SteelyD Skrevet 20. juli 2023 Del Skrevet 20. juli 2023 Minstemann her i huset (han er 15 da, så ikke så liten lenger) ønsker seg roadtrip med far opp til Nordkapp. Vet ikke om jeg klarer å innfri det ønsket, av forskjellige grunner, men tenkte nå jeg skulle gi det en sjanse. Turen må evt starte i løpet av de kommende to ukene, så det er ikke så mye tid å planlegge på, føler jeg. Er fullstendig ukjent nord for Namsskogan, så vet ikke hva som evt venter oss av severdigheter, tidsforbruk, veikvalitet og overnattingsmuligheter. Hovedsaken vil være å besøke Nordkapp, men hadde vært kjekt å "få med seg noe" på veien også. Trenger litt tips her 🙂 Min tentative plan er noe sånt som dette, men det er bare løse planer ut i fra "chunks" med kjørestrekninger som passer sånn ca: Dag 1: Trondheim - Mosjøen (39 mil) Dag 2: Mosjøen - Bodø (32 mil) (besøke Luftfartsmuseet og Forsvarsmuseet?) Dag 3: Bodø - Bardufoss (40 mil) Dag 4: Bardufoss - Olderfjord (48 mil) Dag 5: Olderfjord - Nordkapp - Olderfjord (26 mil) Dag 6: Olderfjord - Tromsø (48 mil) Dag 7: Tromsø - Fauske (48 mil) Dag 8: Fauske - Mosjøen (28 mil) Dag 9: Mosjøen - Trondheim (39 mil) Trenger ikke sette en grense på 9 dager, men jeg tenker at 9 begynner å bli nok, selv om jeg kan strekke meg til både 10 og 11 i verste fall. Tromsø vil jo forøvrig være en "avstikker", og vet ikke om det er så mye for ham å se der, så mulig det kan ofres? (skjønt *jeg* skulle jo gjerne vært innom da, men det kommer da flere turer) Skulle gjerne hatt med noen flere severdigheter, feks. sherpa-trappen i Mosjøen, og vært innom Lofoten, men da drar det fort ut en del i tid, tenker jeg (ser feks. for meg at vi da trenger en ekstra overnatting i Mosjøen). Går ferge fra Skutvik til Svolvær elns, mulig det kan spare litt tid/kjørestrekning og dermed muliggjøre et besøk i Lofoten? Ønsker meg helst ikke mer enn 50 mils kjøring per dag. Er ikke 20 år lenger, for å si det sånn 🙂 Noen som har bedre forslag til hvordan turen kan gjennomføres på en bedre måte, og gjerne med litt fine stopp underveis, samt tips til fine og rimelige steder å overnatte? Ønsker oss primært hotell/hytter, men det kan jo fort bli dyrt, så tar med telt også. (Antar at det vil komme en del forslag om å kjøre gjennom Sverige/Finland, men ønsker primært å holde oss i Norge.) Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 20. juli 2023 Del Skrevet 20. juli 2023 https://tv.nrk.no/serie/team-bachstad/sesong/8 Road trip fra Lindesnes til Nordkapp med trivelig duo og uegnet bil. Du får hoppe over noen av de tidlige episodene on du bare et interessert i Trondheim og nordover. Du finner sikkert noe inspirasjon. 1 Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 21. juli 2023 Del Skrevet 21. juli 2023 Største utfordringen nå midt på sommeren, er at det er stappfullt av turister, så tilgjengelighet av såvel severdigheter og overnatting kan være noe å tenke på, se på muligheter for å bestille overnatting på forhånd*. En måte å spare litt tid på er å ta ferja fra Bodø til Moskenes, men da må man bestille på forhånd hvis jeg ikke tar feil, alternativet er som du sier å ta ferje fra Skutvik til Svolvær for å få med seg litt av Lofoten. Det er store avstander i Finnmark, så ville ha vurdert å tatt med f.eks Vardø, eller i hvertfall Karasjok og Kautokeino. Det tar såpass lang tid å kjøre til Finnmark, så når man først er der, kan det være lurt å ikke bare kjøre rett til Nordkapp og tilbake. Av severdigheter ville jeg ha tatt det litt som det kommer, sjekk nettet litt hver kveld/morgen på den strekningen dere skal kjøre neste/samme dag. *På turer både i Norge og utlandet har jeg bestilt overnatting enten samme morgen eller kvelden før, da men vet sånn cirka hvor langt man kommer til å/må kjøre til neste overnatting. Å bestille flere dager i forveien kan også fungere for noen, men jeg ønsker friheten til å endre kurs og kjørelengde fra dag til dag alt etter hva som dukker opp. 1 Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 21. juli 2023 Del Skrevet 21. juli 2023 SteelyD skrev (12 timer siden): Dag 2: Mosjøen - Bodø (32 mil) (besøke Luftfartsmuseet og Forsvarsmuseet?) Book time på simulator! Flymuseet har rett utenfor et lite lokale med flere simulatorer som absolutt er verd å prøve. Vi var heldige og fikk plass på drop-in, men det er visst ingen selvfølge. Luftfartsmuseet i seg selv er også bra. 1 Lenke til kommentar
SteelyD Skrevet 21. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2023 Leo_ skrev (23 minutter siden): Book time på simulator! Flymuseet har rett utenfor et lite lokale med flere simulatorer som absolutt er verd å prøve. Vi var heldige og fikk plass på drop-in, men det er visst ingen selvfølge. Luftfartsmuseet i seg selv er også bra. SIden jeg var 7 år har jeg vært en sucker for Spitfire, så *den* skal vi ihvertfall få med oss hvis vi stikker innom. Flysimulator høres også mycket kult ut! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå