Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Plutselig veldig annerledes rutiner rundt å måtte gå på do, og hvor ofte!

Gjest b4b16...32a

Anbefalte innlegg

Gjest b4b16...32a

Tidligere var det sånn at jeg max måtte bæsje en gang om dagen, noen gang annen hver dag eller hver tredje dag også. Det som kom ut hang i tillegg relativt greit sammen. 

Men i flere dager nå har jeg faktisk måtte gå på do kanskje to ganger eller tre ganger hver dag for å bæsje. I tillegg er det stort sett bare noen få bløte kladder som kommer ut hver gang. Noen ganger føles det som om det ligger igjen noe ekstra oppi der, men som aldri kommer frem - uansett hvor mye jeg forsøker å trykke på. Men så går det kanskje en times tid, eller noen få timer senere, så må jeg veldig raskt på do igjen for å bæsje. 

Ingen forandring i kostholdet, så dette kan i alle fall ikke være løsningen. Noen som tror at dette kan være grunn til å bekymre seg? 

Anonymous poster hash: b4b16...32a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normalt suger tykktarmen ut det meste av væske slik at avføringen blir sammenhengene, så tenker at dette kan komme av mikroorganismer i maten du har spist slik at tarmen jobber for å tømme seg raskere og ikke tar opp normale mengder med vann lengre.

Sannsynligvis kommer dette til å gå over etter en tid. Hvis ikke kan du ta det opp med fastlegen din.

Lenke til kommentar
Gjest c237f...62b

Du er "dårlig i magen", det er normalt i noen dager. Trolig pga at du eldes og forandrer deg. Kanskje går det over, kanskje er det noe du må forholde deg til. Ingen grunn til bekymring for noe annet enn at du har en kropp 🙂

Klima og livstil påvirker også avføring. Ikke trykk på for mye, da får du bare flere hemorider (åreknuter i anus) etterhvert. 

Anonymous poster hash: c237f...62b

Lenke til kommentar
Gjest b278f...4ae

Jeg bæsjer alt fra 1 til 3 ganger om dagen, kansje mer om jeg har drukket alkohol i for store mengder, eller drikker en kopp kaffe for mye. Er du usikker så ta en tur til legen. 

Noen bæsjer bare 1 gang i uka, ikke at jeg skjønner hvordan de klarer det men det er en annen sak

Anonymous poster hash: b278f...4ae

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Ta en tur til legen. Ikke for at jeg tror det feiler deg noe, men rett og slett for at du skal slutte å bekymre deg, og få en profesjonell forklaring.

Og om det tilfeldigvis skulle være noe, så blir det fulgt opp.

Lenke til kommentar
Gjest b4b16...32a
Bugle skrev (11 timer siden):

Ta en tur til legen. Ikke for at jeg tror det feiler deg noe, men rett og slett for at du skal slutte å bekymre deg, og få en profesjonell forklaring.

Og om det tilfeldigvis skulle være noe, så blir det fulgt opp.

Hva slags undersøkelser kommer de kanskje til å gjennomføre da, hvis man bare har et sånn symptom? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Gjest b4b16...32a skrev (27 minutter siden):

Hva slags undersøkelser kommer de kanskje til å gjennomføre da, hvis man bare har et sånn symptom? 

Du vil nok få noen spørsmål, legen kjenner/trykker litt på magen og basert på det kan det være ingen videre undersøkelser til rektoskopi, koloskopi eller avføringsprøve.

Jeg tror det er stor sannsynlighet for at det ikke blir gjort videre undersøkelser basert på det du skriver, men jeg er ikke lege og anbefaler at du tar kontakt med legen for å få dette ut av tankene :)

Lenke til kommentar
Gjest b4b16...32a
Gjest c237f...62b skrev (18 timer siden):

Du er "dårlig i magen", det er normalt i noen dager. Trolig pga at du eldes og forandrer deg. Kanskje går det over, kanskje er det noe du må forholde deg til. Ingen grunn til bekymring for noe annet enn at du har en kropp 🙂

Klima og livstil påvirker også avføring. Ikke trykk på for mye, da får du bare flere hemorider (åreknuter i anus) etterhvert. 

Jeg er da ikke SÅ gammel enda. I tretti-årene. :lol:

Synes det var litt merkelig at sånne ting forandrer seg nærmest over natten. 

Lenke til kommentar
Gjest c237f...62b
1 hour ago, Guest b4b16...32a said:

Jeg er da ikke SÅ gammel enda. I tretti-årene. :lol:

Synes det var litt merkelig at sånne ting forandrer seg nærmest over natten. 

It begins! 🤣🤣

Ja, det er rart over natta, men i min erfaring er det skjeldent en glidende overgang.. Er selv ikke så langt opp i 40-årene, men har måttet finne meg i mer og mer sivil ulydighet fra kroppsfunksjoner og rare vondter. 🤓

Lenke til kommentar
Gjest b4b16...32a

Med blære-katarr er man selvfølgelig nødt til å tisse nærmest døgnet rundt.

Men kan blære-katarr føre til at man er nødt til til å bæsje mye mer også, ikke bare tisse hele tiden? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...