Gå til innhold

Er protestantismen den eneste riktige religionen?


Anbefalte innlegg

Inspector skrev (På 25.7.2023 den 10.12):

Hvor har du lest at jeg er ateist ?
Mitt verdensbilde er ikke avhengig av vedtatte sannheter og mystisisme, produsert i en helt annen tid og misbrukt av maktmennesker gjennom generasjoner.

Mye viktigere er humanisme, moral og etikk, men jeg ser at dette kan bli altfor krevende for enkle sjeler som trenger noe å støtte seg på …

 

Vestlig humanisme, moral og etikk har nok mye av sitt opphav i det gamle Hellas, men er i stor grad blitt formet av teologer og kristne filosofer.

Sist jeg sjekka bidrar ateistiske organisasjoner med peanøtter til veldedig arbeid i forhold til kristne, også justert etter medlemstall.

Så nei, jeg synes ikke "humanisme, moral og etikk er viktigere enn religion" er et spesielt meningsbærende utsagn. Snarere er disse tingene noe religiøse synes langt mer opptatt av enn ikke-religiøse, i det minste når det kommer til handlinger, ikke kun ord.

Men for all del, hvis du gjør masse for å hjelpe trengende uten å være religiøs er det supert det.

Endret av Aiven
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Aiven said:

Jeg må si at det er litt merkelig å gå ut mot gudstro og forsvare ateisme som panteist, men panteisme har vel flere underkategorier, jeg har bare lest litt om det generelle, muligens for generelt i forhold til å forstå hva du/din retning tror på.

Baruch Spinoza inspirerte meg til å omfavne Pantheismen, eller som du sier en noe unik avart av denne.

I Pantheismen tror man "Gud" er overalt i alle ting og alle levende skapninger - og at han da på denne måten "gjennomsyder" universet. Det finnes ikke noen personlig Gud i Pantheismen, Gud er med dette redusert fra en personlig greie til noe abstrakt. Det vil også si at det ikke er noen ritualer eller regler man skal følge, det er ingen mennesker som påberoper seg å være "Guds utvalgte" man må forholde seg til.

Min måte å "tilbe Gud" på er å forundre meg over, og være takknemlig for, min egen eksistens og universet i sin helhet slik vi kjenner det. På denne måten er Gud noe man slipper å forholde seg til på det menneskelige plan (kirken, presten, osv).

Pantheisme for meg er først og fremst frihet, forundring og takknemelighet. En glede over hva som er og det å være til.

 

Endret av Kakkelfant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (50 minutter siden):

Hvis du skal ta stilling til spørsmålet "finnes svarte svaner?" og har sett en svart svane, ville du vel vært nokså sikker på at svarte svaner fantes?

Hvis jeg virkelig hadde sett en svart svane, og kunne utelukke at det var innbilning, syner, en annen svart fugl, eller noe helt annet, så ja. Q

Sitat

Nå har du nok lest litt kjapt. Det jeg skrev var at dere ville trodd på Gud, hvis dere hadde opplevd det samme som meg (og er rasjonelle). Et bevis har jeg aldri ment at det var.

Jeg tror du leste meg litt kjapt også.
Jeg skjønte at du ikke mente denne påstanden var bevis. 

Det jeg derimot «klaget over» var denne påstanden i seg selv, og den totale mangelen for bevis for påstanden. Jeg tror ikke den er sann og mener du har dårlig grunnlag for å hevde det, og du har i hvert fall ingen bevis for at den er sann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Aiven skrev (47 minutter siden):

Vestlig humanisme, moral og etikk har nok mye av sitt opphav i det gamle Hellas, men er i stor grad blitt formet av teologer og kristne filosofer.

Sist jeg sjekka bidrar ateistiske organisasjoner med peanøtter til veldedig arbeid i forhold til kristne, også justert etter medlemstall.

Så nei, jeg synes ikke "humanisme, moral og etikk er viktigere enn religion" er et spesielt meningsbærende utsagn. Snarere er disse tingene noe religiøse synes langt mer opptatt av enn ikke-religiøse, i det minste når det kommer til handlinger, ikke kun ord.

Men for all del, hvis du gjør masse for å hjelpe trengende uten å være religiøs er det supert det.

Skal man måle livssynene opp mot hverandre basert på mengden penger til veldedighet ?
Hva er dette for slags dans rundt gullkalven ?
Er arbeid blandt hedningene på «misjonsmarken» inkludert i regnestykket ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
HvemFormetMeningeneDine skrev (2 minutter siden):

Takk for svar, dette kunne vært besvart raskere uten mange drenerende mellomposter.

Drenerende mellomposter ???

Vennligst forklar…..

Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (52 minutter siden):

Baruch Spinoza inspirerte meg til å omfavne Pantheismen, eller som du sier en noe unik avart av denne.

I pantheismen tror man "Gud" er overalt i alle ting og alle levende skapninger - og at han da på denne måten "gjennomsyder" universet. Det finnes ikke noen personlig Gud i Pantheismen, gud er med dette redusert fra en personlig greie til noe abstrakt. Det vil også si at det ikke er noen ritualer eller regler man skal følge, det er ingen mennesker som påberoper seg å være "Guds utvalgte" man må forholde seg til.

Min måte å "tilbe Gud" på er å forundre meg over, og være takknemlig for, min egen eksistens og universet i sin helhet slik vi kjenner det. På denne måten er Gud noe man slipper å forholde seg til på det menneskelige plan (kirken, presten, osv).

Pantheisme for meg er først og fremst frihet, forundring og takknemelighet. En glede over hva som er og det å være til.

 

Høres ikke verst ut det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (37 minutter siden):

Drenerende mellomposter ???

Vennligst forklar…..

 

Inspector skrev (På 25.7.2023 den 10.12):

Mye viktigere er humanisme, moral og etikk, men jeg ser at dette kan bli altfor krevende for enkle sjeler som trenger noe å støtte seg på …

 

 

HvemFormetMeningeneDine skrev (På 25.7.2023 den 13.39):

Har du lært deg selv humanisme eller er du opplært?

Many humanists believe that reading and listening to stories about other people and imagining situations can help us to develop empathy.

Look at the following moral dilemmas. How might a humanist say we should respond and why?
https://understandinghumanism.org.uk/wp-content/uploads/2021/10/Moral-dilemmas-5-7.pdf

 

Inspector skrev (6 timer siden):

Linken støtter ikke akkurat ditt ståsted.

Dilemmaet er langt større for barnas foreldre som ikke har informert dem om andre livssyn.

 

HvemFormetMeningeneDine skrev (6 timer siden):

 

Many humanists believe that reading and listening to stories about other people and imagining situations can help us to develop empathy.

Look at the following moral dilemmas. How might a humanist say we should respond and why?
https://understandinghumanism.org.uk/wp-content/uploads/2021/10/Moral-dilemmas-5-7.pdf

Mulig lenken støtter ditt syn?

 

Inspector skrev (5 timer siden):

Heller at linken ikke er særlig relevant for tråden.

Sympatien i linken havner likevel hos vedkommende som ikke besøker kirker jevnlig. Han er i hvert fall ærlig uten å forsøke å fornekte og fordømme

 

Inspector skrev (2 timer siden):

Jeg har lært meg humanisme gjennom et langt liv og gjennom reiser til mange av verdens avkroker.

 

Endret av HvemFormetMeningeneDine
Lenke til kommentar
Inspector skrev (33 minutter siden):

Skal man måle livssynene opp mot hverandre basert på mengden penger til veldedighet ?
Hva er dette for slags dans rundt gullkalven ?
Er arbeid blandt hedningene på «misjonsmarken» inkludert i regnestykket ?

Det var du som insisterte på at ditt livssyn er overlegent kristendom, fordi det er så humanistisk, etisk og moralsk. Da må du nesten tåle at andre foretar samme type analyse, men ikke får samme resultat.

Kristendommen og kristne organisasjoner antakelig er fremst på dette blant livssyn i Vesten. Jeg antar at det samme er tilfellet med andre religioner i sine regioner. Og nei, misjon er ikke inkludert i regnestykket.

Du må gjerne presisere hvorfor du mener du er så humanistisk, etisk og moralsk, siden det tydeligvis ikke dreier seg om veldedighet og frivillig innsats for vanskeligstilte.

Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (50 minutter siden):

Det jeg derimot «klaget over» var denne påstanden i seg selv, og den totale mangelen for bevis for påstanden. Jeg tror ikke den er sann og mener du har dårlig grunnlag for å hevde det, og du har i hvert fall ingen bevis for at den er sann.

Du tar altså mål av deg å evaluere min opplevelse uten at jeg har fortalt om den, slik at den eneste konteksten er dine egne fordommer. Da er nok resultatet gitt på forhånd :) 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Aiven skrev (5 minutter siden):



Du må gjerne presisere hvorfor du mener du er så humanistisk, etisk og moralsk, siden det tydeligvis ikke dreier seg om veldedighet og frivillig innsats for vanskeligstilte.

Stråmenn kan du spare meg for.

Med få unntak fungerer veldedighet best når det utføres av organisasjoner uten politiske eller religiøse bindinger/føringer.

Lenke til kommentar
Aiven skrev (32 minutter siden):

Du tar altså mål av deg å evaluere min opplevelse uten at jeg har fortalt om den, slik at den eneste konteksten er dine egne fordommer.

Jeg tar absolutt ikke mål av meg til å evaluere dine opplevelser, men jeg får inntrykk at du har tatt mål av deg til å evaluere min måte å vurdere bevis for det overnaturlige på, slik at den eneste konteksten for dette er dine fordommer.

Siden jeg ikke har mulighet til å oppleve dine opplevelser og du ikke forteller om dem, kan jeg naturlig nok ikke evaluere dem heller. At du påstår det er en stråmann.

Derimot har jeg min egen kunnskap, og kjennskap til meg selv å vurdere. Jeg vet at min standard for bevis før jeg tror på noe utrolig er høy, og jeg har grunn til å tro at den er høyere enn din.

Jeg har også timevis med lytting til programmer hvor religiøse ringer inn og forteller hva de har opplevd og hvordan de mener det er bevis for Gud, og har dermed grunnlag for å vurdere at de aller fleste som gjør dette, virkelig har en elendig standard for hva de regner som bevis, og at jeg absolutt ikke ville blitt overbevist av de samme opplevelsene.

Om du har en så dårlig standard for bevis som disse, aner jeg ikke, siden du ikke forteller hva du selv regner som bevis for Gud, men det gjør i hvert fall at jeg ikke ser noen grunn til å tro på din påstand om at jeg ville reagere som deg.

Sitat

Da er nok resultatet gitt på forhånd :) 

Når du ikke har mer å komme med enn en ubegrunnet påstand uten bevis, om at jeg ville tro det samme som deg hvis jeg hadde opplevd det samme, så er resultatet gitt, ja 😉

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Capitan Fracassa skrev (4 minutter siden):

Jeg tar absolutt ikke mål av meg til å evaluere dine opplevelser, men jeg får inntrykk at du har tatt mål av deg til å evaluere min måte å vurdere bevis for det overnaturlige på, slik at den eneste konteksten for dette er dine fordommer.

Siden jeg ikke har mulighet til å evaluere dine opplevelser og du ikke forteller om dem, kan jeg naturlig nok ikke evaluere dem heller. At du påstår det er en stråmann.

Derimot har jeg min egen kunnskap og kjennskap til meg selv å vurdere. Jeg vet at min standard for bevis før jeg tror på noe utrolig er høy, og jeg har grunn til å tro at den er høyere enn din.

Jeg har også timevis med lytting til programmer hvor religiøse ringer inn og forteller hva de har opplevd og hvordan de mener det er bevis for Gud, og har dermed grunnlag for å vurdere at de aller fleste som gjør dette, virkelig har en elendig standard for hva de regner som bevis, og at jeg absolutt ikke ville blitt overbevist av de samme opplevelsene.

Om du har en så dårlig standard for bevis som disse, aner jeg ikke, siden du ikke forteller hva du selv regner som bevis for Gud, men det gjør i hvert fall at jeg ikke ser noen grunn til å tro på din påstand om at jeg ville reagere som deg.

Når du ikke har mer å komme med enn en ubegrunnet påstand uten bevis, om at jeg ville tro det samme som deg hvis jeg hadde opplevd det samme, så er resultatet gitt, ja 😉

Dette er strengt talt som forventet. Tror det er like greit å enes om å være uenige her :)

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Aiven skrev (Akkurat nå):

Dette er strengt talt som forventet.

Og allikevel så kom du altså med en påstand om at du vet bedre enn meg og andre om hvordan vi selv ville ha reagert, helt uten å dokumentere eller begrunne påstanden.

Sitat

Tror det er like greit å enes om å være uenige her.

Ja, så lenge du mener å vite bedre enn meg hvordan jeg vil formes av gitte opplevelser, så vil vi være uenige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Aiven skrev (47 minutter siden):

Du tar altså mål av deg å evaluere min opplevelse uten at jeg har fortalt om den, slik at den eneste konteksten er dine egne fordommer. Da er nok resultatet gitt på forhånd :) 

Så bra at gud har gitt deg en slik overbevisende opplevelse. 

Han har tydeligvis valgt å ikke gi en slik opplevelse til meg eller tilsynelatende andre her i tråden. Det tenke jeg han får ta på sin kappe :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
afterall skrev (37 minutter siden):

Han har tydeligvis valgt å ikke gi en slik opplevelse til meg eller tilsynelatende andre her i tråden. Det tenke jeg han får ta på sin kappe :)

Har du virkelig prøvd å bli kjent med Skaperen?

Spoiler

Hebreerne: Uten tro er det umulig å bli godkjent av Gud, for den som nærmer seg Gud, må tro at han er til, og at han vil lønne dem som oppriktig søker ham.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (13 minutter siden):

Har du virkelig prøvd å bli kjent med Skaperen?

  Skjul innhold

Hebreerne: Uten tro er det umulig å bli godkjent av Gud, for den som nærmer seg Gud, må tro at han er til, og at han vil lønne dem som oppriktig søker ham.

 

Tja, hvordan skal en svare på noe sånt? Jeg er oppvokst med kristne foreldre og misjonærtante. Jeg er konfirmert i kirken. Jeg har lest bibelen fra perm til perm. Jeg har studert religion (inkl. eget fag i kristen troslære) på universitet. 

Hvis det finnes en gud som har overbevist @Aivenbør denne guden vite nøyaktig hva som skal til for å overbevise meg. Enten finnes ikke guden, eller han velger aktivt å ikke overbevise meg.

Jeg er så langt ikke overbevist (overbevisning er jo heller ikke et valg). 

Finnes det en oppskrift på hvordan en "oppriktig søker gud"? 

Endret av afterall
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
Aiven skrev (1 time siden):

Lurer bare på hva du mener med "Mye viktigere er humanisme, moral og etikk, ", er det vanskelig å utdype?

 

Leste du ikke mitt innlegg i går kl 10:12 ?

Er det så vanskelig å kjempe for initiativet i tråden at du må bruke sirkelargumentasjon ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...