heller kan bruke på en is, kaffe, brus, pils eller hva enn du foretrekker. Min erfaring baserer seg på andre som har slikt i sine kjøretøy. Statistikk tatt rett ut av baken så er 95% av disse årvåkne og flinke nok i trafikken at bøter er noe de gjerne unngår uansett, og de siste 5% er nok folk som i utgangspunktet ikke burde hatt retten til å ta et førerkort igjen noen sinne da disse gjerne kjører litt mer enn 10-20km/t over fartsgrensen. Og det er kun for disse slike dingser fungerer og er en faktisk besparelse. For resten av oss er det godt nok med å bli varslet av medtrafikantene våres skulle det være noe ekstraordinært i trafikkbildet. Og for 200kr i måneden så betaler jeg heller prisen av gode ekstralys på kjøretøyene mine om dyr i trafikken er det jeg er redd for. minim skrev (8 timer siden): Selv om man kjører konsekvent over så er min erfaring at man er mye mer våken da og klarer å oppfatte kontrollene så en får bremset ned. Nå er bøtesatsene gått greit opp så kanskje denne kan lønne seg nå, men så langt har det vært god butikk i å bare betale de bøtene som kommer fremfor å betale for slike løsninger. Skal revurdere ved neste bot Kan ikke påstå at jeg merker forskjell på fokus hos meg selv, eller andre jeg sitter på med for den saks skyld, om man kjører i eller over fartsgrensen. Er man ikke våken nok til å følge med i 80km/t i en 80 sone så øker man bare risikoen ved å kjøre i 100km/t. Man får kanskje litt mer adrenalin de 5 første minuttene etter denne økningen men den effekten forsvinner fort og du er like våken/sløv igjen. 4 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 25. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2023 Poenget er at man betaler kun 199 kroner i måneden de få månendene i året man kjører motorsykkel. Jeg betalte 1.200 for denne dingsen. La oss si jeg betaler 400 kroner i året i abonnement og at jeg har denne dingsen i 5 år. 400x5 år = 2000 kroner + 1.200 kroner for enheten = 3.200 kroner. Sparer den meg for EN bot i løpet av fem år er den tjent inn. Men det handler heller ikke kun om bøter. Det handler om varsler om dyr i veien, og andre hindringer som gjør en mer oppmerksom på eventuelle farer. Den varsler også kø og amdre uforutsette hindringer. Sparer den meg også for en eventuell ulykke eller en velt etc. så blir besparelsen enda større. Når det er sagt så går det som oftest bra, men som motorsyklist er man mer "på" i trafikken. Hvis man kjører sykkel selv så forstår man hva jeg mener. Man kommer seg lettere frem med motorsykkel. Man bruker mye mindre av veien og man kan lett trenge seg forbi i køer etc. det gjør at man kan være mer effektiv i trafikken. En bakdel med å ta mindre plass er at man samtidig gjør terskelen lavere for bilister og kjlre forbi deg fordi han har bedre plass og kalkulerer med at han i værste fall kan bruke nesten hele kjlrefeltet ved at jeg som motorsyklist svinger ut mot kanten. DET er ikke noe man ønsker, å derfor vil jeg unngå og bli forbikjørt av biler og heller holde samme eller høyere hastighet enn øvrig trafikk. Har du kjørt moped i 60 sone så skjønner du greia. Du føler deg som en liten dritt som alle bilister, vogntogsjåfører etc. vrenger forbi med bare noen centimeter klaring. Jeg ser dette hver eneste dag og har opplevd det utallige ganger. Men til poenget... hvis man ikke kjører motorsykkel selv eller har testet Safedrive så setter jeg pris på at man heller lar vær og svare. Jeg er som nevnt i første post ikke ute etter å argumentere for bruken av en slik. Det kan vi evt. ta i en egen tråd. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 25. juli 2023 Del Skrevet 25. juli 2023 9 hours ago, Bjerknez said: Men det handler heller ikke kun om bøter. Det handler om varsler om dyr i veien, og andre hindringer som gjør en mer oppmerksom på eventuelle farer. Den varsler også kø og amdre uforutsette hindringer. Sparer den meg også for en eventuell ulykke eller en velt etc. så blir besparelsen enda større. Verdien av den 'dyr i veien' varslingen er jeg veldig skeptisk til. Dyr vil stort sett krysse veien, ikke befinne seg på den over lengre tid. Så innen noen har rapportert inn at det er dyr i veien ett sted og dette propagerer til brukerne er dyret for lengs borte, men et annet dyr krysser veien et annet sted. Problemet med slike varslinger blir dermed at de skaper falsk trygghet. Man kan sikker fortelle seg selv at en slik varsling bare er et ekstra sikkerhet, men all erfaring tilsier at mennesker ikke greier å la være å ha risikokompenserende oppførsel. I.e. at fraværet av varsel på en slik enhet vil føre til at brukere kjører med noe mindre margin. 2 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 25. juli 2023 Del Skrevet 25. juli 2023 (endret) Bjerknez skrev (10 timer siden): Poenget er at man betaler kun 199 kroner i måneden de få månendene i året man kjører motorsykkel. Jeg betalte 1.200 for denne dingsen. La oss si jeg betaler 400 kroner i året i abonnement og at jeg har denne dingsen i 5 år. 400x5 år = 2000 kroner + 1.200 kroner for enheten = 3.200 kroner. Sparer den meg for EN bot i løpet av fem år er den tjent inn. Hvor mange år har du hatt førerkort og hvor mye har du betalt i bøter til nå? Den historikken/statistikken vil faktisk gi et par signaler på om en slik dings er nødvendig eller ei for deg. Bjerknez skrev (10 timer siden): Men det handler heller ikke kun om bøter. Det handler om varsler om dyr i veien, og andre hindringer som gjør en mer oppmerksom på eventuelle farer. Den varsler også kø og amdre uforutsette hindringer. Sparer den meg også for en eventuell ulykke eller en velt etc. så blir besparelsen enda større. Dyret er for lengst borte innen du passerer den plassen der varslingen er gitt, dessuten er du mer tjent på at med trafikanter signaliserer ved lys (fjernlys/nødblink) på stedet om du skal unngå uhell med dyr. Kombiner dette med å koste på deg gode lys eller ekstralys istedenfor så minimerer du risikoen din mer enn en slik dings kan. Den varsler tross alt bare om at det har vært et dyr i veien. Google maps gjør en god jobb på å forutse trafikale utfordringer, og dette er gratis. Bjerknez skrev (10 timer siden): *snip*En bakdel med å ta mindre plass... *snip* Som erfaren motorsyklist kontrer jeg denne utfordringen med å ta plass og gjøre meg stor og sett i trafikken. Jeg ser heller ikke poenget med hva dette har med safedrive å gjøre. Bjerknez skrev (10 timer siden): Men til poenget... hvis man ikke kjører motorsykkel selv eller har testet Safedrive så setter jeg pris på at man heller lar vær og svare. Jeg er som nevnt i første post ikke ute etter å argumentere for bruken av en slik. Det kan vi evt. ta i en egen tråd. Jeg har bare gitt deg argumenter for og i mot å trenge en slik dings. En trenger ikke førstehåndserfaring heller for å kunne komme med argumenter for og i mot. Ingen av de jeg kjenner som sverger til slike dingser har enda greit å argumentere det slik at jeg føler det er vits å bruke penger på dette, snarere tvert i mot. Endret 25. juli 2023 av Hansien 4 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 25. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2023 Hansien skrev (1 time siden): Hvor mange år har du hatt førerkort og hvor mye har du betalt i bøter til nå? Den historikken/statistikken vil faktisk gi et par signaler på om en slik dings er nødvendig eller ei for deg. Dyret er for lengst borte innen du passerer den plassen der varslingen er gitt, dessuten er du mer tjent på at med trafikanter signaliserer ved lys (fjernlys/nødblink) på stedet om du skal unngå uhell med dyr. Kombiner dette med å koste på deg gode lys eller ekstralys istedenfor så minimerer du risikoen din mer enn en slik dings kan. Den varsler tross alt bare om at det har vært et dyr i veien. Google maps gjør en god jobb på å forutse trafikale utfordringer, og dette er gratis. Som erfaren motorsyklist kontrer jeg denne utfordringen med å ta plass og gjøre meg stor og sett i trafikken. Jeg ser heller ikke poenget med hva dette har med safedrive å gjøre. Jeg har bare gitt deg argumenter for og i mot å trenge en slik dings. En trenger ikke førstehåndserfaring heller for å kunne komme med argumenter for og i mot. Ingen av de jeg kjenner som sverger til slike dingser har enda greit å argumentere det slik at jeg føler det er vits å bruke penger på dette, snarere tvert i mot. Som nevnt i første post, så trenger jeg ikke noen motargumenter for bruk og eller kjøp av denne. Jeg er ute etter andres erfaringer. Ikke noe annet. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 25. juli 2023 Del Skrevet 25. juli 2023 19 minutes ago, Bjerknez said: Som nevnt i første post, så trenger jeg ikke noen motargumenter for bruk og eller kjøp av denne. Jeg er ute etter andres erfaringer. Ikke noe annet. Mao. folk som har brukt penger på det og har et behov for å forsvare pengebruken? 6 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 25. juli 2023 Del Skrevet 25. juli 2023 Bjerknez skrev (37 minutter siden): Som nevnt i første post, så trenger jeg ikke noen motargumenter for bruk og eller kjøp av denne. Jeg er ute etter andres erfaringer. Ikke noe annet. Jeg argumenterer ikke i mot, jeg prøver å få en innsikt i om dette er noe du genuint trenger eller ei. Derfor jeg spør om hvor mange år du har hatt førerkort og mange bøter du har. Jeg har og poengtert at de fleste oppegående i trafikken ikke trenger slike dingser for å slippe unna bøter, minimere risiko for uhell med dyr og for å unngå trafikale utfordringer ellers da de finnes andre gode ting der ute som faktisk fungerer. Eneste en slik dingser til, er for de som hyppig får bøter i trafikken. Min erfaring er basert på andre folk som har slikt, men er fortsatt en erfaring enten du liker dette eller ei. Og som sagt i tidligere innlegg, det er ingen per dags dato som har greid å komme med argument som forsvarer å ha slikt, spesielt ikke siden det finnes andre ting som er mer fornuftig å bruke penger på om man ønsker å minimere risiko. I korte trekk, min andrehåndserfaring er at dette bare er tull å ha for en oppegående trafikant. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 25. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2023 Jeg ser dere har deres meninger, men de 1290 kronene er ikke et beløp jeg trenger og forsvare med nebb og klør. Så jeg lar den ligge Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 25. juli 2023 Del Skrevet 25. juli 2023 Det er helt greit. Tråden er uansett dødfødt når du avfeier alle poengene så sant det ikke passer ditt ønskede narrativ. 5 1 2 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 25. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2023 (endret) Nei den er ikke det. Jeg er ikke ute etter meninger men erfaringer fra noen som har den. Les første post... nøye Endret 25. juli 2023 av Bjerknez 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 25. juli 2023 Del Skrevet 25. juli 2023 Bjerknez skrev (12 minutter siden): Nei den er ikke det. Jeg er ikke ute etter meninger men erfaringer fra noen som har den. Les første post... nøye Du er kun interessert i erfaringer fra folk som har dette, og ingen andre. Ergo tråden er dødfødt siden du ikke tillater argumenter som poengterer verdien ved å ha noe slikt. Jeg har og skrevet at jeg har andrehåndserfaring i fleng da jeg kjenner flere med slike dingser i bilene. Jeg har også poengtert at jeg har til gode å høre et godt og fyldig poeng om at dette er noe som man bare må ha av disse. Alt dette som SafeDrive tilbyr kan man fint løse, gjerne gratis også, på andre måter. Så begynn å les det andre skriver til deg.. Nøye du og. Jeg ga deg og et god mulighet for å danne statistikk på hvor vidt dette er noe som lønner seg/er bie vits å betale for deg, men dette har du ignorert ganske så bra. 6 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 25. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2023 Jeg har allerede sluppet unna en bot ved at en av de i følget hadde en slik. Jeg kjenner også flere med gode erfaringer med en slik. Den dyrevarslingen er også jeg skeptisk til, da dyrene er borte når jeg er der varslingen ble laget. Den er ikke perfekt, men den jeg kjøpte er EGENTLIG allerede spart inn ved at en av de andre i følge hadde en slik. 20 km/t over fartsgrensen i 90 sone blir nok fort 5.000 kroner. også slipper jeg å tenke på at en laserkontroll vil ruinere meg, så lenge jeg følger med på varslene og eller registrerer en kontroll jeg ble tatt i slik at boten blir betalt av Safedrive. Kjenner to som har fått boten sin betalt. Men dem betaler ikke boten hvis det er snakk om førerkortbeslag. hindringer i veien er også kjekk. Da sakker man ned litt ekstra og er litt ekstra våken i disse områdene. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 25. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2023 Jeg kjører hver eneste dag en vei det er ofte kontroller (laser) på. Har aldri blitt tatt der, men det er fordi jeg lunker i fartsgrensen samens med annen trafikk. Nå kan jeg vertfall passere dem andre Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 25. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2023 (endret) Da var den montert Endret 25. juli 2023 av Bjerknez 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2023 Testet Safedrive i real life for første gang i dag, hvor jeg fikk opp en varsel om hindring i veien 1 mil forut når jeg kjørte på jobb. Jeg kjører jo denne veien hver eneste dag og det har ikke vært noe hindring der tidligere som ikke er åpenbar, så jeg var litt spent på hva den hindringen var da enheten ikke sier noe om dette. Etter ca. en mil, så sto det et vogntog parkert rundt en sving halveis ut i veibanen da den sto der for å losse tømmer. Det var altså en tømmerbil. Jeg hadde nok sett den uansett, men den kom ganske brått på. Så jeg syntes denne varselen var velkommen Når det gjelder varsel om dyr i veibanen så vil jo det si at noen faktisk har varslet dette via Safedrive. Det betyr jo selvsagt ikke at dyret står der når jeg kommer dit, men det betyr at det er en potensielt større fare for at det er flere dyr der eller evt. et såkalt dyretrokk som er aktivt. Når man vet dette så kan man vertfall i det minste sakke ned litt akkurat der varselet gjelder. Men det var ingen varslede kontroller i dag, men jeg merket at jeg hadde bedre samvittighet vedrørende fartsgrensen på innfartsåren mellom Fredrikstad og Sarpsborg som er en 60 sone til å legge meg i underkant av 80km/t. Dette er en firefelts vei med mye trafikk og spesielt med motorsykkel liker jeg ikke å ligge inne i ei klynge med biler. Så derfor kom jeg meg bort fra denen klyngen ved å kjøre litt fortere. Det føltes vertfall mye tryggere for min del. Jeg mener at jo færre distraksjoner man har (spesielt som motorsyklist) jo bedre oversikt får man. Vi som kjører motorsykkel drar nemlig ikke opp mobilen og fikler med denne når vi kjører. Ikke leser vi avisen og ikke blir vi distrahert av medpassasjerer etc. Så når distraksjonen blir mindre, så bruker vi faktisk ikke overskuddet vi sitter igjen med til ting som tar bort oppmerksomheten fra veien. Også er det jo ikke slik at vi slipper straff om vi blir stoppet, selv om vi har Safedrive. Vi får fortsatt prikker og vi kan fortsatt få bot hvis det ikke er snakk om laserkontroll som ikke varslet. Vi er selvsagt heller ikke fredet ved andre regelbrudd. Så langt virker det som om varslene jeg får er genuine, men jeg skal teste den ut en stund fremover. Nå er jo ikke 1290 kroner noen sum jeg føler setter himmel og jord i bevegelse uansett, så i mitt hode er det ikke så veldig mye denne bør gjøre for at prisen kan aksepteres. Jeg ligger nemlig stort sett alltid litt over fartsgrensen av grunnene jeg skrev over. NÅ slipper jeg vertfall å bekymre meg nevneverdig for selve boten. Dessuten har enheten GPS måling av farten jeg har. En litt kjekk sak å ha dette også. Det eneste minuset med enheten jeg har funnet så langt er at den ikke er vanntett (krever deksel) og at den ikke har batteri (må være koblet inn hele tiden). Ikke noen big deal for bruk i bilen, men på motorsykkel blir det litt mer knot. Men jeg tenker jeg bare bruker en slik zip bag og trer over den hvis det skulle regne. Kjører uansett ikke i regn hvis jeg ikke må. 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 26. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2023 Stikker jeg fingeren i jorda for å samenligne kjøpet av Safedrive med andre ting jeg har kjøpt så kan jeg trygt si at Safedrive er en av de bedre kjøpene i forhold til pris. Min iPhone 14 pro Max kostet 15.000 kroner. Egentlig fullstendig idioti i forhold. 1290 kroner er ikke et beløp jeg føler må rettferdigjøres i stor grad før jeg ser nytteverdien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå