Gå til innhold

Er protestantismen den eneste riktige religionen?

Anbefalte innlegg

HowardGayle skrev (4 minutter siden):

Det er ikke noe argument å komme med en video som forklarer et ord. 44.58 viser at slike tolkninger skal være helt unødvendig. 

Tallet 8 finner du ikke i Koranen i denne sammenhengen. Men at ble skapt på 6 dager, finner du flere steder.

Gud skapte Jorda på 2 dager, og skapte innholdet på 4 dager.

41.11 Then He directed Himself to the heaven while it was smoke and said to it and to the earth, 'Come [into being], willingly or by compulsion.' They said, 'We have come willingly.'

Thuma ordet på arabisk, derfor jeg linket til videoen, fordi han forklarte det ganske greit.

21.30 Do not those who disbelieve see that the heavens and the earth were a closed-up mass, then We opened them out? And We made from water every living thing. Will they not then believe?" 

Dette viser at dette ble bygget samtidig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Wall Dorf skrev (8 minutter siden):

Vi har kanskje de samme problemene i dag kanskje? Heb.7.3 skriver om Melkisedek som har samme status som Guds sønn, han hadde ingen far eller mor og var uten ættetavle. Det samme blir tilfelle i Gal.4 når de to kvinnene hans egentlig er to byer. Vi må ta høyde for at dette forklares det mer om andre steder i skriftene. Har oppdaget å finne forklaringer til Bibelen i Apokryfene angående bror til profeten Daniel.

??? Jeg spurte hvem faren til Josef var, siden det er to forskjellige beskrivelser, samme med Aziahahvar han 22 eller 42 når han ble konge? , samme med de andre versene om hvor mange som var i krig, hvordan døde Judas? +++

Men uansett, for å fram en diskusjon, tror du Jesus er Gud, eller ble han sendt av Gud?

Lenke til kommentar
PrettyBoy skrev (16 minutter siden):

Her beskriver han ordet thuma...Som betyr og.

Det er i det hele tatt så mye dumt i koranen at man må lure på hva som får noe tenkende menneske til å tro på den, om man ikke er hjernevasket eller vokst opp i en streng kultur basert på dens logikk og ikke vært tillatt en eneste kritisk tanke:

.Og Vi har sannelig prydet den næmeste himmel med lysgivere, og Vi har gjort dem til (midler til) fordrivelse av satanene, og Vi har beredt dem den flammende Ildens straff. (dette er forklaringen på hvorfor vi har stjerner)

Vi har sannelig prydet den nærmeste himmel med skjønnhet - stjernene. Og beskyttet (den) mot enhver opprørsk motstander.De kan ikke lytte til den opphøyede forsamling, og de blir bombardert (med steiner) fra enhver side (fortsatt om stjerner)

Dette er forøvrig min favoritt selvmotsigelse:

Det er ikke tvang i religionen, for sannheten er visselig lett å skjelne fra løgnen. Den som derfor fornekter dem som leder vill, og tror på Allah, han har visselig grepet fatt i et sterkt håndtak som ikke kan brytes i stykker, og Allah er Althørende, Allvitende

9:29  Kjemp mot dem fra Skriftens folk som ikke tror på Allah og heller ikke på den Ytterste dag, og som ikke holder det for forbudt som Allah og Hans Sendebud har forbudt, og som ikke følger sannhetens religion, inntil de betaler tributt med (egen) hånd og underkaster seg.

9:6  Og om en av avgudsdyrkerne søker beskyttelse hos deg, så gi ham beskyttelse inntil han har hørt Allahs ord, og (ønsker han allikevel å vende tilbake), før ham så til hans sikre tilholdssted. Slik (skal det være) fordi de er et folk som ikke har viten

Legg merke til parantesene med innskutt innhold

(!):

Når dere da (i regulær krig) møter de vantro, så hugg dem over halsen, og når dere så har fått makt over dem, så bind dem fast i bånd. Dernest (sett dem fri) enten som nåde eller mot løsepenger, inntil krigen avlegger sine byrder. Slik (skal det være). Og om Allah hadde villet, hadde Han Selv straffet dem, men (Han har villet) å prøve dere ved hverandre, og Han gjør ikke deres gjerninger til intet, som blir drept på Allahs vei

Og drep dem hvor dere enn finner dem (mens krigen pågår), og driv dem ut fra den byen som de drev dere ut fra, for forfølgelse er verre enn krig. Men bekjemp dem ikke ved den Hellige Moské, før de bekjemper dere der. Men om de kjemper mot dere, så bekjemp dem. Slik er de vantros belønning

8:66  Å Profet, bli ved å ivre de troende (til å holde seg rede) til kamp. Om det er tyve av dere som er utholdende, så skal de beseire to hundre, og om det er hundre av dere, så skal dere beseire tusen av dem som er vantro, fordi de er et folk som ikke forstår.

Her har vi fredens religion i fri utfoldelse!

Koranen om hvordan mennesket blir til: (av sammenløpet blod)

23:15  deretter skapte Vi sæddråpen om til sammenløpet blod, og omskapte det sammenløpte blodet til en (uformet) klump. Så skapte Vi knokler ut av denne klumpen. Deretter dekket Vi knoklene med kjøtt, og så utviklet Vi det til en annen skapning (med sjel). Velsignet være da Allah, den Beste av alle skapere

Men jorden er faktisk flat:

15:20  Og Vi har utbredt jorden og anbrakt fjell på den, og Vi lar enhver ting vokse og utvikle seg i anstendig størrelse på den.

Har Vi ikke gjort jorden til et leie,og fjellene som teltplugger?

Solen går i bane:

Har du ikke sett at Allah lar natten gå over i dagen, og lar dagen gå over i natten, og (at Han) har underlagt solen og månen (i tjeneste); enhver (av dem) følger (sin bane) til en bestemt tid, og Allah vet visselig (alt) dere gjør.

og går ned i en mudret kilde:

Inntil han nådde til solens nedgang [eller: vest for solen] (og) fant at den gikk ned i en mudret kilde, og fant et folk hos den. Vi sa: Å Dhul-Qarnain, du kan enten straffe dem eller vise dem godhet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
PrettyBoy skrev (3 timer siden):

Både enig og uenig. mye likt. Og masse rom for å samarbeide. Men når det kommer til Jesus og treenigheten så stopper det opp der.

Det stopper opp ved treenigheten, men hvor ofte er treenigheten relevant i forhold til verdens problemer? ;)

Lenke til kommentar
HowardGayle skrev (5 minutter siden):

Det er i det hele tatt så mye dumt i koranen at man må lure på hva som får noe tenkende menneske til å tro på den, om man ikke er hjernevasket eller vokst opp i en streng kultur basert på dens logikk og ikke vært tillatt en eneste kritisk tanke:

.Og Vi har sannelig prydet den næmeste himmel med lysgivere, og Vi har gjort dem til (midler til) fordrivelse av satanene, og Vi har beredt dem den flammende Ildens straff. (dette er forklaringen på hvorfor vi har stjerner)

Vi har sannelig prydet den nærmeste himmel med skjønnhet - stjernene. Og beskyttet (den) mot enhver opprørsk motstander.De kan ikke lytte til den opphøyede forsamling, og de blir bombardert (med steiner) fra enhver side (fortsatt om stjerner)

Dette er forøvrig min favoritt selvmotsigelse:

Det er ikke tvang i religionen, for sannheten er visselig lett å skjelne fra løgnen. Den som derfor fornekter dem som leder vill, og tror på Allah, han har visselig grepet fatt i et sterkt håndtak som ikke kan brytes i stykker, og Allah er Althørende, Allvitende

9:29  Kjemp mot dem fra Skriftens folk som ikke tror på Allah og heller ikke på den Ytterste dag, og som ikke holder det for forbudt som Allah og Hans Sendebud har forbudt, og som ikke følger sannhetens religion, inntil de betaler tributt med (egen) hånd og underkaster seg.

9:6  Og om en av avgudsdyrkerne søker beskyttelse hos deg, så gi ham beskyttelse inntil han har hørt Allahs ord, og (ønsker han allikevel å vende tilbake), før ham så til hans sikre tilholdssted. Slik (skal det være) fordi de er et folk som ikke har viten

Legg merke til parantesene med innskutt innhold

(!):

Når dere da (i regulær krig) møter de vantro, så hugg dem over halsen, og når dere så har fått makt over dem, så bind dem fast i bånd. Dernest (sett dem fri) enten som nåde eller mot løsepenger, inntil krigen avlegger sine byrder. Slik (skal det være). Og om Allah hadde villet, hadde Han Selv straffet dem, men (Han har villet) å prøve dere ved hverandre, og Han gjør ikke deres gjerninger til intet, som blir drept på Allahs vei

Og drep dem hvor dere enn finner dem (mens krigen pågår), og driv dem ut fra den byen som de drev dere ut fra, for forfølgelse er verre enn krig. Men bekjemp dem ikke ved den Hellige Moské, før de bekjemper dere der. Men om de kjemper mot dere, så bekjemp dem. Slik er de vantros belønning

8:66  Å Profet, bli ved å ivre de troende (til å holde seg rede) til kamp. Om det er tyve av dere som er utholdende, så skal de beseire to hundre, og om det er hundre av dere, så skal dere beseire tusen av dem som er vantro, fordi de er et folk som ikke forstår.

Her har vi fredens religion i fri utfoldelse!

Koranen om hvordan mennesket blir til: (av sammenløpet blod)

23:15  deretter skapte Vi sæddråpen om til sammenløpet blod, og omskapte det sammenløpte blodet til en (uformet) klump. Så skapte Vi knokler ut av denne klumpen. Deretter dekket Vi knoklene med kjøtt, og så utviklet Vi det til en annen skapning (med sjel). Velsignet være da Allah, den Beste av alle skapere

Men jorden er faktisk flat:

15:20  Og Vi har utbredt jorden og anbrakt fjell på den, og Vi lar enhver ting vokse og utvikle seg i anstendig størrelse på den.

Har Vi ikke gjort jorden til et leie,og fjellene som teltplugger?

Solen går i bane:

Har du ikke sett at Allah lar natten gå over i dagen, og lar dagen gå over i natten, og (at Han) har underlagt solen og månen (i tjeneste); enhver (av dem) følger (sin bane) til en bestemt tid, og Allah vet visselig (alt) dere gjør.

og går ned i en mudret kilde:

Inntil han nådde til solens nedgang [eller: vest for solen] (og) fant at den gikk ned i en mudret kilde, og fant et folk hos den. Vi sa: Å Dhul-Qarnain, du kan enten straffe dem eller vise dem godhet.

Hvilken oversettelse er dette?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PrettyBoy skrev (14 minutter siden):

Tallet 8 finner du ikke i Koranen i denne sammenhengen. Men at ble skapt på 6 dager, finner du flere steder.

Gud skapte Jorda på 2 dager, og skapte innholdet på 4 dager.

41.11 Then He directed Himself to the heaven while it was smoke and said to it and to the earth, 'Come [into being], willingly or by compulsion.' They said, 'We have come willingly.'

Thuma ordet på arabisk, derfor jeg linket til videoen, fordi han forklarte det ganske greit.

21.30 Do not those who disbelieve see that the heavens and the earth were a closed-up mass, then We opened them out? And We made from water every living thing. Will they not then believe?" 

Dette viser at dette ble bygget samtidig.

Det fungerer sikkeret fint for deg å late som den ikke finnes, men kan jeg enda en gang minne deg på 2.30?

Han er den som har skapt alt som er på jorden for dere. Deretter vendte Han Seg mot himmelen, og Han fullendte den som syv himler, og Han vet om alle ting.

Den forteller i klartekst at det først var jorden, og så himmelen, stikk i strid med 79 29-31;

Han har opphøyet dens hvelv og gjort den fullkommen,Og Han formørket dens natt, og lot dens dagslys fremgå (av den).Og deretter brettet (Han) ut jorden.

Brettet ut. En flat jord.

Endret av HowardGayle
skriveleif
Lenke til kommentar
Aiven skrev (2 minutter siden):

Ok, vel norsken er dårlig, noe som igjen gjør det litt vanskelig å vurdere påstandene dine. Jeg synes dog det ikke framstår som selvmotsigelser.

I det lange innlegget du først siterte påpekte jeg ikke selvmotsigelser (untatt den åpenbare om hvor fri for tvang Fredens religion er) men hvor uvitenskaplig og tåpelig den er på andre måter. Men det er greit for meg om andre er uenig i det, jeg forteller bare hva jeg ser fra mitt ståsted.

Lenke til kommentar
PrettyBoy skrev (4 timer siden):

??? Jeg spurte hvem faren til Josef var, siden det er to forskjellige beskrivelser, samme med Aziahahvar han 22 eller 42 når han ble konge? , samme med de andre versene om hvor mange som var i krig, hvordan døde Judas? +++

Men uansett, for å fram en diskusjon, tror du Jesus er Gud, eller ble han sendt av Gud?

Josefs far er nevnt i 1.Mos.49.22 under Jakobs sønner. (Jakob dør v29-33 og sorgen etterpå i neste kap. Jakob er også beskrevet som Israel (1.Mos,32.28) mens Josef har mange drømmer i GT om fremtiden, blant annet om at solen og månen og 11 stjerner bøyde seg for ham. Faren irettesatte ham og sa: Skulle jeg og din mor og dine brødre virkelig komme og bøye oss til jorden for deg?»  Brødrene ble misunnelige på ham, men faren merket seg det han hadde sagt.

(se for øvrig Åp.12.1)

For å gi deg et innblikk i hva skriften forklarer om Gud, les 1.Kor.15.20-28. Vers 20 kan du overse som vår nåtid, det er bare en beskrivelse for når riene kommer i gang som vist i Åp.12. og Jes.42.14:

Jeg (Herren) har vært taus i lange tider, har tidd og holdt meg tilbake. Nå skriker jeg som en fødende kvinne, jeg stønner og snapper etter pusten.

Samtidig som du er inne på 1.Kor.15. kan du jo lese om hva som er premissene for en uansett oppstandelse (i v26) seier over døden. Det er gudsbildet når Jesus blir seierherre. (v57) Og så mener jeg at det hele har et menneskelig utgangspunkt om man da legger inn betydningen av Heb.7.14?

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (5 timer siden):

Altså jeg er ikke en ekspert, men nå er vel en profeti en fortelling om fremtiden, fra bibelens perspektiv så er vel dette fremtiden ? Det er åpenbart nåtiden for oss, men om en 2-3000 år gammel profet dukker opp så kan vi vel begynne å se om noen av disse profetiene har noe for seg, eller om det bare er tullpreik ? Noen av bibelens tekster er åpenbart brukt til ren ondskap. Jeg tror det er en grunn til at hele denne himmelgud/kjellergud greia er blitt reversert det er pga hvor utrolig kjpe de kristne er blitt. Satan er nå et symbol for frihet og likeverd da må vel noe gått gærent for dem ?

Nei, Bibelsk perspektiv handler om en del av endetiden. ( Jes.46.10) Også beskrevet som Herrens dag, men også " Fastsatt tid" og som "tidens fylde".

Lenke til kommentar
10 hours ago, PrettyBoy said:

John 17:3

"Og dette er det evige liv, at de kjenner dig, den eneste sanne Gud, og ham du utsendte, Jesus Kristus."

Jesus selv sier at det kun finnes EN SANN GUD. Så hvor mange Gud finnes det? 1. Dette er jo hva muslimene tror på, EN Gud, og Jesus som han sendte til menneskeheten som en profet.

Kristne kan såklart også falle i å få en annen Jesus. Det er jo Paulus som sier det til Kristne. 

Hvis du godtar at Jesus sa dette, da bør du godta andre ting i Joh evg?  I samme skrift altså. Hva betyr det at Tomas kaller Jesus Herre og Gud, uten at Jesus refser eller setter han på plass? hvis dette er en viktig misforståelse "Nei, Tomas, jeg er ikke Gud" e.l.
Paulus refser mennsker i Apg som hevder han er en gud.

Vidre i Joh evg, så kalles Jesus for Ordet, som var Gud. Jesus sier også at han skal reise seg selv opp fra de døde. Godtar du ikke disse utsagn fra Joh evg, men bare legger vekt på ett av dem?

La Jesus ned sitt liv for så å ta det tilbake igjen i Islam? Er han Guds sønn? Er han ypperesteprest?, Er han soningslammet? osv. Hvis ikke så er en meget markante og viktige deler av Jesus annerledes og det vil jeg kalle en annen Jesus, til tross for at vi er enige i at han er en profet, men han er mye mer ut fra kristne skrifter.

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (2 timer siden):

Josefs far er nevnt i 1.Mos.49.22 under Jakobs sønner. (Jakob dør v29-33 og sorgen etterpå i neste kap. Jakob er også beskrevet som Israel (1.Mos,32.28) mens Josef har mange drømmer i GT om fremtiden, blant annet om at solen og månen og 11 stjerner bøyde seg for ham. Faren irettesatte ham og sa: Skulle jeg og din mor og dine brødre virkelig komme og bøye oss til jorden for deg?»  Brødrene ble misunnelige på ham, men faren merket seg det han hadde sagt.

(se for øvrig Åp.12.1)

Ikke for å fremstå som fryktelig frempå, men jeg synes du hopper over spørsmålet. Er faren til Josef Eli eller Jakob?

Jeg synes ikke dette er veldig kontroversiellt (og jeg er ganske kritisk til mye i bibelen), men det er jo et kurant spørsmål. Forklaringene kan være mange; er Eli faren til Maria, vises det til Jakob som stamfar, var Josef sønn av et leviratekteskap. Ingen av disse svarene innvirker akkurat på historien, og det er  "far fetched" å forsøke å kritisere bibelen på akkurat denne. Det er ikke akkurat som slektsgransking på den tiden var som nå.

Endret av HowardGayle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
HowardGayle skrev (1 time siden):

Ikke for å fremstå som fryktelig frempå, men jeg synes du hopper over spørsmålet. Er faren til Josef Eli eller Jakob?

Jeg synes ikke dette er veldig kontroversiellt (og jeg er ganske kritisk til mye i bibelen), men det er jo et kurant spørsmål. Forklaringene kan være mange; er Eli faren til Maria, vises det til Jakob som stamfar, var Josef sønn av et leviratekteskap. Ingen av disse svarene innvirker akkurat på historien, og det er et litt "far fetchjed" forsøk å kritisere bibelen på akkurat denne. Det er ikke akkurat som slektsgransking på den tiden var som nå.

Som jeg har vært inne på før, så hender det at - hva skal man egentlig kalle det? - velger "navnene" har egne betydninger og at det er som det synes å beskrive er noe annet enn en person med et bestemt egennavn, som at døperen Johannes også er Eli, Josef er beskrevet i Apg.1.23 som også ble kalt Barsabbas med tilnavnet Justus. Det er samme tilnavn som Jesus blir kalt med i Kol.4.11

Det kan derfor være vanskelig å avgjøre hva meningen er med slike krumspring, søker man på tilnavn og "kalt for" støter man på mye rart, for Barsabbas var også et navn Judas ble kalt for. (i Apg.15.22) 

Jeg har begynt å tro at navn egentlig ikke benevner personers navn fordi de heter det, men hvilken egenskap/ tro de har. Barsabbas betyr: sønn av sabbaten.

Slik er det også om du leser om Jakobs sønner og hva navnene betyr i 1.Mos.49, det kan derfor være godt mulig for at Eli også er Jakob om det finnes en slik sammenheng i skriften. Det er i alle fall ikke 4 evangelister i NT, det er i alle fall sikkert! For Johannes brukte Markus som tilnavn. (Apg.15.37)

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
HowardGayle skrev (18 timer siden):

Det fungerer sikkeret fint for deg å late som den ikke finnes, men kan jeg enda en gang minne deg på 2.30?

Han er den som har skapt alt som er på jorden for dere. Deretter vendte Han Seg mot himmelen, og Han fullendte den som syv himler, og Han vet om alle ting.

Den forteller i klartekst at det først var jorden, og så himmelen, stikk i strid med 79 29-31;

Han har opphøyet dens hvelv og gjort den fullkommen,Og Han formørket dens natt, og lot dens dagslys fremgå (av den).Og deretter brettet (Han) ut jorden.

Brettet ut. En flat jord.

Igjen, . Det er derfor jeg la ut videon om ordet thuma på arabisk, dens faktiske betydning. 

Det er ingen motsetning mellom tidsperioden nevnt i disse versene og det andre verset som sier at det var seks dager.

I disse versene - fra Surah Fussilat - ser vi at Allah forteller oss at Han "skapte jorden på to dager".

Så "plasserte Han i den (dvs. jorden) faste fjell over den, og Han velsignet den, i fire dager like - dvs., i to dager som ble lagt til de to dagene da Han skapte jorden, så totalt blir det fire dager. Det sier ikke at skapelsen av fjellene og målingen av livsoppholdet tok fire dager.

Forvirringen som nevnes i spørsmålet, kommer kanskje fra dette, dvs., fra å tenke at de fire dagene blir lagt til de to dagene da jorden ble skapt, og totalt blir det seks, og deretter legge til de to dagene da himlene ble skapt ("Så fullførte og avsluttet Han skapelsen av syv himler på to dager") - som blir totalt åtte dager, ikke seks dager. Men denne forvirringen kan avklares ved å behandle denne feilaktige forestillingen. Så jorden ble skapt på to dager, og fjellene ble skapt og livsoppholdet ble målt på to dager til, noe som gir totalt fire, dvs., dette tok de to andre dagene. Så skapelsen av de syv himlene tok to dager. Så totalt er det seks dager av Allahs dager.

Mufassirene kommenterte denne sannheten som tar for seg den feilaktige forestillingen. Al-Qurtubi sa:

"i fire dager" - dette er som noen som sier: "Jeg reiste fra Basra til Bagdad på ti dager og til Kufa på femten dager, dvs. en total tid på femten dager." (al-Jaami 'li Ahkaam al-Qur'aan, bind 15, s. 343).

Al-Baghawi sa: "i fire dager" betyr skapelsen av det som er på jorden. Målingen av livsoppholdet var på tirsdag og onsdag, som sammen med søndag og mandag gir totalt fire dager. Dette er som å si "Jeg giftet meg med en kvinne i går, og i dag giftet jeg meg med to" - der den ene er kvinnen han giftet seg med dagen før.

Tafseer al-Baghawi, 7/165

Al-Zajjaaj sa: "i fire dager" betyr to dager som ble lagt til de to forrige dagene.

Al-Kashshaaf, bind 3, s. 444

Disse versene - fra Surah Fussilat - bekrefter det andre verset, som sier at skapelsen av himlene og jorden ble fullført på seks dager. Så det er ingen motsetning når det gjelder perioden da Allah skapte himlene og jorden

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (15 timer siden):

(se for øvrig Åp.12.1)

For å gi deg et innblikk i hva skriften forklarer om Gud, les 1.Kor.15.20-28. Vers 20 kan du overse som vår nåtid, det er bare en beskrivelse for når riene kommer i gang som vist i Åp.12. og Jes.42.14:

Jeg (Herren) har vært taus i lange tider, har tidd og holdt meg tilbake. Nå skriker jeg som en fødende kvinne, jeg stønner og snapper etter pusten.

Samtidig som du er inne på 1.Kor.15. kan du jo lese om hva som er premissene for en uansett oppstandelse (i v26) seier over døden. Det er gudsbildet når Jesus blir seierherre. (v57) Og så mener jeg at det hele har et menneskelig utgangspunkt om man da legger inn betydningen av Heb.7.14?

Hva er du svarer på her egentlig? Jeg hadde et enkelt spørsmål om hvem faren var, men du hopper over det. 

Et annet spørsmål, hvordan døde Judas?

Lenke til kommentar
cuberen skrev (13 timer siden):

Kristne kan såklart også falle i å få en annen Jesus. Det er jo Paulus som sier det til Kristne. 

Hvis du godtar at Jesus sa dette, da bør du godta andre ting i Joh evg?  I samme skrift altså. Hva betyr det at Tomas kaller Jesus Herre og Gud, uten at Jesus refser eller setter han på plass? hvis dette er en viktig misforståelse "Nei, Tomas, jeg er ikke Gud" e.l.
Paulus refser mennsker i Apg som hevder han er en gud.

Vidre i Joh evg, så kalles Jesus for Ordet, som var Gud. Jesus sier også at han skal reise seg selv opp fra de døde. Godtar du ikke disse utsagn fra Joh evg, men bare legger vekt på ett av dem?

La Jesus ned sitt liv for så å ta det tilbake igjen i Islam? Er han Guds sønn? Er han ypperesteprest?, Er han soningslammet? osv. Hvis ikke så er en meget markante og viktige deler av Jesus annerledes og det vil jeg kalle en annen Jesus, til tross for at vi er enige i at han er en profet, men han er mye mer ut fra kristne skrifter.

Jesus bekrefter heller ikke at han er Gud, ingen steder i bibelen sier Jesus at jeg er Gud, tilbe meg. Og vi ser flere steder i bibelen at Jesus sier, ber til en Gud. Ber han til seg selv?

Matteus 14:23: "Etter at han hadde sendt folket bort, gikk han opp på fjellet for å være for seg selv og ba. Kvelden kom, og han var der alene."

Matteus 26:36-44: Dette er beretningen om Jesus i Getsemane-hagen før hans arrestasjon. Her ber Jesus til Gud Faderen om å la kalken gå forbi ham, men at Guds vilje må skje. Dette er en av de mest kjente bønnene til Jesus.

Markus 1:35: "Tidlig om morgenen, lenge før det ble lyst, sto han opp, gikk ut og dro til et øde sted og ba der."

Lukas 5:16: "Men han drog seg ofte tilbake til øde steder og ba."

Lukas 6:12: "I de dagene gikk han opp i fjellet for å be. Han tilbrakte natten i bønn til Gud."

Lukas 22:39-46: Tilsvarende beretning om Jesus i Getsemane-hagen, der han ber til Gud Faderen før sin arrestasjon og korsfestelsen. og flere andre steder.

Så hvem er det han ber til? Hvorfor skal en Gud, be til en annen Gud?

Sidenote: Og hvordan ba Jesus? Knefall, og panna i bakken. Moses, Abraham, ba også på samme måte, og muslimene idag ber på samme måte.

Ifølge Koranen er Jesus ikke Guds sønn, det er en markant forskjell ja. Flere steder i Bibelen at Gud sier sønn til andre profeter, betyr det at de også er Guds sønner på lik linje med Jesus?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...