Gå til innhold

Er protestantismen den eneste riktige religionen?


Anbefalte innlegg

skaftetryne32 skrev (1 minutt siden):

Ikke ?

Som sagt det er ingenting som tyder på at disse gudene eksisterer, og heller ikke denne jesus figuren.

 

Noe som faktisk er sant å kan bevises, og ikke løgn å fanteri holder. 

Spørsmålet mitt var rettet mot kristne, om de tror Jesus er Gud, eller ble sendt av Gud. Hvis du ikke tror på Gud, så spiller dette spm ingen rolle for din del. 

Noe som er faktisk sant skriver du.... Hva aksepter du som sant? Hvilke kriterier? Jeg kan si at Koranen er sann, og derfor eksister Gud/Jesus/osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PrettyBoy skrev (10 minutter siden):

Ok, har du et par eksempler?

Koranen har veldig mange motsigelser, og er ikke enig med seg selv om noe så elementært som hvor mange dager guden brukte på å skape himmelen og jorden (2? 4? 6?) 10:4 sier 6, 41:10 sier 2, 41:11 sier 4. For å ta et eksempel

 

Hvis du legger godviljen til kan du kanskje tolke det til 2 dager jorden, 4 for føde , og 2 for hjimmelen, men da får du 8 dager, ikke seks, så det funker ikke det heller.

Endret av HowardGayle
legge godvilje til
Lenke til kommentar
Aiven skrev (36 minutter siden):

Riktigere i forhold til den objektive sannheten, som stemmer overens med min personlige troserfaring.

Nå kan jo muslimer si at mine erfaringer i forhold til muslimsk tro kun er knyttet til andres troserfaringer, slik at det er begrenset hvor mye jeg får sammenlignet. 

Mitt hovedpoeng er at mye er likt, fordi jeg mener dette er et viktig poeng som ofte mangler i vår tids diskurs.

Grunnprinsippene i kristendom og islam er såpass like, at det burde være rom for å samarbeide om mange spørsmål. Spesielt i en tid hvor materialisme, hedonisme, nihilisme og post-modernisme spiser av folks religiøse interesse, men også av folks livsglede.

Både enig og uenig. mye likt. Og masse rom for å samarbeide. Men når det kommer til Jesus og treenigheten så stopper det opp der.

Endret av PrettyBoy
Lenke til kommentar
PrettyBoy skrev (2 timer siden):

Tror du/dere Jesus er Gud eller ble sendt av Gud?

 

Prøv Joh.6.37-40: Alle de som Far gir meg, kommer til meg, og den som kommer til meg, vil jeg aldri støte bort. 38 For jeg er ikke kommet ned fra himmelen for å gjøre det jeg selv vil, men det han vil, han som har sendt meg. 39 Og det han vil, han som har sendt meg, er at jeg ikke skal miste noen av alle dem han har gitt meg, men reise dem opp på den siste dag. 40 For dette er min Fars vilje, at hver den som ser Sønnen og tror på ham, skal ha evig liv, og jeg skal reise ham opp på den siste dag.»

Og: Joh. 1.18:  Ingen har noen gang sett Gud, men den enbårne, som er Gud og som er i Fars favn, han har vist oss hvem han er.
+ Joh.10.30: (Jesus og porten) Jeg og Far er ett. - Med menneskesønnen er det annerledes, Matt.12.32: Den som sier et ord mot Menneskesønnen, skal få tilgivelse. Men den som sier mot Den hellige ånd, skal ikke få tilgivelse, verken i denne verden eller i den kommende.

Lenke til kommentar
HowardGayle skrev (55 minutter siden):

Koranen har veldig mange motsigelser, og er ikke enig med seg selv om noe så elementært som hvor mange dager guden brukte på å skape himmelen og jorden (2? 4? 6?) 10:4 sier 6, 41:10 sier 2, 41:11 sier 4. For å ta et eksempel

 

Hvis du legger godviljen til kan du kanskje tolke det til 2 dager jorden, 4 for føde , og 2 for hjimmelen, men da får du 8 dager, ikke seks, så det funker ikke det heller.


(K. 11:7 [9]): "Han er det, som skapte himmel og jord på seks dager... "
(K. 41:9 [8]): "Si, Fornekter dere virkelig Ham som skapte jorden på to dager ... "
(K. 41: 10 [9]): "Han plasserte de faste fjell høyt opp på den, og velsignet den, og anordnet en levemåte på den på fire dager. "
(K. 41: 12 [11]): "Og Han gjorde dem ferdige som syv himler på to dager..."
 

 Regnstykket som ble fremstilt i bakgrunn av dette er rett og slett feil. Det riktige regnestykket er følgende: 2 + (4-2) +2 = 6 og dette stemmer med det andre vers sier. Slik har alle som skrev tafsir (koranforklaring) forklart dette gjennom historien. De fire dager som er nevnt i K 41:10 inkluderer de to i 41:9 siden det er samme jord Koranen snakker om.

Hvis jeg sier følgende feks: jeg har skrevet denne artikkelen på to dager. Senere sier jeg: Jeg har forberedt denne artikkelen til publisering på 4 dager. Det er ingen tvil i at de to utsagnene kan fullføre og forklare hverandre. De vil bety at skrivingen tok to dager mens konvertering til html o.l. tok to dager til (til sammen 4 dager)

Lenke til kommentar
PrettyBoy skrev (50 minutter siden):

Så du er enig at Bibelen er full av motsigelser?

Dette er et vanlig senario, her må jeg nesten sitere fra Mark.12.20-27:  Nå var det sju brødre. Den eldste tok seg en kone, men døde uten å etterlate seg barn. 21 Den nest eldste giftet seg da med henne, men også han døde barnløs, og på samme vis gikk det med den tredje. 22 Ingen av de sju etterlot seg barn. Sist av dem alle døde kvinnen. 23 Men i oppstandelsen, når de står opp, hvem av dem skal da ha henne som kone? Alle sju har jo vært gift med henne.»
    24 Jesus svarte dem: «Dere farer vill! Og skjer ikke det fordi dere verken kjenner skriftene eller Guds makt? 25 For når de døde står opp, så verken gifter de seg eller blir giftet bort; nei, de er som engler i himmelen. 26 Men at de døde står opp – har dere ikke lest om det i Moseboken, i fortellingen om tornebusken? Gud talte til Moses og sa: ‘ Jeg er Abrahams Gud og Isaks Gud og Jakobs Gud.’ 27 Han er ikke en Gud for døde, men for levende. Dere er helt på villspor.»

Her er det mange som misforstår fordi man leser tekstene rett frem, men skriften er ikke sortert i sammenhenger, da får man lett motsigelser fordi man ikke følger slike. Eksempelvis er de levende av en annen rang enn de døde fordi de er født av Gud ved en oppstandelse, 1.Pet.1.23, 1.3.9 = Åp.14.1-5 

Motsigelser kommer bare når man ikke får sammenhenger på riktig plass. (Luk.1.1-4

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Og kan bevises, den delen glemte du. Du kan ikke bevise at koranen er sann noe mer enn jeg kan bevise at fortellingene i Asbjørnsen å Moe er sanne. 

Koranen i seg selv, beviser at Koranen er fra Gud. Koranen utfordrer også menneskene som ikke tror at dette er Guds ord, sier produserer et vers som dette. 

Gud har sendt profeter, gud har sendt budskap, gud sier i Koranen at vi skal på tro på en skaper.

Jeg tar det som om at du ikke tror på Gud? Hva er din definisjon på hva Gud er?

 

Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (44 minutter siden):

Prøv Joh.6.37-40: Alle de som Far gir meg, kommer til meg, og den som kommer til meg, vil jeg aldri støte bort. 38 For jeg er ikke kommet ned fra himmelen for å gjøre det jeg selv vil, men det han vil, han som har sendt meg. 39 Og det han vil, han som har sendt meg, er at jeg ikke skal miste noen av alle dem han har gitt meg, men reise dem opp på den siste dag. 40 For dette er min Fars vilje, at hver den som ser Sønnen og tror på ham, skal ha evig liv, og jeg skal reise ham opp på den siste dag.»

Og: Joh. 1.18:  Ingen har noen gang sett Gud, men den enbårne, som er Gud og som er i Fars favn, han har vist oss hvem han er.
+ Joh.10.30: (Jesus og porten) Jeg og Far er ett. - Med menneskesønnen er det annerledes, Matt.12.32: Den som sier et ord mot Menneskesønnen, skal få tilgivelse. Men den som sier mot Den hellige ånd, skal ikke få tilgivelse, verken i denne verden eller i den kommende.

Da er vi enige, Jesus ble sendt av Gud. Dermed kan han ikke være Gud.

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Som sagt det er ingenting som tyder på at disse gudene eksisterer, og heller ikke denne jesus figuren.

 

Nei, men legg merke til at navnet ble gitt fordi han skulle redde sitt folk fra deres synder, navnet betyr frelser. I Rom.11.26 dukker ordet "redningsmann" opp. Noen synlig eksistens fra Guds side er det ikke snakk om, men en rdningsmann som vil dukke opp i den tid som Paulus så fint beskriver den i Gal.4.4: Men i tidens fylde sendte Gud sin Sønn, født av en kvinne og født under loven.

Tidens fylde har nok samme betydning som endetiden.

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (11 minutter siden):

Det fins fremdeles ikke et eneste bevis for at denne frelseren har eksistert, så vidt og bredt jeg vet, ikke et eneste ett.

Det kan du godt si, men ryktet løper visst foran?

Mark.3.24-30 Men i de dager, etter denne trengselstiden, skal solen bli formørket og månen miste sitt lys. Stjernene skal falle fra himmelen, og himmelrommets krefter skal rokkes.
Da skal de se Menneskesønnen komme i skyene med stor makt og herlighet. Han skal sende ut englene og samle sine utvalgte fra de fire verdenshjørner, fra jordens ytterste grense til himmelens ytterste grense. Lær en lignelse av fikentreet: Når det får sevje i greinene og skyter blad, da vet dere at sommeren er nær. 29 Slik skal også dere vite, når dere ser dette skje, at han er nær og står for døren. Sannelig, jeg sier dere: Denne slekten skal ikke forgå før alt dette skjer.

Joh.14.29-30: Nå har jeg sagt dere dette før det skjer, for at dere skal tro når det skjer. Jeg skal ikke si mye til dere etter dette, for verdens fyrste kommer. Han har ingen makt over meg. 

Og så må du lese Fork.1.9-11 og 3.15

Endret av Wall Dorf
Lenke til kommentar
Wall Dorf skrev (19 minutter siden):

Dette er et vanlig senario, her må jeg nesten sitere fra Mark.12.20-27:  Nå var det sju brødre. Den eldste tok seg en kone, men døde uten å etterlate seg barn. 21 Den nest eldste giftet seg da med henne, men også han døde barnløs, og på samme vis gikk det med den tredje. 22 Ingen av de sju etterlot seg barn. Sist av dem alle døde kvinnen. 23 Men i oppstandelsen, når de står opp, hvem av dem skal da ha henne som kone? Alle sju har jo vært gift med henne.»
    24 Jesus svarte dem: «Dere farer vill! Og skjer ikke det fordi dere verken kjenner skriftene eller Guds makt? 25 For når de døde står opp, så verken gifter de seg eller blir giftet bort; nei, de er som engler i himmelen. 26 Men at de døde står opp – har dere ikke lest om det i Moseboken, i fortellingen om tornebusken? Gud talte til Moses og sa: ‘ Jeg er Abrahams Gud og Isaks Gud og Jakobs Gud.’ 27 Han er ikke en Gud for døde, men for levende. Dere er helt på villspor.»

Her er det mange som misforstår fordi man leser tekstene rett frem, men skriften er ikke sortert i sammenhenger, da får man lett motsigelser fordi man ikke følger slike. Eksempelvis er de levende av en annen rang enn de døde fordi de er født av Gud ved en oppstandelse, 1.Pet.1.23, 1.3.9 = Åp.14.1-5 

Motsigelser kommer bare når man ikke får sammenhenger på riktig plass. (Luk.1.1-4

Noen kjappe motsigelser, samme bibel King James.

Matthew 1:16 "and Jacob the father of Joseph, the husband of Mary, and Mary was the mother of Jesus who is called the Messiah."

Luke 3.23 "Now Jesus himself was about thirty years old when he began his ministry. He was the son, so it was thought, of Joseph, the son of Heli," Så hvem var Faren til Joseph?

Chronicles 22:2 vs second Kings 8:26 hvor gammel var Aziahah 22 eller 42?

Samuel 24:9 vs 1 chronicels 21:5 hvor mange var i krigen?

Har mange fler på lager, men starter med disse.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...