Gå til innhold

Er protestantismen den eneste riktige religionen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
PrettyBoy skrev (41 minutter siden):

Fordi dette er en utfordring som har stått i 1400år og ingen andre har klart, hvis du ikke syns det er noe spesielt utfordrende så burde du gi det et forsøk. 

Når jeg tenker at en bok utfordrer meg tenker jeg at den får meg til å tenke. Den setter verdensbildet mitt i et nytt lys, endrer tankemønsteret mitt, betyr noe. Derfor utfordrer ikke koranen meg.

Utfordringen som du snakker om er vel litt mer infantil, er den ikke? Med all respekt, men det blir litt som, åja, du tror ikke byggmester bob er hele sannheten? Få se da om du klarer å få snakkende kjøretøy tril å bygge praktbygninger? Hø? Tenkte meg det ja, du klarer det ikke. 

Beklager min infantilitet tilbake.

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
PrettyBoy skrev (51 minutter siden):

Fordi dette er en utfordring som har stått i 1400år og ingen andre har klart, hvis du ikke syns det er noe spesielt utfordrende så burde du gi det et forsøk. 

Akkurat den påstanden fremsettes av alle store (og små) religioner og trosretninger.

Å ta en utfordring betyr for meg å gå ut av komfortsonen for å utvide horisonten.
Gamle skriftsteder gjør akkurat det motsatte, nemlig å sementere vedtatte sannheter som er produsert i datidens kontekst og begrensede kompetanse. «Sannheter» som er best egnet til å forsvare en patriarkalsk og utdatert maktstruktur.

Lenke til kommentar
PrettyBoy skrev (21 minutter siden):

Hvilke andre religioner har en slik og direkte utfordringen? Og hvis det ikke er spesielt utfordrende. Så gjør det.

2.23: And if you are in doubt about what We have revealed to Our servant,1 then produce a sûrah like it and call your helpers other than Allah, if what you say is truthful. 

God helg,

Jeg vet ikke om du forstår dette selv, men de eneste som bryr seg om denne utfordringer er allerede muslimer og ville ikke finne på å utfordre koranen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen som har vært borti Jes.28? Den er i alle fall ikke så mye likere...

v5       Den dagen skal Herren over hærskarene
          bli en fager krans og en strålende krone
          for den rest som er igjen av hans folk.

          Han skal gi rettens ånd til den som sitter til doms,
          og styrke til dem som slår angrep tilbake fra porten.

          Domsord mot prest og profet

          Også disse sjangler av vin,
          raver av sterk drikk:
          Prest og profet sjangler av drikk,
          er fortumlet av vin,
          raver av drikk,
          sjangler når de har syn,
          vakler når de dømmer.

          For alle bord er fulle av spy og skitt.
          Ikke en ren flekk!

          Hvem vil han gi kunnskap,
          hvem vil han forklare sitt budskap?
          De som er avvent fra melk,
          som er tatt fra brystet?

          «Sav lasav, sav lasav,
          kav lakav, kav lakav,
          litt her, litt der!»

          For med stammende lepper
          og på fremmed tungemål
          skal han tale til dette folket,

          han som sa til dem:
          «Her er hvilen, la den trette få hvile,
          her er ro.»
          Men de ville ikke høre.

          Så skal Herrens ord til dem bli:
          «Sav lasav, sav lasav,
          kav lakav, kav lakav,
          litt her, litt der!»
          – så de skal snuble når de går,
          falle bakover og skamslå seg,
          gå i snaren og bli fanget.

          Hjørnesteinen på Sion

          Derfor, hør Herrens ord, dere spottere
          som hersker over dette folket i Jerusalem!

          For dere sier:
          «Vi har sluttet pakt med døden
          og gjort avtale med dødsriket.
          Når flommen kommer strømmende,
          skal den ikke nå oss.
          For vi har gjort løgn til vårt ly
          og gjemt oss bak svik.»

          Derfor, så sier Herren Gud:
          Se, jeg legger en grunnstein på Sion,
          en stein som er utprøvd,
          en kostbar hjørnestein,
          et sikkert fundament.
          Den som tror, har ingen hast.

         Underlig er Herrens gjerning

          Jeg vil gjøre rett til målesnor,
          rettferdighet til vektlodd.
          Hagl skal feie bort løgnens ly,
          vann skal oversvømme gjemmestedet.

           Pakten med døden skal oppheves,
          avtalen med dødsriket
          skal ikke stå ved lag.
          Når flommen kommer strømmende,
          skal dere tråkkes ned.

Jeg kan ikke se at noe av dette har skjedd, så Bibelen er like uforståelig som alle andre religioners skrifter. Kanskje hører de til slutt sammen?

         

Lenke til kommentar
PrettyBoy skrev (4 timer siden):

Alle religioner kan ikke være sanne. Jødedommen, kristendommen og islam. Hvem har rett om Jesus? Alle kan jo ikke ha rett.

Jeg tror ikke du har forstått essensen i det jeg sa. Alle religioner er sanne. Det kommer an på den som tror. Jeg kunne sagt at alle er like usanne, men det er lite repektfullt overfor de troende av de forskjellige religionene. Skjönner ikke hva du mener med "alle kan ikke ha rett om Jesus".  Hvorfor velger du akkurat Jesus som eksempel? Alle kan ikke ha rett om Mohammed, Buddha, Krishna,Zevs og de andre heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
HvemFormetMeningeneDine skrev (5 timer siden):

Forklar gjerne. Hvor fikk dette første individet ønsket om å reise seg opp på to ben og hvorfor? Er du blitt fortalt denne historien?

Da sender jeg bare ballen tilbake. Kom gjerne med en mer sannsynelig forklaring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Alec.L skrev (20 minutter siden):

Jeg tror ikke du har forstått essensen i det jeg sa. Alle religioner er sanne. Det kommer an på den som tror.

Jeg tror du har en helt annen forståelse av ordet "sann" enn meg. Min forståelse av sann, er det som stemmer med virkeligheten. 

Det kan ikke stemme med virkeligheten at gjensidig utelukkende påstander alle er sanne, det er logisk umulig. 

Sitat

. Skjönner ikke hva du mener med "alle kan ikke ha rett om Jesus".  Hvorfor velger du akkurat Jesus som eksempel? Alle kan ikke ha rett om Mohammed, Buddha, Krishna,Zevs og de andre heller. 

Men hvis alle ikke kan ha rett, kan de heller ikke alle være sanne, hvis du da ikke har en veldig alternativ forståelse av ordet sann. 

For øvrig er jeg enig, alle kan ikke ha rett om disse motstridende religionene - men alle kan ta feil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PrettyBoy skrev (4 timer siden):

Så universet kom fra noe?

I følge vitenskapen og det de kan bevise, mest sannsynlig fra en singularitet som ga opphavet til Big Bang. 

Sitat

Og hvor kom det noe fra?

Umulig å si, siden menneskeheten til nå ikke har funnet noen måte å observere hendelser før Big Bang. 

Sitat

Du spør etter bevis, hva aksepterer du som bevis?

Det kommer an på påstanden. Hvis du forteller meg at du eier en hund, så trenger jeg ikke mye ekstra, siden det allerede finnes bevis for at hunder eksisterer og ofte eies av mennesker, så et bilde av hunden er rikelig. 

Sier du at du har en usynlig, ildsprutende drage, trenger jeg mye mer bevis, jeg trenger å se noe som ikke kan forklares av annet, feks. at du kan sette fyr på ting ved kommando. 

Sier du at du vet om noen som lever utenfor tid og rom, og som har skapt hele universet, kreves det enda mer for å overbevise meg - noe som beviselig skjer og som kun kan forklares av dette. En tekst i en bok er i hvert fall ikke i nærheten av å engang ligne på noe bevis. 

Jeg har spurt noen ganger uten å få svar, men prøver igjen: Synes du det er helt i orden å tro på utrolige ting helt uten bevis, og i så fall, hvordan tenker du da å unngå å tro på mye som ikke er sant? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er en stor mulighet for at Skriften er sann om en ser på den som profetisk, den inkluderer flere bøker enn Bibelen da noen bøker ble tatt ut av den pga menneskenes interesse for religion. Jeg finner bare to steder i bibelen hvor religion er nevnt, så ingen grunn til å fyre opp om dette som tema, da det står skriftlig i begge testamentene at alle skal bli opplært av Gud? Hvem nå det kan være? (Joh.6.45 Det står skrevet hos profetene: Alle skal være opplært av Gud. Den som hører på Far og lærer av ham, kommer til meg. /  Jes.54.13 ) 

Det er interessant å lese i GT om Gud og at han i virkeligheten prøver seg fram når han? gjør feil (som i fortellingen om pottemakerens hus i Jer.18) så sammenligner han seg med en pottemaker som bare elter leiren på nytt når det han holder på med mislykkes. Og han ser ikke alt heller, for da Adam gjemte seg i historien om frukttreet, så ropte Gud på ham og spurte ham om hvor han var. Slike ting avslører at ikke alt stemmer med en overordentlig Gud. Men... det Gud kan score på er fremtid, siden han selv har erfart fortid og sier at alt har vært til før og at de samme ting skal skje igjen. Og tiden er beskrevet i Apokryfene som en sirkel. Hos Job er trengselstiden beskrevet 6 ganger, i den 7. skal intet ondt skje.

Alle som har levd sine liv lever på nytt uten å vite det, men noen har fortellinger om at de kan huske å ha levd andre liv, og Gud vet at mennesker lever om igjen og forteller om det hos Forkynneren som jeg mener også er Gud selv som tidligere har vært konge i Jerusalem. 

Men hvor stammer menneskene fra? Teorier om en utvikling her på jorden er jo en spennende teori. Imidlertid fant jeg et skriftsted hos Job som forfølges hvor han får et svar fra Sofar fra Naami i 20.2-4:  Igjen og igjen får jeg opprivende tanker,
de gjør meg urolig. Vel må jeg lytte til refs og hån, men min forstands kraft gir meg svar. Du vet at slik har det alltid vært, helt siden mennesket ble satt på jorden;

Her mener jeg at skriftstedet antyder at menneskenes opprinnelse ikke er jorden. Så hvordan kom vi hit? Bibelen har mange merkelige fortellinger om romfartøy. Ildhester og ildvogner beskrives fra 2.Kong.2.11 hvor Elia ble hentet og for opp til himmelen i stormen. - Fartøyet var så raskt at det beskrives som en storm og stormvind. Beskrevet som Israels hester og vogner. Elia er også nevnt som døperen Johannes i Matt.11.13-14

Ildhester og ildvogner finner man igjen i 2.Kong.6.17: Så ba Elisja og sa: «Å, Herre, lukk opp guttens øyne så han kan se!» Herren åpnet hans øyne, og han fikk se at fjellet var fullt av ildhester og ildvogner rundt omkring Elisja.

Man finner også flere steder hvor Herren flyr på kjeruber (sendebud) på vindens vinger (2.Sam.22.11, Salm.18.11, 104.3: Han tømrer sine høye saler i vannet. Han gjør skyer til sin vogn og farer fram på vindens vinger.) 
Noe jeg fant nå mens jeg skriver dette, er at man kan aldri vite når man får ekstremvær i følge Amos 9.6: Han som har bygd sine høye saler i himmelen og reist sin hvelving over jorden, han som kaller på vannet i havet og øser det ut over jorden,
Herren er hans navn.

Esekiel 1.1-28 beskriver et flyvende objekt som blir kalt Guds herlighet, den er også nevnt som Israels herlighet i 1.Sam.4.22 da den ble stjålet av filistene, og kalles også for Guds ark her. Hos Esekiel beskrives en stormvind som kommer fra nord i en stor sky og flammende ild og med en lyskrans rundt den. Fra midten blinket det som skinnende metall. Og det kom ut noe som lignet 4 levende skapninger ut av den, de lignet mennesker. Skapningene for frem og tilbake som lynglimt.

Her har man egentlig svaret på ufoer, og hvorfor noen får se dem, der både synlige og usynlige. Beskrivelsen om hjul inne i hverandre er en god beskrivelse av drev for fremdrift. Beskrivelsen fortsetter i Esek.10 hvor Esekiel hørte at hjulene ble kalt en hvirvel. Dette er et fenomen som også er oppdaget i Hessdalen. Det oppstod en usynlig spirallerende hvirvelvind etter at et av lysene der oppe kollidere med et tre. Vi har massevis av kornsirkler som dannes på merkelig vis og er forsket på.

I England fikk man også en melding som ble tolket gjennom en datamaskin, og et ansikt laget i kornåkeren. Carl Sagan sendte en melding som ble besvart. kan sees her: Beste kornsirkel dokumentar på Norsk - YouTube

Jeg ville ikke si at dette er vrøvel, disse går like godt i vann som i verdensrommet, og skriften advarer mot å tilbe disse i 2.Mos.4-6 De har vært her hele tiden.

 

Lenke til kommentar
14 hours ago, PrettyBoy said:

Jesus bekrefter heller ikke at han er Gud, ingen steder i bibelen sier Jesus at jeg er Gud, tilbe meg. Og vi ser flere steder i bibelen at Jesus sier, ber til en Gud. Ber han til seg selv?

Matteus 14:23: "Etter at han hadde sendt folket bort, gikk han opp på fjellet for å være for seg selv og ba. Kvelden kom, og han var der alene."

Matteus 26:36-44: Dette er beretningen om Jesus i Getsemane-hagen før hans arrestasjon. Her ber Jesus til Gud Faderen om å la kalken gå forbi ham, men at Guds vilje må skje. Dette er en av de mest kjente bønnene til Jesus.

Markus 1:35: "Tidlig om morgenen, lenge før det ble lyst, sto han opp, gikk ut og dro til et øde sted og ba der."

Lukas 5:16: "Men han drog seg ofte tilbake til øde steder og ba."

Lukas 6:12: "I de dagene gikk han opp i fjellet for å be. Han tilbrakte natten i bønn til Gud."

Lukas 22:39-46: Tilsvarende beretning om Jesus i Getsemane-hagen, der han ber til Gud Faderen før sin arrestasjon og korsfestelsen. og flere andre steder.

Så hvem er det han ber til? Hvorfor skal en Gud, be til en annen Gud?

Sidenote: Og hvordan ba Jesus? Knefall, og panna i bakken. Moses, Abraham, ba også på samme måte, og muslimene idag ber på samme måte.

Ifølge Koranen er Jesus ikke Guds sønn, det er en markant forskjell ja. Flere steder i Bibelen at Gud sier sønn til andre profeter, betyr det at de også er Guds sønner på lik linje med Jesus?

Han trenger heller ikke bekrefte det med den mantraen du etterspør. Det er en misforståelse som blir gjenfortalt for ofte. Du må se hele bibelske dataen(infoen) og la det tale, og derfra prøve upartsisk å se om Jesus faktisk kan ses på som Gud. Nå er heller ikke betegnelsen Gud nødvendigvis det største. Det er viktigere med hva han er, kan gjøre og vil gjøre osv. En gud kan være en demon, satan osv. Men det er et naturlig ord for oss å se etter.

Jesus blir jo tilbedt, og i motsettning til andre åndelige vesner, Peter og Paulus(mennesker) sier han ikke noe i mot, feks den ene Engelen i Åpenbaringen som stopper Johannes fra å tilbe han, å sier at Gud skal han tilbe.
Men et annet sted i Åpenbaringen, Rev 5:13  "Og hver skapning som er i himmelen og på jorden og under jorden og på havet, og alt det som er i dem, hørte jeg si: Ham som sitter på tronen (Gud Far), og Lammet (Jesus) tilhører velsignelsen og æren og prisen og styrken i all evighet. Og de fire livsvesener sa: Amen! Og de eldste falt ned og tilbad. "
I evangeliene tilbad flere Jesus uten at han stoppet eller talte i mot. Hvordan kan han la være mens store Apostler og Engler si mot? Ser du poenget? Jesus hadde flere muligheter til å si i mot, men aldri gjorde det i dataen vi har. Dermed kan vi i det minste bibelsk konkludere at at Jesus er spessiell og større enn Engler og Mennesker (Moses(profet) Apostler osv). Som også Brevet til Hebreerne er veldig direkte inne på! 

Andre blir kalt sønn ja, troende i Ny Testamentet også, men det er pga Jesus vi kan bil/være det. Vi er egentlig adopterte sønner/barn.

Jesus er Guds sønn i en annen forstand enn oss troende og profeter i GT osv.
Han kom fra Himmelen, sier han selv, han er ikke her i fra. Dog han fikk en menneskekropp og det er en grunn til opphavet om mye vanskeligheter rundt hvem og hva Jesus er.
Derfor må vi forstå at Jesus kan tales om fra et menneskelig perspektiv (noe som du liker å forkusere på pga av din tro) og et guddomelig perspektiv. Det er altså ikke nødvendigvis et "enten eller", men "både og". Jesus tok på seg mennesklig sikkelse og ble oss lik. Det er en sentral del i kristen tro. Men å bare bruke det perspektive og ikke det andre så blir det ikke balansert ut fra dataen(informasjonen) i NT. Dermed virker det ikke som man vil ha med alt NT deler om Jesus. Det er ikke redelig or rett fremgangs metode etter min forståelse for å se hva den hevder.

Så når Jesus er også et menneske hvorfor kan han ikke be til sin Far?  Spessielt når:

Php 2:5  La dette sinn være i eder, som og var i Kristus Jesus, 
Php 2:6  han som, da han var i Guds skikkelse, ikke aktet det for et rov å være Gud lik,
 
Php 2:7  men av sig selv gav avkall på det og tok en tjeners skikkelse på sig, idet han kom i menneskers lignelse, 
Php 2:8  og da han i sin ferd var funnet som et menneske, fornedret han sig selv, så han blev lydig inntil døden, ja korsets død. 

Php 2:9  Derfor har og Gud høit ophøiet ham og gitt ham det navn som er over alt navn, 
Php 2:10  så at i Jesu navn skal hvert kne bøie seg, deres som er i himmelen og på jorden og under jorden, 
Php 2:11  Og hver tunge bekjenne at Jesus Kristus er Herre, til Gud Faders ære. 

Jesus var altså noe før han ble menneske, han var i Guds form/sikkelse og Gud lik. Men ble menneske og gav avkall. Dermed er det naturlig å ha mennesklige skrøpligheter, bli sulten, tørst, sliten og trenge hjelp. Han skulle jo oppfylle loven og profetene som et menneske, vandre etter sin Fars vilje. OG være et eksempel for oss mennesker for å etterfølge. Hvordan kan han være det om han ikke kjente på det vi kjenner? 
Heb 5:7  Og han (Jesus) har i sitt kjøds dager med sterkt skrik og tårer frembåret bønner og nødrop til ham som kunde frelse ham fra døden, og han blev bønnhørt for sin gudsfrykt, 
Heb 5:8  og således lærte han, skjønt han var Sønn, lydighet av det han led, 
Heb 5:9  og da han var fullendt, blev han ophav til evig frelse for alle dem som lyder ham.

Dette har også med "en annen Jesus" Det var en gruppe gnostikere før som ikke godtok at Jesus ble menneske og dermed slo ben på en så viktig del av Jesus. Dette ble også slått ned på i 1 Johannes brev. Dermed, skal man ha Jesus så trenger man begge(alle åpenbarte) sider av han. Godta åpenbaringene om han. Selv om vi kan slite med å forstå alt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
cuberen skrev (54 minutter siden):

Han trenger heller ikke bekrefte det med den mantraen du etterspør. Det er en misforståelse som blir gjenfortalt for ofte. Du må se hele bibelske dataen(infoen) og la det tale, og derfra prøve upartsisk å se om Jesus faktisk kan ses på som Gud. Nå er heller ikke betegnelsen Gud nødvendigvis det største. Det er viktigere med hva han er, kan gjøre og vil gjøre osv. En gud kan være en demon, satan osv. Men det er et naturlig ord for oss å se etter.

Jesus blir jo tilbedt, og i motsettning til andre åndelige vesner, Peter og Paulus(mennesker) sier han ikke noe i mot, feks den ene Engelen i Åpenbaringen som stopper Johannes fra å tilbe han, å sier at Gud skal han tilbe.
Men et annet sted i Åpenbaringen, Rev 5:13  "Og hver skapning som er i himmelen og på jorden og under jorden og på havet, og alt det som er i dem, hørte jeg si: Ham som sitter på tronen (Gud Far), og Lammet (Jesus) tilhører velsignelsen og æren og prisen og styrken i all evighet. Og de fire livsvesener sa: Amen! Og de eldste falt ned og tilbad. "
I evangeliene tilbad flere Jesus uten at han stoppet eller talte i mot. Hvordan kan han la være mens store Apostler og Engler si mot? Ser du poenget? Jesus hadde flere muligheter til å si i mot, men aldri gjorde det i dataen vi har. Dermed kan vi i det minste bibelsk konkludere at at Jesus er spessiell og større enn Engler og Mennesker (Moses(profet) Apostler osv). Som også Brevet til Hebreerne er veldig direkte inne på! 

Andre blir kalt sønn ja, troende i Ny Testamentet også, men det er pga Jesus vi kan bil/være det. Vi er egentlig adopterte sønner/barn.

Jesus er Guds sønn i en annen forstand enn oss troende og profeter i GT osv.
Han kom fra Himmelen, sier han selv, han er ikke her i fra. Dog han fikk en menneskekropp og det er en grunn til opphavet om mye vanskeligheter rundt hvem og hva Jesus er.
Derfor må vi forstå at Jesus kan tales om fra et menneskelig perspektiv (noe som du liker å forkusere på pga av din tro) og et guddomelig perspektiv. Det er altså ikke nødvendigvis et "enten eller", men "både og". Jesus tok på seg mennesklig sikkelse og ble oss lik. Det er en sentral del i kristen tro. Men å bare bruke det perspektive og ikke det andre så blir det ikke balansert ut fra dataen(informasjonen) i NT. Dermed virker det ikke som man vil ha med alt NT deler om Jesus. Det er ikke redelig or rett fremgangs metode etter min forståelse for å se hva den hevder.

Så når Jesus er også et menneske hvorfor kan han ikke be til sin Far?  Spessielt når:

Php 2:5  La dette sinn være i eder, som og var i Kristus Jesus, 
Php 2:6  han som, da han var i Guds skikkelse, ikke aktet det for et rov å være Gud lik,
 
Php 2:7  men av sig selv gav avkall på det og tok en tjeners skikkelse på sig, idet han kom i menneskers lignelse, 
Php 2:8  og da han i sin ferd var funnet som et menneske, fornedret han sig selv, så han blev lydig inntil døden, ja korsets død. 

Php 2:9  Derfor har og Gud høit ophøiet ham og gitt ham det navn som er over alt navn, 
Php 2:10  så at i Jesu navn skal hvert kne bøie seg, deres som er i himmelen og på jorden og under jorden, 
Php 2:11  Og hver tunge bekjenne at Jesus Kristus er Herre, til Gud Faders ære. 

Jesus var altså noe før han ble menneske, han var i Guds form/sikkelse og Gud lik. Men ble menneske og gav avkall. Dermed er det naturlig å ha mennesklige skrøpligheter, bli sulten, tørst, sliten og trenge hjelp. Han skulle jo oppfylle loven og profetene som et menneske, vandre etter sin Fars vilje. OG være et eksempel for oss mennesker for å etterfølge. Hvordan kan han være det om han ikke kjente på det vi kjenner? 
Heb 5:7  Og han (Jesus) har i sitt kjøds dager med sterkt skrik og tårer frembåret bønner og nødrop til ham som kunde frelse ham fra døden, og han blev bønnhørt for sin gudsfrykt, 
Heb 5:8  og således lærte han, skjønt han var Sønn, lydighet av det han led, 
Heb 5:9  og da han var fullendt, blev han ophav til evig frelse for alle dem som lyder ham.

Dette har også med "en annen Jesus" Det var en gruppe gnostikere før som ikke godtok at Jesus ble menneske og dermed slo ben på en så viktig del av Jesus. Dette ble også slått ned på i 1 Johannes brev. Dermed, skal man ha Jesus så trenger man begge(alle åpenbarte) sider av han. Godta åpenbaringene om han. Selv om vi kan slite med å forstå alt.

Wow, du har virkelig gått "all inn".

Faktisk, etter å lest ditt innlegg tror jeg muslimene har et bedre poeng enn deg.

Jesus er bare en av flere slaver "gud" benytter for å fylle sitt ego.

Det sagt, muslim, kristen, samme tullet og samme unnskyldning til å begå overgrep mot menneskers selvbestemmelse.

Man har utallige bevis for at religion skjuler sin ondskapsfulle agenda for å styre andre individer til egen fordel.

Skam deg, både du, din uvitenhet og egoisme.

Du vil dø, hverken i himmelen eller helvete - du dør, ingenting mer. På samme måte som man blir født.

Verden har hatt nok av slike fanatikere som tror på fantasifigurer og bøker som fører til krig og elendighet - enten basert på hva man tror/overbevist om eller som unnskyldning.

Religiøse fanatikere som deg MÅ endre syn, eller..........

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Wall Dorf skrev (1 time siden):

Det er en stor mulighet for at Skriften er sann om en ser på den som profetisk, den inkluderer flere bøker enn Bibelen da noen bøker ble tatt ut av den pga menneskenes interesse for religion. Jeg finner bare to steder i bibelen hvor religion er nevnt, så ingen grunn til å fyre opp om dette som tema, da det står skriftlig i begge testamentene at alle skal bli opplært av Gud? Hvem nå det kan være? (Joh.6.45 Det står skrevet hos profetene: Alle skal være opplært av Gud. Den som hører på Far og lærer av ham, kommer til meg. /  Jes.54.13 ) 

Det er interessant å lese i GT om Gud og at han i virkeligheten prøver seg fram når han? gjør feil (som i fortellingen om pottemakerens hus i Jer.18) så sammenligner han seg med en pottemaker som bare elter leiren på nytt når det han holder på med mislykkes. Og han ser ikke alt heller, for da Adam gjemte seg i historien om frukttreet, så ropte Gud på ham og spurte ham om hvor han var. Slike ting avslører at ikke alt stemmer med en overordentlig Gud. Men... det Gud kan score på er fremtid, siden han selv har erfart fortid og sier at alt har vært til før og at de samme ting skal skje igjen. Og tiden er beskrevet i Apokryfene som en sirkel. Hos Job er trengselstiden beskrevet 6 ganger, i den 7. skal intet ondt skje.

Alle som har levd sine liv lever på nytt uten å vite det, men noen har fortellinger om at de kan huske å ha levd andre liv, og Gud vet at mennesker lever om igjen og forteller om det hos Forkynneren som jeg mener også er Gud selv som tidligere har vært konge i Jerusalem. 

Men hvor stammer menneskene fra? Teorier om en utvikling her på jorden er jo en spennende teori. Imidlertid fant jeg et skriftsted hos Job som forfølges hvor han får et svar fra Sofar fra Naami i 20.2-4:  Igjen og igjen får jeg opprivende tanker,
de gjør meg urolig. Vel må jeg lytte til refs og hån, men min forstands kraft gir meg svar. Du vet at slik har det alltid vært, helt siden mennesket ble satt på jorden;

Her mener jeg at skriftstedet antyder at menneskenes opprinnelse ikke er jorden. Så hvordan kom vi hit? Bibelen har mange merkelige fortellinger om romfartøy. Ildhester og ildvogner beskrives fra 2.Kong.2.11 hvor Elia ble hentet og for opp til himmelen i stormen. - Fartøyet var så raskt at det beskrives som en storm og stormvind. Beskrevet som Israels hester og vogner. Elia er også nevnt som døperen Johannes i Matt.11.13-14

Ildhester og ildvogner finner man igjen i 2.Kong.6.17: Så ba Elisja og sa: «Å, Herre, lukk opp guttens øyne så han kan se!» Herren åpnet hans øyne, og han fikk se at fjellet var fullt av ildhester og ildvogner rundt omkring Elisja.

Man finner også flere steder hvor Herren flyr på kjeruber (sendebud) på vindens vinger (2.Sam.22.11, Salm.18.11, 104.3: Han tømrer sine høye saler i vannet. Han gjør skyer til sin vogn og farer fram på vindens vinger.) 
Noe jeg fant nå mens jeg skriver dette, er at man kan aldri vite når man får ekstremvær i følge Amos 9.6: Han som har bygd sine høye saler i himmelen og reist sin hvelving over jorden, han som kaller på vannet i havet og øser det ut over jorden,
Herren er hans navn.

Esekiel 1.1-28 beskriver et flyvende objekt som blir kalt Guds herlighet, den er også nevnt som Israels herlighet i 1.Sam.4.22 da den ble stjålet av filistene, og kalles også for Guds ark her. Hos Esekiel beskrives en stormvind som kommer fra nord i en stor sky og flammende ild og med en lyskrans rundt den. Fra midten blinket det som skinnende metall. Og det kom ut noe som lignet 4 levende skapninger ut av den, de lignet mennesker. Skapningene for frem og tilbake som lynglimt.

Her har man egentlig svaret på ufoer, og hvorfor noen får se dem, der både synlige og usynlige. Beskrivelsen om hjul inne i hverandre er en god beskrivelse av drev for fremdrift. Beskrivelsen fortsetter i Esek.10 hvor Esekiel hørte at hjulene ble kalt en hvirvel. Dette er et fenomen som også er oppdaget i Hessdalen. Det oppstod en usynlig spirallerende hvirvelvind etter at et av lysene der oppe kollidere med et tre. Vi har massevis av kornsirkler som dannes på merkelig vis og er forsket på.

I England fikk man også en melding som ble tolket gjennom en datamaskin, og et ansikt laget i kornåkeren. Carl Sagan sendte en melding som ble besvart. kan sees her: Beste kornsirkel dokumentar på Norsk - YouTube

Jeg ville ikke si at dette er vrøvel, disse går like godt i vann som i verdensrommet, og skriften advarer mot å tilbe disse i 2.Mos.4-6 De har vært her hele tiden.

 

Hæ?

Er vi seriøse nå, eller har man faktisk en diskusjon her om den ene fantasitolkningen om den ene fantasiboken er bedre enn andre fantasifiguren som knullet barnet sitt for å føde Jesus men som skalkeskjul påsto at dattera var jomfru?

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Bugle said:

Wow, du har virkelig gått "all inn".

Faktisk, etter å lest ditt innlegg tror jeg muslimene har et bedre poeng enn deg.

Jesus er bare en av flere slaver "gud" benytter for å fylle sitt ego.

Det sagt, muslim, kristen, samme tullet og samme unnskyldning til å begå overgrep mot menneskers selvbestemmelse.

Man har utallige bevis for at religion skjuler sin ondskapsfulle agenda for å styre andre individer til egen fordel.

Skam deg, både du, din uvitenhet og egoisme.

Du vil dø, hverken i himmelen eller helvete - du dør, ingenting mer. På samme måte som man blir født.

Verden har hatt nok av slike fanatikere som tror på fantasifigurer og bøker som fører til krig og elendighet - enten basert på hva man tror/overbevist om eller som unnskyldning.

Religiøse fanatikere som deg MÅ endre syn, eller..........

Kjenner du meg i det heletatt? Ser ut som det er du som har et problem med det du prøver å lesse over på meg. Hva er det jeg har gjort som er så fælt? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...