Gå til innhold

Blizzard-spill kommer til Steam


Anbefalte innlegg

Tuftnaldo skrev (1 time siden):

Ps5 kan dei gjøre magiske ting med på grunn av at dei kun trenger å konsentrere seg om en maskinvare. Husk første spill på ps4 og så sjekk rdr2 som kom på slutten.

Ps5 og nyeste xbox er mer lik pc enn noen gang. Denne "spesialiseringen" er nesten død. Som regel har det også gått på bekostning av ytelse. Der de prøver å matche looken til pc så kjører det 30/60 i stedet for 60/120 bilder i sekundet.

Og rdr2 så bra ut til å være ps4, men ytelsen var ikke noe å rope hurra over. Og pc versjonen som kom et år etter eller noe viser hvor bra spillet KUNNE sett ut og med 3 ganger mer bilder i sekundet.

Sett liknende hardware til ps5 i en pc og du får samme ytelse. Det er ikke noe magi de gjør lengre. Den tiden er over.

Ytelse og grafikk, der vinner PC. Penger og forenkling av menyer osv der vinner konsoller. På selve konsollen vel og merke. Spillene er svindyre på konsoll.

Mange her inne (inkludert meg) har både pc og konsoll og gjort det over mange generasjoner. Konsoll har noe bra for seg, men når man bruker begge ser man hvor mye bedre pc er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vidor skrev (1 time siden):

Konsoller pleier å bli sykt optimalisert over tid. Dette ser man jo f.eks med PS2. PS3 har også samme mønster. PS4 også som nevnt, og man kan jo forvente det samme med PS5

Hvorfor skal man plutselig forvente det samme med ps5? For hver generasjon så blir PlayStation mer lik pc og det blir mindre å hente av spesialisering. Jeg ville forventet mindre. NOE kan man sikkert dra ut, men det får man som regel gjort på pc også med å leke med ulike innstillinger.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Comma Chameleon said:

Jeg ville forventet mindre. NOE kan man sikkert dra ut, men det får man som regel gjort på pc også med å leke med ulike innstillinger.

Skjønner poenget ditt. Greia er vel helst at det er så mange solgte enheter at det å skvise ut mest mulig er ønskelig av såpass mange at sannsynligheten for at det drives fremover er større enn for mer heterogene PCer med mye større forskjeller ute blant brukerne.

Har selv blitt temmelig overrasket over hvor mye teknologi som forblir uutnyttet på en PC som brukes med største selvfølgelighet på konsoller. Folk utnytter f.eks ikke SIMD-opkoder i like stor grad for PC fordi en vil ha størst mulig kompatibilitet. Slikt blir mer eller mindre alltid utnyttet på konsoll temmelig tidlig i utviklingen av spill og apper.

Lenke til kommentar

En kan vel si DLSS er i en særstilling fordi Nvidia kaster masse penger på enkelte utviklere og de får egne konsulenter inn på utviklingsteamene for å støtte dem i å bruke ønskelige Nvidia-teknologier som f.eks DLSS.

AMD kjører her en mye mer åpen open-source approach som til og med fungerer på alle teknologier inkl. Nvidia, der Nvidia gjør alt for å mele sin egen kake, der AMD heller fokuserer på å dra opp hele markedet der det er mulig.

Lenke til kommentar

AMD gjør ting fordi det lønner AMD, ikke fordi de er filantropiske. NVIDIA gjør egoistiske ting men det gjør AMD også. Hvis AMD hadde hatt teknologi som var like bra som NVIDIA sin så hadde det ikke vært open source, og de hadde også økt prisene slik som NVIDIA gjør. De er begge like "onde". Den ene har bare bedre produkter. Og særstilling eller ei, til slutt så betyr det at man som regel har DLSS tilgjengelig fordi NVIDIA er best og mest populært.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Comma Chameleon said:

Mange her inne (inkludert meg) har både pc og konsoll og gjort det over mange generasjoner. Konsoll har noe bra for seg, men når man bruker begge ser man hvor mye bedre pc er.

Virker som du sammenligner multiplatts med PS-konsollene. PS-konsollene har alltid vært svakere på multiplatts enn Xbox. Jeg spilte RDR i tiden det kom ut på Xbox og det så og fløt helt nydelig. Å investere mangfoldige tusen ekstra på gaming pc gir absolutt ingen mening i det spillene kommer ut. Nå derimot, så flyter helt sikkert RDR2 så mye bedre på PC at man kan argumentere for at spillopplevelsen blir betydelig bedre for akkurat det spillet. Men ingen spiller RDR2 lenger, sånn helt seriøst. Det er gårsdagens nyhet. 

Jeg kjøpte en gaming pc og forskjellen på spill på min gaming pc og xbox er så og si ikke-eksisterende. Om noe må man ta seg tid til å fikle med innstillinger på PC for at det skal flyte bra.

Lenke til kommentar
Colin. skrev (24 minutter siden):

Virker som du sammenligner multiplatts med PS-konsollene. PS-konsollene har alltid vært svakere på multiplatts enn Xbox.

Jeg snakker om både single og multi platform spill. Jeg har hatt PS2, PS4 og nå PS5 i tillegg til Xbox, 360 og Xbox One og PC stort sett hele tiden. Og ja før så var det mer spesialisering, men fra PS4 så ble det mindre av dette. PS konsollene er svakere på multiplatform fordi hardwaren har ofte vært dårligere eller har hatt sære arkitekturer. Og eksemplene der man har nydelig grafikk på førsteparts-spill så er det fordi studioet gjør en god jobb. Last of Us kunne sett like bra ut på en Xbox. Akkurat som de fikk Last of Us til å se bra ut på PC.

Colin. skrev (28 minutter siden):

Jeg spilte RDR i tiden det kom ut på Xbox og det så og fløt helt nydelig.

Jeg spilte det når det kom ut på PS4. Når du sier at det flyter nydelig så er det jo i kontekst av at det er *30* bilder i sekundet. Ingenting kan flyte nydelig med 30 bilder i sekundet. Det gikk helt fint å spille det, og det var et fantastisk spill. Men du kan ikke si at det flyter nydelig. Mulig du ikke spilte så langt men nede i Saint Denis så dippet frameraten vanvittig.  Det er som å påstå at Breath of the Wild flyter nydelig på switch. Det er objektivt feil.

Colin. skrev (50 minutter siden):

Nå derimot, så flyter helt sikkert RDR2 så mye bedre på PC at man kan argumentere for at spillopplevelsen blir betydelig bedre for akkurat det spillet. Men ingen spiller RDR2 lenger, sånn helt seriøst. Det er gårsdagens nyhet. 

RDR2 fløt bedre sekundet det kom ut. Og ja det kom litt senere enn på konsoll, men det hadde 100% hatt bedre flyt om de lanserte samtidig. Har du noen gang hørt om et spill som slippes til PC og konsoll og ikke har bedre ytelse på PC? Empiri viser at PC yter bedre.

Og jeg spiller fortsatt RDR2 av og til. Ikke online-delen, men single player. RDR2 er beste spillet noensinne i mine øyne.

Colin. skrev (52 minutter siden):

Jeg kjøpte en gaming pc og forskjellen på spill på min gaming pc og xbox er så og si ikke-eksisterende. Om noe må man ta seg tid til å fikle med innstillinger på PC for at det skal flyte bra.

Da er jeg nysgjerrig på hvilken HW du har i PCen din og hvor sammenlignbar den er fra Xboxen. Fullt mulig at PCen din kjører i 50 fps der xbox kanskje flyter i 30. Eller 60 og 90 fps f.eks. Det er en del personer som ikke merker spesielt forskjell på FPS og da kan du absolutt merke liten forskjell. 

Personlig merker jeg med en gang noe dipper i FPS. Jeg er vant til 120+ hertz skjermer på alt jeg har hjemme. Hvis noe ligger i 60 så merkes det, og går det under så føles det ut som slideshow.

På PC tjener man absolutt på å stille litt inn selv utifra hva man selv ønsker. Det er jo en av fordelene. Vil man ha en konsoll-opplevelse er det bare å sette alt på auto eller bruke predefinerte som low-high-ultra.



 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 7/24/2023 at 9:53 PM, Comma Chameleon said:

Jeg snakker om både single og multi platform spill. Jeg har hatt PS2, PS4 og nå PS5 i tillegg til Xbox, 360 og Xbox One og PC stort sett hele tiden. Og ja før så var det mer spesialisering, men fra PS4 så ble det mindre av dette. PS konsollene er svakere på multiplatform fordi hardwaren har ofte vært dårligere eller har hatt sære arkitekturer. Og eksemplene der man har nydelig grafikk på førsteparts-spill så er det fordi studioet gjør en god jobb. Last of Us kunne sett like bra ut på en Xbox. Akkurat som de fikk Last of Us til å se bra ut på PC.

Jeg spilte det når det kom ut på PS4. Når du sier at det flyter nydelig så er det jo i kontekst av at det er *30* bilder i sekundet. Ingenting kan flyte nydelig med 30 bilder i sekundet. Det gikk helt fint å spille det, og det var et fantastisk spill. Men du kan ikke si at det flyter nydelig. Mulig du ikke spilte så langt men nede i Saint Denis så dippet frameraten vanvittig.  Det er som å påstå at Breath of the Wild flyter nydelig på switch. Det er objektivt feil.

RDR2 fløt bedre sekundet det kom ut. Og ja det kom litt senere enn på konsoll, men det hadde 100% hatt bedre flyt om de lanserte samtidig. Har du noen gang hørt om et spill som slippes til PC og konsoll og ikke har bedre ytelse på PC? Empiri viser at PC yter bedre.

Og jeg spiller fortsatt RDR2 av og til. Ikke online-delen, men single player. RDR2 er beste spillet noensinne i mine øyne.

Da er jeg nysgjerrig på hvilken HW du har i PCen din og hvor sammenlignbar den er fra Xboxen. Fullt mulig at PCen din kjører i 50 fps der xbox kanskje flyter i 30. Eller 60 og 90 fps f.eks. Det er en del personer som ikke merker spesielt forskjell på FPS og da kan du absolutt merke liten forskjell. 

Personlig merker jeg med en gang noe dipper i FPS. Jeg er vant til 120+ hertz skjermer på alt jeg har hjemme. Hvis noe ligger i 60 så merkes det, og går det under så føles det ut som slideshow.

På PC tjener man absolutt på å stille litt inn selv utifra hva man selv ønsker. Det er jo en av fordelene. Vil man ha en konsoll-opplevelse er det bare å sette alt på auto eller bruke predefinerte som low-high-ultra.



 

Virker som du har hatt en helt annen opplevelse enn meg. Hadde aldri noen problem med hverken flyt eller framerate på Xbox. Har spilt igjennom RDR 1 og 2, og hadde ingen drop i framerate i Saint Denis. Du må ha spilt PS-versjonen tenker jeg.

Lenke til kommentar
Colin. skrev (1 time siden):

Virker som du har hatt en helt annen opplevelse enn meg. Hadde aldri noen problem med hverken flyt eller framerate på Xbox. Har spilt igjennom RDR 1 og 2, og hadde ingen drop i framerate i Saint Denis. Du må ha spilt PS-versjonen tenker jeg.

Nevnte at jeg spilte på Playstation ja. Ikke PS4 pro men PS4 Slim. Kjøpte en brukt PS4 kun for å spille det spillet siden det ikke var kommet på PC enda. Ble solgt etter jeg var ferdig med PS4 ekslusivene, inkludert Spider-Man.

Denne videoen viser ganske greit hva jeg mener. Grundig gjennomgang. Først viser de forskjellen i grafikken på de ulike versjonene, og så begynner framerate-delen på rundt 14 minutter inn.
 



Xbox One X "flyter fint" i 30 fps mesteparten av tiden, men selv den har også framedrops her og der. One X har til og med en cutscene der den går ned i 21 fps.

Base-versjonen av både PS4 og Xbox One sliter enda mer. Selv med betydelig nedgradert grafikk så sliter FPSen en del. Sammenlign det med PC der man kan kjøre spillet i enda bedre grafikk med alt fra samme til 3-4 ganger mer FPS avhengig av systemet.

Sammenligner man PS4 Pro med PC så er det stoor forskjell, spesielt i hvor skarpt det er.

 

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

Som sagt, spillopplevelsen for meg var fantastisk.

Man kan jo ta Hogwarts Legacy f.eks. Også en fantastisk spillopplevelse, og problemer på PC med engang det ble gitt ut. Kan ikke si det er verdt å vente på å spille de nyeste spillene helt til de blir optimalisert for PC. Men hvis noen gidder å vente på det, så er det sikkert verdt det for dem. Men ikke for meg. 

Lenke til kommentar
Colin. skrev (19 minutter siden):

Som sagt, spillopplevelsen for meg var fantastisk.

Det var den for meg også, men spillet fikk et nytt liv på pc. En ny opplevelse. Spesielt i ultrawide. Hogwarts hadde problemer under cutscenes, heldigvis gjorde det ikke meg så mye da de var middels uansett.

De fleste kommer jo til pc samtidig, og det er lite optimalisering å vente på i grunn

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (2 timer siden):

Det var den for meg også, men spillet fikk et nytt liv på pc. En ny opplevelse. Spesielt i ultrawide. Hogwarts hadde problemer under cutscenes, heldigvis gjorde det ikke meg så mye da de var middels uansett.

De fleste kommer jo til pc samtidig, og det er lite optimalisering å vente på i grunn

Det kommer vel ann på hvor følsom man er til stuttering. Pga shader compilation problematikken på PC vil jeg si det har blitt bra mange spill som flyter bedre på konsoll, ved lansering ihvertfall (langt ifra alle spill blir fikset heller). Ytelsen ellers i disse spillene er riktignok som regel mye bedre på en kraftig PC, men personlig syns jeg det er fint lite som ødelegger mer for spillopplevelsen enn stuttering.

Forhåpentligvis vil dette bli en del bedre i fremtiden, det er ihvertfall en del mer støy rundt dette på spillutvikler forumer og UE5.2 har fått nye verktøy for å unngå/minimere shader compilation stutter. Nvidia har også nylig kommet ut med retningslinjer til spillutviklere for å unngå problemet.

 

https://gameworldobserver.com/2023/04/07/shader-compilation-stuttering-pc-games-explained

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MistaPi skrev (24 minutter siden):

 

Jeg er ganske sensitiv på stuttering dessverre, litt derfor jeg foretrekker PC også fordi det føles bedre ut å ramle fra f.eks. 160 til 140 framfor 60-40 bilder i sekundet. Shader compilation er noe dritt (spesielt når man emulerer spill, f.eks zelda), men heldigvis ikke noe som må gjøres for ofte. Jeg oppdaterer derfor heller ikke skjermkort-driverne hver med en gang det kommer en ny driver. Sjeldent at de driverne påvirker spill som er 1+ år gamle uansett.

Enkelte spill sliter med micro-stutters som er utrolig plagsomt også.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (26 minutter siden):

Jeg er ganske sensitiv på stuttering dessverre, litt derfor jeg foretrekker PC også fordi det føles bedre ut å ramle fra f.eks. 160 til 140 framfor 60-40 bilder i sekundet.

Ja det er jeg enig i, men det er en viss forskjell å gå fra en frametime på 16.6ms til 25ms (60-40FPS) og det å fra en frametime på 16.6ms eller lavere til noen hundre ms (kraftig shader compiliation stutter). 

Framerate på konsoll har også generelt blitt en del mer stabil pga dynamic resolution scaling, men det er helt klart unntak.

Lenke til kommentar

Resolution-scaling på konsoll merker folk mye mindre til enn tunge framedrops. Spesielt når overlay som HUD er ikke endrer seg.

Kan ikke si jeg har lagt merke til resolution-scaling en eneste gang på noen som helt av konsollene inkl. Xbox 360, PS3, Xbox One X og PS4 (Pro).

For min del merker jeg pent lite til framedrops heller fordi jeg tåler greit film på 24-25 fps. 

Lenke til kommentar
vidor skrev (17 minutter siden):

For min del merker jeg pent lite til framedrops heller fordi jeg tåler greit film på 24-25 fps. 

Når de lager film så tar de alltid høyde for at det filmes i 24 fps. De forsøker å unngå raske panoreringer (eller legger i så fall på masse motion blur). I spill er det veldig avhengig av hva man spiller. Assassin's creed går sikkert helt fint i 25 fps. Rocket league derimot er uspillbart med så lav fps.

Apropos film og fps. Avatar i IMAX 3D med 48fps var helt konge. Mye bedre enn 24 fps versjonen når man ser den i 3d.

Lenke til kommentar

For min del pleier jeg å skru av motion-blur om dette er en opsjon i spillene. Det siste jeg husker jeg gjorde det i er Watchdogs Legion på PS4. At det brukes aktivt i action-scener for film synes jeg er helt greit, og det har heller aldri virket for mye, slik som i enkelte spill.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...