Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vet staten hvilke diagnoser man har?


Gjest c9bec...3a3

Anbefalte innlegg

Gjest c9bec...3a3

Jeg har prøvd å finne ut om det er noen sted hvor helsepersonell registrerer diagnoser som folk har og evt om staten/kommunen har tilgang på disse opplysningene?

 

Saken gjelder nemlig at jeg fikk en diagnose for mange år siden (Asperger) som jeg mistenker er feil. Jeg tror jeg har en annen diagnose som er ganske lik (Schizoid) da jeg scorer veldig høyt på diagnosekriteriene på nett for schizoid, men ikke på asperger.

Jeg ser dog ikke noe poeng i å gå til psykolog og få ny diagnose hvis det bare er en begrenset diagnose som ikke blir registrert noe sted. Men hvis det ender opp med å ligge i min journal/papirbunke så vil jeg jo at opplysningene som ligger der skal være riktig ift rettigheter og sånt.

Er det noen som jobber i helsesektoren eller som kjenner til dette?

Anonymous poster hash: c9bec...3a3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest db7d8...3a8

Jeg har jobbet mange år i helseomsorgen.

Nei, dine helseopplysninger er 100% private. Selv ikke andre helsearbeidere som ikke har direkte med deg å gjøre, har tilgang. Det er kun din fastlege - og dem som er dine eventuelle behandlere som har tilgang. Du kan se hvem som har fått tilgang på helsenorge.no under journaltillgang. 

For at kommune/stat/politi skal få tilgang - må det fattes et rettslig vedtak. Det er svært uvanlig. Og kun tilfelle dersom du er under etterforskning, eller dersom det foreligger en straffesak. 

Har du en schizoid personlighetsforstyrrelse er det derimot vanlig med parnoide "overvåkningstanker" - der du tror og føler at staten overvåker deg. Eller at du er under oppsyn. Husk at dette er en del av sykdomsbildet, og ikke rasjonelt på noe som helst måten. Så at du har slike tanker er normalt. Men som sagt, ikke rasjonelt og virkelig.

Anonymous poster hash: db7d8...3a8

Lenke til kommentar
Gjest c2c60...a4e

Jeg har selv opplevd at helsepersonell har snoket i journalen min, så det skjer, jeg fant det ut ved å be om utskrift fra databasen til helseforetaket. Der fant jeg 3 personer jeg aldri har hatt noe med å gjøre. Anmeldte, hva som skjedde videre vet jeg ikke. Håper de mistet jobben sin.

Det at helsearbeidere ikke har tilgang til din journal stemmer ikke som personen over skriver. De får varsel på skjermen om at de er i ferd med å gå inn på en journal de ikke har lov til å være innpå, så de gjør det med viten og vilje.

Anonymous poster hash: c2c60...a4e

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest c2c60...a4e said:

Jeg har selv opplevd at helsepersonell har snoket i journalen min, så det skjer, jeg fant det ut ved å be om utskrift fra databasen til helseforetaket. Der fant jeg 3 personer jeg aldri har hatt noe med å gjøre. Anmeldte, hva som skjedde videre vet jeg ikke. Håper de mistet jobben sin.

Det at helsearbeidere ikke har tilgang til din journal stemmer ikke som personen over skriver. De får varsel på skjermen om at de er i ferd med å gå inn på en journal de ikke har lov til å være innpå, så de gjør det med viten og vilje.

Anonymous poster hash: c2c60...a4e

Hvis det faktisk er sant at de har snoket så er dette både straffbart og noe som normalt sett vil være en sak også for Datatilsynet, da helseopplysninger har vært synlig for ansatte som ikke har et såkalt tjenstlig (må ha for å utføre jobben) behov. Hvis du opplever at noen snoker i opplysningene ville jeg heller gått til Datatilsynet direkte, da disse er litt mer på ballen og gode på dette området. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...