Mr.M Skrevet 20. juli 2023 Del Skrevet 20. juli 2023 jeg tenkte at siden smart-tv'er har prosessor etc. så kanskje mulig? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. juli 2023 Del Skrevet 20. juli 2023 Det forutsetter vel at TV kan boote fra USB. Det tviler jeg på den kan. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 20. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2023 Hårek skrev (4 minutter siden): Det forutsetter vel at TV kan boote fra USB. Det tviler jeg på den kan. det tenkte jeg ikke på men kan det være ørliten sjanse at usb'n booter når den får strøm eller signal, når man velger den som enhet i menyen på tv? men kanskje litt optimistisk her jeg sitter. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. juli 2023 Del Skrevet 20. juli 2023 Hvis USB skal kunne boote så må det designes slik. Da må det være en bootloader ("BIOS") i FLASH som kan sjekke USB for bootbart medium før den booter sitt eget OS. Kan ikke tenke meg at det blir gjort. Det vil koste litt, og det vil være en sikkerhetsririko. Servicepersonell som kunne trenge å laste inn nytt OS vil ikke ha behov for dette, de har heller tilgang til en egen debugport inne på kretskortet (JTAG). Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 20. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2023 (endret) det høres fornuftig ut når du forklarer det slik. Og gjenkjennelig fakta når man tenker seg om, for hvordan PC fungerer. Ren teknisk er det vel fullt mulig å få til, hvis tv'n hadde vært designet slik fra tegnebordet. Jeg mener, det kjøres jo OS på små Raspberry enheter. Vet ikke om det hadde kostet fryktelig mye mer enn i dag, om TV'er kunne håndtere det. Endret 20. juli 2023 av Mr.M Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 20. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2023 btw, kanskje dumt spørsmål men, er det minne(brikker) i smart-tv? hvor mange mb/gb i tilfelle? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 20. juli 2023 Del Skrevet 20. juli 2023 (endret) Hvilket operativsystem ønsker du å kjøre? Jeg ser for meg at det optimale er å kjøpe en smart -TV som passer dine behov slik den er fra fabrikken. Eventuelt kjøpe en Chromecast, Apple TV eller liknende som du koblet til HDMI-inngangen. Chromecast er billig og genialt. Eller en spillkonsoll, Mini-PC eller midlertidig koble til laptopen din ved behov. Endret 20. juli 2023 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. juli 2023 Del Skrevet 20. juli 2023 Typisk er de vel bygd opp rundt en chip (SOC) som inneholder CPU, GPU, etc. Den er sikkert tilkoblet minnebrikker. Eksempel SOC: https://www.mediatek.com/products/digital-tv/mediatek-pentonic-2000 Den kan helt sikkert ikke kjøre et vilkårlig OS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå