svennand Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Har det problemet at jeg ikke får oppsettet mitt til å fungere =) har ett zyxxel modem (type Prestige 650R-33 adsl modem) som jeg ble tildelt av mimer a/s. som sagt så har dette innebygd dhcp,nat,osv... har en 3com router av merket: 3com OfficeConnect Wireless Cable/DSL Gateway 802.11g 54Mbps 4x10/100Mbps Ethern (varenr: 3CRWE554G72) problemet er at jeg vil ha 3com'en til å styre dhcp og nat siden den har trådløst osv. så zyxxel modemet skal bare være til internetten inn i huset. zyxxel'en er koblet på dsl inngangen på 3com'en men får det overhode ikke til å funke... får ikke internett.. har makket masse inni zyxxel modemet og masse inni 3com modemet... noen som har dette oppsettet som får det til å fungere???? har forresten nyeste firmware'en til begge enhetene... begynner å bli skikkelig gal! forresten så har jeg fast internett ip addresse osv... av mimer hvis dette skulle ha noe å si... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 har ett zyxxel modem (type Prestige 650R-33 adsl modem) som jeg ble tildelt av mimer a/s. som sagt så har dette innebygd dhcp,nat,osv... Hvilken IP får du fra Zyxel-boksen når du plugger den på en PC? Skriver du denne faste IP-en inn i PC-en eller ligger den i modemet ditt? Lenke til kommentar
svennand Skrevet 14. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2004 har ett zyxxel modem (type Prestige 650R-33 adsl modem) som jeg ble tildelt av mimer a/s. som sagt så har dette innebygd dhcp,nat,osv... Hvilken IP får du fra Zyxel-boksen når du plugger den på en PC? Skriver du denne faste IP-en inn i PC-en eller ligger den i modemet ditt? fra zyxxel modemet får jeg lokal addressa.. altså 192.168.1.x alle internett innstillinger som dns ip osv ut mot nettet ligger i zyxxel modemet... Lenke til kommentar
bjarneu Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 (endret) Kan ikke du bare sette opp 3COM boksen til å være aksesspunkt da. La Zyxel boksen styre DHCP osv. slik den var levert... Alternativt må du sette Zyxel boksen i "bridge" modus. Dette krever selvsagt at du setter deg inn i hvordan du gjør det... Bjarne Endret 14. januar 2004 av bjarneu Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 fra zyxxel modemet får jeg lokal addressa.. altså 192.168.1.x Du kan ikke ha 192.168.1.* på begge sider av routeren, endre IP-en til 3com-en til 192.168.0.1 Men skal dette funke med åpning av porter på 3com osv må du jo åpne alt på zyxelen. Lenke til kommentar
svennand Skrevet 14. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2004 Kan ikke du bare sette opp 3COM boksen til å være aksesspunkt da. La Zyxel boksen styre DHCP osv. slik den var levert... Alternativt må du sette Zyxel boksen i "bridge" modus. Dette krever selvsagt at du setter deg inn i hvordan du gjør det... Bjarne zyxxel'en kan vel ikke være dhcp'en når den er koblet inn i dsl porten på 3com'en og setter jeg den i en av de andre portene så vil den vel ikke dele ut addresse til laptop'en min osv? zyxxel har du valget på dchp, none - server - relay prøvd alt der men... snufs Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 og setter jeg den i en av de andre portene så vil den vel ikke dele ut addresse til laptop'en min osv? Joda, det skal gå, du må bare skru av DHCP-en på 3com-en. Har en stående her hvor jeg har gjort akuratt dette. Lenke til kommentar
svennand Skrevet 14. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2004 og setter jeg den i en av de andre portene så vil den vel ikke dele ut addresse til laptop'en min osv? Joda, det skal gå, du må bare skru av DHCP-en på 3com-en. Har en stående her hvor jeg har gjort akuratt dette. hmm får ta å prøve... det er forresten folk som skal koble seg på som ikke skal ha internett... er det muligheter for å styre det da når 3com'en ikke tar seg av dhcp... tror ikke zyxxel modemet har mulighet for å sperre ipaddresser i å bruke internett... Lenke til kommentar
svennand Skrevet 14. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2004 og setter jeg den i en av de andre portene så vil den vel ikke dele ut addresse til laptop'en min osv? Joda, det skal gå, du må bare skru av DHCP-en på 3com-en. Har en stående her hvor jeg har gjort akuratt dette. hehe det gikk ikke... naboen min har internett fra bluecom... en gang i tida delte vi den linja der jeg da tok i bruk den 3com routeren... det funka som bare det... at den fikk internett linje fra modemet så 3com'en ut lokaladdresse som var internett til... hvorfor funker det ikke med meg??? nå skal de sies at bluecom ikke har fast addresse... at man får ny addresse hver gang modemet skrues av å på.... og at 3com deler ut opptil 3 ut addresser til forskjellige pc'er... skulle tro at det var enklere å ha en fast ip addresse! Lenke til kommentar
svennand Skrevet 14. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2004 fra zyxxel modemet får jeg lokal addressa.. altså 192.168.1.x Du kan ikke ha 192.168.1.* på begge sider av routeren, endre IP-en til 3com-en til 192.168.0.1 Men skal dette funke med åpning av porter på 3com osv må du jo åpne alt på zyxelen. planen var å deaktivere nat'en på zyxxelen slik at nat'en på 3com routeren var den som skulle styre... skal ikke ha 192.168.1.x på begge sider av routeren? er der ikke noen måte jeg bare kan bruke zyxxel'en som ren adsl filter inn til 3com routeren? trodde aldri det skulle bli så mye makk... argelsen Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 hehe det gikk ikke... naboen min har internett fra bluecom... en gang i tida delte vi den linja der jeg da tok i bruk den 3com routeren... det funka som bare det... at den fikk internett linje fra modemet så 3com'en ut lokaladdresse som var internett til... hvorfor funker det ikke med meg??? Det skal funke det kjøre modemet inn på switchen på 3com-en, du har jo en ADSL-router som du må få satt i bridge-modus slik at du kan bruke 3com-en som router, desverre vil antagelig ikke leverandøren gjøre dette for deg. Har du endret IP-en til 3com-en da? Lenke til kommentar
tZar Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 zyxxel'en er koblet på dsl inngangen på 3com'en Har du prøvd å koble zyxel'en inn på en av de andre portene på 3comen, burde vel være med krysset kabel. Er ikke sikker på om dsl inngangen fungerer som en vanlig uplink port... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 planen var å deaktivere nat'en på zyxxelen slik at nat'en på 3com routeren var den som skulle styre... skal ikke ha 192.168.1.x på begge sider av routeren? er der ikke noen måte jeg bare kan bruke zyxxel'en som ren adsl filter inn til 3com routeren? trodde aldri det skulle bli så mye makk... argelsen Vel, slik er det når leverandøren vet best og driter i hvilke behov kundene har. Du kan jo hør med de om de vil sette det i bridge-modus, da blir det usynlig og du kan bruke 3com-en slik du vil. Og nei, du kan ikke ha samme IP-range på begge sider av routeren, har du dette så virker den ikke noe som du selv erfarer. Lenke til kommentar
svennand Skrevet 14. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2004 (endret) tror jeg tar kontakt med mimer jeg =) alt som hittil er blitt sagt har jeg prøvd. bortsett fra å bare sette den i en vanlig port... ditta med å sette zyxxel'en i bridged hørtes lovendes ut =) ta en tlf til mimer er bare så synd det tar 2 uker å få svar på mail fra dem... Endret 14. januar 2004 av svennand Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 alt som hittil er blitt sagt har jeg prøvd. bortsett fra å bare sette den i en vanlig port... Hvorfor har du ikke prøv det? Hvis DHCP står på i Zyxelen og du setter routeren til 192.168.0.1 så skal det funke, du restarter rouoteren når du gjør disse endringene? Lenke til kommentar
svennand Skrevet 14. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2004 alt som hittil er blitt sagt har jeg prøvd. bortsett fra å bare sette den i en vanlig port... Hvorfor har du ikke prøv det? Hvis DHCP står på i Zyxelen og du setter routeren til 192.168.0.1 så skal det funke, du restarter rouoteren når du gjør disse endringene? fordi jeg synes det er feil å måtte oppta en vanlig 100mbits port når 3com routeren har en dsl port... jeg vil også benytte dhcp'en til 3com'en zyxxel skal bare sørge for at 3com'en har internett til sine brukere... dette må gå ann på en eller annen måte... men siden mimer ikke har noe info om wan innstillinger osv... så må jeg nok kontakte dem å få vite korsen jeg skal gjøre modemet til bare ett modem og ikke noe dhcp server... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 zyxxel skal bare sørge for at 3com'en har internett til sine brukere... dette må gå ann på en eller annen måte... men siden mimer ikke har noe info om wan innstillinger osv... så må jeg nok kontakte dem å få vite korsen jeg skal gjøre modemet til bare ett modem og ikke noe dhcp server... Vel, har du endret IP på 3comen og ellers gjort som vi har sagt skal du kunne kjøre igjenom wan-porten på 3com-en. fra Zyxelen, men da har du jo selvsagt doblet med routere og de lempene det gir Lenke til kommentar
svennand Skrevet 14. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2004 zyxxel skal bare sørge for at 3com'en har internett til sine brukere... dette må gå ann på en eller annen måte... men siden mimer ikke har noe info om wan innstillinger osv... så må jeg nok kontakte dem å få vite korsen jeg skal gjøre modemet til bare ett modem og ikke noe dhcp server... Vel, har du endret IP på 3comen og ellers gjort som vi har sagt skal du kunne kjøre igjenom wan-porten på 3com-en. fra Zyxelen, men da har du jo selvsagt doblet med routere og de lempene det gir om jeg tørr spørre... trenger jeg zyxxel'en i det hele tatt??? er ikke dem 3com routeren en adsl router? altså holder det å kanskje bare skrive inn ip addresse osv i 3com routern for så å bare pakke vekk ditta drit zyxxel modemet? Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 14. januar 2004 Del Skrevet 14. januar 2004 Du trenger Zyxxel'en. 3com'en har ikke modemfunksjon. Hjelper ikke om den er aldri så god til alt annet da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå