Gå til innhold

kan man bruke en usb-minnepinne med operativsystem på smart-tv?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hårek skrev (4 minutter siden):

Det forutsetter vel at TV kan boote fra USB. Det tviler jeg på den kan.

det tenkte jeg ikke på :p

men kan det være ørliten sjanse at usb'n booter når den får strøm eller signal, når man velger den som enhet i menyen på tv? men kanskje litt optimistisk her jeg sitter.

Lenke til kommentar

Hvis USB skal kunne boote så må det designes slik. Da må det være en bootloader ("BIOS") i FLASH som kan sjekke USB for bootbart medium før den booter sitt eget OS.
Kan ikke tenke meg at det blir gjort. Det vil koste litt, og det vil være en sikkerhetsririko. Servicepersonell som kunne trenge å laste inn nytt OS vil ikke ha behov for dette, de har heller tilgang til en egen debugport inne på kretskortet (JTAG).

Lenke til kommentar

det høres fornuftig ut når du forklarer det slik. Og gjenkjennelig fakta når man tenker seg om, for hvordan PC fungerer.

Ren teknisk er det vel fullt mulig å få til, hvis tv'n hadde vært designet slik fra tegnebordet. Jeg mener, det kjøres jo OS på små Raspberry enheter. Vet ikke om det hadde kostet fryktelig mye mer enn i dag, om TV'er kunne håndtere det. :roll:

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Hvilket operativsystem ønsker du å kjøre? Jeg ser for meg at det optimale er å kjøpe en smart -TV som passer dine behov slik den er fra fabrikken. Eventuelt kjøpe en Chromecast, Apple TV eller liknende som du koblet til HDMI-inngangen. Chromecast er billig og genialt.

Eller en spillkonsoll, Mini-PC eller midlertidig koble til laptopen din ved behov.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...