Gå til innhold

Kan Bergen bli den eneste storbyen uten store handelsforbindelse på lang sikt?


Anbefalte innlegg

Ja, det er svært mye enklere å anlegge vei i et flatt landskap @ForTheEmperor

Dype fjorder og høye fjell er krevende. Dagens E16 går derfor ofte langs sjøkanten, der fjellene dypper ned i havet (aka fjord). Vi snakker om bratt terreng, med dertil rasfare. 😕 

Gode og billige alternativer foreligger såvidt jeg vet ikke. 

Flere steder bruker vi i dag ferge for å krysse fjordene. Dette tar tid. Men sammenlignet med bruer eller undersjøiske tuneller, er det latterlig billig. Og enkelt å skalere; bare å kaste inn en ny ferge, dersom det er politisk vilje til det!

Det går ingen ras der fergene seiler. Litt brå sjø kan det være – og ved kraftig uvær må de kanskje innstilles helt. (Ved slikt vær ville riktignok de fleste bruer også ha blitt stengt ned, da!) 

Grunnet at fergene kun koster oss tid, og ikke er abnorm fare for liv og helse, ønsker jeg å avvente fergefri E39. Jeg synes ikke dette er viktig nok. La oss begynne med de veier hvor det jevnlig faller flere tonn med stein ned. Det er ikke gøy å bli skylt ned i fjorden pga ras. Fiks farlige veier! Om det skulle være noen penger igjen etterpå (I doubt!), så kan vi til nød bygge en og annen bru. 

 

 ---

 

Noe av det dummeste må vel være krysning av Bjørnafjorden med bru!? 

Vi snakker om en over 5km lang bru. 5km! Det er laaangt til bru å være! (I tillegg må det en lang rekke mindre bruer til. Etter å ha passert den største krysningen på 5km, er man ikke på fastlandet. Nei og niks. Her skal veien bukte seg fra den ene øya til den andre, før den etterhvert nærmer seg fastlandet Haugesund er tilkoblet på. 

image.png.a375fcb9a19074eda8882a6ff43822e9.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
qualbeen skrev (8 timer siden):

Ja, det er svært mye enklere å anlegge vei i et flatt landskap @ForTheEmperor

Dype fjorder og høye fjell er krevende. Dagens E16 går derfor ofte langs sjøkanten, der fjellene dypper ned i havet (aka fjord). Vi snakker om bratt terreng, med dertil rasfare. 😕 

Gode og billige alternativer foreligger såvidt jeg vet ikke. 

Flere steder bruker vi i dag ferge for å krysse fjordene. Dette tar tid. Men sammenlignet med bruer eller undersjøiske tuneller, er det latterlig billig. Og enkelt å skalere; bare å kaste inn en ny ferge, dersom det er politisk vilje til det!

Det går ingen ras der fergene seiler. Litt brå sjø kan det være – og ved kraftig uvær må de kanskje innstilles helt. (Ved slikt vær ville riktignok de fleste bruer også ha blitt stengt ned, da!) 

Grunnet at fergene kun koster oss tid, og ikke er abnorm fare for liv og helse, ønsker jeg å avvente fergefri E39. Jeg synes ikke dette er viktig nok. La oss begynne med de veier hvor det jevnlig faller flere tonn med stein ned. Det er ikke gøy å bli skylt ned i fjorden pga ras. Fiks farlige veier! Om det skulle være noen penger igjen etterpå (I doubt!), så kan vi til nød bygge en og annen bru. 

 

 ---

 

Noe av det dummeste må vel være krysning av Bjørnafjorden med bru!? 

Vi snakker om en over 5km lang bru. 5km! Det er laaangt til bru å være! (I tillegg må det en lang rekke mindre bruer til. Etter å ha passert den største krysningen på 5km, er man ikke på fastlandet. Nei og niks. Her skal veien bukte seg fra den ene øya til den andre, før den etterhvert nærmer seg fastlandet Haugesund er tilkoblet på. 

image.png.a375fcb9a19074eda8882a6ff43822e9.png

Er enig med deg at vi bør prioritere å rassikre og utbedre eksisterende strekninger mellom vest og øst. E16 og E134 bør fokuseres fremfor Hordfast prosjektet. Eller de kan fortsatt gå videre med å bygge en mindre bro over til Tysnes og legge strekningen derfra til Stavanger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt off-topic men neste NTP bør fokuserer på å knytte alle landsdelene bedre sammen. Det betyr utbedre minst 70-80 av alle Europaveier som mangler gul stripe og bred veg, spesielt Nord-Norge og på Vestlandet. Veier som mangler gul midstriper men er bred nok til at to kjøretøyer kan kjøre forbi behøves ikke, men kan fortsatt vedlikeholdes. De aller verste strekningene bør utbedres. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...