AndersT2 Skrevet 17. juli 2023 Del Skrevet 17. juli 2023 Skulle endelig kunne skur opp lyden litt når naboen under var dratt på ferie. Satte på The Accountent, og kom til scenen som jeg ville se filmen for, når han tester 50mm på starten av filmen. På melon nr 2 (Det høyeste smellet), så kommer det en høy lyd fra suben, og den er død. Sjekker sikringen på den og den er poffet. Testet med litt lavere volum med ny sikring, og det samme skjedde. Gammel sikring var 4A, mens ny var 3,15A (det var det jeg hadde liggende). Regner kanskje med at det er noe mer som er røket, som gjør at sikringen går? Det tok ca 1 min på lavere volum fra surround forsterkeren før sikringen poffet igjen. Volumreguleringen på suben jeg har står normalt på ca 20% av maks, og hadde satt den opp til ca 25%. Det er en Definitive Technology sub, SuperCube Referance, som gikk ut av produksjon for noen år siden. Det er ikke garanti lenger på min. Den har 1 aktivt og 2 passive 14" elementer i kabinett på 44x44x45cm kabinett, med 1800W effekt (ikke peak). Har ikke bruk for den kraften, men godt å ha litt reservekraft... Kjøpte demo versjon av den for mange år siden, fikk den til ca halv pris for 8000,-, men Suber så har samme kvalitets nivå i dag har jo blitt enormt dyre. Regner 30-40 tusen når jeg sjekket litt i går. Har den også som "fot" for min senterkanal. Regner med det bør være noe som kan repareres? Det holder vel også å skru ut selve elektronikk enheten, og sende den inn? Selve suben veier ca. 50 kilo, og med en litt ødelagt hånd om dagen så greide jeg ikke å vri på den engang i går. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 17. juli 2023 Del Skrevet 17. juli 2023 Mye som kan ha røket. Kan være en kondensator eller lignende muligens. Men ville nok startet med å sette inn en ny 4A sikring. Husket at jeg måtte bytte en sikring på mitt Z5500 anlegg for 15 år siden, fungerer enda Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 18. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2023 Samme problem med ny 4A sikring, så er noe i SUBen. Fikk den åpnet, og kunne ikke se noe som indikerte noe galt. Alle kondensatorer er ut som de skal, og kunne ikke se noe antydninger til noe f.eks. brent. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 18. juli 2023 Del Skrevet 18. juli 2023 (endret) Hvis alt ellers er som før men den ryker en 4A sikring på "ok" volum virker det litt merkelig. Du kan jo måle motstanden i elementet for å se om det har endret seg slik at det vil trekke mer strøm enn før. Endret 31. juli 2023 av vidor Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. juli 2023 Del Skrevet 18. juli 2023 (endret) 1 hour ago, AndersT2 said: Samme problem med ny 4A sikring, så er noe i SUBen. Fikk den åpnet, og kunne ikke se noe som indikerte noe galt. Alle kondensatorer er ut som de skal, og kunne ikke se noe antydninger til noe f.eks. brent. Så du har faktisk målt kondensatorene? Kondensatorer feiler ofte uten et eneste utvendig tegn. Ta denne Elgen-kondensatoren på bildet under. Fra en forsterker jeg kikket på. Bortsett fra litt guffe rundt ene benet, som er helt umulig å se når den er montert, var den helt intakt. Likevel var den fullstendig død. Spoiler https://imgur.com/gallery/WMFiQhC Skal du reparere den så må du nok levere hele subben så de har mulighet til å faktisk teste. Alternativet er å bytte f.eks. hele forsterkerkortet eller strømforsyninga avhengig av hva som er galt. Endret 18. juli 2023 av sedsberg Lenke til kommentar
iknutis Skrevet 18. juli 2023 Del Skrevet 18. juli 2023 Sikringen på min Velodyne røyk for mange år siden, da tok jeg ut forsterkeren og sendte den inn til sjekk. De fant en feil, fikset den, og alt fungerte fint etterpå. Er sjeldent elementene ryker. 1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 18. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2023 iknutis skrev (56 minutter siden): Sikringen på min Velodyne røyk for mange år siden, da tok jeg ut forsterkeren og sendte den inn til sjekk. De fant en feil, fikset den, og alt fungerte fint etterpå. Er sjeldent elementene ryker. Hvilke reparatør benyttet du? Lenke til kommentar
iknutis Skrevet 18. juli 2023 Del Skrevet 18. juli 2023 AndersT2 skrev (5 minutter siden): Hvilke reparatør benyttet du? Mener jeg brukte Dalens elektronikkservice. Jeg jobbet i butikk for snart 20år siden og hadde kun god erfaring med de på serviceoppfølging. https://dalens.no/ Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 18. juli 2023 Del Skrevet 18. juli 2023 På et annet merke så har jeg hørt om en som kjøpte komplett ny elektronikk (alt på ett kort?) i en sub fra fabrikken. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 18. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2023 Ingen som selger merket lenger her i Norge, kun 4 land igjen i Europa de selger i så det ut som når jeg sjekket i går. Har sendt de forespørsel på hva det kan være av feil, og får se om de svarer. Lenke til kommentar
Phantom Software Skrevet 18. juli 2023 Del Skrevet 18. juli 2023 Jeg tror mange produsenter bruker Dalens. Jeg hadde en gammel Onkyo med feil som jeg tilfeldigvis fant ut var dekket av garanti selv om forsterker var minst ti år gammel. Mono sendte den til Dalens, som gjorde en skikkelig bra jobb og jeg fikk tilbake en adskillig mer støvfri forsterker enn jeg sendte fra meg 😅 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 19. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2023 Fikk svar fra de at de ikke hadde service på det merket. Fikk svar fra produsenten, og de nevnte Hifi Klubben, så hører med de. Lenke til kommentar
iknutis Skrevet 19. juli 2023 Del Skrevet 19. juli 2023 (endret) AndersT2 skrev (8 timer siden): Fikk svar fra de at de ikke hadde service på det merket. Fikk svar fra produsenten, og de nevnte Hifi Klubben, så hører med de. Nå er det vel ikke snakk om noen garantireperasjon, viktig å si det. At de ikke har service på et bestemt merke trenger ikke ha noen betydning når garanti-tiden har gått ut. Hifiklubben har ingen verksteder selv, så de må bare videresende og du får et potensielt forsinkende (og fordyrende) mellomledd å forholde deg til. https://www.facebook.com/bergelserv https://elektronikk-service.no/hjem/registrer-ny-service/ Endret 19. juli 2023 av iknutis Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 20. juli 2023 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2023 Skrev at det ikke var noe garanti på det til Dalen, men det har nok noe med tilgang til dokumenter osv vil jeg tro. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 31. juli 2023 Del Skrevet 31. juli 2023 (endret) Guffe under kondensator betyr at de har røket i bunnen. De kan fortsatt virke, men er det brun guffe rundt foten så trenger den egentlig service.... På sub er det ofte lett og rimeligere å bare bytte effektforsterker som ofte sitter enkelt plassert på bakplate. Det kan de fleste fikse selv bare løse bakplate og element og skyve ut effekten. Endret 31. juli 2023 av Gouldfan Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. juli 2023 Del Skrevet 31. juli 2023 Just now, Gouldfan said: Guffe under kondensator betyr at de har røket i bunnen. De kan fortsatt virke, men er det brun guffe rundt foten så trenger den egentlig service.... Viktig å se forskjell på om det er elektrolytt som har lekt eller om det er lim for å holde de på plass. Og for å gjøre ting enda verre er det noe lim som faktisk skader kretskortet og komponenter. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 31. juli 2023 Del Skrevet 31. juli 2023 (endret) sedsberg skrev (3 minutter siden): Viktig å se forskjell på om det er elektrolytt som har lekt eller om det er lim for å holde de på plass. Og for å gjøre ting enda verre er det noe lim som faktisk skader kretskortet og komponenter. Ja vet det med lim, men lim er jo ofte et kvalitativt tegn, da varer det lenger.. Alle sub effekter slites med tiden, og er laget for å enkelt byttes, iallefall de jeg har eid... Det er store krefter i sving, og ofte varmeutvikling man ikke kan gjøre noe med, umulig med vifter feks som man enkelt kan bruke på feks data eller vanlige forsterkere... Så det slites med tiden, hør med produsenten hvor mye effekt koster. Endret 31. juli 2023 av Gouldfan Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 1. august 2023 Forfatter Del Skrevet 1. august 2023 Produsenten har ikke noen distributører lenger i Norge virker det som. Selve enheten inne i suben består av 2 deler. I/O på bakplaten, og selve effektdelen ligger i bunn, og vanskelig å komme til. Sender den på rep, og ser hva Hifi Klubben sier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå