peterjohn Skrevet 17. juli 2023 Del Skrevet 17. juli 2023 (endret) Hei, jeg spør om norske statsborgere må betale gebyr til universitet i Norge for å bli lege ? Hvor lenge er studiene for å bli lege i Norge, 5 år eller noe annet. Og har vi også mastergrad eller spesialisering i Norge etter fullført bachelorgrad i medisin ? Hvor lang tid tar de? og er de gjenkjenne av lånekassen ? Medisinske studier er gratis her i landet for norske statsborgere eller må de betale studieavgift eller gebyr til universitetene ? Endret 18. juli 2023 av peterjohn Lenke til kommentar
William_S Skrevet 14. august 2023 Del Skrevet 14. august 2023 Det er ikke studieavgift på norske medisinutdanninger, men undervisningen foregår på norsk. Selve studiet er 6 årig og etter det starter man på spesialiseringen. Første delen er likt for alle (LIS1) hvor man skal gjennom både kommunalhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten. 1 Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 14. august 2023 Del Skrevet 14. august 2023 Aner ikke men jeg kjente ei jente som reiste til utlandet og utdannet seg til lege (Bali?) Eller no sånt 😀 Lenke til kommentar
Mille12 Skrevet 14. august 2023 Del Skrevet 14. august 2023 Som nevnt tidligere foregår studiene på norsk, og det kreves gode norskkunnskaper for å kunne følge undervisningen og bestå eksamener. Dette fordi mye av undervisningen er smågruppebasert og praktisk rettet med pasient. Det er i tillegg til skriftlige eksamener hyppige praktiske/muntlige eksamener og lengre praksisperioder i primær- og spesialisthelsetjenesten underveis (hvor det er helt avgjørende med gode kommunikasjonsevner på norsk for å kunne bestå). Man betaler en symbolsk semesteravgift, utdanningen er ellers gratis. Jeg vil tippe at opptak til medisinstudier i Norge krever dokumentasjon av norskkunnskaper på et eller annet vis for utenlandske statsborgere (ellers ville vi vel finansiert medisinutdanning for hele verden), men dette kan du sikkert lett finne ut av selv. I tillegg må du såklart oppfylle ordinære opptakskrav. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå